اعلام آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی‌های گازی ایران

دویچه وله آلمان تصریح کرد قرارداد سوآپ گازی سه جانبه می‌تواند برای ایران پر درآمد باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: وبسایت دویچه وله با اشاره به اجرایی شدن قرارداد مذکور در چند روز آینده نوشت: «طبق این قرارداد ایران در مرز ترکمنستان گاز صادراتی از این کشور را تحویل گرفته و به ازای آن در مرز جمهوری آذربایجان گاز تحویل خواهد داد.ایران بخشی از گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را نیز از حق انتقال این گاز برداشت خواهند کرد. چند سال ‌است ساخت خط لوله سراسری که گاز پارس جنوبی را به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد، به تعویق افتاده و در حال حاضر گازرسانی به این مناطق، نیز مشکل است.

ایران با دریافت سالانه یک و نیم تا دو میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان می‌تواند تا حدودی کسری گاز در این مناطق را جبران کند، همین هم سودی برای ایران است. حق سوآپ ایران پنج درصد از حجم گازی است که دریافت می‌کند، یعنی سالی ۱۰۰ میلیون متر مکعب و بقیه گاز دریافتی را در شمال‌غرب کشور تحویل آذربایجان خواهد داد.

سال ۲۰۱۶ نیز قرارداد مشابهی برای یک سال امضا شد و آذربایجان یک و نیم میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را از طریق سوآپ با گاز ایران دریافت کرد.

ترانزیت گاز ترکمنستان به آذربایجان می‌تواند برای اقتصاد ایران سودمند و پردرآمد باشد و تمایل ایران برای بهره‌برداری از امکانات جغرافیایی و استراتژیک برای انتقال انرژی منطقه را نیز بیشتر کند».

یادآور می‌شود متاسفانه قرارداد گازی با ترکمنستان به مدت پنج سال در دوره مدیریت دولت سابق، متوقف شده بود اما در جریان مذاکرات آقای رئیسی با همتای ترکمنستانی و جمهوری آذربایجان، قرارداد سوآپ گازی -با وجود تداوم تحریم‌ها و دو دوزه بازی FATF- احیا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    سنگاپورم دقیقا سی سال پیش مشکلات اقتصادی مارا داشت ولی از موقیعت ژوپلیک بودنش به خوبی بهره برد ابتدا مشکل مسکن داشتند که دولت برای مردم مسکن ساخت مانند جهش مسکن بعد کشورهای دوربر بهم متصل کردن که با کم کاری در راه سازی خیلی داریم عقب می افتیم نباید یک اتوبان مثل شیراز اصفهان دهها سال طول بکشه ارزش از دست میده
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 0
    پس این نشون میده اگه کسی میخواست میتونست و تحریم و FATF بهانه بود، اصل نظام نشانه بود!!!!
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    البته دلیل داره که اون نشریه المانی چنین تیتر زده! اون بدشون نمیاید بجایی روسیه از ایران گاز بخرن!
  • سوسان IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    4 1
    برخیها نمیخواستند با همسایه های شمالی و کشورهای آسیایی رابطه خوبی داشته باشیم ایرانشهریهای آشغال کوروش پرست فکر میکنند همه جیز آمریکا و اروپاست
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
      2 0
      آخ گفتیییی
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    0 1
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس