ظلم تاجزاده و حجاریان به کشاورزان ایرانی

برخی رجال جریان سیاسی خاص در حالی با طمطراق پیرامون شعار محفلی "اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا"(!) به بحث می‌نشینند که گویا نمی‌دانند عمر خورشید نظام اسلامی مثل شمع وجود اشخاص نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"ما همیشه محتاج به وحدت هستیم"

درس عقلانیت و ادب علامه جوادی آملی به گرگیج

درس عقلانیت و ادب علامه جوادی آملی به گرگیج/ "مشکل سیاسی عارف" که در اندیشکده‌ها حل نمی‌شود!

حضرت آیت الله جوادی آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم و از مراجع عظام تقلید در پایان درس خارج فقه خود، در واکنش به اظهارات حاشیه‌ساز یکی از علمای اهل سنت گفت: در خصوص این حرف ناصوابی که برخی متأسفانه از زبانشان درآمده، اینها باید بدانند به اینکه بعضی از امور از این قبیل نیست که جزء روایت واحد باشد و مثلاً شیعه اینجور گفته باشد! طهارت اهل‌بیت در آیه تطهیر آمده، در ادعیه هست، در زیارت هست و امثال ذلک، «الأصلاب الشامخه، الأرحام المطهرة» یکی دو تا که روایت نیست.

به گزارش رسا، وی افزود: از طرفی این خاندان کریمانند، بزرگانند، وجود مبارک پیغمبر دستور دادند که اگر شما جنگ کردید پیروز شدید، احترام افراد را به حسب شخصیتها حفظ کنید «أَکْرِمُوا کَرِیمَ قَوْمٍ»؛ بالاخره شما وقتی مسلط شدید همه را با یک چوب نرانید. حتی اگر کافر باشد، اگر بر کفار مسلط شدید آن بزرگانشان را در یک حد، آن کوچک‌ها را در یک حد.

آیت‌ا... جوادی‌آملی تصریح کرد: این معلوم می‌شود که اینها کریمانه زندگی میکنند. دستور این است که آنها که اسیر کردید از خانواده سلاطین و اینها را، امام فرمود پیش ما بیاورید؛ چون ما می توانیم حریم اینها را حفظ کنیم، این یک ادب انسانی است!

این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر جریان شهربانو و امثال ذلک با آن نقلی که درست شد، آوردند خدمت وجود مبارک اهل بیت، به دستور آنها بود. برای اینکه اینها میتوانند این را حفظ کنند.

آیت‌ا... جوادی آملی گفت: بنابراین بهترین راه برای اینها (امثال گرگیج) این است که حریم این ذوات قدسی(ع) را کاملاً رعایت کنند و ما همیشه محتاج به وحدت هستیم مخصوصاً در این امور.[1]

*بیانات علامه جوادی‌آملی درسی است برای گرگیج و امثال گرگیج و البته در سوی دیگر ماجرا برای آنها که از واکنش‌های شداد و غلاظ نسبت به این اظهارات غلط می‌گفتند.

"ادب، عقلانیت و حفظ وحدت" لازمه پیشرفت، مقابله با دشمنان جهان اسلام و سپری شدن شدائد است.

***

 

"مشکل سیاسی عارف" که در اندیشکده‌ها حل نمی‌شود!

درس عقلانیت و ادب علامه جوادی آملی به گرگیج/ "مشکل سیاسی عارف" که در اندیشکده‌ها حل نمی‌شود!

محمدرضا عارف، از فعالان اصلاح‌طلب طی اظهاراتی در جمع اعضای هیئت‌مدیره بنیاد امید ایرانیان بر لزوم راه‌اندازی اندیشکده بنیاد امید ایرانیان تأکید کرد و از اعضای هیئت‌مدیره بنیاد خواست این اندیشکده با محوریت جوانان نخبه تأسیس شود.

به گزارش شرق، او در اظهارات خود همچنین با اظهار چیزی که "تأسف از احساس یأس و ناامیدی در اقشار مختلف جامعه " نامیده شده، گفته است: شخصا وضعیت فعلی کشور را در شأن مردم شریف ایران نمی‌دانم. با شعار نمی‌توان کشور را اداره کرد، متأسفانه نوعی سردرگمی و بی‌برنامگی در مدیریت کشور مشاهده می‌شود و تداوم این سبک مدیریت، فرجام نامطلوبی برای کشور در پی دارد.‌[2]

*جا داشت که آقای عارف بعنوان یک اصلاح‌طلب نجیب و فردی که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست، مصلحت‌ها را بهتر تشخیص دهد و اقلا با مطالعه بیانات مقام معظم رهبری پیرامون طرح دشمن برای "ناامیدسازی مردم"؛ خود در این پازل گام برندارد.

القای "یأس و ناامیدی در قشرهای مختلف جامعه" گزاره‌ای است که اولا هیچ مبنای عقلانی ندارد، ثانیا هیچ دلیلی برای وقوع آن نیست و ثالثا هر عقل سلیمی به راحتی می‌فهمد که این القاگری قرار است به ایجاد آشوب در کشور بیانجامد.

و اینکه چرا آقای عارف این حقایق بدیهی را نمی‌داند، جای سؤال و تأمل دارد.

ضمن اینکه باید دانست که این "علاقه به نااُمید و مأیوس و حتی خشن شدن مردم ایران" معضل و مشکلی است که نه لزوما در اندیشکده‌ها بلکه در فضای عقلانیت و جدل با نفسانیت برخی رجال سیاسی باید آنرا حل کرد.

از طرفی باید این کنایه را هم وارد دانست که ابراز دلسوزی برای مردم از جانب هرکس مسموع باشد اما از جانب شخص آقای عارف که در سمت ریاست شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دست به تحریم انتخابات 98 مجلس زد، مسموع نیست و ایشان قبل از اینکه مشغول برشمردن صفات جامعه از نظر خود باشد؛ بایستی از همین جامعه عذرخواهی کند که چرا به اصلی‌ترین منصه اشتراک جامعه و سیاست یعنی انتخابات پشت پا زده است؟!

در بحث القای یأس و نومیدی بدانیم که در یک جامعه ناامید اول از همه نظام سیاسی با هجوم دشمن مواجه می‌شود زیرا مردم رمقی برای حفظ کشور ندارند، در گام بعدی شاخص‌هایی مثل سن امید به زندگی در کشور تنزل می‌یابند و مقولاتی مثل بی‌اعتمادی مردم به نهادهای حکومتی نیز شیوع می‌یابد.

این در حالی است که آقای عارف و دوستان ایشان باید بدانند نظام سیاسی و ارض جمهوری اسلامی ایران امروز به دلیل حمایت مردم از امن‌ترین‌ها در جهان است، نرخ امید به زندگی در ایران علیرغم تمام مشکلات در پس از انقلاب افزایش چشمگیری یافته و میزان اعتماد مردم به نهادهای حکومتی که یک نمونه آن کمک به خیریه‌های وابسته به حاکمیت (مثل کمیته امداد) است نیز رشد فراوانی را نشان می‌دهد.

البته باید دانست که بحث "القاگری" کاری به شاخص‌ها ندارد و صرفا ایجاد تصور زیست جهنمی حتی در ذهن بهشتیان را پیگیری می‌کند.

پیش از این گزارش‌های مبسوطی را در وبلاگ مشرق پیرامون طرح دشمن برای ناامیدسازی مردم منتشر کرده و توضیح داده‌ایم که هدف از این قضیه چیست و چه ارکانی دارد؟[3]

مقام معظم رهبری تاکنون بارها پیرامون توطئه "ناامیدسازی مردم" هشدارهای مکرری را تبیین فرموده‌اند.

***

عمر خورشید نظام مثل شمع وجود شما نیست!

درس عقلانیت و ادب علامه جوادی آملی به گرگیج/ "مشکل سیاسی عارف" که در اندیشکده‌ها حل نمی‌شود!

سعید حجاریان، تئوریسین تحریم انتخابات و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یادداشتی با عنوان "اصلاح‌طلب-اصولگرا، دیگه تمامه ماجرا!" پیرامون این شعار محفلی براندازان در سال‌های اخیر نوشته است:

"عنوان این نوشته، به‌گمان من عنوانی پرتکرار، محبوب، کارکردی و واجد اهمیت در فضای سیاسی کشور است و ضرورت دارد پیوسته درباره آن تأمل کنیم"!

به گزارش مشق نو، او در ادامه و پس از محبوب نامیدن این شعار محفلی (همانطور که مشاهده شد!) به تئوریزاسیون آن می‌پردازد، فضای حاکمیتی کشور را غیریت‌ساز،  مخالف‌نما و فرومایه‌سالار ارزیاب می‌کند و در آخر اینطور نتیجه می‌گیرد: حال باید پرسید، کشور با غیریت‌سازی، به‌معنایی که ذکر آن رفت و نیز میل به فرومایه‌سالاری به کدام نقطه رهنمون می‌شود؟ اولاً، با کوبیدن بر طبل انقلابی‌گری، نرمال‌سازی در کلیه ساحت‌ها به بوته تعویق می‌افتد. ثانیاً، عنصر تعادل در میان نیروهای سیاسی به‌کلی از میان می‌رود. به این معنا که اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، و اساساً سیاست‌ورزی صرفاً‌ میان دوگانه نیهیلیسم و رادیکالیسم قادر به بازیگری خواهد بود. ثالثاً، نظم و نظام اداری کشور صرفاً باید خود را با دگرسازی تنظیم کند و هر روز، خود را به پوشش معیار آن روز درآورد. رابعاً، انقلابی‌ها در چنین وضعیتی دچار گسست می‌شوند زیرا انقلابی‌های واقعی ذاتاً با حیا هستند و نمی‌توانند با شعار و پوشش انقلابی، پیوسته دروغ بگویند و با بی‌شرمی در چشم مردم خیره شوند، و آن‌ها را فریب دهند. به تعبیر مارکس، شرم احساسی انقلابی است![4]

*برخی محافل تحلیلی کشور از سال‌ها قبل نظری را ارائه می‌کردند مبنی بر اینکه فرماندهان فتنه و رجال برنشسته در ستاد هسته سخت اصلاحات که صراحتا قصد دارند تکلیف نظام اسلامی را  یکسره کنند و به قول آقای حجاریان شاهد آتش گرفتن جنوب تا شمال تهران باشند؛ برای این پروژه وقّاتی هم کرده و قصد دارند تحقق هدف نهایی‌شان را در چارچوب عمر تقویمی خود به چشم ببینند!

این نظر اگرچه یک صرفا یک نظر است اما بر اساس استعجال رصد شده در میان فرماندهان فتنه و جریانات داخلی خواهان براندازی ارائه شده و در بادی امر نیز صحیح به نظر می‌رسد. کما اینکه در یادداشت حجاریان بعنوان یک عنصر اصلی در هسته سخت اصلاحات نیز شاهدیم که او شعار محفلی و براندازانه "اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا!" را صراحتا شعاری محبوب و کارکردی می‌نامد.

از این مقوله بگذریم که معقولات سیاسی ایجاب می‌کند در مقابل این سم‌پاشی حجاریان،‌ شاهد عملگری خواص و روشنگری‌های آنها در منابر کشور باشیم.

اما فی‌الحال به طرح این معنا تأکید می‌کنیم که رجال هسته سخت اصلاحات باید بدانند عمر خورشید نظام اسلامی مثل شمع وجود بدخواهان و فرماندهان اغتشاش، کوتاه نیست و بر اساس عقلانیت و بر اساس سازه‌های شکل‌گیری تمدنی که می‌شناسیم؛ اینهمه مقاومت و پیشرفت شکل گرفته در 50 سال اول از عمر نظام اسلامی صرفا در دوران نوزادی و نهالی بوده است و نه تنها ماجرایی تمام نیست بلکه انقلاب اسلامی می‌رود تا به فضل الهی در عمری طولانی، شاهد بهار درازدامن تمدن اسلامی باشد.

متأسفانه چند سال قبل یکی از فعالان سیاسی نیز عمر نظام اسلامی را در حدود 250 سال عنوان کرده بود!

***

1_ rasanews.ir/002vZu

2_ https://sharghdaily.ir/fa/main/print/302881

3_ mshrgh.ir/1314611

4_ https://sharghdaily.ir/fa/main/print/302881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • CA ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    3 1
    چی بگم
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      32 4
      عارف خود بهتر می داند که اصلاح طلبان در 8 سال گذشته اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و بیشترین ضربه را به اعتماد مردم وارد کردند.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      17 3
      تا اصلاحات هست فتنه و آشوب و تحریم هم هست افساد طلبان باید از صحنه سیاسی کشور حذف بشوند.
    • امیر IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      8 0
      تا وقتی سکان بازار دست اقایان خاص هست هیچوقت بازار سامان نمیگیرد
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      3 1
      هیچی. برو پی کارت
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    13 1
    تا وقتی بخور بخور هست عوام هم هستن. تموم بشه معلو ممیشه کی با کی چند چنده
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    23 1
    منظور عارف از جوانان نخبه. یا امثال نخبه خودش که جوان نخبه پنجاه سال قبل است می باشد و یا بچه نخبه اش است. هههههههههههه
  • سید IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    26 3
    اصلاح طلب بی صفا! مافیایی تو، مافیا !
    • سید IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      4 1
      بی .ـیا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    5 13
    خدا ایشون رو حفظ کنه
  • رضا IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 1
    سلام ممنون
  • محمدایوب IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    6 3
    عزیزان مشرق تا زمانیکه دلسوزان وانقلابیون منفعل عمل میکنند اینها که باید پاسخگوی وضع موجودباشند طلبکار میشوند. رسانه های انقلابی مثل مشرق باید این بی شرفان را به پاسخگویی در مناظرات در رسانه ملی بکشانند تا نروند در پستو ویا رسانه‌های خودشان که با پول دزدی از مردم راه انداختند حرف رایگان بزنند به طور نمونه جهانگیری را برای غارت 18میلیارد ارز و80تن طلا قوه قضاییه که تعطیله وقانون فقط برای آفتابه دزدها است
  • ساترا GB ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    3 2
    مشکل آقایان کجاست ؟ سفره که پهن است
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    9 8
    مشرق یعنی شما نا امیدی مردم، فقر و تورم ، میل به مهاجرت در مردم را نمی بینی؟
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    3 9
    بد بختی بعضی وقتها ما حرفی میزنیم خودمان هم نمی دانیم چه میگوییم ۱- آیا این مملکت همه کارش درست است احتیاج به اصلاح امور جاریه ندارد ۲- آیا احتیاج به اصلاحات دارد ولی باید اصلاحات واقعی صورت بگیرد بی شک این اوضاع مورد قبول ۸۰ درصد ایرانیان نیست و برای تنها مردم نه برای حفظ نظام باید اوضاع در جهت اصلاح واقعی و تخصصی تغییر کند این وضع جزء نابودی همه داشته هایمان چیزی برایمان ندارد
    • SE ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      3 1
      پاسخ شما 1- چه چیز باید اصلاح شود؟ هر کس طبق نظر خودش صلاح را تعریف می کند. مثلا قطعا منظور اصلاح طلبان از اصلاحات رفع مفاسد اقتصادی و مبارزه با فساد اداری نیست. چرا که تمام اعضای دولت خاتمی و بعدا دولت روحانی به طور کامل همان رجال دولت هاشمی بودند و همان رویه را ادامه دادند. حتی صریحا از مفسدان اقتصادی از کرباسچی تا مهدی هاشمی و استات اویل و مارین سرویس و... وقیحانه دفاع کردند. و از آن بدتر اینکه دفاعشان صرفا در حد شعار نبود بلکه کشور را هم مرتب به آتش کشیدند و دانشجویان ... پیاده نظام خود را میدان فرستادند تا مثلا از کرباسچی دفاع کنند. راه حل اقتصادی آنها هم صرفا نگاه به خارج و گرفتن وامهای کلان و بردن ایران تا خرخره زیر قرض صندوق بین المللی پول و خودداری از مسکن سازی و پالایشگاه سازی و ریختن ارزها در بازار برای پایین نگاه داشتن تصنعی قیمت آن بود.کاری که خاتمی به خوبی انجام داد. پس منظور اصلاح طلبان از اصلاح، رفع مفاسد اداری و اقتصادی نیست. چنانچه خودش صریحا از دهانش پرید گفت منظورشان اصلاح دین است. اسلام از نظر اینها مشکل دارد و با مطابق هنجارهای بین المللی اصلاح شود. 2- بله. قطعا ادامه این روند ممکن نیست.
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    6 1
    درود بر آیت الله جوادی آملی
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    3 0
    که شمایید کفایت کننده ام و مرا یارى کنید که شمایید یاور من اى سرور ما اى صاحب زمان----- فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    6 0
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 3
    طرح صیانت اینترنتی بشدت مشکوک است.
  • فاطمه IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    ممنون
  • مجتبی ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    2 1
    اونجا که نویسنده نوشته بود یکی از نشونه های اعتماد مردم کمک های خیریه به کمیته امداد میباشد حرف دندان شکنی بود
  • ضد خاندان پالانی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 2
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • یک ایرانی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    1 1
    شما اگر سری به کانالهای و گروه های بورسی بزنید که پنجاه میلیون ایرانی در بورس سرمایه شان به فنا رفته است می توانید حدس بزنید و باور کنید مردم چقدر به اینده امیدوارند
  • امیر IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 1
    آقای گرگیج انچنانم که بزرگش کردن چیزی نگفته بود
    • ساره IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      1 0
      توهین به اهلبیت بزرگ نبود؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    نگران نباشید، اصلاح طلبان گاهی اوقات توهم مرد عنکبوتی و .... بر می دارند. عارف هم از این قاعده مستثنی نیست. این تیپ آدمها، اگر عرضه داشتند که ارزش پول ملی رو به یک پنجم نمی رساندند.
  • موسوى IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 0
    اين اقاى گرگيچ چى گفته بود كه خشم ايجاد كرد و يكباره ريشه كن شد.
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      گرگيج را به محاكمه بكشيد تا بيايد يا ازخود دفاع كند يا حداقل عذرخواهى و توبه كند
  • ناشناس IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 1
    برکناری اغای گرگیج در این برهه زمانی بنظر من به صلاح نظام نبود
    • ناشناسى ديگر IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      ميدانى اقاى گرگيج چى گفته بود يانه ؟ نميدانى نظرت ارزش ندارد ميدانى بنويس ديگران بدانند شايد با تو هم فكر پيدا شود . خيلى ها به اظهارات اقاى گرگيج دسترسى پيدا نكردند يعنى رسانه اى نشد.
    • ناسناس IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      چرا صلاح نبود ؟ چراشم را بنويس
  • بایراق IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    سلام‌آن‌آقایان‌اصلاح‌طلب‌که‌ایراد‌ میگیرندندیدم طرحی‌داشته‌باشندحال‌شما‌که‌‌ اید‌بگوئید‌ مشکلات‌ومسائل‌کدام‌است‌ وبگوئید‌طرح‌شما برای‌حل‌مسائل‌چیست‌برای‌ فاصله‌طبقاتی‌‌ مطالبات‌فرهنگی‌اقوام‌چیرگی‌ تدریجی‌اندیشه ایرانشهری‌در‌اطاقهای‌فکر‌اصلی‌ نظام‌که‌حال باشما‌همراهند‌ولی‌مجالی‌‌ یابند‌‌همه‌شمارا بایکوت‌میکنند‌
  • احمد GB ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    مشرق عوضی چرا نظرات رو درج نمیکنی خیلی عقب مونده ای . عقده ای
  • مسلمان زاده IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 0
    بالاخره معلوم نشد اقاى گرگيج چه تقصيرى مرتكب شدند
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      حتما مصلحت نميدانند صحبت هاى زشت گرگيچ را منتشر كنند.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام.هدف‌اینان‌‌ضمن‌ایجادناامیدی‌در مردم‌.میخواهندباجذب‌نخبگان‌کادرسازی‌ برای‌اینده‌وبعدازاین‌شکستهابرای‌منافقین‌ اصلاح‌طلب‌روح‌امید‌ی‌درکالبد‌گندیده‌ انان‌دمیده‌شود.
  • ساس IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
    0 0
    اصطلاحات و کلمات و جملات ی که حقوقی و اداری بکاربرده میشوند در مدارس, ریشه و معنایشان از پایه آموزش داده نمیشود و از اینرو نسل های ٦٠ و ٧٠ و ٨٠ و ٩٠ صحبت های مردان سیاسی و حکومتی را نمیفهمند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس