تیم سازمان ملل از بازدید از مرز بلاروس و لهستان منع شدند

سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد بازرسان این سازمان اجازه بازدید از مرز بلاروس – لهستان را به دست نیاوردند، اما نتایج تحقیقات نشان از شرایط وخیم پناهجویان مستقر در این مرز را دارد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «لیز تروسل» سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت که این تیم از ۲۹ نوامبر تا ۳ دسامبر (۸ تا ۱۲ آذر) به لهستان سفر کرد، اما اجازه نیافت از منطقه مرزی محدود شده این کشور بازدید کند.

وی افزود بلاروس نیز متاسفانه با درخواست این تیم برای بازدید از منطقه مرزی اش مخالفت کرد.

این مقام سازمان ملل گفت: ما از مقام های دو کشور می خواهیم اجازه دسترسی به مناطق مرزی را فراهم کنند و از اقداماتی که مهاجران و دیگر پناهجویان را به خطر می اندازد، خودداری ورزند.

هزاران پناهجو که اکثرا از خاورمیانه هستند، هفته هاست در شرایط سخت در بلاروس اردو زده اند به این امید که از مرز لهستان عبور کنند و وارد اتحادیه اروپا شوند.

گزارش شده است که تعدادی از این پناهجویان نیز در شرایط بسیار سخت جان خود را از دست داده اند.

کشورهای غربی، بلاروس را به مهندسی بحران پناهجویان برای فشار بر اتحادیه اروپا متهم می کنند، زیرا این اتحادیه تحریم هایی را علیه حکومت بلاروس به دلیل سرکوب مخالفان و رسانه های مستقل اعمال کرده است.

بلاروس این اتهام را رد کرده و از اتحادیه اروپا خواست است پذیرای پناهجویان باشد.

سخنگوی دفتر حقوق سازمان ملل از هر دو کشور بلاروس و لهستان خواست به این وضعیت اسفناک مطابق با تعهداتشان به موجب قوانین بین المللی حقوق بشر و قانون پناهندگان رسیدگی و توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه تیم سازمان ملل بدون دسترسی به مرز با ۳۱ پناهجویی که از طریق بلاروس وارد لهستان شده بودند، مصاحبه کرد و آنها شرایط وخیم در هر دو طرف مرز با دسترسی محدود یا بدون دسترسی به غذا، آب سالم و سرپناه را اغلب در دمای منجمد کننده توصیف کردند.

تروسل گفت اکثر کسانی که با تیم سازمان ملل گفت و گو کردند، به کتک خوردن یا تهدید خود از سوی نیروهای امنیتی در طرف بلاروس اشاره داشتند.

پناهجویان همچنین گفتند که نیروهای امنیتی بلاروس آنها را مجبور به عبور از مرز می کردند، به آنها آموزش می دادند که کی و کجا از مرز عبور کنند و مانع از خروج پناهجویان از منطقه مرزی برای بازگشت به مینسک می شدند. چند نفر نیز گفتند که نیروهای امنیتی بلاروس، مبالغی پول برای غذا و آب درخواست کرده اند.

تروسل گفت: از بلاروس می خواهیم تحقیقات کاملی را در مورد این اتهام های نگران کننده که شامل تهدید و بدرفتاری است، انجام دهد و فورا به چنین رفتارهایی پایان دهد.

مقام سازمان ملل تاکید کرد که بازرسان، گزارش های متعددی در مورد بازگرداندن پناهجویان از جمله کودکان از لهستان به بلاروس دریافت کرده اند.

بحران پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان از اواسط ماه نوامبر (آبان) تشدید و به مساله ای تنش زا در روابط بلاروس و غرب تبدیل شد.

حدود یک ماه پیش، چند هزار پناهجو از کشورهای خاورمیانه تلاش کردند از طریق مرز بلاروس و لهستان وارد اتحادیه اروپا شوند که ازسوی مرزبانان لهستانی متوقف شدند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس