کتاب عقیله - کراپ‌شده

در «عقیله» با کتابی روبرو هستید که نویسنده‌اش بدون روضه‌خوانی‌های ملال‌آور، بیشتر از آن که احساسات شما را درگیر کند، اطلاعات نابی‌ می‌دهد که در «چینش»، «نوع قلم» و «انتخاب زاویه دید» کم‌نظیر است.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - «الهام امین» شخم زده است؛ هم منابع تاریخی را و هم تفکر و احساسات خوانندگان کتابش را.

به کاستی‌های طرح جلد کتاب، نگاه نکنید؛ شما در «عقیله» با کتابی روبرو هستید که نویسنده‌اش بدون روضه‌خوانی‌های ملال‌آور، بیشتر از آن که احساسات شما را درگیر کند، اطلاعات نابی‌ می‌دهد که در «چینش»، «نوع قلم» و «انتخاب زاویه دید دوم‌شخص» کم‌نظیر (و شاید بی‌نظیر) است.

کتابی بدون روضه‌خوانی‌های ملال‌آور + عکس

«عقیله» مرور تاریخ صدر اسلام، از روزهای شهادت رسول خدا در دوران کودکیِ حضرت زینب تا پایان عمر زمینی آن بانو است؛ بی آنکه درگیر اضافات باشد و نویسنده، عنان احساسات زنانه خود را از دست بدهد. همانقدر که پانوشت‌ها شما را به صحت و دقت تحقیقات، دلگرم می‌کند، تسلط نویسنده بر حفظ زاویه دید (دوم شخص) نیز نشان می‌دهد از عهده کار به خوبی برآمده است.

«الهام امین» در ابتدای پنجمین دهه زندگی‌اش، اگر چه لحنی کلاسیک و تاریخی را برای کتابش برگزیده اما در دام کلمات و عبارات ثقیل و نادر نیفتاده و سعی نکرده قدرتش در اینگونه نوشتن را به رخ بکشد؛ لذا خواننده با کتابی خوش‌خوان روبرو است که می تواند همه ۳۲۰ صفحه‌اش را در دو سه نشست، بخواند و تمام کند.

«عقیله» نه داستان است و نه متنی تاریخی؛ مکتوبی است استوار که نویسنده برای بیان حرف‌هایش در آن حتی از شعرهای «هوشنگ ابتهاج» و «مریم سقلاطونی» هم استفاده کرده است. در این میان، نمی‌توان از نظارت پیش از چاپ و مقدمه استاد محمدحسین رجبی دوانی هم گذشت که اطمینان خواننده را به کتاب روبرویش، صدچندان می‌کند.

اگر چه انتشار این کتاب در ایام محرم و صفر، بیشتر می‌توانست به دیده‌شدن و خوانده‌شدنش کمک کند اما ناظر بر جمله‌ای از استاد رجبی دوانی که در مقدمه کتاب آمده، می‌توان ایام فاطمیه را نیز فرصت مغتنمی برای خواندن آن، دانست، چه این که فرمود: «حضرت زینب، پس از مادر، تا دنیا برقرار است،‌ سرور بانوان جهان، بوده، هست و خواهد بود...»

از اشکالات خوشنویسی در عنوان «عقیله» بر روی جلد کتاب و تار و کم‌رمق بودن طرح استاد عبدالحمید قدیریان در زیر آن و همچنین کم‌دقتی ویراستار در نمونه‌خوانی نهایی (پیامبرS)‌  که بگذریم، قیمت‌گذاری کتاب (بر مبنای صفحه‌ای ۲۱۷ تومان) منصفانه و قابل توجه است.

این کتاب را به تازگی انتشارات به‌نشر (وابسته به سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی) منتشر کرده و مخاطبان می‌توانند آن را با قیمت ۷۰هزارتومان تهیه کنند.

*میثم رشیدی مهرآبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    3 0
    حدیث کِساء، حدیثی در فضیلت پیامبر (ص)، علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع) است. واقعه حدیث کِساء در خانه ام سلمه، همسر پیامبر روی داد.
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 1
    عبارت روضه های ملال آور جالب نیست
    • عبدالله IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      توهین‌آمیز هم هست روضه باغی از باغهای بهشت است گرچه ناصبی را ملال‌آور باشد و السلام
  • حسین US ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 1
    روضه خوانی برای اهل روضه ملال آور نیست عشاق محمد و ال محمد عاشق روضه هستند .
  • محمد IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    2 1
    عبارت روضه های ملال اور خیلی اشتباه است معلومه که شماها درک درستی از روضه ندارید
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    1 1
    اتفاقا ملال آور در مواردی که روضه خوان به هر طریق ممکن فقط هدف گریاندن دارد با هرعملی پذیرفته است
    • عبدالله IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
      0 0
      آیا روضه‌خوانی بر قبر عزیزانت نیز ملال‌آور است؟ یا گریه‌آور! با آنکه شاید روضه‌خوان، ماهر هم نباشد روضه برای محبّ اهل بیت طهارت (علیهم السلام) باغ بهشت است: میخواهد در مصائب وارده توسط منافقین به خاندان نبوت (علیهم السلام) شریک غم شود، روضه‌خوانی بهانه است تا بغضش بترکد و السلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس