فتنه عاشورای 88

یک نماینده مجلس اخیراً در توصیه‌ای راهبردی تأکید کرد که نباید کف خیابان عرصه تصمیم‌گیری کشور شود. "مسئولان کلیک‌محور" کسانی هستند که بیشتر از مردم باید متوجه اهمیت این تأکید راهبردی باشند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کف نباید خیابان عرصه تصمیم‌گیری کشور شود

توصیه یک نماینده به "مسئولان کلیک‌محور"

محقق داماد: شرط تحبیب روحانیت جدایی حوزه از سیاست است! / حضور مربّی خشونت و براندازی در "سازمان معلمان ایران"

"مهرداد ویس کرمی" نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون اعتراضات خیابانی، با تأکید بر اینکه ما نباید با تجمع دنبال کار قانونگذاری باشیم، گفته است: اصلا فلسفه مجلس و دولت همین است. ما دولت و مجلس را به عنوان نهادهای مدنی و قانونی شکل می‌دهیم که به وکالت از مردم قانونگذاری کنند. که هرج و مرج و آنارشیسم در کشور پدید نیاید.

او می‌افزاید: مسئولیت تجمعی که برگزار می‌شود با چه کسی است؟ اگر کسی خرابکاری کرد، مسئولت برعهده چه کسی است؟ این‌ها مشکلات و ابهاماتی است که ایجاد می‌شود. به نظر من نباید اعتراضات کف خیابانی به جای قانون بنشیند و این در درازمدت باعث از هم پاشیدگی نظم عمومی می‌شود.

ویس‌کرمی در ادامه تصریح می‌کند: من به عنوان یک خاطره تلخ عرض کنم، نفر اول کنکور سراسری و نفر اول دانشگاه در غائله ۷۸ کوی دانشگاه نابینا شد و رفت خارج...مسئول آن چشمی که نابینا شد و این مسیر زندگی که عوض شد، چه کسی است؟

وی افزود: بنابراین باید اگر هم بناست تجمعی برگزار شود حتما در چارچوب قانون باشد، با یک حساب و کتاب باشد و نمایندگان این عزیزان بتوانند حرف‌های خود را در جاهایی که لازم است، بزنند. به نظر من نباید کف خیابان عرصه تصمیم‌گیری کشور شود، این به صلاح هیچکسی نیست.[1]

*آنچه آقای ویس‌کرمی به درستی بیان کرده است اگرچه مخاطبانی در بین قشرهای مختلف دارد اما مخاطب اصلی‌تر آن کسانی در میان مسئولان هستند که با فهم غلط از مردم‌داری و مردم‌محوری و یا شاید با شهوت کلیک و پوپولیسم؛ هر رفتار اشتباهی را درست می‌نامند!

مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند و در این شکی نیست.

مشکلاتی هم به دلیل تأثیر دو سویه رأی بد و ناکارآمدی برخی مسئولان شامل حال مردم و کشور شده است که در این هم شکی نیست.

اما اینکه قرار باشد به بهانه این مشکلات شاهد غائله خیابانی و تجمعات نامجاز باشیم و یا بدتر اینکه ببینیم برخی مسئولان هم تبدیل به "پرچمداران اعتراض" شده‌اند و از رفتارهای خیابانی حمایت می‌کنند؛ هرگز قابل پذیرش نیست و تبعات ضد امنیتی سنگینی خواهد داشت.

لذاست که باید در قبال مشکلات موجود به دو گزینه مهم و راهبردی عنایت داشت:

اول اینکه هیچ رفتاری در خارج از قانون پذیرفته نیست و مشکلات بایستی در سایه حفظ امنیت پیگیری شوند و دوم اینکه مسئولان امر بصورت جهادی و کمر بسته به دنبال رفع حوائج مشروع جامعه باشند و در این مسیر البته از اطلاع‌رسانی اصولی، تبلیغات رسا و ارائه کارنامه غافل نباشند.

نتیجه اصولی این 2 راهبرد نیز همان تأکید عقلانی است که آقای ویس‌کرمی گفته‌اند: " کف خیابان نباید عرصه تصمیم‌گیری کشور شود. "

پیش از این یکی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی گفته بود: متاسفانه در کشور ما به نحوی شده است که تا کسی اعتراض نکند، حقش را به او نمی‌دهند! [2]

تأکیدات اصولی آقای ویس‌کرمی در شرایطی است که خطر "فتنه اقتصادی" مردم را تهدید می‌کند و هر غائله‌ای در خیابان می‌تواند کبریت احمر این فتنه باشد.

***

محقق داماد: شرط تحبیب روحانیت جدایی حوزه از سیاست است!

محقق داماد: شرط تحبیب روحانیت جدایی حوزه از سیاست است! / حضور مربّی خشونت و براندازی در "سازمان معلمان ایران"آیت‌الله مصطفی محقق داماد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اخیرا طی اظهاراتی در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» گفته است: حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل آنکه جایگاه روحانیت در جامعه را رو به تباهی دید در قم ماند و تاکید داشت تا حوزه‌ای مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق شکل دهد. او بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او با استناد به تاریخ حوزه علمیه قم تصریح کرد: قم هیچ‌گاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است. حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، توسط ایشان از قم اخراج شدند.

محقق داماد البته با تاکید بر لزوم حفظ نقش نظارتی علما در جامعه افزود: آیت الله بروجردی در متن سیاست دخالت نکرد اما دستگاه سیاست از او می لرزید. پدرم می‌گفت آقای بروجردی هیچ وقت سیاستمداران را به صورت خصوصی نمی‌پذیرفت. همیشه به من و حاج آقا روح الله می گفت تا در جلسات باشیم. روزی آقای اقبال به قم می‌آیند. آقای بروجردی بالای مجلس نشسته بوده و آقای اقبال وارد می‌شود و همانجا نزدیک در ورودی می‌نشیند. آقای بروجردی قبلش اعتراض به اصلاحات ارضی می کنند و شاه آقای اقبال را فرستاده بود که آقای بروجردی را همراه کند. اقای اقبال می‌گوید این موضوع در همه کشورهای مسلمان اجرا شده و فقط ما عقب هستیم. پدرم می‌گفت آقای بروجردی طوری ساکت بود که یعنی من نمی شنوم. سخن که به اینجا رسید گفت چه می گویند؟ حاج آقا روح الله گفته بود، می گویند در همه کشورهای اسلامی اصلاحات ارضی اجرا شده است. آقای بروجردی جواب می‌دهند در آن کشورها اول جمهوری شده و بعدا اصلاحات ارضی اجرا شده است. تا آقا این را می گویند ایشان کلاه را برداشته و می روند.

او همچنین می‌گوید: به نظر من ظاهرا ۱۳ سال از اعدام شیخ فضل الله گذشته و تمام اوضاع علیه روحانیت بوده است. هم طرفداران مشروطه و هم مخالفان مشروطه علیه روحانیون بودند. شیخ فضل الله یکی از شاگردان ممتاز شیخ انصاری بوده است. کار به جایی می رسد که یک فقیه اعدام می شود. در اینجا در هر صورت آخوند بدنام شد. حاج شیخ (مرحوم حائری) به این نتیجه می رسد که اگر حوزه ای تاسیس شود که سواد و عقل و اخلاق در آن باشد و کاملا از سیاست جدا باشد، روحانیت دوباره در قلب مردم وارد می شود.

محقق داماد تصریح می‌کند: ایشان (مرحوم حائری) معتقد بود که اگر طلاب وارد سیاست شوند دوباره همان بدنامی ایجاد می شود. ایشان زمانی حوزه را تاسیس می‌کند که به گفته امام اگر ماشین خراب می شد به طلبه می‌گفتند پایین بیا که به خاطر تو است. مرحوم آل طاهای واعظ مطلبی را نقل کردند که شیخ عبدالکریم به دیدن آشیخ محمد ارباب یکی از علماء می رود. آقای ارباب می گوید ریش ما در جنگ مشروطه و استبداد آلوده شده و ما در بین مردم آبرویی نداریم که حوزه داشته باشیم. گاهی چند طلبه می آیند و درس می خوانند و می روند. اما شما در سیاست دخالت نکردی و شما فقط می توانی اینجا تشکیل حوزه بدهی.

در صحبت‌های او همچنین می‌خوانیم: بعد از این چهل سال ما درستی تحلیل ایشان را می بینیم. حرفها و نصیحتهای ایشان به طلبه ها هم موید این است. [3]

*گزاره‌ای که آیت‌الله محقق مبنی بر لزوم جدایی حوزه از سیاست و طرح آلترناتیو "ناظر شدن بر سیاست به شیوه مرحوم حائری" مطرح کرده‌اند با استدلال‌های متقن، روشی مناسب برای زمان کنونی و عصر حاکمیت انقلاب اسلامی نیست.

چه در حکومت حکام جائر یا نایب از فقیه، حوزه درگیر مصالحی بعضا تلخ بوده است که ذکر و فهم آن در متون تاریخ مشخص است.

اما آن مصالح در عصر حاکمیت انقلاب اسلامی بی‌معنا شده‌اند و جدای از این، اگر انقلاب اسلامی برآمده از حوزه علمیه و مختصات امام روح‌ا...(ره) هست که هست، پس کنار رفتن حوزه از عرصه سیاست‌ورزی اصولی در حمایت از نظام و ادامه مسیر حوزه بر مدار دوران پهلوی و... هرگز عقلانی نیست.

بله! حوزه حتما جای پرتاب مُهر، شعارهای ساختارشکن، بی‌بصیرتی، وارد کردن مغیبات به عرصه سیاست و پرستش منافع افراد نیست اما حتما جایگاه و مهبط بصیرت نافذ و دفاع از حکومت شیعی است که پس از 1400 سال در نیکوترین وجه خود یعنی "زعامت ولی فقیه به نیابت از امام زمان(عج) " بر سر کار آمده و معارف اهلبیت(س) را بر جهان عرضه داشته است.

البته از مثال سیاسی هم نگذریم که اگر حوزه علمیه بر مسیر دوران پهلوی حرکت کرده بود؛ خمینی و خامنه‌ای هم نبودند و اگر خمینی و خامنه‌ای نبودند بسا که امروز ایرانی هم در کار نبود که بخواهد حوزه علمیه‌ای داشته باشد یا نداشته باشد!

ما خاضعانه و از باب بحث علمی به آیت‌ا... محقق عرض می‌کنیم که آیا انتخاب مردم با "رأی خوب" در حکومت مردمسالار شیعی بدون عملگری سیاسی حوزه علمیه امکان‌پذیر است!؟

آیا نشان دادن "صراط مستقیم" به مردم در مسیر "سیاست شیعی" که نوشداروی تمام دغدغه‌های کشور اعم از اقتصاد و عدالت و امنیت و دولت اسلامی است؛ به جز حضور سیاسی حوزه علمیه و طلاب بصیر در سطح جامعه ممکن است؟

از طرفی حوزه‌ای که بگوید من با اعراض از سیاست‌ورزی اصولی، فقط درسم را می‌خوانم و مثلا ناظر حکومت هستم؛ در مقابل فتنه‌ای امنیتی مثل آنچه که دواعش در عراق و شام کردند؛ چه انتخاب‌هایی دارد!؟

اگر بگوید باز هم درسم را می‌خوانم که نتیجه روشن است. استیلای دشمن و تکرار آنچه مغولان در مواجهه با بعض روحانیان و عارفان شیعه کردند.

و اگر بگوید فتوای جهاد می‌دهم که فتوای جهاد روحانیت در جنگ بدون حکومت در "تجربه فتاوای علما در نبرد با روسیه تزاری" آزموده شده و قابل خوانش است.

فلذا واضح است که تنها یک راه عقلانی می‌ماند و آن دفاع همه‌جانبه از حکومتی است که خود برآمده از همین حوزه علمیه است، برای مقابله با فتنه‌های امنیتی یا مذهبی؛ عقلانی‌ترین و شجاعانه‌ترین روش‌ها را برمی‌گزیند و خود را مدافع عرض و ناموس مسلمانان می‌داند.

اینکه حوزه علمیه جز با "جهاد سیاسی" در سایه‌سار همین حکومت نمی‌تواند به حیات آرمانی خود ادامه دهد، از بدیهیات به نظر می‌رسد...

گفتنیست پیش از این، موسوی خوئینی‌ها از چهره‌های مجمع روحانیون مبارز نیز در رفتاری که ارائه یک امان‌نامه به حوزه در شب تاسوعای حسینی ارزیابی شد؛ نامه‌ای سرگشاده را به حوزه علمیه نوشت و خواستار استقلال‌ورزی مراجع و طلاب حوزه از نظام اسلامی شد. او در آن نامه تأکید کرده بود که مراجع تقلید نیازی به ابزار حکومت‌ها و قدرت‌ها نداشته‌اند! [4]

ما البته از روی حسن ظن به آیت‌ا... محقق چنین ارزیابی نداریم که صحبت‌های ایشان در راستای بیانیه موسوی خوئینی‌ها بوده باشد اما تأمل و تدقیق در تحلیل‌هایی که منجر به قطع حمایت بصیرانه حوزه علمیه از نظام اسلامی شود؛ ضروری است.

در اینجا البته یادکردی از مظلومیت بزرگ امام حسن مجتبی(ع) نیز ضروری به نظر می‌رسد که بیشتر از تمام ابناء بشر شایستگی عافیت داشت و هزاران مصلحت و دلیل در پیرامونش دیده می‌شد که وارد سیاست نشود اما وارد شد و تا امروز هم حتی تنها و مظلوم ماند...

فلذا منطقا بدیهیست که دلیل ورود امام مجتبی(ع) به سیاست برای ارث‌برندگان لباس امامت و روحانیتو کسانی که بر سفره اهلبیت(س) نشسته‌اند نیز همچنان پابرجاست.

در مظلومیت سیاسی امام مجتبی(ع) چه بگوییم که به دست همسرش شهید شد، یاران نزدیکش به او لقب "مذل المؤمنین" دادند، مظلومیتش به گفته برخی علما از مظلومیت سیدالشهدا(ع) در عاشورا بیشتر بود، سپهسالار لشکرش مرتکب فساد مالی شد و مصلحت‌سنجی آن امام همام در آتش بس با معاویه همچنان برای کسان بسیاری فهم نشده است. اما حضرتش که جان عالمی فدای او باد، با تمام این شدائد و شرایط اما از آنجا که سیاست و حکومت را تنها مسیر هدایت جامعه به سوی الله می‌دانست؛ دست از سیاست و تلاش اصولی برای نگاهداشت حکومت برنداشت.

***

 

حضور مربّی خشونت و براندازی در "سازمان معلمان ایران"

محقق داماد: شرط تحبیب روحانیت جدایی حوزه از سیاست است! / حضور مربّی خشونت و براندازی در "سازمان معلمان ایران"

عمادالدین باقی، فعال اصلاح‌طلب و فردی که چندی قبل از محترم بودن حق براندازی گفته بود، در نشست مجازی عده‌ای به نام "سازمان معلمان ایران"، به بهانه تجمعات غیر قانونی اخیر اظهار کرد: ساختن یک جامعه مدنی موفق دو مولفه اساسی دارد؛ یکی جامعه است و یکی قدرت. اگر این دو با هم همراه و همکار باشند با کمترین هزینه، بهترین دستاورد را خواهیم داشت، اما واقعیت این است که در کشور ما یا حکومت بالغ نشده یا اینکه به دلیل وجود ثروت و منافع بادآورده، همیشه نوعی رانت و انحصار به وجود می‌آید و این رانت و انحصار منافع، نیازمند انحصار قدرت است و قدرت، اجازه شریک شدن جامعه را نمی‌دهد و با تبدیل شدن آن به شرکت سهامی عام مخالفت می‌کند اما در برابر آن دو راه داریم. یک راه این است که بگوییم حکومت، اصلاح‌پذیر نیست پس ما هم به سوی شیوه‌های رادیکال و ستیزه‌جویانه برویم که در واقع بازگشت به همان وضعیت انقلابی و غیبت جامعه مدنی است. یا اینکه تحت هر شرایطی در سنگر جامعه مدنی بمانیم و حکومت را مجبور به تمکین و تسلیم به پذیرش واقعیت جامعه مدنی کنیم. کاری که در تجمعات اخیر معلمان شد. در این راه باید اعتمادسازی کنیم و نشان بدهیم که جامعه مدنی ابزار هیچ سازمان براندازی نیست.

به گزارش اعتمادآنلاین، او همچنین گفته است:‌ -اگر- صادقانه معتقد به جامعه مدنی باشیم در این صورت ما باید در این راه هزینه بدهیم، گاندی‌وار راه خود را برویم و به هیچ‌وجه تحت تاثیر رفتارهای حکومت هم قرار نگیریم. خشونت حکومت ما را وادار به خشونت نکند و از جنس آن نشویم. این کار به غایت دشواری است، دشوارتر از مقابله به مثل با حکومت. رفتار حکومت گاهی انسان را وا می‌دارد به این نقطه برسد که هر چه علیه آن و خلاف گفته‌های آن باشد، حقیقت و هر چه موافق آن باشد، خلاف حقیقت است. این، کار انسان را آسان می‌کند اما حفاظت از عقلانیت در برابر نیرویی که غیرعقلانی رفتار می‌کند، طاقت‌فرساست ولی درست‌تر است.[5]

*اظهارات باقی وقتی خواندنی‌تر می‌شود که بدانیم این مربی دوری از خشونت در تجمعات، چندی قبل در اظهاراتی از حق شورش و براندازی برای مردم سخن گفته و تصریح کرده بود که حاکمیت حق ندارد در مقابل اغتشاشگران دست به مقابله بزند! [6]

در کنار او، عباس عبدی نیز اظهاراتی کنایه‌آمیز دارد مبنی بر اینکه نباید بخش آشوب‌گری و خشونت‌ورزی اعتراضات در آمریکا را محکوم کرد. [7]

صنوف مختلف و قشرهای گوناگون مردم عزیز ایران باید بدانند که خیابان، مسیر مطالبه و اعتراض نیست و آنکه مردم را تحت هر عنوانی (فشار اجتماعی، جامعه مدنی، حق تجمع، خالی شدن و...) به خیابان فرا می‌خواند، دشمن است نه دوست!

به گواه عقلانیت، تاریخ و خوانش تجربه دیگر جوامع؛ به فرجام معقول رسیدن اعتراض و حل شدن مشکلات جز از مسیر "رأی خوب مردم"، همت جهادی مسئولان و صبر و تحمل عمومی ممکن نیست و آنچه که در خیابان برای مردم وجود دارد جز "حمام خون" نیست.

مردم و جوانان عزیز ایران باید بدانند که در این مسیر عقلانی البته نجواهایی مثل "حق را جز با اعتراض نمی‌دهند"، "حکومت باید اعتراض ما را بشنود"، و "تجمع حق ماست" نیز وجود دارد که گوش دادن به آنها به منزله فریب خوردن و حرکت در پازل دشمن است.

دقت شود که مقولاتی مثل سیاه‌نمایی، مفسدنمایی و ناامید کردن مردم نیز قرار است نقش کاتالیزور را در این میان ایفا کنند و به کسانی از مردم بقبولانند که راهی جز حضور خیابانی نیست!

این کلاف در هم پیچیده اگر با فهم عمومی و مقابله خواص کشور مواجه نشود و فرماندهان فتنه در پیشگاه مردم به حرکت شومی که طراحی کرده‌اند اعتراف نکنند؛ خطر "فتنه اقتصادی" بروز و ظهور بیشتری خواهد یافت. همانطور که در اغتشاشات دیماه 96، آبان 98 و قضایای اصفهان نیز شاهد پیش‌لرزه‌های آن بودیم.

در اشاره به سخنان باقی و ژست مدنی بودن تجمعات فاقد مجوز گفتنیست که در برخی از تجمعات اخیر که با مدعای وابستگی به فرهنگیان صورت گرفت؛ عده‌ای از متجمعین با شعار "بیشرف" به سمت مأموران نیروی انتظامی حرکت کردند.

ما به آقای باقی و دوستان ایشان توصیه می‌کنیم اقلا اخبار و تجمعات در سایر کشورها را تعقیب کنند و به رؤیت "رعایت قانون و حمل شدن پرچم کشور بر دوش متجمعین" آنها بنشینند.

البته ذکر این کنایه ضروریست که در تجمع مطلوب باقی و عبدی و حجاریان و امثال آنها؛ حمل شدن پرچم بر دوش معترضین موجب سلب امکان موفقیت می‌شود!

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1171378

2_ mshrgh.ir/1314267

3_ etemadonline.com/fa/tiny/news-527715

4_ mshrgh.ir/1297138

5_ etemadonline.com/fa/tiny/news-527712

6_ mshrgh.ir/1093380

7_ mshrgh.ir/1093380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • حسام IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    23 2
    پیش از این یکی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی گفته بود: متاسفانه در کشور ما به نحوی شده است که تا کسی اعتراض نکند، حقش را به او نمی‌دهند! در کشور ما حق مردم همیشه گرفتنی است نه دادنی یعنی کسی حق مردم را به انها نمیدهد و این مردمند که باید خودشان حقشان را بگیرند
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      17 0
      کاملا صحیح گفته نماینده البته نباید بگه کشور ما باید بگه در جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی چون مردم انقلاب کردن اما مسئولین انقلاب و جمهوریت را به سفره و محلی برای چپاول مردم تبدیل کرده اند وو اگر توافقی حاصل نشود قطعا وضعیت وخیم تر برای مسئولین میشود
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 10
      جناب 10:04 از خیابان انقلاب به بالا تا لب ساحل خزر حرکت کن هرچی ویلا و باستیهیلز و برج و پنت هاوس و بنز و پورشه و بی ام و است را نابود کن و اتش بزن ببینم سر و صدای کیا بلند میشه مثل امثال طرح مالیات برعایدی سرمایه تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    22 14
    جناب شما روحانی شدید که حق رو به مردم بگید یا اینکه محبوب بشید؟ روحانی که به جای حق طلبی و اصلاح امور مردم دنبال شهرت و تاییده عاقبت و آخرت خوبی نداره.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 12
      اگر بگوید درسم را میخوانم استیلای دشمن و تکرار انچه مغولان کردند : همین روز ها مشغول خواندن کتاب (منم تیمور جهانگشا- خاطرات و نوشته های خود تیمور لنگ ) هستم ادم مخش سوت میکشه خیلی جالب و اموزنده و البته وحشتناک است بخوانید ببینید در سبزوار چه ها کرده به جرم ارتداد ( تشیع ) مردم نوشته برای هر ده سر بریده یک دینار میپردازد و سربازانش در قبال تحویل 150 هزار سر 15 هزار دینار دریافت کردند در بقیه نقاط از جمله شیراز هم همیطور معلون پوست مخالفین را زنده زنده میکنده نوشته از مشاهده فواره خون مخالفانش کیف میکرده بعد از کشتار مردان تمام زنان و دختران منطقه را بین سربازانش تقسیم میکرده
    • ساسان IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      0 0
      تحبیب به چه شرطی حضرت آقای محقق داماد؟؟؟؟ مجبوری به مخاطب آدرس غلط بدی ؟؟؟؟؟
  • سید IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    20 13
    در پاسخ به آیت اللّه محقق داماد باید ا ایشان پرسید که چون حکومت شاه از ترس از آیت اللّه العظمی بروجردی می لرزید، نواب صفوی و هم رزمانش را اعدام کرد؟!؟!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    15 5
    معلمی و مفت خوری . جدیدا هم بدون ازمون جذب کردن
  • SE ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    26 7
    اگر پیغمبران هم کاری به کار طاغوتها نداشتند و فقط از آنها تعدادی ورد و ذکر و دعا می خواستند که آنهمه شهادتها و شکنجه ها و اسارتها در کار نبود! مشکل این بود که اگر خدا بخواهد قانونگذاری کند و شریعت او حاکم شود، دیگر حکومت طاغوت بی معنا است. پس دین اساسا ذاتا امر سیاسی است. ولو شیاطین نپسندند.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      5 1
      احسنت
  • حجت US ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    15 6
    بهتر نیست جناب محقق امر پسندیده را از خود شروع کرده و به جای فضولی و سرک کشیدن در سیاست و نمایندگی خلق خدا به عبادت خود خدا بپردازند تا ملتی را دعاگو و تکه زمینی در بهشت برای خود ابتیاع نمایند
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    2 0
    کارگرا هم باید افزایش بدن هرچه سریعتر
  • GB ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    10 7
    محقق داماد حرف درستی زده - اما کو - گوش شنوا
  • HAMED IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    3 10
    این عمادالدین باقی همون طرفدار منتظری نیست؟
  • DE ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    19 0
    شرط تحبیب روحانیت جدایی حوزه از سیاست است! / راس میگه.والا کی حال و حوصله سیاست داره هرروز باید ساعت ها اخبار گوش کنی روزنامه بخونی مطالعه کنی تا اگر در جمع صحبت کردی آبروت نره یعنی تا آخر عمر محصل. ای بابا کلی میهمونی و مجلس عقد و عروسی و عزا ...راحت میری با چند تا حدیث که ۴۰ سال پیش حفظ کردی سخنرانی میکنی. آخوند و روحانی سیاسی نه شب داره نه روز ۲۴ ساعته فکرش مشغوله . حالت رو بکن بابا بیخیال سیاست والا . مگه ندیدی رضا مارمولک چه راحت روحانی بدون سیاست شد . جان ما اصلا یک کلام‌سیاسی حرف زد . عند معرفت بود ولی آخرش بدبختی عند خلع لباس شد .
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    11 17
    استاد بنده این اظهارات را از روی شکم سیری می فرمایند روحانی عزت خود را نه از اطاعت که از عبادت یافته است و عبادت بهجز خدمت خلق نیست روحانی واقعی آن طلبه جهادگر است در میادین مختلف که از جان و مال و آبرو برای خدا هزینه می کند نه کسانی که لای پنبه بزرگ شده و میدان ندیده اند استاد لطفا در حدی که عمل می کنی حرف بزن
  • طوبی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    11 12
    جناب محقق داماد! ازبطن سخنان خودتون استفاده میکنم،مگه نگفتید آقای بروجردی ره به اقبال گفتند؛کشورهای دیگر اول جمهوریند وسپس اصلاحات ارضی میکنند؟!! آیا به نظر شما طرح این مطلب هیچ نمایی از سیاست درش نیست؟!!آیا مرحوم بروجردی فکر میکردن شب بخوابن،صبح بلند شوند وببینند حکومت سلطنتی تبدیل به حکومت جمهوری شده بدون هیچ دخالت ورهبری با سیاست ومدبرانه ای از سوی روحانیی به اسم آقا روح الله؟؟؟!!! این سخنان شما نه تنهابه علمای شهیدی مثل؛شیخ فضل الله نوری،شهید مدرس و... توهین کردبلکه تمام ۲۳ سال رنج وزحمت رسول الله برای اعتلای دین اسلام ومظلومیت حضرت زهرا وامیر المومنین وغریب مدینه وشهید سربه نی کربلاوتا غریبی ومظلومیت امام‌ زمان که همه وهمه،ثانیه به ثانیه زندگی پر برکتشان عجین وتنیده در سیاست زمانه خود بوده وهستندو جان عزیزشان رادر این راه داده اندرازیرسوال برد.تعجب میکنم از شما،باورتان شده؛روحانیت وعافیت طلبی؟؟!!! حوزه باید روحانی متدین،بصیرو سیاستمدار کاربلد تربیت کند نه صرفا عابدو زاهد عزلت نشین والبته عافیت طلب،اگر به این بود که مردم خوشان هم میتوانند کتاب بخوانند ودعاکنند.
  • وحید IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    12 6
    درد معاندین شیعه(محقق داماد،موسوی خوینیها و تمام لیبرالهای فاسد) درد حقیقت و دینداری نیست! لیبرالهای نحس اتباع کر و کور شیطانند و به شیوه سلف فاسد خود در تاریخ،میخواهند جماعتی را به خواب خرگوشی فرو ببرند! امروز تمام جبهه باطل در برابر جبهه حق صف آرایی نموده،حریف میطلبد! نه اینکه لیبرالهای فاسد بهایی در داخل تیزهوش و استراتژیست باشند،آنها راست شکمشان را میگیرند و طعمه ای که شیطان روی زمین میریزد دنبال میکنند،نه اکبر رفسنجانی و حسن فریدون استراتژیست بود و نه فرعون نخبه و تیزهوش بود و نه معاویه لعنة الله علیه علم ماکان و مایکون داشت! «جدایی دین از سیاست یعنی کشتن پسران و زنده نگهداشتن دختران»،خداوند نفس انسان را از دو بخش مذکر و مونث پدید آورده،بخش مونث که الهام پذیر است و مذکر که تحلیلگر است،کسی که توسط فرقه های ضاله چون منافقین خلق، از گذشته خود جدا شد و در سایرین تفحص و تعقل نکرد هیچ تحلیلی از واقعیت و حقایق ندارد،ملکوت و حقیقت باطنی این شخص دیگر (نساء_۴۳/ الرجال قوامون علی النساء)نیست یعنی احساسی عمل نموده و دنبال هر مکار و فریبکار روان شده،هست و نیست جامعه خود را بر باد میدهد،البته در موضع بالاتر ضوابط و قوانین هم هست(بقره_۱۱۷/بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ)که باید مد نظر واقع شود،در مهر و عطوفت حضرت ولیعصر(س) هیچ شک و شبهه ای نیست اما اگر امثال محقق داماد،خوینیها و سایر منافقان لیبرال نفوذی در حوزه، گردن خود را با ضوابط حاکم بر عالم آشنا کنند،به اختیار خودشان است.
  • محمد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 13
    سخنان بسیار و بسیار و بسیار فراوانی وجود دارد که می توان به استاد بزرگوار جناب آقای محقق داماد گفت و با ادب و احترام و تواضع هم گفت ؛ چون ایشان در هر حال اهل دانش و فرهنگ هستند و مسلم است که از شنیدن و گفتن حرف درست و منطقی و مستدلّ، ابایی ندارند. تفسیر و تحلیل و باز نگری و واکاوی تاریخ معاصر ایران از دست کم اواسط قاجار و نفوذ عوامل و ایادی عمدتا پنهان و بعضا پیدای استعمارگران به خصوص انگلیسیهای مکار و نیرنگ باز که هنوز هم نرم افزار جاسوسی و استعمارگری دنیا در دست آنان است و نقش روحانیت و خون دلی که خورده اند و جهادی که کرده اند ؛ آن قدر دامنه وسیع دارد و آن قدر همت و دقت و بلند نظری می خواهد که فقط خدا می داند؛ چرا جناب محقق داماد از همان شهید مدرس یا آیت الله خالصی یا آقا نجفی اصفهانی یا آیت الله شاه آبادی استاد امام خمینی نمی گوید؟ چرا خود ایشان که دم از امام و بزرگی و مقام ایشان می زند، از مشرب و طرز فکر و عمل و دغدغه ها و توصیه های ایشان به همگان از جمله حوزه و روحانیت نمی گوید؟ آیا راه محبوب شدن کنار کشیدن و سپردن عنان و زمام همه چیز به دست عناصر خود فروخته و بازی گری است که هنوز مانند روشنفکر نمایان دوران مشروطه خواب انگلیس را می بینند و به قول کودتاچی شریک رضاخان یعنی ضیاء یزدی شیرازی زبان حالشان این است که: بدون انگلیس نمی شود زندگی کرد؟؟؟!!! یا راه دیگری و راههای دیگری وجود دارد که سپری کردنش البته و صد البته خون دل و جهاد مداوم و همیشگی می طلبد؟
  • امیرمسعود IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    2 4
    آقای محقق داماد بجای حل مسئله صورت مسئله را پاک کرده. به این صورت که، خب، مال مردم را نخوردن که سخته، دل کشیدن از دنیا هم که ممکن نیست، آقا زاده ها هم که باید خوشگذرانی خودشان را داشته باشند، مقام را هم که باید برای حفظ منافع به هر کلکلی حفظ کرد و ... که اینها همه نمیشه. خب بهترین راه این است که بگیم ...پس حوزه ها را از سیاست خالی کنیم. !!!!
  • DE ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    12 8
    آقای محقق داماد یکی از با سوادترین آخوندهایی است که دیدم.
    • DE ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      4 0
      چون تحقیق کرده داماد شده الکی نرفته ازدواج کنه .ما هم بایستی قبل از ازدواج تحقیق کنیم و با خانواده اصیل ازدواج کنیم.
  • محمدایوب IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    2 12
    محضر آقای محقق داماد شما فرمودید ایت الله بروجردی در سیاست دخالت نمی‌کردند وان زمان روحانیت دردل مردم جای داشت وکلی فرمودید اما نفرمودید دران زمان روحانیت چگونه زندگی میکرد وبا زندگی مردم در پایین ترین سطح منطبق بودند وروحانی را در حوزه تشویق به ماندن میکردند حال بفرمایید حضرتعالی که عضو هیئت علمی بهترین دانشگاه ودر منطقه ای خوش آب و هوا آیا با قم و حقوقتان با شهریه یک طلبه قابل مقایسه است آیا روحانیت وخود حضرتعالی ودوستان شما واخوندهای اصلاح طلب آیا مانند یک طلبه زندگی می کنید. خانه هایتان کجاست و چه خودرویی سوار میشوید ایت الله مرعشی با تاکسی برای نماز می‌رفتند وزندگیشان چگونه بود کدامتان اینگونه زندگی میکنید که توقع دارید در دل مردم باشید آیا آنها مثل ریگ دروغ میگفتند مانند حسن فریدون که نمادی از روحانیت اصلاح طلب ایا آن حضرات در لواسان حوزه داشتند وویلا چند هزارمتری یا در ولنجک .... اگر به خود زحمت بدهید ازبالا پایین بیایید میان مردم خواهید دید روحانی هایی که مانند مردم هستند روی چشم مردم جادارند.
  • فهیم IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    19 0
    اهل حوزه از کار در سه قوه پرهیز کنند
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 3
    روحانیون. عافیت طلب همه. طرفدار اصلاح طلبان .. از اول انقلاب اینطور بوده و منتظری کلید. این عافیت طلبی را زد. .. حالا محقق داماد و امثالهم کی هستند .. بغیر از اینکه حرف اصلاطلبان ور شکسته. که مردم باطن انها را درک کردند.... صحبتی که شما کردید پس بگیرید دفاع از عقیده نیست ، عافیت طلبی است
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 12
    جناب محقق داماد! اونچه که مایه منفور شدن برخی افراد ملبس به لباس مقدس روحانیت شده و می شود, سیاسی کاری و سیاسی بازیست , نه سیاستمداری. شاهد این حقیقت هم میزان محبوبیت امامین انقلاب در بین مردم ایران و آزادیخواهان بسیاری از کشورهای دنیاست. سیاستمدار تر و محبوب تر از روحانیون عظیم الشأنی در مرتبه و جایگاه امام راحل عظیم الشأن رحمه الله علیه و خلف صالح ایشان حضرت ایت الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله نداشته و نداریم که در اوج محبوبیت و اقتدار بوده و هستند.
  • جعفر IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    3 0
    اقای محقق اینقدر متحجر بودید ما نمیدانستیم؟
  • میثم IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    4 1
    البته ایشان هنوز نفهمید شیخ فضل الله را چرا و چه کسانی اعدام کردند. امام چه خون دل خورد از این تفکر کلیسایی مسلک . البته اگر روحانیت از سیاست کنار بکشد بنفع چه جریانی است. بله امروز استکبار و صهیونیسم با روحانیت در میدان سیاست مخالفند نه با امثال محقق ها که جاده صاف کن تفکر سکولاریسم هستند. سیلی که متحجران به اسلام زدند دشمنان نزدند.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    1 0
    محقق داماد بسیار اشتباه میکنه
  • حسن IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
    0 0
    وقتی جای اصل و فرع عوض شود، تحلیل نیز اشتباه خواهد بود. تشکیل حکومت اسلامی و اجرای احکام الهی که بسیاری از آنان جنبه اجتماعی دارد وظیفه و تکلیف پیامبر و جانشینان ایشان علیهم السلام است و در زمان غیبت نیز این تکلیف الهی بر دوش فقها بعنوان جانشین معصوم است. اگر امام معصوم یا فقیه استطاعت این تکلیف الهی را نداشته باشد، تکلیف به گردن او نیست. پس اصل اولیه تشکیل حکومت اسلامی است که بزرگترین کار سیاسی است. اما اینکه به مقتضای مصلحت گاهی باید امر غیر سیاسی را بر سیاست ترجیح داد، فرع مسئله است. ضمنا آقای محقق داماد خود سالها مسئولیت بالایی در نظام داشتند. آیا آن موقع اشتباه می کردند یا الان؟
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    1 0
    اغر بخیر ! جدایی دین از سیاست مال قرن نوزدهمه نه قرن بیست و یکم ! اصلاح طلبا دو قرن از دنیا عقبن حالا خودشونم روشنفکر میدونن ! اینا دو قرن عقب گرد زدن یا عقبموندن و درجا زدن که میشه همون تحجر ! جالبه متحجرین شدن مدعیان روشنفکری !
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    2 0
    استاد بنده منظوری نداشته از خصوصیات او یکی همینه که گهگاهی پارازیتی میگه که هنوز خودش تفقه کافی در آن نکرده
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    نمیدانم چرا برای بعضی قبول حرف منطقی آنقدر ثقیل و سخته ! شما اگر چند آهنگر بدی ببینید ناخودآگاه نسبت به آهنگر آن بدبین میشی ، هر حرفه و قشری همینه ، وقتی روحانیون در سیاست و حکومت دخالت کنند و مردم به هر دلیلی از آن حکومت رضایت نداشته باشند ناخودآگاه بهایش را دینی که آن روحانی ها نمایندگیش را می کنند آسیب خواهد دید
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    ....
  • بهنام IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    با توجه به فرمایشات این اقا باید منتظر ذبح شدن حسین بن علی ها در میدان بود تا مبادا از طرفدار ی حبهه حق گوشه عبای اینان خاکی شود این عین تحجر است و سربازان در سایه جبهه باطل اگرچه ملبس به لباس پیامبر باشند
  • مرادی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۲
    0 0
    مشکل در تفاسیر و نظرات اساسی حوزه است....حوزه باید تفسیر صحیح و غیر فرقه ای و زلال از قرآن داشته باشد تا سیاست و اقتصاد نیز در مسیر اهداف درست قرار بگیرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس