جدید‌ترین اخبار کرونا در ایران | "اُمیکرون" غافلگیرمان نکند/ واقعیت آماری هفته جاری/ واکسینه‌‌نشده‌ها مراقب باشند + نقشه و نمودار

نوسان‌های روزانه نرخ ابتلای کرونا در ایران نشان می‌دهد اگرچه روند کلی نسبت به ماه گذشته نزولی است اما نوسان‌های کوچک ادامه‌دار و سرعت کند نزولی می‌تواند نشانه‌هایی از جهش ناگهانی ویروس در کشور باشد.

به‌ گزارش مشرق، بررسی‌ آمارهای رسمی منتشرشده از شرایط همه‌گیری کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد اگرچه روند کلی نزولی است اما هنوز احتمال جهش ناگهانی و فراگیر شدن مجدد ویروس در سراسر کشور وجود دارد.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تأکید می‌کنند تا تثبیت شرایط همه‌گیری در ایران فاصله داریم و نباید خطر احتمالی شیوع گسترده ویروس در کشور را نادیده بگیریم چون آتش زیر خاکستر کرونا هنوز فعال است و درصورت عادی‌انگاری در کمترین زمان ممکن این روند یک‌باره با سرعتی باورنکردنی می‌تواند بحران‌آفرینی کند.

این گروه معتقدند گسترش فعالیت سویه جهش‌یافته اخیر به‌نام "اُمیکرون" این نگرانی را ایجاد می‌کند که زیر سایه عادی‌انگاری ویروس فعال کشورمان شناخته شود آن‌هم با قدرت سرایت بسیار بالا و بیماری‌زایی متفاوت با سویه دلتا در شرایطی که بدنه وزارت بهداشت به‌عنوان خط مقدم مقابله با ویروس منحوس بیش از دو سال است که مقابل این ویروس ایستادگی کرده و نیازمند بازیابی توانش است.

در این زمینه کارشناسان تأکید می‌کنند، سویه جهش‌یافته و جدید کروه بدون تردید به کشور وارد خواهد شد، بنابراین بهترین راهکار برای مدیریت بحران احتمالی که می‌تواند پرهزینه باشد؛ آمادگی کامل و ایجاد موانع متناسب با قدرت سرایت بالای اُمیکرون است. اما هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه و احتمال بروز مشکلات جدید با سویه جدید برای مردم از سوی مسئولان انجام نشده است و عادی‌انگاری‌های فعلی می‌تواند پاشنه آشیل مدیریت کم‌هزینه همه‌گیری باشد.

"اُمیکرون" بالاخره وارد می‌شود

این درحالی است که رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز گذشته درباره سویه جهش‌یافته کرونا اظهار داشت: وارد شدن سویه اُمیکرون به کشور قطعی است و بعید است این سویه به کشور خاصی وارد نشود.

ابراهیم قادری، در ارتباط با وضعیت تشخیص سویه امیکرون در کشور، گفت: ابتدا باید این نکته را مورد اشاره قرار دهم که ویروس کووید۱۹ مستعد جهش‌های زیادی است و سویه امیکرون نیز یکی از جهش‌های این ویروس است.

قادری با اعلام اینکه "اکنون ۲ آزمایشگاه در کشور برای تشخیص سویه امیکرون تجهیز شده‌اند"، افزود: در زمان حاضر نیاز نیست همه موارد کووید۱۹ مورد آزمایش قرار گیرند و فقط نمونه‌هایی را از سراسر کشور به این ۲ آزمایشگاه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی سویه امیکرون که سرعت انتقال است، گفت: این سویه از سرعت انتشار بالایی برخوردار است که تشخیص آن در این ۲ آزمایشگاه امکان‌پذیر است تا از ورود این سویه به کشور آگاه شویم.

از سوی دیگر به‌گفته  متخصصان بهداشت و درمان غربالگری‌های هوشمند؛ ایجاد محدودیت‌های تردد مرزی و کنترل گسترده مسافران ورودی به کشور در کنار انجام تست‌های تخصصی و البته تکمیل مراحل واکسیناسیون در سطح وسیع مواردی هستند که امروز باید با جدیت هرچه تمام‌تر از سوی مسئولان و مردم پیگیری شود.

این متخصصان معتقدند اکنون اراده‌ بسیار جدی از سوی مسئولان دولتی در زمینه ایمن‌سازی و مدیریت کم‌هزینه همه‌گیری در آینده وجود دارد و زمینه‌های مناسب تزریق واکسن مهیا شده؛ اما واقعیت امر اینجاست که همراهی و همکاری مردم نسبت به ابتدای آغاز همه‌گیری بسیار کمرنگ شده است و همه می‌دانیم تکمیل فرآیند مقابله با ویروس منحوس و رسیدن به شرایط باثبات بدون همراهی هموطنان امکان‌پذیر نیست و بهتر است با افزایش  مشارکت مردمی در اجرای سیاست‌های مسئولان مانع از غافلگیری مجدد در دوره همه‌گیری با ویروس جهش‌یافته اُمیکرون بشویم.

آمارها چه می‌گوید؟

در این زمینه بررسی روند نرخ ابتلای روزانه از ابتدای هفته جاری نشان می‌دهد، فعالیت ویروس منحوس اگرچه کُند شده اما نباید فراموش کنیم کرونا قابلیت ایجاد بحران گسترده‌ای دارد و می‌تواند یک‌باره همه را غافلگیر کند.
به همین دلیل بد نیست روند فعالیت ویروس در کشورمان را از ابتدای هفته جاری یعنی از تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ تا بیست و سوم همین ماه بررسی کنیم تا دریابیم واقعیت امر چیست؟ چون در نگاه اول می‌بینیم نرخ ابتلای روزانه از ابتدای دوره یاد شده  رشد ۶۵.۵۱درصدی را تجربه کرده است.

در این زمینه نباید فراموش کرد که ایجاد روند افزایشی در ابتدای شاخص‌ها مستقیم در تغییرات معنادار سایر بخش‌ها نیز به تناوب زمانی مشخصی، با توجه به رفتار ویروس ایجاد می‌کند به صورتی که در همین دوره مقایسه‌ای می بینیم بعد از افزایش نرخ ابتلای روزانه در اولین گام تعداد موارد بستری روزانه نیز  رشدی معادل ۱۲.۱۷درصدی را به خود دیده است.

از سوی دیگر اگرچه نرخ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه حتی با کاهش اندک روبه‌رو شده است، اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد تغییر  شاخص‌ها اصولاً با کمی تأخیر تجربه می‌شود، بنابراین حالا که دو شاخص اول دستخوش تغییرات شده باید منتظر نوسان در این بخش هم باشیم و احتمالاً اوایل هفته آینده می‌بینیم که میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم روند صعودی به خود می‌گیرد و نهایتاً نرخ فوتی‌ها هم افزایشی می‌شود، همان‌طور که اکنون نسبت به ابتدای هفته ۱۵.۵۱ درصد صعود کرده است.

به این ترتیب کارشناسان همچنان تأکید می‌کنند در این شرایط نباید عادی‌انگاری کرد و با رعایت پروتکل‌ها و مشارکت در طرح واکسیناسیون مانع از ایجاد کانون‌های بحرانی در سراسر کشور باشیم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان آذربایجان‌غربی/مجموع فوتی‌های کرونایی به ۷۱۹۱ نفر رسید

محمدامین ولی‌زاده اظهار داشت: با جان باختن سه نفر دیگر شامل دو نفر در خوی و یک نفر در ارومیه در شبانه‌روز گذشته بر اثر کرونا، مجموع فوتی‌های کرونایی استان به هفت هزار و ۱۹۱ نفر رسید.

وی از ابتلای ۱۶۹ نفر دیگر به کروناویروس خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۳۲۲ هزار و ۳۸۳ نفر در استان به این بیماری آلوده شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین هم اکنون تعداد ۵۱۳ نفر به علت بیماری سندروم حاد تنفسی در بیمارستان‌های سطح استان بستری بوده و در حال مداوا هستند.

وی از واکسیناسیون ۱۷ هزار و ۹۴۰ نفر دیگر خبر داد و افزود: تاکنون چهار میلیون و ۴۶۹ هزار و ۴۷۹ نفر واکسن کرونا دریافت کرده که بیشترین آن مربوط به دوز اول یعنی دو میلیون و ۳۹۹ هزار و ۱۲۳ نفر بوده اهت.

ولی زاده بیان کرد: همچنین یک میلیون و ۹۸۹ هزار و ۲۵۶ نفر دوز دوم و ۸۱ هزار و ۱۰۰ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ تداوم روزهای بدون فوتی

شهرام حبیب‌زاده  اظهار داشت: طی شبانه‌روز گذشته ۳۲ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و خوشبختانه مورد فوتی ناشی از این بیماری وجود نداشت.

وی افزود: طی همین مدت خوشبختانه ۳۹ بیمار مبتلا به کرونا نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد: شمار کل بیماران بستری مبتلا به کرونا در استان اردبیل به ۱۲۹ نفر رسید که نسبت به دیروز افزایش ۱۱ موردی داشته و از این تعداد ۳۳ بیمار بدحال در بخش ICU تحت مراقبت ویژه قرار دارند و علاوه بر این‌ها، ۳۹ بیمار نیز تحت نظر هستند.

حبیب‌زاده با اشاره به تزریق یک‌ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۵۳۲ دُز واکسن بر علیه بیماری کرونا در استان اظهار کرد: ۸۹۹ هزار و ۴۷۰ دُز واکسن مربوط به مرحله اول و ۷۶۳ هزار و ۳۶۰ دُز مربوط به مرحله دوم واکسیناسیون است.

وی تصریح کرد: همچنین تاکنون ۴۲ هزار و ۷۰۲ دُز واکسن کرونا در مرحله سوم برای جامعه هدف تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، گرمی، بیله‌سوار، نیر، اصلاندوز، سرعین، کوثر و نمین در وضعیت آبی قرار دارند.

حبیب‌زاده با تاکید بر ادامه استفاده مردم از ماسک گفت: جلوگیری از شیوع بیماری کرونا علاوه بر واکسیناسیون نیازمند رعایت دقیق نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها است.

استان اصفهان/ ۱۴۲ مورد ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  ۲۶۶ هزار و ۸۷۵ ابتلای  قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۷ هزار و ۸۰۰ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۵ هزار و ۶۰۹ نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۲۵ هزار و ۱۶۳ بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون ۱۷ هزار و ۱۵۸ نفر نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته  ۱۴۲مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و ۸۹ بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال  ۷۷ نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۲ خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص ۹۶ بیمار تعداد مجموع بستریان به ۳۸۸ بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

استان ایلام/ مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا در ایلام به  یک هزار و ۱۷۲ نفررسید

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۶ هزار و ۶۶۳ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۳۸ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۱ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۶ هزار و ۳۷۶ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۷۲ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ ۱۷ بیمار جدید شناسایی شد

سعید کشمیری شرایط کرونایی این استان را آبی دانست و اظهار داشت: همه ۱۰ شهرستان استان بوشهر در وضعیت آبی قرار دارند و سیر ابتلا به کرونا نزولی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر ۵۷ نفر دانست و تصریح کرد: روز گذشته ۱۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که خوشبختانه از این تعداد موردی با کرونا مثبت قطعی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۷ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: متأسفانه ۳ نفر از موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه زندگی یک کرونایی دیگر به خط پایان رسید تصریح کرد: روز گذشته یک مورد فوتی به سبب ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر ثبت شد که تعداد فوتی‌ها بر اثر این بیماری در استان به  ۲ هزار و ۳۲ نفر رسید.

کشمیری افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۴ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۷  نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۹ هزار و ۲۵۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ ۳۵ بیمار جدید شناسایی شد

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۲۶۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۳۵ بیمار جدید کرونا شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۱۲ مورد از بیرجند، ۹ مورد از طبس، ۶ مورد از قاینات، ۳ مورد از خوسف، ۲ مورد از نهبندان، و از شهرستان‌های زیرکوه، فردوس و سرایان هر کدام یک مورد شناسایی شد.

وی گفت: در شهرستان‌های بشرویه، سربیشه، و درمیان شبانه روز گذشته مورد جدید از بیماری کرونا ثبت نشد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۵۷ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۴۴ نفر کرونا مثبتند و ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد جدید فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شد که آمار جان باختگان این بیماری به یک هزار و ۲۵۲ نفر افزایش یافت.

به گفته وی در ادامه روند واکسیناسیون تاکنون ۵۴۵ هزار و ۵۳۵ نفر دوز اول واکسن کرونا، ۴۷۲ هزار و ۸۸۵ نفر دوز دوم  واکسن کرونا را دریافت کردند و مجموع واکسن تلقیح شده در استان به یک میلیون و ۳۸ هزار و ۱۵۶ دوز رسید.

استان خراسان رضوی / تشکیل کلینیک‌های تنفسی

 ایوب توکلیان، با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های کلی ما در مواجهه با پیک ششم این است که بیماران سرپایی وارد اورژانس‌ها و  بخش‌های بستری بیمارستان‌ها نشوند، خاطرنشان‌کرد:در چنین حالتی اورژانس‌ها صرفا محلی برای پاسخ دهی به بیماران بستری خواهد بود.

وی افزود: به بیمارستان‌ها ابلاغ شده که کلینیک‌های تنفسی را در فضایی خارج از فضای بستری بیمارستان ایجاد کنند از همین رو در تلاش هستیم که در بیمارستان هاشمی نژاد فضایی که در پشت بیمارستان با ظرفیت حدود ۶۰ تخت وجود دارد را به این کار اختصاص دهیم.

 جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در کلینیک تنفسی فضای مناسبی برای ویزیت بیمارن سرپایی در نظر گرفته می‌شود تا اورژانس بیمارستان‌ها صرفا در اختیار بیماران بدحالی که نیاز به بستری دارند قرار بگیرد، گفت:در خصوص بیمارستان امام رضا(ع) هم یک کلینیک تنفسی در ورودی بیمارستان دیده شده است که بیماران سرپایی تنفسی در همان محل ویزیت شده و وارد اورژانس بیمارستان نمی‌شوند .

وی ادامه داد: در رابطه با  بیمارستان قائم(عج) نیز با توجه به محدودیت فضایی که وجود دارد  کلینیک تنفسی در ورودی اورژانس بیمارستان جانمایی شده است.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از بیماران درخواست می‌کنیم که با مشاهده علایم مشکوک به بیماری کرونا،به طور مستقیم به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تنفسی بیمارستان‌ها مراجعه نکنند، ابرازکرد: بیماران در مرحله ابتدایی با مراجعه به پزشک عمومی و متخصص درمانگاه‌های تخصصی مراحل درمان خود را آغاز کنند و در صورتی که در درمانگاه‌های تخصصی تشخیص داده شود که بیمار نیاز به مراقبت‌های ویژه تری دارد به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

استان خوزستان/ ۷۰ هزار نفر دُز سوم واکسن دریافت کردند

بر اساس اعلام پرتال خبری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکنون بیش از سه میلیون و هشتصد و بیست هزار دوز واکسن در استان خوزستان تزریق شده است.

بر اساس این آمار ۱ میلیون و ششصد و سی و چهار هزار نفر از مردم خوزستان تاکنون هر دوز واکسن خود را به طور کامل دریافت کرده‌اند.

به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیش از ۶۷ هزار نفر نیز تاکنون دو روز سوم را دریافت کرده‌اند.

دانشگاه علوم پزشکی از افرادی که نوبت آنان شده است مجدداً درخواست کرده است برای دریافت روز سوم واکسن و همچنین افرادی که تاکنون موفق به واکسن شده اند برای دریافت دوزهای اول و دوم دعوت کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز اخیرا در برنامه‌های ابتکاری برای واکسیناسیون روستائیان و عشایر خوزستان تیم های کادر درمان را اعزام می‌کند.

استان سمنان/ ۶ بیمار جدید بستری شدند

کامران قدس، اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۴۹ هزار و ۸۰۹ بیمار مبتلا به کرونا مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: در مجموع از ابتدای شیوع کرونا تا کنون تعداد ۱۰ هزار و  ۷۴۸  نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند.

قدس به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد ۹ هزار و ۶۳۶ نفر بهبود یافتند.

وی همچنین افزود: از ابتدای بیماری کرونا تا کنون نیز ۳۹ هزار و ۶۱ بیمار نیز به صورت سرپایی شناسایی شدند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان فارس/ ۳ نفر فوتی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته

براساس آخرین وضعیت ثبت‌ شده درباره رنگ‌بندی استان‌ها و شهرستان‌ها که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده همه شهرستان‌های استان فارس در وضعیت کم خطر قرار دارند و شیراز نیز در وضعیت آبی قرار گرفته است. 

بر این اساس شهرستان‌های صفاشهر، ممسنی، آباده، طشک، نی‌ریز، استهبان، جهرم، خفر، کوار و زرین دشت در وضعیت زرد قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت آبی هستند که این موضوع سبب شده روند ابتلا و فوت کرونا در استان نیز رو به کاهش باشد. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۳۱۳ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۴۴ هزار و ۸۶۸ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۶۵ هزار و ۲۸۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۶۱ هزار و ۵۹۵ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۵۰۶ هزار و ۴۶۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با بستری ۱۰۵ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته هم اکنون ۷۵۰ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۰۶ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۳ هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به هفت هزار و ۳۲۰ نفر رسید.

استان قزوین/ نرخ مرگ و میر کرونایی ۵ برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۳۱ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۳ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های منتخب کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار ۱۵ نفر از روز قبل کمتر است.

جلال رحمانی با اشاره به افزایش ۲۶.۴ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی گفت: در شبانه‌روز اخیر ۴۸ بیمار کرونایی جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار از روز گذشته ۱۰ نفر بیشتر شده است.

وی از کاهش ۱۲ درصدی آمار بیماران بدحال هم خبر داد و افزود: در حال حاضر ۱۵ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز پیش ۲ نفر کاهش یافته است.

رحمانی ادامه داد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته نرخ مرگ‌ومیر کرونایی روزانه ۵ برابر شد. به طوری‌که ۵ بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم تنفسی شدید و ضعف جسمانی مفرط جان خود را از دست دادند که این آمار در قیاس با روز قبل ۴ نفر افزایش داشته است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از افزایش ۷۲.۵ درصدی نرخ روزانه بهبودیافتگان کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۵۰ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های قزوین ترخیص شدند که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۲۱ افزایش یافته است.

رحمانی اضافه کرد: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۴.۵ درصد کاهش به ۱۹۰ نفر رسید که نسبت به روز گذشته ۹ نفر کاهش پیدا کرده است.

استان کرمان/ ۱۶۴ بیمار در مراکز درمانی بستری هستند

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان کرمان اظهار داشت: در قریب ۲۲ ماه گذشته که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد بارها شاهد افت و خیز کرونا در کشور و استان کرمان بودیم و شیوع چندین موج کرونا تا کنون گواه این مطلب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد و این فرصت بهترین زمان برای کسانی که هنوز برای تزریق واکسن اقدام نکردند گفت: تا کنون سه میلیون و ۹۶۴ هزار و ۹۷۷ دوز واکسن کرونا در استان تزریق و واکسیناسیون یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۱۴۳ نفر کامل شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان نیز با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۱۶۴ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۰۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۳ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

صحبتی با اشاره به بستری ۳۷ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۳ هزار و ۸۳۲ مورد رسیده است.

وی به فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۱۱۸ مورد رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۱۲ دوز عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۷۷۲ هزار و ۱۴۳ دوز و واکسن تزریق شده نوبت سوم کرونا در استان ۷۴ هزار و ۷۲۲ دوز است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان مرکزی/ شناسایی ۳ بیمار جدید

سیدمحمد جمالیان، با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: طبق آخرین یافته‌های آزمایشگاهی در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷ مورد جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است.

وی افزود: ۳ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: ۲۴ نفر از این افراد مبتلا هم خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

جمالیان بیان کرد: با احتساب این تعداد آمار مبتلایان به کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون در استان مرکزی به ۱۰۵ هزار و ۷۲۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: در بازه ۲۴ ساعت گذشته، استان مرکزی یک مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا داشته که با احتساب آن شمار فوتی‌های این بیماری در استان هم به دو هزار و ۹۸۲ نفر رسیده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس