کد خبر 1318063
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
"قوس کمر" را جدی بگیرید

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه قوس کمر را یکی از ناهنجاری های اسکلتی معرفی کرد که بسیاری از مردم به آن توجه ندارند، اما به مرور می تواند مشکل ساز شود.

به گزارش مشرق، ساحل طلایی از قوس کمر یا لوردوز به عنوان یکی از ناهنجاری های اسکلتی در افراد نام برد و اظهارکرد: این ناهنجاری در نتیجه افزایش انحنای کمر بوجود می آید و در اغلب موارد با قوزپشتی و گاهی با ناهنجاری سربه جلو همراه است.

وی اتخاذ وضعیت های بدنی نامناسب در طولانی مدت را یکی از عوامل احتمالی مهم در ایجاد این عارضه دانست و گفت: کودکانی که روزانه برای طولانی مدت جلوی تلویزیون به حالت روی شکم خوابیده هستند، دچار این عارضه می شوند.

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی کرمانشاه ادامه داد: بانوانی که زایمان های متعدد دارند، بانوانی که حین ظرف شستن برای رفع خستگی شکم خود را به سینک ظرفشویی تکیه می زنند، انجام اشتباهی برخی حرکات ورزشی در باشگاه و ... از دیگر عوامل بروز این ناهنجاری است.

وی با بیان اینکه ناهنجاری قوس کمر ممکن است مادرزادی هم باشد، گفت: برآمدگی شکم، کاهش انعطاف پذیری در ناحیه پشتی کمر، احتمال اختلال و نقص عملکرد در ناحیه ارگان های داخلی مانند سیستم گوارشی از جمله عوارض این ناهنجاری محسوب می شود.

طلایی اضافه کرد: هرچند تاکنون بصورت قطعی و علمی ثابت نشده، اما احتمالاتی مبنی بر ارتباط قوس کمر با تنبلی تخمدان در بانوان هم وجود دارد و حتی باعث ایجاد اختلال در سیکل عادت ماهیانه بانوان و دردناک بودن آن می شود.

وی درخصوص چگونگی تشخیص قوس کمر در افراد هم گفت: گاها گفته می شود  فرد می تواند با تکیه زدن به دیوار تشخیص دهد که آیا قوس کمر دارد یا خیر که برای این کار باید دست خود را از ناحیه کمر به فرورفتگی داخل کمر ببرد، اگر فرد توانست در حال تکیه به دیوار دست خود را وارد فرورفتگی کمر کند، دارای قوس کمر است، اما این آزمایش برای افرادی که حجم عضلات باسن آنها زیاد است، دقیق نیست.

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی کرمانشاه تصریح کرد: بانوانی که دارای قوس کمر هستند، اگر در حالت خوابیده به پشت، زانوان خود را جمع کنند به گونه ای که کف پا روی زمین باشد و بتوانند دست خود را از پشت وارد فرورفتگی کمر وارد کنند، دارای قوس کمر هستند.

وی با بیان اینکه بهترین راه برای تشخیص قوس کمر کمک گرفتن از یک مشاور حرکات اصلاحی است، گفت:  مشاور حرکات اصلاحی، فرد را با وضعیت بدنی غلط آشنا می کند، با ارائه برخی تمرینات اصلاحی به افزایش حرکات و جنبش پذیری در ناحیه ستوان فقرات کمری و لگنی کمک می کند و در نهایت کمک می کند تا میزان درد در این نواحی برای فرد دارای ناهنجاری با تقویت عضلات ضعیف شده و ایجاد تعادل در آنها کم شود.

طلایی یادآورشد: متاسفانه در اکثر بانوان ناهنجاری قوس کمر چندان جدی گرفته نمی شود و اکثر افراد مبتلا به این ناهنجاری به قوز پشتی هم دچار می شوند، بنابراین این ناهنجاری تا زمانی که در مراحل اولیه خود قرار دارد باید درمان شود، درغیر اینصورت سایر مفاصل بدن را هم درگیر می کند.

وی در ادامه به ارائه برخی حرکات اصلاحی برای این ناهنجاری پرداخت و گفت: در این حرکت فرد روی چهار دست و پا بگونه‌ای قرار میگیرید که زانوها خمیده و دست‌ها زیر شانه‌ها باشد، سعی کنید با خم کردن قسمت بالای پشت بدن چانه را به سینه برسانید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید، سپس ۵ ثانیه استراحت کنید و حرکت را تکرار کنید. این تمرین را هر مرتبه ۵ بار انجام دهید.

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی کرمانشاه ادامه داد: دراین حرکت نیز روی پاشنه بنشینید و خم شوید، بازوها را تا جایی که می‌توانید دراز کنید و سعی کنید چانه را  تا نزدیک پا پایین ببرید. سر نباید پایین بیفتد و باید بین بازوها باقی بماند.

طلایی ادامه داد: در این حرکت به پشت دراز بکشید، پاها را خم کنید و کف پا را روی زمین بگذارید. دست‌ها را پشت سر بگذارید یا ضربدری روی سینه بگذارید. ناف را به طرف ستون فقرات بکشید تا عضله‌های مورب شکمی یعنی عضله‌هایی درگیر شود که مانند شکم‌بند دور خط میانی بدن را فرامی‌گیرند.

وی افزود: دراین حرکت نیز مقابل و پشت به صندلی بایستید و زانوها را کمی خم کنید. کمر را نباید قوس بدهید. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و سپس استراحت کنید.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس