شناسایی و رهگیری جنگنده‌های اف-16 ترکیه ازسوی جنگنده‌های یونان

وزارت دفاع یونان از تداوم نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌های ترکیه و تقابل رودرو با آن‌ها بر فراز دریای اژه خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع یونان چهار شنبه شب به وقت تهران از تداوم نقض حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌های ترکیه و تقابل رودرو با آن‌ها خبر داد.

به نوشته روزنامه «پروثوتوما» ترکیه «اقدامات تحریک‌آمیز» جدید علیه یونان به راه انداخته و طی ۴۸ ساعت گذشته ۲۵ هواپیمای نظامی از جمله ۲۰ جنگنده «اف-۱۶» ، سه جت جاسوسی «سی ان ۲۳۵» ، یک پهپاد و یک بالگرد را عازم حریم هوایی دریای اژه کرد.

بنابر ادعای وزارت دفاع یونان، هواپیماهای ترکیه ۴۴ بار حریم هوایی یونان و ۲۱ بار قوانین تردد هوایی این کشور را نقض کردند. طی این ماموریت‌ها ۶ فروند جنگنده ترکیه در سه نوبت با جنگنده‌های مسلح  یونانی رودرو شدند. جنگنده‌های یونان برای بیرون راندن هواپیماهای ترکیه با پرواز سریع خود را به منطقه عملیاتی رسانده بودند.

به گفته وزارت دفاع یونان، هواپیماهای ترکیه بر اساس قوانین بین‌المللی و طبق رویه‌های تعیین شده شناسایی و رهگیری شدند.

رسانه‌ها همچنین از تلاش‌های ترکیه برای تقابل با جنگنده‌های «رافال» یونان خبر دادند. ترکیه به بهانه آموزش خلبانان قطری در پی فرا گرفتن نحوه مقابله با جنگنده‌های «رافال» نیروی هوایی یونان است.پرسنل نیروی هوایی ترکیه قرار است با جنگنده‌های «داسو رافال» ساخت فرانسه ارتش قطر برای مقابله با نیروی هوایی یونان که توانایی های خود را با هواپیماهای جنگنده رافال تازه خریداری شده از فرانسه افزایش داده، آموزش ببیند.

بر اساس اسناد به دست آمده از یک کمیته پارلمانی ترکیه، یکی از دلایل تلاش ترکیه برای دستیابی به توافقنامه آموزشی نظامی با قطر، آشنایی نیروی هوایی این کشور با توانایی‌های جنگنده رافال در تلاش برای مقابله با تهدیدی بود که نیروی هوایی یونان ایجاد می‌کرد.

ترکیه نیز اخیرا مدعی شده که یونان در سال گذشته میلادی  ۵۹ بار توافقنامه سال ۱۹۸۸ مبنی بر اجتناب از تمرینات نظامی و فعالیت‌های آموزشی در تعطیلات قانونی و مذهبی را نقض کرده و در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی تمریناتی را انجام داده است.

از سویی دیگر، «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیر دفاع یونان اخیرا با اشاره به توافقنامه دفاعی یونان و فرانسه تاکید کرد: «در صورتی که ترکیه بخواهد حمله کند و ما از فرانسه کمک بخواهیم، ​​نیروهای فرانسوی آنجا خواهند بود، آنها باید آنجا باشند.»

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند. یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل‌های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

نخست وزیر یونان روز دوشنبه گفت، اگر ترکیه می‌خواهد روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا راعادی کند، باید به اقدام‌های تحریک آمیز خود در دریای اژه، مدیترانه شرقی و علیه یونان پایان دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 1
    نباید زیاد روی شناورهای سبک و خیلی سرمایه گذاری نمود بلکه متوسط خوب است و اما خوبتر خرید جی 10 های چینی است به همراه کارخانه اش نه سوخوهای روسی خرید سوخوهای روسی بخاطر سابقه بد روسها اصلا خوب نیست دور انداختن پول است
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    3 4
    درگیری بین آمریکا و اسرائیل با ترکیه بسیار بسیار نزدیک است
  • بابک IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    3 0
    روسیه که روسیه بود خودش را درگیر حیات خلوتش یعنی ارمنستان نکرد،فرانسه که جای خود دارد.تو دوره ای زندگی می کنیم که کشورهای بزرگ حاضر به ورود در جنگ نیستند چون هزینه بسیار بسیار بالایی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس