ممانعت انگلیسی‌ها از ساخت یادبود سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد

به رغم کسب مجوزهای لازم، گروهی انگلیسی وابسته به شرکت موسوم به «G4S» از ساخت یادواره برای فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران و نایب رئیس شهید سازمان الحشدالشعبی عراق ممانعت به عمل آورده‌اند.

به گزارش مشرق؛ منابع عراقی، شامگاه چهارشنبه، خبر دادند که شرکت مجری طرح ساخت بنای یادبود برای شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در فرودگاه بغداد از تعویق ساخت این یادواره خبر داده است.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، شرکت مجری طرح ابتدا خاطرنشان کرد که پس از خواسته پیشین «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی عراق درباره موکول کردن اجرای طرح یادشده به زمانی دیگر به علت حضور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در رأس قدرت و بیم او از اعمال تحریم علیه عراق، ساخت بنای یادبود به تعویق افتاد.

با این حال، شرکت مذکور اضافه کرد: «ما از حضور یک سری شرکت خارجی در محل که مانع اجرای دستور و [مفاد] سند قانونی شدند، غافلگیر شدیم».​

حضور گروه انگلیسی در محل و جلوگیری از ساخت بنای یادبود

طبق این گزارش، شرکت مذکور خبر داده است که حین حضور در محل برای اجرای طرح، گروهی انگلیسی وابسته به شرکت «G4S» و گروهی دیگر وابسته به چند شرکت آمریکایی از آن‌ها خواسته که فورا محل را ترک کنند به‌رغم آنکه این شرکت تمام مجوزهای رسمی لازم برای ساخت یادواره را در اختیار داشته است.

کانال تلگرامی صابرین نیوز به نقل از شرکت مجری طرح ساخت بنای یادبود برای شهدای نصر خبر داد که گروه انگلیسی مذکور متشکل از تعدادی نیروی امنیتی بوده است.

ترس انگلیسی‌ها از یادبود سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد

ترس انگلیسی‌ها از یادبود سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد

صابرین نیوز در ادامه گزارش خود با انتشار تصاویری اضافه کرد که طرح بنای یابود با برنامه «3D MAX» طراحی و توسط برنامه «لیومین» استخراج شده؛ اما گروه انگلیس از اجرای طرح ممانعت به عمل آورده است.

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله ابو مهدی المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند. 

 این اقدام آمریکا واکنش‌ها و محکومیت‌های بین‌المللی به همراه داشت. «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر این سازمان سال گذشته جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را غیرقانونی خوانده بود.

کالامارد در گزارشی ضمن رد کردن ادعاهای مقامات آمریکایی درباره دلیل ترور سردار سلیمانی، نوشت واشنگتن نتوانسته مدارک کافی برای توجیه دلیل انجام این حمله ارائه کند. 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ترور سردار سلیمانی به همراه ابو مهدی المهندس معاون رئیس سازمان الحشدالشعبی در عراق و چند تن دیگر از همراهانشان، نقض منشور سازمان ملل متحد بوده خواستار اعمال مقررات سخت‌گیرانه‌تری درباره کشتار به وسیله پهپادهای تهاجمی شده است.

جدای از این، این اقدام تروریستی در داخل خود آمریکا هم با واکنش روبرو شده و نمایندگان کنگره آمریکا تصریح کرده‌اند دولت ترامپ بدون ادله و استنادات قانونی این عملیات را انجام داده است.

ترامپ و مقام‌های ارشد دولت وی مدعی شده بودند که رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور سپهبد سلیمانی را در واکنش به تهدیدات «قریب‌الوقوع» وی علیه پرسنل آمریکا در منطقه صادر کرد اما مقام‌های دولت او نتوانستند هیچ سندی در تأیید این ادعا ارائه کنند.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه وقت آمریکا بعد از اجرای این عملیات بارها درخواست نماینده‌های کنگره برای حضور در جلسات استماع و ارائه مستندات قانونی رد کرد.

«الیوت انگل» رئیس وقت کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بعد از امتناع پامپئو از حضور در جلسه استماع کنگره گفته بود: «هر روز که می‌گذرد سوالات جدیدی درباره حمله‌ای که به کشته شدن ژنرال سلیمانی منتهی شد ایجاد می‌شود. آیا واقعا یک تهدید حتمی وجود داشت؟ آیا این بخشی از یک عملیات بزرگتر بود؟ توجیه قانونی آن چه بود؟ مسیر پیش رو چیست؟ با توجه به توضیحات آشفته‌ای که از سوی دولت وجود دارد، وزیر امور خارجه باید از این فرصت استقبال کرده تا به سوالات در  برابر مردم آمریکا پاسخ دهد. این کمیسیون انتظار دارد که هر چه سریعتر (پاسخ سوالات) را از وی بشنود».

از طرفی دیگر، برای نخستین بار یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا اعتراف کرد که تل‌آویو در ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده است.

«تامیر هیمن»، رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به تازگی اذعان کرد که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد «نقشی ایفا کرده است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    11 0
    یک مهره مثل الکاظمی چقدر می تواند بدبخت باشد!همین است با هر ضرب و زوری هست می خواهند این تفاله را نگاه دارند.
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    19 0
    کی به انداختن سنگ پیاپی درآب، میشود ماه را از خاطره آب گرفت مرگ بر انگلیس خبیث
    • رضا IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
      10 0
      کافران می‌خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند
  • محمد IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    8 0
    مرگ بر ان گلیس وانگیلسی صفت.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    8 0
    از عراق تحت اشغال آمریکا بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت ! نخست وزیر الکاظمی دست نشانده اشغالگران آمریکایی ، اقلیم کردی عراق زیر چکمه سربازان اردوغان رجب ترکیه ، اینم از بغداد که آمریکا و انگلیس بخوانید اسرائیل درباره نصب یادبود شهدا و بزرگان عراق تصمیم گیری می‌کنند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس