ایرانی‌های خارج از کشور باغیرت پای صندوق رأی رفتند/ وزارت خارجه باید قوی‌تر با حادثه حمله به هم‌وطنان در کشورهای غربی برخورد می‌کرد

آیا دشمن مردم می‌تواند معلم مردم باشد؟! پاسخ این سؤال را باید پس از خوانش صحبت‌های کسانی داد که دست به تحریم انتخابات 1400 زدند اما اکنون خود را معلم سیاسی مردم می‌دانند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نگاهی به صحبت‌های مرعشی در دفاع از دولت اعتدال

اقرار کنید که برای روحانی چاپلوسی کردید!

وقتی دفاع از نظام حرام است!/ اقرار کنید که برای روحانی چاپلوسی کردید

حسین مرعشی، دبیر کل تازه حزب کارگزاران سازندگی اخیراً در اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است: واقعیت این است که ما باید با آقای روحانی با صراحت بیشتری حرف می‌زدیم و اجازه نمی‌دادیم در مسیری حرکت کند که همه سرمایه اجتماعی خودش و ما را بسوزاند. اینکه شش ‌ماه مانده به انتخابات مجلس، بنزین گران می‌شود، اشتباه بسیار بزرگی بود. حتما حوادث آبان ۹۸ تأثیر زیادی بر انتخابات داشت و ضرر بزرگی به جبهه اصلاحات وارد کرد. اینکه دولت روحانی باعث سه‌فراکسیونی‌شدن مجلس دهم می‌شود و مجلس را از دوفراکسیونی خارج می‌کند یا اینکه آقای روحانی به آقای لاریجانی اعتباری به اندازه آقای عارف می‌دهد کارهای اشتباهی بود. همه اصلاح‌طلبان از جمله کارگزارانی‌ها به همراه آقای خاتمی باید با آقای روحانی وارد یک گفت‌وگوی جدی می‌شدیم که چرا این‌طور پیش‌ می‌روی؟

او سپس در پاسخ به سؤال خبرنگار که می‌پرسد: "خب چرا این کارها را نکردید؟" اظهار می‌کند: مسامحه کردیم؛ من که دارم اقرار می‌کنم. ما اصلاح‌طلبان یک فراکسیون در مجلس تشکیل دادیم که می‌توانست فراکسیون قدرتمندی باشد اما اختلاف آقای لاریجانی و آقای عارف، فراکسیون را تضعیف کرد. فراکسیون «امید» می‌توانست زمینه انتخابات موفق دیگری را شکل دهد. بله مردم از ما حمایت کردند اما ما خوب عمل نکردیم، چه آقای روحانی و چه حامیان سیاسی آقای روحانی. باز هم می‌گویم که ما نباید مسامحه می‌کردیم.[1]

*عبارت "مسامحه کردیم" در اینجا بیش از آنکه یک پذیرش اشتباه به نظر بیاید، بیشتر نوعی "عملیات فریب" به نظر می‌رسد. تا مردم، عاملان وضع موجود و کسانی که در وقوع مشکلات فعلی بیشتر از رئیس‌جمهور روحانی سهم دارند، را نشناسند!

ما در اینجا بخش‌هایی از اظهارات حسین مرعشی در مقاطع مختلف دولت آقای روحانی را برای مخاطبان محترم یادآوری می‌کنیم تا مشخص شود مرعشی و دوستان او در جبهه اصلاحات با روحانی مسامحه کرده‌اند یا اینکه آقای روحانی صرفا سرباز پرچم به‌دوش ژنرال‌های اصلاحات در کف میدان بود که چپ‌های ستادی او را از خودشان هم بهتر می‌دانستند؟!

1_ رقابت بین آقای لاریجانی و آقای عارف نیز به نظر من مبارک است.

2_ این دولت، دولت عاقلی است برای همین خیلی بهتر است که انسان وکیل چنین دولتی باشد تا اینکه بخواهد وکیل دولت معجزه هزاره سوم باشد.

3_ صحبت‌های رییس جمهور در نشست خبری دیروز و مواضع‌شان در عرصه سیاست داخلی را حکیمانه، به جا و باصلابت می‌دانم... رییس‌جمهور –روحانی- در این مدت هر چه گفتند کاملاً مبنای قانونی داشته و از آنجایی که ایشان مامور اجرای قانون اساسی است، حرفشان به‌جا و متین است.

4_ دولت اعتدال در یکی از مهمترین عرصه‌هایی که اصلاح‌طلبان خواهان اصلاح در آن بودند، ‌یعنی سیاست خارجی، گام موفقیت‌آمیزی برداشته است. گام‌هایی که از همه‌ی گام‌هایی که ما در دوره اصلاحات فکر می‌کردیم، می‌توانیم موفقیت‌آمیز برداریم هم بلندتر است. دکتر روحانی تلفنی با اوباما صحبت کرد. دیگر تابوی مذاکره با آمریکا شکسته است. رابطه ما با غرب نه به دوازده سال قبل که پرونده‌مان به شورای امنیت رفت، بلکه به چهل سال قبل‌تر برمی‌گردد. ما در حال مصالحه‌ای فراتر از مسئله هسته‌ای با غرب هستیم.

*

مردم باید بدانند که در آن روزها برخی محافل تحلیلی به آقای روحانی هشدار می‌دادند که فریب چاپلوسی‌ها و مردم‌فریبی‌های اصلاح‌طلبان را نخورد و به حرفهای آنها اعتماد نکند...

***

کلاس درس دشمنان مردم برای مردم!

وقتی دفاع از نظام حرام است!/ اقرار کنید که برای روحانی چاپلوسی کردید

جواد امام، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کلی تشکلی موسوم به مجمع ایثارگران که در ایام انتخابات 1400 دست به تحریم انتخابات زد! طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز با دفاع ضمنی از بحث تحریم انتخابات نوشته است:

"مردم از شرایط موجود راضی نیستند و احساس می‌کنند به‌رغم اینکه مشارکت پیدا می‌کنند و رای می‌دهند اما موانعی پیدا می‌شود که وعده‌ها درست عملی نمی‌شود و امکان مانوری که باید منتخبان مردم در حوزه‌های تصمیم‌گیری و اجرائی داشته باشند، تمام و کمال محقق نمی‌شود. لذا بخشی از جامعه در انتخابات گذشته شرایط را به‌گونه‌ای دیگر تشخیص دادند. این نوع رویکرد مردم اگر صرفا به دلیل ناامیدی از اصلاح‌طلبان بود، می‌رفتند و به اصولگرایان رای می‌دادند. اما دیدیم که ریزشی که از رای اصلاح‌طلبان اتفاق افتاد به رای اصولگرایان افزوده نشد. بلکه نقد مردم به شرایطی است که در آن مطالبات‌شان درست و منطقی محقق نمی‌شود."[2]

*از شوربختی‌های روزگار ما اینست که شاهدیم یک جریان سیاسی خاص پس از ماه‌ها القای ناامیدی و طراحی برای تحریم انتخابات؛ به تفسیر قهر کسانی از مردم از صندوق‌های رأی می‌نشیند.

این در حالی است که اینان در قبال آنهمه پروپاگاندا و آتش تهیه‌ای که بر روی اذهان کسانی از مردم ریختند تا از صندوق رأی ناامیدشان کنند؛ خود را به تجاهل می‌زنند و لام تا کام درباره "اثر ناامیدسازی مردم از سوی خواص" حرفی نمی‌زنند.

این همان گزاره‌ای است که کربلای سال 61 هجری را نیز رقم زد.

جالب است که حتی در مکاتب غربی نیز به شرارت و نفاق "تحریم انتخابات" پی برده‌اند و از همین رو تحریم انتخابات، جرم بزرگی است که احزاب و رجال سیاسی هرگز نباید مرتکب آن شوند.

اما شاهدیم که یک طیف بزرگ سیاسی در ایران یعنی "جبهه اصلاحات" صراحتا دست به این کار زده است و در مقابل عده‌ای مطلقا متوجه نشده‌اند و عده‌ای هم که متوجه شده‌اند؛ لام تا کام سخنی در قبال این جرم بزرگ رخ داده، نمی‌گویند.

***

انکار نظام به بهانه دلسوزی برای فقر

وقتی دفاع از نظام حرام است!

وقتی دفاع از نظام حرام است!/ اقرار کنید که برای روحانی چاپلوسی کردید

فردی به نام محمد سروش‌محلاتی، که رسانه‌های اصلاح‌طلب گاهی با عنوان آیت‌ا... و گاهی با حجت‌الاسلام از وی یاد می‌کنند و مواضع سیاسی جنجال‌برانگیزی هم اتخاذ می‌کند، اخیراً طی اظهاراتی در سرای فرهنگ و قرآن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفته است:

"اولین مسئله‌ای که قرآن کریم در زمینه عملی مطرح کرده این است که سفره فقرا را بستن و اعتنایی به آنها نداشتن چه خطری دارد؟ این مستقیما دستور نیست ولی بالاتر از دستور است و نوعی هشدار است."

سایت اصلاح‌طلب صبح ما نیز که اقدام به انتشار این اظهارات کرده؛ تیتر "رسیدگی به فقرا، نخستین هشدار قرآن" را برای این مطلب انتخاب کرده است.[3]

*"فقر" و مسئله اقتصاد یکی از اصلی‌ترین هشدارهای دینی ماست.

از همین رو است که در ادبیات دینی ما فقر زمینه‌ساز کفر دانسته شده و برای همین است که در عقلانیت حکومتی شیعه؛ امیرالمؤمنین علی(ع) با تازیانه در بازار کوفه راه می‌رفت تا بر روند بازار و قیمت‌های عادلانه نظارت داشته باشد.

عقلانیتی که سبب شد کارنامه حکومت علی(ع) برای مردم زمانش آب سالم، نان گندم و سرپناه باشد.[4]

نظام جمهوری اسلامی ایران نیز اگرچه همچون تمام حکومت‌های دیگر درگیر مشکلاتی در اقتصاد است اما مواضع رهبرانش و شاخص‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که مسیر حرکت انقلاب ایران در راستای کاهش فقر و توجه به حل مشکلات اقتصادی است.

کما اینکه یک نگاه ساده به شاخص‌های کلان اقتصادی ایران نشان می‌دهد که قرار داشتن ایران در جمع 30 اقتصاد برتر جهان، کاهش نرخ فقر مطلق (به معنای گرسنگی) از ابتدای انقلاب تاکنون، بهبود ضریب جینی، مالیات و نان و سوخت ارزان و... همگی نشان می‌دهد که ایران اسلامی با وجود مشکلاتی مثل گرانی اما در مسیر پیشرفت قرار دارد.

در این میان اما از سایر تواصی قرآن و نهج‌البلاغه مثل هشدار بزرگ "مبارزه با نفاق" و لزوم شکرگذاری هم نباید غفلت کرد.

چه شد که حکومت علی(ع) از جانب برخی خواص آن زمان مصداق حکومت فاسد معرفی شد؟!

و چه شد که مردم از مثبتات حکومت علی(ع) به سختی‌های حکومت حجاج یوسف فروافتادند؟!

نقش منافقین و نقش کتمان مثبتات حکومت امام علی(ع) و امام مجتبی(ع) از سوی خواص در این رخدادهای شوم چه بود؟!

آقای سروش‌محلاتی و دوستان ایشان که معتقدند نظام جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و شبیه حکومت اموی است و هرگز کلامی هم در بیان مثبتات نظام در زبان و قلم آنها جاری نمی‌شود آیا می‌دانند که در پس سیاه‌نمایی و کتمان کارنامه نظام چه آینده‌ای مردم را تهدید می‌کند؟!

ما قضاوت درباره آنچه که سروش محلاتی گفته و آنچه که ما از تاریخ گفتیم را به قضاوت مخاطبان، اقتصاددانان و البته قرآن پژوهان محترم می‌گذاریم و مجددا تأکید می‌کنیم که جامعه مخیّر است بین درک داشته‌ها و مسیر طی شده با مشکلات و سختی‌هایی که همه جوامع به آنها مبتلی هستند؛ یکی را انتخاب کند و البته همه باید بدانیم که این انتخاب توسط خواص جامعه شکل می‌گیرد.

گفتنیست مقام معظم رهبری در بیانات خود نظام اسلامی را مایه افتخار و مباهات اسلام می‌دانند. سخنی که از بنیان‌ها و اسناد لازم در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و حکومتی نیز برخوردار است و می‌توان به روشنی آنرا اثبات کرد.

اینکه چرا این بیان راهبردی و قابل اثبات، آنچنان که باید در رسانه‌ها و تریبون‌های جامعه مورد پرداخت و ماساژ قرار نمی‌گیرد و بنیادهای آن توسط بسیاری از خواص کشور مورد اشاره نیست، جای تأمل دارد.

***

1_https://etemadonline.com/content/526260

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/327746

3_ http://sobhema.news/?p=19523

4_ https://farsi.khamenei.ir/others-article?id=19080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    25 4
    ضمن آن که باید به مرعشی توصیه هم پالکی هایش را یادآور شد که بهتر است به اندازه دانایی اش سخن بگوید نه به اندازه دارایی اش؛ به امثال سروش محلاتی و فاضل میبدی هم باید یادآور شد که با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود!
  • ح ن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    15 5
    اصلاح طلبان همان کسانی هستند که هیچگاه معلوم نشد طرف امام حسین علیه السلام هستند یا شیپورچی های یزید آنها فقط به منافع حزبی سیاسی خود فکر می کنند و همانطور که خودشان گفته بودند در عرصه بین‌المللی دوستی و دشمنی معنی ندارد تنها راه مقابله با این شریک های دشمنان منزوی کردن آنها مثل برادران منافق آنها از تمام عرصه‌های کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    16 4
    اقای محمد سروش از نظر علمی نزد مرحوم اقای منتظری پروش یافته و از نظر سیاسی دست پرورده مرحوم اقای رفسنجانی و اقای سید محمد خاتمی است خوب این معجون باید در مقابل نظام اسلامی بایستد و ستیزه جویی کند . انتظاری غیر از این از اینگونه افراد نیست .
  • HAMED IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    13 7
    به قول شیمون پرز : افسادطلبان فاسد و حامیان فاسدتر از آنها سرمایه های ما در ایران هستند.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    12 9
    برای روحانی انقدر چاه کندید که دولتش ناموفق شود حال امروز خودتان درهمان چاههای کنده شده هستید این گوی و میدان .
  • م.اکبری IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    15 3
    این موجودات " نان را به نرخ روز می خورند"
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    8 13
    جناب مرعشی نگران نباشند. دولت فعلی همان مسیر دولت قبلی را ادامه می دهد.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 4
    این ادمین گوساله با نشر بابا مسعود بیشتر دامن میزنه به تنش ها خاک توسرت ادمین ورزشی مشرق نیوز
    • نادر IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      3 0
      بابا مسعود کیه دیگه من نمیدونم این بابا مسعود کیه نکنه همونی هست که زمانش پیروزی زرتو زرت اول میشد****
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    8 2
    دفاع فقط از طواغیت و ظالمان و تبهکاران و سارقان و جانیان حرام است
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 3
    همین رو تحریم انتخابات، جرم بزرگی است که احزاب و رجال سیاسی هرگز نباید مرتکب آن شوند آخه چرا چرت میگی جرم تعریف داره تو که حرف زدن بلد نیستی بندش
  • DE ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    6 1
    گنجشکک عشی مشی_ روی بوم ما نشین/ برو پیش مرعشی_ روز شانه‌هاش بشین
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    5 1
    از اخوندی توقعی نیست ولی این شیخ اقای سروش محلاتی بد بخت است که نه دنیا دارد نه اخرت برای دنیا سخن می گوید ولی دنیا را هم همکارانش بلعیده اند
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 1
    خداوند متعال نقشه منافقان و نوکران استکبار و تشنگان زر و زور و تزویر را نقش بر آب کرد. به خیال خام خود دنبال تقدیم دودستی کشور به غرب بودند که آب و علفشون به راه باشه که خوار و زار شدند.
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 0
    سئوالم اینه اگرانقلاب نشده بودامثال روحانی.اخوندی.و....چکارمیکردند والله به چوپانی هم قبول نمیکردند.انهابایدباچنگ ودندان ازانقلاب حفاظت کنند.والا بدابحالشان
  • علی IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    3 0
    صرفا جهت اطلاع طبق آمار رای دهندگان در سال ۹۶ حدود ۲۰ میلیون نفر ار واجدان شرایط نه به روحانی رای دادند و نه به رییسی
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    حرف مفت مالیات نمیخواد.
  • ساده IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    خداوکیلی غیر ازمحافل خاص و معاند کسی به اراجیف این عمله ها جبهه نفاق توجه میکند
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    برو دنبال یه کار حسابی
  • ح ر IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    1 0
    مملکت باید بدون احزاب با یک دولت فراحزبی اداره شود
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
    0 0
    در اینها باید شک کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس