کد خبر 1311456
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۳
مهدی فضائلی - کراپ‌شده

مهمترین علت شروع مجدد مذاکرات برجامی بر اساس مهمترین دستاورد قبلی طرف های مذاکره، اولا" طولانی کردن فاصله توانمندی هسته‌ای ایران از نقطه گریز و ثانیا" حفظ پلتفرم برجام برای مذاکره با ایران است.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی، طی یادداشتی نوشت: ضرب العجل سازی برای ایران،ضرورت نمایی تعدیل موضع ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات، توپ در زمین ایران است،شکست مذاکرات یعنی برگشت خود بخود تحریم های پیش برجامی و قرار گرفتن ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت، تهدیدات ضمنی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت بی نتیجه ماندن مذاکرات و...برخی سرفصل‌های تبلیغاتی بیگانه، همزمان با مذاکرات وین است.

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که عملیات رسانه‌ای و جنگ روانی،ضلع تفکیک ناپذیر از عملیات نظامی، مذاکره، تحریم و هر اقدام دیگری است که در روابط بین الملل صورت می‌گیرد.

نه تنها این ضلع را نباید مورد غفلت قرار داد بلکه باید بدانیم گاهی بعد رسانه‌ای از اضلاع دیگر حتی عملیات اصلی مهمتر و تأثیر گذاریش بیشتر است.

تیم مذاکره کننده کشورمان ضمن اینکه نباید تحت تاثیر این عملیات قرار بگیرد باید با همکاری رسانه ها عملیات های رسانه‌ای هوشمندی را برای خنثی کردن عملیات حریف طراحی کند.

اما چند جمله ای برای اثبات عملیات روانی بودن موارد فوق الذکر.

همه عملیات های رسانه‌ای و روانی اشاره شده را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد و آن اینکه "جمهوری اسلامی ایران هر چه زودتر مطابق میل ما توافق کند و الا آخرین فرصت را از دست می دهد و پس از آن چنین و چنان خواهد شد."

پیشاپیش تأکید می کنم جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از مذاکرات فرسایشی استقبال نکرده و نمی کند و بیش از ۴+۱ خواهان تسریع در رسیدن به نتیجه است چرا که ما تحت تحریم های ظالمانه قرار گرفته ایم و رفع ظلم، لازم و ضروری است. رهبر انقلاب نیز قبلا" تصریح کرده‌اند:《نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم》

در عین حال، این ضرب العجل ها برای ایجاد فشار روانی روی تیم مذاکره کننده بمنظور تعجیل در رسیدن به توافق، پایین آوردن دقت های لازم در توافق احتمالی و تن دادن به توافق بد است؛ همان خطایی که تیم مذاکره کننده قبلی در جریان برجام مرتکب شد و تاوانش را چندین سال است مردم و کشور پرداخت می‌کنند!

نکته دیگر آنکه، این ضرب العجل ها یا حاوی نوعی بلوف سیاسی است تا ایران را از موضع قطعی خود عقب برانند چرا که بن بست مذاکرات برای طرف مقابل هم مخاطره آمیز است! و یا احیانا" واقعی که باز هم نباید منجر به تعجیل ما در توافق و تن دادن به توافق بد بشود.

یادآور می شوم که مهمترین علت شروع مجدد مذاکرات برجامی بر اساس مهمترین دستاورد قبلی طرف های مذاکره، اولا" طولانی کردن فاصله توانمندی هسته‌ای ایران از نقطه گریز و ثانیا" حفظ پلتفرم برجام برای مذاکره با ایران است لذا بن بست یا شکست مذاکرات هردو دستاورد آنها را از بین خواهد برد!

بنابراین تیم مذاکره کننده کشورمان ضمن پرهیز از تأخیر های غیرضروری باید در این مرحله حداکثر تلاش و تدبیر را برای تحقق موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران که در تاریخ ۹۹/۱۱/۱۹ از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی اعلام شد، انجام دهد و این موضع چنین است:《 اگر میخواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریمها را کلّاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریمها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریمها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمیگردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست بر نخواهیم گشت.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 12
    ان شاالله خیره
  • محیا IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 12
    فقط باید محکم باشیم و عقب ننشینیم
  • رضا IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 7
    اين خطّ و اين نشون اگه ما تونستيم با لج و لج بازى به يكى از اهداف مون برسيم !!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      5 18
      ظریف و عراقچی که تابع اونا بودن چه کاری کردن ؟ با شکست کامل از صدارت کنار رفتن
  • محمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    14 0
    ضرب الاجل درست است نه ضرب العجل
  • حسین IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 4
    پایداری و یارگیری رمز موفقیت باید بعد از این مذاکره کار اسرائیل یکسره کرد چون عامل اصلی خروج آمریکا اسرائیل بوده باید کاری کرد دسترسی آسان به مدیترانه از برجام مهم تراست
  • مهدی RU ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 18
    اصولا غربی ها فقط حرف یک کشور قدرتمند را می فهمند. حتی بهتر بود یک آزمایش اتمی کوچک هم از طرف ایران صورت می گرفت . خدا به ایران زمین همه چیز داده.
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    14 3
    «مهمترین علت شروع مجدد مذاکرات برجامی بر اساس مهمترین دستاورد قبلی طرف های مذاکره ...» خخخخ یعنی خوشم میاد بعد اونهمه هارت و پورت در مورد شرطهای جدید و میز جدید و اقتدار و ... باز رفتین سر همون میز حسن روحانی نشستین
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 4
    همه نگرانی غرب ادامه فعالیت هسته ای ایران بدون نظارت آزانس و اونهاست. اگر مثل دوره روحانی قطع فعالیت ها و بازرسی های فرا سازمانی رو به صورت داوطالبانه قبول کرده بودیم اتفاقا آمریکا و اروپا از فرسایشی شدن مذاکرات استقبال میکردن. اونها هر گونه پیشرفت ایران در هر زمینه ای رو بر نمی تابند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 8
    موافقم
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 8
    چرا فکر میکنید غرب شیطان صفت حاضره هر چی شما گفتین بگه چشم؟؟
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      3 3
      وقتی قوی بشی مجبور میشه بگه چشم...
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 14
    چهل و پنج سال از انقلاب ۵۷ میگذرد و در این سالها انواع تهدید ها و جنگها و خرابکاریها و تحریم ها و ...علیه ایران با دخالت مستقیم آمریکا و غربی ها و یا با همدستی عوامل شان بر ضد ایران صورت گرفته و اکنون نیز تمام این بازیها و فشارها و جنگهای روانی علیه ایران یک هدف را دنبال میکند .« به رسمیت شناختن اسرائیل از جانب ایران .و تضمین امنیت این رژیم» . و اگر نه ؛ نه هسته ای شدن ایران برایشان اهمیت دارد و نه قدرت دفاعی و موشکی و پهپادی ایران . و تا زمانیکه این تعامل با رژیم اسرائیل صورت نپذیرد .وضعیت همین هست و بهتر نمی شود که هیچ بلکه بد تر هم می گردد .این کل ماجرا می باشد می دانم که این حرف برای مزاج بعضی ها تند و غیر قابل هضم هست .ولی واقعیت با تمام تلخی هایش همین هست .!!
    • محسن IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      مطلبی که این کاربر محترم نوشتن کاملاً درست و عین واقعیته. البته ایشون نگفتن باید اسراییل رو به رسمیت بشناسیم، فقط گفتن علت اصلی مشکلات امریکا با ایران این موضوعه. کاش کاربرانی که به نظر ایشون منفی دادن، توضیح میدادن که کدوم قسمت از حرفای ایشون خلافِ واقعیته.
  • محمدباقر IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    با سلام؛ اگر کلمۀ «ضرب العجل» تنها یک بار در متن آمده بود....
    • محمدباقر IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      1 0
      مشرق محترم؛ چرا کامنت بنده رو سانسور فرمودین و همین یک جملۀ ناقص و بی سر و ته رو ازش باقی گذاشتین؟ اصلاً خودتون از این جمله چیزی متوجه میشین که اونو واسه کاربرا منتشر کردین؟
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس