کد خبر 1317183
تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
حدود ۱۰۰ هزار واحد نظامی روس در مرز اوکراین مستقر هستند

نیروهای مناطق خودمختار روس‌گرا و کی‌یف با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا، درخصوص احیای آتش‌بس در شرق اوکراین به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق، نیروهای حامی روسیه در منطقه خودمختار «دونباس» و دولت اوکراین روز در زمینه احیای آتش‌بس میان دو کشور به توافق رسیدند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، توافق بر سر احیای این آتش‌بس که سال ۲۰۲۰ میان دو طرف حاصل شد، با میانجی‌گری سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) حاصل شده است.

بیشتر بخوانید:

پوتین: شکست دادن روسیه غیرممکن است

«میکو کینانِن» نماینده ویژه این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خوشحالم که دو طرف عزم قوی خود برای پایبندی به اقداماتی در راستای تقویت توافق آتش‌بس حاصل شده در ۲۲ جولای ۲۰۲۰ را اظهار داشتند».

«آندری کاستین» یکی از دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات نیز اعلام کرد:‌«برای اولین بار پس از مدتی طولانی، حس مسئولیتی واقعی برای تضمین آتش‌بس در خط تماس به وجود آمده است».

پیش از این نیز چند توافق آتش‌بس میان نیروهای دونباس و دولت اوکراین منعقد شده بود اما با تداوم درگیری‌ها، نقض شده بودند اما توافق سال گذشته توانست تا حد زیادی از درگیری‌ها میان دو طرف بکاهد.

به گفته کینانن «این توافق جدید بر روی زندگی مردم در هر دو طرف خط تماس تأثیر چشمگیری خواهد داشت» اما اوضاع امنیتی در این نواحی همچنان «شکننده» بوده و موارد نقض آتش‌بس در ماه جاری میلادی، نسبت به بازه زمانی سال گذشته، پنج برابر شده است.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز چهارشنبه گفته روابط این کشور با اوکراین بشدت تنزل یافته و در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته است.

پسکوف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» اظهار داشت: «اوکراین روابط خود را با روسیه قطع کرده است و مسکو از آمادگی مقامات کی‌یف برای از سرگیری گفت‌وگوها آگاه نیست».

از سوی دیگر «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با نشریه «اینترنشنال اِفرز» گفت، تلاش آمریکا جهت استفاده ابزاری از گفت‌وگو با روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، برای ادامه توسعه نظامی اوکراین منجر به وخامت اجتناب‌ناپذیر اوضاع خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس