کد خبر 1315372
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
دبیر کل سازمان ملل متحد در لبنان چه گفت؟

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد که به لبنان سفر کرده در کاخ بعبدا به دیدار میشل عون رئیس جمهور این کشور رفت.

به گزارش مشرق، در پایان این نشست عون و گوترش در یک نشست مطبوعاتی شرکت و به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

گوترش در این نشست مطبوعاتی که در کاخ بعبدا مقر ریاست جمهوری لبنان برگزار و رسانه‌های لبنانی آن را بازتاب دادند اعلام کرد من به رئیس جمهور لبنان اعلام کردم که من با یک پیام ساده به اینجا آمده ام و آن این است که سازمان ملل متحد با ملت لبنان اعلام همبستگی می‌کند.

در این بین میشل عون رئیس جمهور لبنان هم به خبرنگاران گفت: همکاری گسترده‌ای بین لبنان و سازمان ملل متحد وجود دارد که ریشه‌های آن به دوره تاسیس این سازمان بین المللی باز می‌گردد.  

لبنان یکی از ۵۰ کشور بنیانگذار سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۵ در سان فرانسیسکو محسوب می‌شود، همچنین لبنان یکی از کشورهایی است که در قانونمند شدن قوق بشر در سال ۱۹۴۸ سهیم بوده است.

وی در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود افزود: در بحران‌های عدیده‌ای که لبنان را از سال ۱۹۴۸ تاکنون در نوردیدن از جمله مسئله آوارگان فلسطینی و تا به امروز، سازمان ملل متحد همواره عامل حمایت و پشتیبانی از ثبات به ویژه از طریق نیروهای یونیفل مستقر در جنوب لبنان بوده است در حالی که از طریق دستگاه‌های فعال خود در لبنان شریکی در روند توسعه لبنان به شمار می‌رود.

عون همچنین به گوترش در اولین سفر خود به عنوان دبیر کل سازمان ملل به لبنان خوش آمد گفت و تاکید کرد شما سفرهای زیادی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ زمانی که مسئولیت کمیساریای ویژه آوارگان را داشتید به لبنان انجام دادید.

او به خبرنگاران گفت در دیدار دو جانبه انجام گرفته بحران‌های مبتلا به لبنان و راه‌های برون رفت آز آنها از جمله نحوه خروج از بحران اقتصادی و معیشتی که طی ماه‌های اخیر به شدت بدتر شده است را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

رئیس جمهور لبنان افزود به دبیر کل سازمان ملل گفتم ما در حال تلاش برای خروج از بحران هستیم حتی اگر این کار به شکلی تدریجی انجام شود و از طریق تدوین طرحی جهت بهبود شرایط اقتصادی و ارائه آن به صندوق جهانی پول به انجام برسد، در حالی که به موازات آن ما کار اصلاحات را در چند بعد اقتصادی، مالی و اداری هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

عون همچنین گفت: من به دبیر کل سازمان ملل متحد خبر دادم لبنان بهار آینده شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد بود که برای این منظور تمامی شرایط شفافیت و سلامت برای آن فراهم خواهد شد تا منعکس کننده اراده واقعی لبنانی‌ها برای برگزیدن نمایندگان خود باشد از این رو از هر نوع مشارکت و نقش آفرینی سازمان ملل متحد برای نظارت بر این انتخابات در چارچوب هماهنگی با نهادهای ذیربط لبنانی استقبال می‌کنیم.

در رابطه با موضوع رژیم اسرائیل هم رئیس جمهور عون بار دیگر بر تعهد لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ تاکید و در عین حال نظر دبیر کل سازمان ملل را به نقض‌های مکرر صورت گرفته توسط اسرائیل جلب کرد.

وی بر تعهد لبنان به حفظ تمامیت ارضی خود و اعمال حاکمیت بر تمامی سرزمینش تاکید و بر حفظ حقوق و منافع کامل لبنان در استفاده از منابع طبیعی خود از جمله میدان‌های نفت و گاز صحه گذاشت.

این در حالی است که گوترش بعد از ورود به لبنان خواهان همبستگی جهانی با ملت لبنان شده است.

بر اساس اعلام دفتر هماهنگ کننده سازمان ملل در بیروت آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد بعد از ورود به فرودگاه بین المللی رفیق حریری به خبرنگاران گفت: وقت آن فرا رسیده است که همه ما در جهان به شکل همسو با ملت لبنان اعلام همبستگی کنیم.

وی تاکید کرد زمانی که کمیسر عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد بودم بارها به لبنان سفر کردم و همبستگی ملت لبنان را با بسیاری از آوارگان به عینه دیدم، اکنون نیز وقت آن فرا رسیده است تا همگی ما در سرتاسر جهان همین همبستگی را نسبت به ملت لبنان ابراز بداریم.

گوترش افزود در همین راستا اگر بخواهم سفر خود به لبنان را در یک کلمه توصیف کنم آن را سفر همبستگی می‌نامم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس