جشنواره  فجر

جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید جایی برای نمایش تاریکی ها، پلیدی ها و زشتی ها باشد؛ جشنواره فجر انقلاب اسلامی جای آثاری که دل در گرو فرهنگ غرب دارند نیست.

به گزارش مشرق، جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد هر چند که بخشی از سینماگران هم طی سال های اخیر به دلایل متعدد از جمله آنچه ناداوری و بی عدالتی در جشنواره لقب داده اند مایل به حضور در این رویداد نیستند.

اما در هر صورت جذابیت جشنواره باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار انتخاب شده توسط اعضای هیأت انتخاب بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده و انتظار می رود مدیران سینمایی دولت سیزدهم که عنوان دولت انقلابی دارد با تدبیر و درایت توجه ویژه ای به ارزش های دینی، ملی و انقلابی داشته باشند و اجازه ندهند آثاری به جشنواره فجر انقلاب راه پیدا کنند که هیچ سنخیتی با آرمان های انقلاب ندارند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: حسن هدایت، حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، حجت الاسلام والمسلمین حسین جلالی، امرالله احمدجو، محمدرضا اسلاملو، اکبر حر، محمد متوسلانی، کاظم راست گفتار، حمید بهمنی و ابوالفضل همراه گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسن هدایت کارگردان سینما در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: گرایش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رانت ها نباید در انتخاب آثار جشنواره دخیل باشند چرا که چنین پدیده هایی باعث تضعیف شدید جشنواره و ترویج بی عدالتی و بی انصافی خواهند شد. به عقیده بنده جشنواره فیلم فجر برای رهایی از حواشی گوناگون نیاز به تعریف مانیفست و بازنگری اساسی در سیاست های خود دارد. به عنوان مثال می توان تمامی فیلم های متقاضی را به نمایش گذاشت و در نهایت هیأت داوران آثار را داوری کرده و نتایج را اعلام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جشنواره فجر انقلاب اسلامی نباید جایی برای نمایش تاریکی ها، پلیدی ها و زشتی ها باشد و یکایک مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باید توجه ویژه ای به این موضوع بسیار مهم داشته باشند. سیاه نمایی یک طرفه که در برخی آثار سینمایی وجود دارد غیرمنطقی است و شرط اول هنرمندی این است که هنرمند واقع بین باشد و نیکی را در کنار بدی ببیند. باید از از نمایش آثاری که متناسب با فرهنگ و نظام اسلامی و اخلاق مداری نیستند جلوگیری شود؛ ما از هنرمندان مان توقع داریم از سیاه نمایی دور شوند. واژه سیاه نمایی بار منفی دارد و هیچ انسان آزاده ای راضی نمی شود کشور خودش و نظامی که در آن زندگی می کند را زیر سوأل ببرد. هنرمند می تواند نقد کند اما نقد دارای شاخصه و تعریف روشنی است. یک هنرمند متعهد کسی است که دستاوردها و حرکت های خوبی که در کشور وجود دارد را در آثارش بیان کند و اگر به مسأله ای انتقاد داشت به صورت منصفانه آن مسأله را هم بیان نماید.

حجت الاسلام و المسلمین حسین جلالی دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به سینماپرس گفت: جشنواره فجر انقلاب اسلامی جای آثاری که دل در گرو فرهنگ غرب دارند نیست و از این رو تنها باید فیلم ها و هنرمندانی که جشنواره فجر که برآمده از دل انقلاب اسلامی است را باور دارند و به معیارها و ملاک های مورد نظر این جشنواره پایبند هستند و دل در گرو نظام و انقلاب اسلامی دارند در این رویداد فرهنگی و سینمایی حضور داشته باشند. جشنواره فجر انقلاب قطعاً باید محلی برای هنرمندانی باشد که متناسب با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی کار و فعالیت می کنند. فیلم های این جشنواره باید رویکرد ملی و انقلابی داشته باشند. تولیدات این جشنواره باید برآمده از ارزش های انقلابی باشند و خلاصه همه دست اندرکاران و برگزارکنندگان و تولیدکنندگان آثار جشنواره باید دل در گرو فجر انقلاب داشته باشند و اگر این اتفاق رخ بدهد قطعاً جشنواره سال به سال قدرت و قوت بیشتری پیدا خواهد کرد.

محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: مشکل اصلی جشنواره فیلم فجر این است که بعد از ۳۹ دوره برگزاری هنوز یک سیاست شفاف و مشخص ندارد و همین مسأله باعث انتخاب های سلیقه ای هیأت های انتخاب و داوری در این رویداد سینمایی و اعتراضات سینماگران به این انتخاب ها شده است و تا زمانی که جشنواره فجر از یک سیاست شفاف برخوردار نباشد عملکرد هیأت های انتخاب و داوری زیر سوأل خواهد رفت. مسئولان سازمان سینمایی موظف هستند برای جشنواره فیلم فجر یک مانیفست تعریف کنند. اهداف این جشنواره را تعیین و تبیین کرده و آن را به اطلاع عموم مردم برسانند. آن وقت فیلمسازان هم تکلیف شان با این جشنواره روشن می شود و هر اثری را برای حضور در این رویداد سینمایی ارسال نمی کنند.

اکبر حر کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: جشنواره فجر در دولت انقلابی سیزدهم نباید هیچ نشانی از سال های سیاه گذشته داشته باشد از این رو اعضای هیأت انتخاب باید فیلم های سیاهی که به اسم سینمای اجتماعی متقاضی شرکت در جشنواره هستند را کنار بگذارند و از سوی دیگر به فیلم های مبتذل و سخیف نیز اجازه حضور در این رویداد را ندهند؛ جشنواره فجر انقلاب تنها می تواند میزبان فیلم هایی با محوریت مقاومت اسلامی، دفاع مقدس و انقلاب باشد یا فیلم هایی که سبک زندگی ایرانی-اسلامی را ترویج می کنند. سال ها است جای سینمای واقعی خانوادگی در جشنواره فیلم فجر به شدت خالی است. فیلم های سالم خانوادگی با مضمون فرزندآوری، ترغیب ازدواج جوانان و امثالهم رسماً هیچ جایی در سینمای ایران ندارند اما در عوض به کرات شاهد حضور فیلم هایی هستیم که یا فرهنگ منحط غرب را ترویج می کنند یا اخلاق مداری و ارزش ها را زیر سوأل می برند.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون متذکر شد: آثار حاضر در جشنواره باید با فرهنگ ملی و انقلابی سنخیت داشته باشند؛ قطعاً فیلم هایی که راجع به انقلاب و مسائل پیرامونی آن یا مسائلی که بعد از انقلاب پیش آمده ساخته شده باشند تناسب بیشتری با این رویداد سینمایی دارند هرچند که بنده معتقدم مانیفست جشنواره فجر باید تکیه بر کیفیت آثار باشد تا این رویداد سینمایی سال به سال بتواند رشد بیشتری داشته باشد. یکی از وظایف اصلی هیأت های انتخاب و داوری جشنواره فیلم فجر که سال ها است به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور شناخته می شود این است که به خوبی آثار را رصد کنند و با بررسی دقیق ببینند کدامیک از فیلم هایی که متقاضی حضور در جشنواره هستند نقش مثبت تری در راستای ارتقای فرهنگ عمومی دارند و می توانند برای کشور به عنوان یک دستاورد فرهنگی محسوب شوند.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما خاطرنشان کرد: عیار انقلابی بودن مدیران زمانی ثابت می شود که تنها فیلم های ارزشی و هم راستا با اهداف نظام در جشنواره فجر انقلاب نمایش داده شوند و ما مانند سال های گذشته شاهد وفور فیلم های تلخ، سیاه، مبتذل، ضد اخلاقی و ضد ارزشی در جشنواره فیلم فجر که ویترین فرهنگی انقلاب اسلامی محسوب می شود نباشیم. بی شک اگر حتی تعداد فیلم های حاضر در جشنواره کمتر از انگشتان یک دست باشند اما محتوای آن ها در راستای اهداف انقلاب اسلامی باشد این برای سینمای ایران دستاورد محسوب می شود نه اینکه هر فیلمی با هر رویکردی حتی رویکرد ضد ارزشی و ضد اخلاقی و ضد نظام بتواند در این جشنواره حضور داشته باشد. فیلم های جشنواره فجر باید متناسب با عنوان مقدس «فجر» باشند. ما نباید فراموش کنیم که این رویداد مقدس و ارزشمند است.

کاظم راست گفتار کارگردان سینما در خصوص انتظار سینماگران از نحوه عملکرد هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه در طول اغلب سال های برگزاری جشنواره فجر شاهد اعمال سلیقه هیأت های انتخاب و داوری و بخل و حسادت آن ها بوده ایم و از سوی دیگر سفارش های بیرونی نیز تأثیر جدی بر انتخاب ها داشتند از این رو آنچه بسیار اهمیت دارد اینکه هیأت انتخاب بر اساس سفارشات و ارتباطات مبادرت به انتخاب آثار نکنند و تنها هدف شان شایسته سالاری باشد.

حمید بهمنی کارگردان سینما  اظهار داشت: فیلم های حاضر در جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید بر محور ایستادگی، مقاومت و خودباوری استوار باشند و نگاه اعضای هیأت انتخاب و مدیران سینما باید انقلابی باشد نه مصلحت اندیشانه! حضور فیلم های مبتذل، سیاه، تلخ به اسم سینمای کمدی و اجتماعی در این رویداد سینمایی شایسته نیست و مدیران انقلابی باید مانع حضور چنین آثاری در جشنواره شوند. طی سال های اخیر بیشتر به فیلم هایی توجه شد که تصویری ذلیل و بیچاره از ایران امروز نشان می داد؛ این شایسته سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی و جشنواره ای که در ایام عید انقلاب اسلامی برگزار می شود نیست.

ابوالفضل همراه بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اعضای هیأت انتخاب باید از حضور فیلم هایی که در تراز انقلاب اسلامی نیستند ممانعت کنند چرا که وقتی اسم جشنواره فجر انقلاب مطرح می شود همه انسان های پاک سرشت توقع دارند نشانه ای از واژه مقدس فجر که معرف انقلاب اسلامی است در آثار این رویداد ببینند. آثار حاضر در جشنواره فجر انقلاب باید بر هویت ایرانی-اسلامی تأکید داشته باشند؛ آثار کپی شده از سینمای غرب، فیلم های سیاه، تلخ و ضد خانوادگی و همچنین آثار سخیف و مبتذل نباید جایی در جشنواره فجر انقلاب داشته باشند.

منبع: سینما پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس