کد خبر 1316563
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
میکرون چقدر خطرناک است؟

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: افرادی که دز سوم واکسن کرونا را تزریق نکرده اند و سه ماه از تزریق دز دوم گذشته، حتما واکسن بوستر را تزریق کنند.

به گزارش مشرق، پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، اظهار کرد: سرعت، قدرت و شدت درگیری امیکرون در مقایسه با دیگر سویه‌های کرونا بسیار بالاست و بسیار متفاوت‌تر از سویه‌های دیگر است. بنابراین باید به محدودیت‌ها  و اقدامات پیشگیرانه توجه کنیم.

وی افزود: این روزها در وضعیت مطلوبی از بیماری هستیم. در این حالت، کنترل بیماری نیاز است تا دوباره وارد پیک بعدی کرونا نشویم.

از تجربه کشورهای اروپایی در مواجهه با اُمیکرون درس بگیریم

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با تأکید بر لزوم سرعت عمل در برابر تهاجم امیکرون، عنوان کرد: اگر ما بتوانیم سرعت عمل داشته باشیم و از کشورهای اروپایی درس بگیریم می‌توانیم شدت موج جدید کرونا را بگیریم.

طبرسی ادامه داد: آمارهای کرونا در دنیا نشان می‌دهد هرجا که مردم در مکان‌های پرتجمع و سربسته حضور داشتند روند ابتلا به کرونا در آنجا افزایش یافته چرا که یک نفر با پی سی آر منفی  وارد شود دیگران را می تواند آلوده کند. باید به جد  از حضور در مکان‌های سربسته و آلوده خودداری کرد و بدون ماسک نباشند.

ببینید:

فیلم/ روش تشخیص امیکرون در جهان

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ درباره اهمیت تزریق دز سوم واکسن، تأکید کرد: افرادی که دز سوم واکسن کرونا را تزریق نکرده اند و سه ماه از تزریق دز دوم گذشته، حتما واکسن بوستر را تزریق کنند. وضعیت و شرایط به گونه ای است که دو تا سه هفته بیشتر زمان نداریم و امیکرون شروع شود آن زمان واکسن زدن تأثیری ندارد.

 بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند

وی با انتقاد از ماسک نزدن برخی از مردم، یادآور شد: زدن ماسک بسیار مهم است و بسیاری از افراد را می بینیم که در مکان‌های عمومی و حتی سربسته ماسک نمی زنند، این به شدت خطرناک است.

طبرسی درباره سن ابتلا به کرونا توضیح داد: در کشورهای دنیا بیشترین افراد مبتلا به کرونا از طیف جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال هستند اما ما هنوز در ابتدای اپیدمی هستیم، در این اپیدمی‌ها نخست جوانان درگیر می‌شوند و بعد به سراغ دیگر طیف سالمندان جامعه می رود.

وی با اشاره به تفاوت امیکرون و سویه‌های قبلی، اظهارکرد: تفاوت این دو، در سرعت انتقال بالای آن است، دلتا ظرف ۱۰۰ روز به سویه غالب در کشورهای دنیا تبدیل شد اما امیکرون ۱۷ روز، آمار آفریقا را ببیند که در ۱۷ روز در این کشور به سویه غالب تبدیل شد.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ به میزان تست روزانه در کشور اشاره کرد و گفت: ما در ایران روزانه بین ۱۰ هزار تا ۵۰ هزار تست انجام می‌دهیم که از این میزان ۲هزار نفر مثبت می‌شود.

وی با اشاره به میزان ابتلا و مرگ و میر ویروس امیکرون، خاطرنشان کرد: در این باره باید اپیدمولوژیست‌ها اظهارنظر کنند اما نکته حائز اهمیت آن است که تعداد عوارض درگیری در امیکرون بسیار بالا می رود و هرچه تعداد بالا رود میزان بستری و مرگ و میر افزایش می یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس