کد خبر 1311863
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
یخبندان وین، شاید آبستن خبرهای داغ

وین پایتخت اتریش اگرچه این روزها به دلیل هوای سرد و قرنطینه شدید، سوت و کور به نظر می رسد، اما همین شهر یخبندان این روزها بدلیل میزبانی از مذاکراتی خبرساز، شاید هرلحظه آبستن خبرهای داغ باشد.

به گزارش مشرق،  سومین روز از دور تازه مذاکرات اگرچه به ظاهر روزی نسبتا ساکت بود و خبرنگارانی که لحظه به لحظه مترصد کسب خبر هستند،  تا این ساعت از روز، چیز زیاد کاسب نبوده اند، اما هیات‌ها سخت سرگرم رایزنی‌های داخلی پیرامون پیش نویس متن توافق درباره احیای مفاد برجام و در راس آن، لغو تحریم ها هستند. تعداد جلسات امروز به نسبت روزهای گذشته کمتر بود اما تب‌وتاب هیات‌ها برای پیشرفت در راستای دستیابی به توافق ادامه دارد.

سکوت خبری، شاید همیشه به معنی کم خبری نیست. در خصوص مذاکرات جاری در وین، اتفاقا این سکوت خبری، عطش کنجکاوی خبرنگاران را شدت بخشیده به گونه ای که حاضر نیستند لحظه ای کمین خود برای کسب خبر را ترک کنند.

یخبندان وین، شاید آبستن خبرهای داغ

حال و هوای خبرنگاران در خیمه سفید و سرد مقابل هتل کوبورگ

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، کارشناسان هیات جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز (شنبه) سرگرم جلسات متعدد در خصوص تنظیم پیش‌نویس توافق بوده‌اند. گزارش‌های منتشر شده حاکیست که سایر هیات‌ها هم به رغم تعطیلات پایان هفته سرگرم رایزنی‌های داخلی در این زمینه هستند.

در این میان خبرنگاران بین خیمه ای سفید، بزرگ و البته کمی سرد که مقابل هتل کوبورگ محل برگزاری جلسات کمیسیون مشترک برجام احداث شده، و محل استقرار هیات‌ها مدام در تردد هستند تا در این سکوت خبری که شاید آبستن تحولات مهمی است، خبر تازه ای را مخابره کنند.

یخبندان وین، شاید آبستن خبرهای داغ

نمایی از این روزهای خیابان اصلی "پارک رینگ" مقابل هتل کوبورگ

این وضعیت، حس کنجکاوی و فضای رقابت بین خبرنگاران را هم مضاعف کرده و خیابان پارک‌رینگ (مقابل هتل کوبورگ) را که بخش‌هایی از آن، همچنان به موجب برف چند روز گذشته سفید پوش است به محل پرترددی برای خبرنگاران تبدیل کرده است.

هرچند اتریش به دلیل شرایط یخبندان و قرنطینه سخت، در سکوت به سر می برد و در روزهایی که هتل های این پایتخت اروپایی از نداشتن مسافر و کسادی بازار، سخت کلافه اند، بازار هتل کوبورگ اما به لطف مذاکرات داغ و خبرساز حسابی سکه و پررونق است.   وین این روزها به کانون یکی از داغ ترین سوژه های خبری جهان تبدیل شده و مطرح ترین رسانه های جهان لحظه به لحظه تحولات مذاکرات را دنبال می کنند.

یخبندان وین، شاید آبستن خبرهای داغ

نمایی از لابی هتل کوبورگ و تردد هیات های مذاکره کننده

بر اساس برنامه اعلام شده علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان امشب در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک جلساتی را با روسای برخی هیات‌های شرکت کننده در مذاکرات خواهد داشت اما به دلیل حساسیت مذاکرات داده‌ها به حدی محدودی است که جزئیات برنامه ها اعلام نشده و عمدتا به کلیات اخبار بسنده می‌شود.

دور جدید مذاکرات سه روز پیش (۱۸ آذر) با آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام از سر گرفته شده است. هیأت‌ها بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند.

یخبندان وین، شاید آبستن خبرهای داغ

در این دور از گفت‌وگوها، کار بر روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرفین در فرمت‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای هستند. علاوه بر جلسه کارگروه موضوعات هسته‌ای، چندین جلسه فشرده نیز در فرمت‌های مختلف با تمرکز بر رفع تحریم‌ها برگزار شده است. مذاکره‌کنندگان ایرانی با رویکردی حرفه‌ای بر پیشبرد هرچه بیشتر گفت‌وگوها متمرکز شده‌اند.

با وجود آنکه فضای گفت‌وگوها با ورود به بررسی متن از فضای بهتری نسبت به هفته گذشته برخودار است، اما لازم است که طرف مقابل ظرف روزهای آینده با جدیت در گفت‌وگوها و هموار کردن راه پیشرفت، حسن نیت خود را نشان داده و ثابت کند که واقعا به دنبال دستیابی به توافق است.

با وجود آنکه فضای گفت‌وگوها با ورود به بررسی متن از فضای بهتری نسبت به هفته گذشته برخودار است، اما لازم است که طرف مقابل ظرف روزهای آینده با جدیت در گفت‌وگوها و هموار کردن راه پیشرفت، حسن نیت خود را نشان داده و ثابت کند که واقعا به دنبال دستیابی به توافق است

در همین پیوند امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین گفت: با ارائه شدن متن پیشنهادی ایران در مذاکرات به طرف‌های مذاکره نشان داده شد ما در مذاکرات جدی هستیم و اگر طرف مقابل در لغو تحریم‌ها مصمم باشد مسیر دستیابی به توافق هموار است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس