آیا امارات واقعا معامله خرید جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا را لغو می‌کند؟

وال استریت ژورنال از تهدید امارات برای عقب‌نشینی از معامله جنگنده‌های اف- ۳۵ خبر داده به نظر می‌رسد دلیل اصلی این تهدید، شروط امنیتی بسیار دشواری است که برای حمایت از اسرار این جنگنده‌ها گذاشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در این باره نوشت: هنوز مشخص نیست که آیا این معامله به طور کلی لغو شده یا این تهدید صرفاً قدرت نمایی برای بهبود شروط آن بوده است به ویژه اینکه یک هیئت نظامی اماراتی وارد واشنگتن شده تا با مسئولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مذاکره کند. دولت امارات دو هفته پیش معامله‌ای را برای خرید ۱۸ جنگنده رافال فرانسه که قادر به حمل هزار تن موشک هستند و ارزش آن حدود ۱۶ میلیارد یورو است طی سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ابوظبی امضا کرد.

این اقدام در راستای تلاش‌های آشکار ماکرون برای حل و فصل بحران لبنان و شورای همکاری خلیج فارس در پی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان درباره بیهوده بودن جنگ در یمن است. این مسئله پیش بینی‌هایی را درباره احتمال جایگزینی جنگنده‌های رافال فرانسه به جای جنگنده‌های اف ۳۵ امریکا ایجاد کرده است. تمام معاملات سلاحی که کشورهای عربی و شورای همکاری خلیج فارس با آمریکا امضا می‌کنند با شروط غیر عملی مرتبط است و به موجب آن حاکمیت بر این سلاح‌ها را از دست داده و نمی‌توانند از آن به طور آزادانه استفاده کنند و بعید نیست که تمام معاملات جنگنده‌ها و سلاح‌هایی که از کشورهای اروپایی مثل فرانسه و انگلیس خریداری می‌شود نیز چنین شروطی را داشته باشند.

پیشتر آمریکا برای کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس، اردن و مصر که مهمترین مشتریان سلاح‌های آمریکایی هستند شرط گذاشته بود که از این سلاح‌ها و جنگنده‌ها در هیچ‌گونه جنگی علیه اسرائیل استفاده نکنند و آمریکا باید کنترل برنامه‌های آن را از دور داشته باشد. در حال حاضر و بعد از امضای توافق صلح میان امارات و اسرائیل روابط میان این دو طرف از موضوع عادی سازی به زمینه‌های هماهنگی نظامی و امنیتی رسیده است و چه بسا که این شرط یعنی عدم استفاده از این سلاح علیه اسرائیل حذف شده باشد و با شرط سخت دیگری یعنی عدم فاش شدن اسرار تکنولوژی این جنگنده‌ها برای دشمن چینی جایگزین شده باشد.

آمریکا، امارات را به بستن پایگاه نظامی چین که به صورت محرمانه در حال تاسیس در اطراف شهر ابوظبی بود مجبور کرد. بر اساس اطلاعات فاش شده پایگاه‌های فرانسوی و آمریکایی نیز در آنجا هستند. اما سوال اینجاست که آیا دولت ابوظبی بعد از اینکه به هم‌پیمان مهم واشنگتن در منطقه تبدیل شده می‌تواند با شروط آمریکا مخالفت کند یا خیر.

زمانی که مشغول پژوهش‌های میدانی خود برای تالیف کتابی درباره گروه القاعده بودیم یکی از اعضای این گروه گفت که القاعده تعدادی از موشک‌های استینگر آمریکا را در اختیار دارد که از آن برای سرنگونی جنگنده‌های شوروی در زمان جنگ افغانستان برای اخراج نیروهای روسیه از این کشور استفاده می‌شد. زمانی که القاعده تلاش می‌کرد در جنگ اکتبر ۲۰۰۱ از این موشک‌ها علیه جنگنده‌های آمریکایی استفاده کنند این موشک‌ها به هیچ وجه شلیک نمی‌شدند چرا که سازندگان آن در واشنگتن برنامه آن را تغییر داده و براساس این تغییرات استفاده از این موشک‌ها علیه جنگنده‌های آمریکایی ممنوع بود و احتمالاً این قاعده و قانون بر تمام سلاح‌های آمریکایی در تمام کشورهای عربی منطبق باشد.

دشمن اصلی اعراب به ویژه در خلیج فارس دیگر اسرائیل نیست بلکه چین و ایران و چه‌بسا روسیه است و همین مساله باعث تغییر اولویت‌های برنامه‌های آن‌ها شده است. اما تمام برنامه‌های این سلاح‌ها و جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی و تجهیزات اینترنتی آن‌ها هر اندازه هم که پیشرفته باشند هرگز توانایی قطعی کردن جنگ را در سایه موشک‌های بالستیک ایران و هم‌پیمانانش در جنوب لبنان، عراق، یمن و نوار غزه ندارند چرا که اسرائیل که چنین جنگنده‌هایی را در اختیار داشت از زمان شکست ۱۹۶۷ نتوانسته در هیچ جنگی پیروز شود. این جنگنده‌ها مانع شکست شرم‌آور اسرائیل و نابودی اسطوره ارتش آن در جنگ ۲۰۰۶ لبنان و جنگ شمشیر قدس که نهاد نظامی اسرائیل را خوار کرد و ترس را در جان شهرک‌نشینان انداخت، نشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    احتمالاً مقامات اماراتی متوجه شده اند که با حذف امکانات فوق پیشرفته و سرّی جنگنده هایی که به امارات خواهند فروخت در مقایسه با همین جنگنده ها که به صهیونی ها فروخته اند، چیزی بیشتر از شیر بی یال و دم و کوپال به دست نخواهند آورد حال آن که پول و هزینه ای به مراتب بیشتر از صهیونی ها می پردازند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس