دور هشتم مذاکرات وین. برجام. علی باقری

«آنتی‌وار» می‌نویسد مقامات آمریکایی با عبارت «همه گزینه‌ها روی میز است» تهران را به حمله نظامی تهدید می‌کنند، اما در واقع، جنگ با ایران فاجعه‌ای فراتر از همه درگیری‌های نظامی اخیر آمریکا خواهد بود.

سرویس جهان مشرق - دولت‌های آمریکا از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای، چه مذاکرات منتهی به امضای برجام در سال ۲۰۱۵ و چه مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای، بارها از عبارت «همه‌ی گزینه‌ها روی میز است» استفاده کرده‌اند. دولت اوباما این تهدید را برای اشاره‌ی تلویحی به «گزینه‌ی نظامی» و با هدف تضمین امضای برجام به کار می‌برد؛ دولت ترامپ، که البته صراحتاً هم تهدید نظامی می‌کرد، با استفاده از همین عبارت به دنبال امتیازگیری بیش‌تر از ایران بود؛ و دولت بایدن بیش‌تر این عبارت را «اعمال تحریم‌های گسترده‌تر و با همکاری متحدان اروپایی و سازمان ملل» تعبیر می‌کند و به دنبال متقاعد کردن تهران به بازگشت تقریباً بی‌قیدوشرط به تعهدات هسته‌ایش است. اما آیا واقعاً «همه‌ی گزینه‌ها» روی میز است؟

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

میز مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا پیش از امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵؛ آمریکایی‌ها از همان زمان تا کنون بارها برای تهدید و ارعاب ایرانی‌ها از عبارت «همه‌ی گزینه‌ها روی میز است» استفاده کرده‌اند (+)

پایگاه تحلیلی اینترنتی «آنتی‌وار» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «واشینگتن چند تا جنگ می‌خواهد؟ و چرا؟ [۱]» به قلم «داگ بنداو» عضو ارشد اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی کیتو» به همین مسئله با تمرکز روی «تهدید نظامی» ایران پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای از گزارش این پایگاه ضدجنگ آمریکایی است.

نفس‌نفس زدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا،  هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


آمریکا همیشه رهبران سیاسی‌ای داشته که انگار از صلح می‌ترسیده‌اند؛ یا حتی متنفر بوده‌اند. تدی [تئودور] روزولت یکی از این افراد بود. با این حال، روزولت دست‌کم دست‌هایش را کثیف می‌کرد [و خودش هم وارد میدان می‌شد]. آتشی‌ترین جنگ‌طلب‌های امروز، بر خلاف روزولت، معمولاً هرگز حتی نزدیک میدان جنگ هم نمی‌شوند. اما همچنان دست از جنگ‌افروزی برنمی‌دارند. «حزب جنگِ» دوحزبی [که هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان عضوش هستند] دارد برای رویارویی و جنگ احتمالی با ایران، روسیه و چین فشار می‌آورد: بودجه‌ها دارند تنظیم می‌شوند؛ متحدان دارند به مشورت گرفته می‌شوند؛ طرح‌های نظامی دارند تهیه می‌شوند؛ تهدیدها دارند مطرح می‌شوند؛ و رزمندگان قلابی [که خودشان به جنگ نخواهند رفت] دارند موضع می‌گیرند. دولت بایدن ادعا می‌کند به دنبال صلح است، اما دارد آتش هر سه جنگ احتمالی را شعله‌ور می‌کند.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

عکس از ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت آیزنهاور؛ تصورات رایج درباره‌ی جنگ احتمالی میان ایران و آمریکا گاهی با واقعیت تفاوت بسیار زیادی دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

›› آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

›› پیامدهای جنگ با ایران برای آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟

›› جنگ با ایران؛ آمریکا را نابود خواهد کرد

›› ۹ سؤال درباره جنگ احتمالی ایران و آمریکا

چه دلیلی دارد آمریکا وارد حتی یکی از این جنگ‌ها شود؛ چه برسد به هر سه جنگ؟ به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران آمریکا به جنون افتاده‌اند؛ دارند درباره‌ی جنگ همزمان در آسیا، اروپا و خاورمیانه صحبت می‌کنند! جدیدترین بحران داغِ روز، ایران است. ژنرال «کنت مک‌کنزی» فرمانده «سنتکام» [فرماندهی مرکزی آمریکا که مسئول خاورمیانه و بخش‌هایی از مرکز و جنوب آسیاست] انگار که احساس کرده باشد با توجه به پوشش دیوانه‌وار فشار روسیه بر اوکراین و تهدیدهای چین علیه تایوان، از قافله عقب مانده، هفته‌ی عید شکرگزاری را صرف مقدمه‌چینی برای جنگ در حوزه‌ی استحفاظی خودش کرد.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

شلیک موشک در یکی از مانورهای نظامی ایران؛ قطعاً جنگ با ایران نه‌تنها برای آمریکایی‌ها توجیه منطقی ندارد، بلکه پیامدهای آن با جنگ‌های اخیر این کشور در خاورمیانه قابل‌مقایسه نیست (+)

مک‌کنزی با طرح این ادعا که ایرانی‌ها به سلاح هسته‌ای «بسیار نزدیک» شده‌اند[۲]، در واقع «دستیابی به میزان کافی مواد هسته‌ای برای ساخت بمب» را با «تبدیل شدن به یک کشور دارای سلاح هسته‌ای» یکی کرد؛ و یادآور شد که «رئیس‌جمهورمان گفته ایرانی‌ها [به لطف سیاست‌های واشینگتن] به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهند کرد»؛ همان‌طور که رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا اصرار داشتند که کره‌ی شمالی به این سلاح‌ها دست نخواهد یافت. آن‌چه ترسناک‌تر است این‌که مک‌کنزی می‌گوید: «دیپلمات‌ها در این حوزه جلودار هستند، اما فرماندهی مرکزی همیشه برنامه‌های متنوعی دارد که اگر دستور دریافت کند، می‌تواند آن‌ها را اجرا نماید.» منابع همیشگی که عالی‌رتبه اما ناشناس هستند، می‌گویند این گزینه‌ها شامل عملیات خرابکارانه علیه سایت‌های هسته‌ای ایران و حمله‌ی مستقیم نظامی هستند.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

تصویر ماهواره‌ای از رآکتور هسته‌ای بوشهر؛ ایران همواره تأکید کرده است که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› چگونه آمریکا ایران را وادار به ساخت بمب اتمی می‌کند؟

اظهارات مک‌کنزی بر اساس تهدیدهای «دیپلماتیک‌تر» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی آمریکا بود. بلینکن ماه اکتبر گفته بود اگر مذاکراتی که [با دولت جدید ایران] آغاز می‌شود، به شکست بینجامد، دولت آمریکا «آمادگی روی آوردن به گزینه‌های دیگر» را دارد؛ عبارتی که عمدتاً حسن تعبیری معادل تهدید به اقدام نظامی تلقی می‌شود. [البته مقامات آمریکایی در برخی موضع‌گیری‌های بعدی خود معمولاً این «گزینه‌های دیگر» را تحریم‌های شدیدتر و بین‌الملل تعبیر کرده‌اند.] یک مقام ناشناس به [شبکه‌ی آمریکایی] ان‌بی‌سی گفت: «توالی طولانی‌ای از عواقب در صورت فروپاشی همه چیز وجود دارد. نمی‌توانم تصور کنم که چه‌طور ممکن است نتیجه‌ی این اتفاقات یک پایان خوش باشد.» اما در چنین شرایطی چه چیزی می‌تواند جنگ را توجیه کند؟

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«حتی اگر برجام احیا هم بشود، با توجه به تهدید بازگشت تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۲۵ [در صورت روی کار آمدن یک جمهوری‌خواه] هیچ کمپانی غربی‌ای جرأت نمی‌کند یک سِنت در ایران سرمایه‌گذاری کند و هیچ بانک غربی‌ای اقدام به تأمین مالی هیچ معامله‌ای در ایران نمی‌کند. یک بار [خوردن فریبِ وعده‌ی برداشتن تحریم‌ها] کافی بود. ایرانی‌ها این را می‌دانند.» توئیت «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا (+)

اولاً، بن‌بست کنونی در موضوع هسته‌ای را واشینگتن به وجود آورده است. پرزیدنت باراک اوباما برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر سر «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» مذاکره کرد، اما [پس از امضای این توافق] هرگز تسهیلات اقتصادی مورد انتظار ایران را برای این کشور فراهم نکرد. تحریم‌های باقی‌مانده‌ی آمریکا همچنان مانع از بازگشت نهادهای مالی و کسب‌وکارهای محتاط به بازار ایران می‌شوند. سپس، پرزیدنت دونالد ترامپ، سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا را تا حد زیادی به شکل پیمان‌کاری به عربستان و اسرائیل سپرد که همیشه آماده‌ی جنگیدن با ایران تا آخرین قطره‌ی خونِ آمریکایی‌ها هستند.

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاست «فشار حداکثری» ای که نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› وقتی اوباما کاری برای برجام نمی‌کند از کلینتون و ترامپ چه انتظاری می‌رود

ترامپ برجام را لغو کرد و تحریم‌ها را دوباره اعمال نمود؛ و ظاهراً انتظار داشت رهبران تهران به واشینگتن پرواز کنند و خودشان را تسلیم نمایند. این در حالی بود که ایران به جای مذاکره، حمل‌ونقل نفت در خلیج [فارس] را مختل کرد؛ تأسیسات نفتی عربستان را تخریب نمود؛ فعالیت‌های نیابتی‌اش در منطقه را گسترش داد؛ پایگاه‌های آمریکا در عراق را موشک‌باران کرد؛ و شبه‌نظامیان را به حمله علیه نیروهای آمریکایی و سفارت آمریکا در عراق تشویق نمود. شکست این سیاست دولت ترامپ آن‌قدر فاجعه‌بار بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی وقت آمریکا، چاره‌ای نداشت جز این‌که ناله سر دهد که اگر دولت عراق قادر به حفاظت از سفارت آمریکا نباشد، واشینگتن مجبور خواهد شد سفارتش در این کشور را ببندد. خلاصه که خیلی ایران را به وحشت انداختند!

گزارش سی‌ان‌ان درباره تجربه نیروهای آمریکایی از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› آمریکایی‌ها چه واقعیتی را در عین‌الاسد مخفی می‌کنند؟

›› دو مقام سابق پنتاگون: تلفات عین‌الاسد از آن‌چه ترامپ اعتراف می‌کند بسیار بیش‌تر است

›› اعطای «نشان جانبازی» به سربازانی که ترامپ می‌گفت «سردرد» دارند

اگرچه پرزیدنت جو بایدن واقعاً خواهان یک راه‌حل دیپلماتیک است، اما برای ازسرگیری مذاکرات معطل کرد و منتظر ماند تا یک دولت جدید و تندرو در ایران قدرت را در دست گرفت. به علاوه، واشینگتن هیچ پاسخی برای ایرانی‌ها نداشت که خواستار غرامت برای خروج ترامپ از برجام و همچنین تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از این توافق بودند. خواسته‌های تهران کاملاً منطقی بودند، اما تأمین آن‌ها به موافقت کنگره نیاز داشت که دریافت آن غیرممکن بود.

ورای وعده‌ها و خط قرمزها؛ آیا می‌توان برجام را نجات داد؟ +فیلم

«نخیر. جو بایدن مطلقاً هیچ اختیاری به موجب قانون اساسی ندارد که چنین تعهدی بدهد. تا وقتی توافق با ایران توسط مجلس سنا به عنوان یک معاهده تصویب نشود (که بایدن می‌داند نخواهد شد) صددرصد قطعی است که هر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواهی در آینده، آن را پاره خواهد کرد. دوباره [مانند ترامپ].»؛ توئیت «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در واکنش به گزارشی درباره‌ی تعهد بایدن به عدم خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (+)

احیای برجام؛ گره کوری که باز شدن آن خارج از کنترل بایدن و به دست کنگره‌ی آمریکاست [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد!

دوماً، ایران تهدیدی برای آمریکا نیست. با توجه به فاصله‌ی حدوداً ۱۰,۰۰۰ کیلومتری میان واشینگتن و تهران، ایرانی‌ها حتی دستشان هم به آمریکا نمی‌رسد. علاوه بر این، قدرت نظامی آمریکا کاملاً بر ایران غالب است. آمارهای [مؤسسه‌ی تحقیقاتی انگلیسی] «مؤسسه‌ی بین‌المللی مطالعات استراتژیک» نشان می‌دهد آمریکا فقط در سال گذشته، ۵۶ برابرِ ایران برای ارتشش هزینه کرده است. و یک نکته‌ی دیگر درباره‌ی تهدید: واشینگتن است که ایران را با پایگاه‌ها و نیروهایش محاصره کرده، نه بالعکس. کشوری که دائماً دیگری را تهدید به حمله‌ی نظامی می‌کند، آمریکاست نه ایران.

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

«علی باقری کنی» مذاکره‌کننده‌ی ارشد جدید ایران پیش از نشست با اعضای باقی‌مانده‌ی برجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای؛ تیم هسته‌ای جدید ایران از جنبه‌های زیادی با تیم دوران روحانی تفاوت دارد: از جمله، در غرب تحصیل نکرده‌اند و از تهدیدهای نظامی آمریکا نمی‌ترسند (جزئیات بیش‌تر(+)

تهران یک نیروی اخلالگر در خاورمیانه است، اما ترکیه، امارات متحده‌ی عربی، اسرائیل و عربستان هم همین‌طور هستند. واقعیت این است که عربستان تجاوزگرترین قدرت منطقه است که در یمن، بحرین، مصر، لبنان، سوریه و لیبی مداخله می‌کند؛ معمولاً به نیابت از مستبدترین، وحشی‌ترین و/یا افراطی‌ترین نیروهای طرف درگیری. ضمناً بی‌ثباتی خاورمیانه دیگر برای آمریکا اهمیت چندانی ندارد: جایگاه این منطقه به عنوان یک منبع انرژی، رو به زوال است؛ و اسرائیل هم [به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه، به نوبه‌ی خود] یک ابرقدرت منطقه‌ای با سلاح هسته‌ای است. از این گذشته، پیمان دوستی جدید اسرائیل با کشورهای خلیج [فارس] می‌تواند نیروی موازنه‌ای مقابل ایران باشد؛ کشوری که حتی ریاض هم شروع به گفت‌وگو با آن کرده است.

بایدن: تخریب برجام کار ترامپ بود، اما احیای آن وظیفه‌ی ایران است [دانلود]

سوماً، اگرچه هسته‌ای شدن ایران در راستای منافع آمریکا نیست، اما ساخت سلاح هسته‌ای توسط این کشور به هیچ عنوان توجیهی برای آغاز جنگ نیست. آمریکا پیشاپیش با یک «بمب اسلامی» [بمب اتمی در اختیار یک کشور اسلامی] در دست پاکستان مواجه است؛ کشوری که نسبت به ایران ثبات کم‌تری دارد و نیروهای افراطی بیش‌تری آن را تهدید می‌کنند. علاوه بر این، کره‌ی شمالی هم پیشاپیش زرادخانه‌ای دارد که [اندیشکده‌ی آمریکایی] «سازمان رَند» و [اندیشکده‌ی کره‌ای] «مؤسسه‌ی آسان» هشدار می‌دهند ممکن است تعداد سلاح‌های اتمی‌اش تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰۰ عدد برسد. حمله به ایران احتمالاً بسیار پرهزینه‌تر از جنگ علیه عراق خواهد بود و نیروهای خطرناکی را در مناطقی بسیار فراتر از خاورمیانه آزاد می‌کند. بنابراین هم واشینگتن و هم تهران دلایل خوبی برای رسیدن به یک توافق موقت و کاهش دمای نظامی منطقه دارند.

‌ «در غرب تحصیل نکرده‌اند و از حمله آمریکا نمی‌ترسند»؛ بالأخره اشکال تیم مذاکره‌کننده جدید ایران معلوم شد! +عکس و فیلم

نمایی از هتل «پله کوبورگ» در وین، محل برگزاری دور اخیر مذاکرات درباره‌ی احیای برجام؛ اکنون توپ در زمین دولت بایدن است که باید بتواند تضمین دهد کشورش به شکلی قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌ها را بر خواهد داشت و بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد (+)

جنگ مسئله‌ی خطیری است؛ به جز در واشینگتن. در طول دو دهه‌ی گذشته، سیاست‌گذاران آمریکایی در عراق، افغانستان، لیبی و یمن افتضاح به بار آورده‌اند: بیهوده هزاران آمریکایی را قربانی کرده‌اند؛ تریلیون‌ها دلار بودجه را هدر داده‌اند؛ منابع حیاتی را [از اهداف اصلی‌شان] منحرف نموده‌اند؛ از پرسنل وطن‌پرست سوءاستفاده کرده‌اند؛ و اعتبار ملی آمریکا را خدشه‌دار نموده‌اند؛ و همچنین در کشورهای دیگر، صدها هزار نفر را کشته‌اند و میلیون‌ها نفر را آواره کرده‌اند. با این حال، هیچ‌کس در واشینگتن مسئولیت این افتضاح‌ها را به عهده نگرفته است؛ انگار سیاست‌گذاران آمریکایی فکر می‌کردند دارند بازی ویدیویی می‌کنند، فقط در ابعاد واقعی.

لحظات هولناک در فرودگاه کابل؛ همکاران بومی سابق و مستأصل نیروهای آمریکایی، برای فرار از افغانستان به هواپیما آویزان می‌شوند و بعد از آسمان سقوط می‌کنند (حاوی تصاویر دل‌خراش[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از پایگاه بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› گزارش بروکینگز از پیروزی بن‌لادن در جنگ با آمریکا

›› بیست سال بعد: ۱۱ سپتامبر از زاویه‌ای دیگر

درگیری با ایران، روسیه یا چین (و به‌خصوص همزمان با بیش از یکی از آن‌ها) ابداً کار راحتی نخواهد بود؛ قطعاً جنگ با هر کدام از این کشورها بی‌اندازه بدتر از فجایع نظامی اخیر آمریکا خواهد بود. جنگ گاهی لازم است، اما قطعاً در هیچ‌کدام از این موارد و با انگیزه‌های کنونی آمریکا، این‌طور نیست. واشینگتن باید به ندای مخرب طبل‌های جنگ مدرن [و سیاستمداران جنگ‌طلب] «نه» بگوید. هدف آمریکا باید صلح پایدار باشد، نه جنگ بی‌پایان.

آیا واقعاً «همه گزینه‌ها» روی میز است؟ / اگر در وین توافق نشود، چه می‌شود؟ +عکس و فیلم

قطعاً هرگونه جنگ احتمالی آمریکا با ایران، پیامدهایی بسیار فراتر از ماجراجویی‌های نظامی قبلی واشینگتن در سوریه، عراق، افغانستان و حتی ویتنام خواهد داشت (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سه گام بایدن برای احیای برجام از دید کارشناس آمریکایی

 


[۱] How Many Wars Does Washington Want? And for What? Link

[۲] 'They're Very Close.' U.S. General Says Iran Is Nearly Able to Build a Nuclear Weapon Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    توافق موقت هرگز بیایید منتظر شما یانکی ها هستیم
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      5 1
      سلام - - اگر انسان، قابليّت هدايت نداشته باشد، تلاوت قرآن، توسّط رسول اللّه هم بى اثر است. «اذا قَرأت... حجاباً مستورا» - قهر الهى، پس از لجاجت وكفر انسان است. «جعلنا... لايؤمنون بالاخرة... حجاباً» - تلاوت قرآن مى تواند انسان را از شرّ كفّار، ايمن كند. «اذا قَرأت، جعلنا... حجاباً» - تلاوت قرآن، روح تبرّى از مشركان را در انسان تقويت مى كند. «اذا قَرأت جعلنا... حجاباً» - محروميّت از درك وحى، عذاب و قهر الهى است. «جعلنا... حجاباً مستوراً» چوب خدا صدا ندارد. - ايمان به معاد، عامل پذيرش دعوت انبيا و كفر به معاد، سبب نپذيرفتن نبوّت و معارف الهى است. «لايؤمنون بالاخرة... حجاباً مستورا» - خداوند حقايق و معارف را از غير اهلش پوشيده داشته است. «حجاباً مستوراً»
    • روزبه IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      7 6
      1- کشور تمامی تحریمهای گسترده رو تا اینجای کار تحمل کرده، 2- تهدیدات نظامی به چند دلیل مطرح میشن، تحمیل اراده برای دست یابی کم هزینه به منافع و دفع تهدیدات بدون توسل به ابزار پرهزینه ای چون اقدام نظامی است، این گزاره اگه منجر به تسلیم ایران ذیل خواسته های جدید غرب بشه که آمریکاییها به اهداف بدون هزینه کردهای سنگین نظامی دست پیدا کردن اگه هم ایران تسلیم نشد به چند دلیل منطقی امکان دست زدن به این گزینه هم خیلی قابل توجیه نیست و اون خطر بزرگ به هم خوردن موازنه در منطقه و هدف قرار گرفتن موجودیت رژیم صهیونیستی است، امکان اقدام نظامی علیه ایران به دلیل ماهیت تهاجمی گزینه های ایران که تدافعی هم نیستن وجود نداره، وقتی برای دفاع کردن کشوری هم اراده داره و هم توانایی پاسخ گویی زیاد نبایستی بلوف طرفهای غربی رو باور کرد، غرب بخوبی واقف هست که این بار خروجی این گفتگوهای وین حتما تسلیم شدن ایران نیست، چون هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای برای ایران تهدید موجودیتی ایجاد نمی کنه ولی برای شرکای آمریکا در منطقه چرا؟
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      15 30
      اونا در مقابل ایران یقین داشته باش کوتاه نخواهند آمد بعدش هم جنگ میشود آنوقت تو برو بجنگ ما که رفتیم
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      20 2
      باج دادن را تمام کنید و کار از درون که مشکل اصلی ما هست را درست کنید
    • IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      5 0
      جنگ جنگ تا پیروزی رئیسی باید چند تا ترقه به سمت پایگاه های عراق و اسرائیل و عربستان و امارات و ترکیه و باکو و بحرین و قطر و کویت و اردن و مصر بزنه
  • جوونیم فدای مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    11 21
    دوراهی جذاب توافق یا جنگ البته در صورت عدم توافق، تنش ها زیاد میشه و معلوم نیست جنگ چه زمانی و بین چه طرف هایی رخ میده...
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      15 14
      انشااله جنگ بین لشکر حضرت مهدی عج و سپاه کفر شامل آمریکا صهیونیست و سعودی و پیروزی لشکر امام زمان
    • حیدر صالح IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      18 13
      جنگ یعنی نابودی اسرائیل جنگ یعنی نابودی تمام منافع مشترک آمریکایی عبری عربی در منطقه جنگ یعنی خریت تاریخی آمریکایی . جنگ نمی شود
    • ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      4 5
      غربی ها جنون دارند- یک هو می بینید مثل کفتارها و سگهای وحشی دارند همدیگررا می دررند - بیائید در غرب آسیا شرایط دفاعی را فراهم کنید تا آسیا از بوی تعفن آنها دچار وضعیت دو جنگ قبلی نشود - در پاچه گیری آنها از یکدیگر مثل جنگهای اول ودوم آنها که جنگ دروغین جهانی اسم گذاشتند و گنده گوئی کردند آسیا را نیز با ژاپنی های .. دچار خسارت کردند.
    • SE ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      27 1
      اگر جنگ رخ دهد آخرین و تنها حربه باقی مانده از دست آمریکا گرفته خواهد شد. پس هرگز جنگ نمی شود. مگر بعد از نابودی موشکهای ایران و انحلال حزب الله و حشد الشعبی.
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      15 0
      جایگزین عدم توافق هرگز جنگ نبوده و نخواهد بود.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    13 16
    توافقی در کار نیست چون کسی برای توافق از اینجا نرفته. یه مشت شرط بردن که حتی روسیه و چین هم قبول نمیکنن
    • ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      2 0
      بنده خدا این توافق فقط به دو سه سال بایدن بنده بعدشم بایدن توافق جدیدتر میخواد
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 10
    آمریکا نیازی ندارد مستقیم به جنگ بیاد.از یک طرف می تواندمثل کره شمالی تحریم‌های شدید وضع کنه و از طرفی به خرابکاری در داخل به همراه شرکا ادامه بده.در نهایت اقتصاد وملت ایران تحت فشار هست و دستیابی به سلاح هسته‌ای هم فقط باعث تمایل عربستان و امارات به این سلاح میشه و فایده ای هم نخواهد داشت.
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    27 2
    آقایون مسئول جمهوری اسلامی ما عمرمون تموم شد و اینا از ما نکشیدن بیرون کلی هم تلفات دادیم کلی دانشمند و نخبه و فرمانده و سرباز از ما گرفتن، کلی هزینه دادیم والا بیش از بیست ساله تو گوش این الاغهای بین الملی میخونیم بمب اتم نمیخوایم اینا تو گوششون نمیره، عوضش پنج الی شیش برابر اون کره شمالی خراب شده تحریم شدیم، آقا این بمب اتم رو بسازید تو کویر هم علنا بترکونید، حداقل این دهنی که از ما ملت سرویس شده بی اجر نمونه، چهارتا بالستیک قاره پیما هم رو کنید که دیگه خفه شن این عفریته ها، دیگه بچه خوبه کلاس بودن و اعتماد سازی واسه این جنگل جهانی معنایی نداره، والا با مذاکره بی مذاکره دلال ها و خود دولتی ها و بانکها و صاحب سرمایه ها به همین بهانه داستانهای مذاکره/تحریم میکشن رو قیمت همه چی حداقل این بهانه رو بگیرید. این بازی بی پایان رو تموم کنید. بمبش رو بسازید دیگه مسئله از سر کلیت داشتن یا نداشتن دانش حداقل میره تعداد
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      3 0
      یک سری مشکلات بزرگ رو در یک متن نسبتا کوتاه بدرستی اشاره کردی. بانک، سرمایه داری داخلی، عفریته های بین المللی و ... متاسفانه ...
    • IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      3 0
      دقیقا درسته
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    6 15
    انشالله که جنگ بشود تا عشاق شهادت بی نصیب نشوند
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    9 3
    واقعیت اینه اسرائیل توان حمله‌ نظامی نداره اما آمریکا می‌تواند البته آنها هم با دولت فعلی چنین ریسکی انجام نمی‌دهند پس بهتره است تیم مذاکره کننده کوچکترین اعتنایی به این تهدیدها نداشته باشد و تمام قد از حقوق حقه ملت ايران دفاع کند تا آیندگان و تاریخ درباره شما بد قضاوت نکند
  • احمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 1
    اگر آمریکا با جنگ می توانست ایران سرافراز را سرکوب کند، قطعاً تا آلان این کار را کرده بود البته آمریکا بخوبی می داند جنگ با کشوری مثل ایران کار سختی است و منافع آمریکا در سراسر دنیا حتی در اخل آمریکا آسیب جدی خواهد دید لذا مرتب لاف می زند!! آمریکا میداند نه تنها به اهداف کثیف خود نخواهد رسید بلکه هیبت پوشالی آمریکا خواهد ریخت و دیگر حتی کشورهای عربی نیز برای یانکی ها تره خورد نخواهند کرد.
  • شهاب سنگ IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    13 8
    ما منتظر بهانه ای برای نابودی اسرائیل هستیم عدم توافق برجام و خطای امریکا این بهانه را خواهد داد منتظریم بایدن (# ) همه جا نشر کنید#
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 0
    امریکا پایان اسرائیل را آغاز نخواهد کرد.
  • DE ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    6 4
    ترامپ : ما بارها و بارها در فتن و قایم شدن را تمرین کرده بودیم و به محض احساس خطر سربازان شجاق ما پوشک بدست در سوراخها خزیدند. من به خزیدن و ورمالیدن و دررفتن شما ارتشی های غمور امریکا افتخار میکنم. بنظر میرسد ایران در حال عقب نشینی است زیرا تعدادی از سربازان ما چنان به موشکهای ایران هِد زدند که مارادونا در زندگیش نزده بود.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 3
    من خیلی منتظر بودم ببینم این گزینه های روی میز چیه، ولی فکر نکنم هیچوقت سعادت نصیبم بشه، چون یانکی جماعت گاوچرون و بلوف زنه و فقط به کشورهای ضعیف حمله میکنه که خدارو شکر ایران ازون فاز دراومده!!
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      2 0
      گزینه های دیگر آمریکا از زمان بوش احمق تا حال زیر میز مانده نم کشیده است. گفتن کلمه جنگ آسان است ولی درعمل ده ها کنش وواکنش رخ میدهد که به مخیله انسان خطور نمیکند . آمریکا شاید چند برنامه جنگ را در نظر بگیرد. ولی ایران در زمان جنگ انقدر گزینه خلق میکند که تاحال به ذهن آمریکا نرسیده باشد ایران عراق و افغانستان نیست رزمندگانی دارد که از شهادت هراسی ندارند به همان منظور یک دفعه دیدی از مرز مکزیک وارد خاک آمریکا شدند
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 4
    برجام توسط طرفین امضا می شود.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 0
    استکبار از برجام خارج شده و تحریم کننده انتظار دارد ایران دست اورده های اتمی و موشک ها خود را تحویل نماید. تا بعدا استکبار فکر کند چه باید انجام دهد. البته ان هم معلوم است بمباران و حمله به ایران بی دفاع است
  • محمدرضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 2
    هیچ گزینه ای در کار نیست الان آنها ترس دارند که ایران بزنه زیر میز و از آنجا خارج شود و دست از پا درازتر به پابتخت هایشان برگردند و به اسرائیل بگویند متاسفیم نتوانستیم ،برید جول و پلاستان را از فلسطین جمع کنید و برگردید به کشورهای قبلی تان
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 2
    از جنگ نمی هراسیم ، دموکرات ها احمق هستن ممکن به تاسیسات اتمی حمله کنن که بهونه خوبیه انتقام سردار شهیدمان و نابودی اسرائیل و اخراج انها از منطقه بگیریم ، بنده خواستار تجهیز کشور به سلاح اتمی تغییر راهبرد در مورد نداشتن سلاح اتمی هستم ..
  • mojtaba SE ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    8 2
    البته اگر پول و خسارت ما رو که بالای 300 میلیارد دلار است رو ندن به هر بهانه ای.ایران کلاهک هسته ای میسازه که توانش رو هم کاملا داره.و خلیج فارس رو نظامی اعلام میکنه و تنگه هرمز رو هم کلا میبنده...این گزینه ابر قدرت ایران است..پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 1
    این مذاکره تهش عدم وتوافق و فروپاشی است هرچند که آقایان می خواهند چیز دیگری نشون بدن...همانطور که درمتن آمده به دلیل عدم تعهد آمریکا که اون هم به موجب قانون باید تعهدات توسط کنگره تصویب شود مذاکرات عملا یه مسخره بازی و وقت تلف کردن هست مگه اینکه ایران کوتاه بیاید و با قرارداد موقت موافقت بکنه که اونهم بعیده..‌‌.جنگی رخ نخواهد داد فقط فشار ها و تهدیدات نظامی و اقتصادی افزایش خواهند یافت..‌.
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 2
    سلام - - اگر انسان، قابليّت هدايت نداشته باشد، تلاوت قرآن، توسّط رسول اللّه هم بى اثر است. «اذا قَرأت... حجاباً مستورا» - قهر الهى، پس از لجاجت وكفر انسان است. «جعلنا... لايؤمنون بالاخرة... حجاباً» - تلاوت قرآن مى تواند انسان را از شرّ كفّار، ايمن كند. «اذا قَرأت، جعلنا... حجاباً» - تلاوت قرآن، روح تبرّى از مشركان را در انسان تقويت مى كند. «اذا قَرأت جعلنا... حجاباً» - محروميّت از درك وحى، عذاب و قهر الهى است. «جعلنا... حجاباً مستوراً» چوب خدا صدا ندارد. - ايمان به معاد، عامل پذيرش دعوت انبيا و كفر به معاد، سبب نپذيرفتن نبوّت و معارف الهى است. «لايؤمنون بالاخرة... حجاباً مستورا» - خداوند حقايق و معارف را از غير اهلش پوشيده داشته است. «حجاباً مستوراً»
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    4 4
    در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 1
    بانک ها
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    4 3
    گزينه های روی میز آمريکا از ترس ايران رفتن زير میز
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 0
    استکبار حداقل یکی ازاین سه چیز میخواهد(۱-نفت وگاز ارزان-۲-کنترل وکاهش پیشرفتهای هسته ای طبق برجام-۳-صلح وثبات منطقه ای وکنترل مداخلات ایران برای غارت بیشتر)به هرکدام ازاین گزینه ها برسه به دوتای بعدیش هم خواهد رسید
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 1
      نفت وگازدورانش تموم شد مگه ندیدی چندماه قبل قیمت نفت خام شد ۱دلار الان انرژی خورشیدی بادی داره جایگزین میشه
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      2 0
      به‌ هيچ کدام خواسته‌هایش نخواهد رسيد حرف اول وآخر درمنطقه را ایران میزند وآنها مجبورا با آن کنار بیایند
  • امیر IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 2
    نگران نباشید درپایان توافق میشه
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    6 2
    هیچ گزینه نظامی روی میز نیست اتفاقا غرب میداند درگیری با ایران هزینه بسیار سنگین خواهد داشت اتفاقا اگر کوچکترین حمله نظامی به تیران بشود بهانه دست نیروهای مسلح ایران میدهدکه با دو سه رقیب منطقه ای بخصوص اسرائیل عربستان املرات وبحزین تسویه حساب کند اما با عدم توافق برجام یکی ازسه کشور المان انگلیس فرانسه یا هرسه ازسیستم ماشه برجام استفاده میکند وپرونده به شورای امنیت سازمان ملل میفرستد ‌مجددا تحریم های بند۷ سازمان ملل برقرار میشود وعملا ما میتوانیم در مقابل غذا ودارو صادرات کنیم وحتی کشورهای دوست مثل چین روسیه ترکیه عراق سوریه ونزوئلاهم با ما معامله نخواهم داشت آنها نقطه ضعف یعنی اقتصاد ما را هدف خواهند گرفت هر عکس العمل ما را به شورای امنیت خواهند برد البته ایران هم می‌تواند مانند کره شمالی ازnot خارج شده آزمایش اتمی انجام دهد موشک قاره پیما آزمایش کند ماهواره به مدار بالا بفرستد که موشکهایش توانایی هدف قرار دادن امریکا واروپا را خواهند داشت اتفاقا غرب از این قسمت میترسد
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 5
    یک نجاست توکره شمالی ۷۰سال پدرو پسر مردمشون رو گروگان گرفتن کثافت نجس دیکتاتور خیکی بیست و هشت سال سن شد همه کاره کشور مردمش رو به بردگی گرفت و شد کشوری که الان می بینید کشور فقر وفلاکت وبدبختی چرا این شد معلومه یک خانواده سرتاپا نجاست کشور رو هفتاد سال اداره کردن متاسفانه کشورهای بارهبران نجس تودنیا حداکثر۵کشورن امیدوارم دنیا آینده ازاین نجاستها پاک بشه
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 3
    آمریکا عددی نیست غلط زیادی کنه توله سگش رژیم صهیونیستی معدوم میشه
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    7 7
    ملتی که مرگ درراه دین ومیهن افتخار بداند وشهادت را آرزومندباشد چنین مردمی هرگز ترس ازجنگ نخواهد داشت که آن را جهاد وشهادت در،راه خدا میداند وآن مرگ را زندگی میشمارد.این ملت ترس از مرگ در راه دین ومیهن ندارد.
  • علی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 0
    1-جواب دقیق و منطقی همه هارت و پورت‌های آمریکایی‌هارو جناب شریعتمداری چند روز قبل در مقاله: "سنگ‌ها نباید بسته باشند" داده 2- هرگز و هرگز جنگی اتفاقی نخواهد افتاد زیرا خسارت‌های بسیار وحشتناکی به امریکا و متحدینش در منطقه وارد خواهد شد کا مهم‌ترین و در واقع نقطه‌ضعف آمریکایی‌ها، یعنی رژیم صهیونیستی از صفحه روزگار محـــو خواهد شد. و این‌را از هرکسی، خود آمریکایی‌ها بهتر می‌دانند! _اذعان مکرر مقامات مختلف آمریکایی به قدرت موشکی و پهبادی ایران، گواه این مدهاست_ 3- ترامپ دیوانه‌ی روانی جرات اینکار را نداشت چه برسـه به بایدن که حداقل تا اینجا ثابت کرده مثل ترامپ، روانی و بی‌کله نیست!ـ همون بی‌کله‌ای که وقتی یکی از سناتورهای مجلس نمایندگان آمریکا (بعد از شکار گلوبال آمریکایی توسط ازران) ازش پرسید چرا حداقل درحد یک عملیات محدود بر ضد ایران موافقت نکردی گفت: "اگر اینکار را میکردم آیت‌الله (خامنه‌ای) حتما تلافی میکرد...!" 4- یقین بدانید کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، بخاطر خودشون هم که شده هرگز نخواهند گذاشت این اتفاق بیوفته، بلحاظ اینکه می‌دانند بیشترین آسیب را آنها خواند دیـد..!. خلاصه اینکه دست آمریکا بخاطر هم‌پیمانانش در متطقه‌ی مورد دسترسی ایران، زیر سنگه... خلاصصص
  • سیف IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 0
    تنها چاره، دست گذاشتن روی نقطه‌ضعف غربی‌ها و اون ساخت بمب اتم به میزان خیلی بسیار زیاد... هست و ولاغیــــــر، بیخــود هی نرید بیائید از اونا آبی گرم نمیشه
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    بخدا اینها اگر ذره‌ای اطمینان از گزینه نظامی داشتند هرگز به گزینه دیپلماتیک روی نمی‌آوردند اینها آب نمی‌بینند وگرنه در تجربه حمله به عراق و افغانستان و... ثابت کردند شناگران ماهری هستند.
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    "سیاست «فشار حداکثری» ای که نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید". اصلا به جایی نرسید.
  • علی MY ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    سوال آیا توانایی نظامی آمریکا نسبت به ایران برتر است؟ بلی. سوال آیا آمریکا به ایران حمله میکند؟ خیر. دلایل زیادی وجود دارد یکی از دلایل را فقط در اینجا ذکر میکنم. وقتی دو کشور جنگ می‌کنند هر دو ضرر می‌کنند و کشور رقیب رشد می‌کند. ما توانایی ضربه زدن به آمریکا را داریم و مطمئنا چین و روسیه به ما کمک می‌کنند نه به خاطر ما بلکه برای ادامه یافتن جنگ و ضربه به آمریکا. ما از اونجایی که هستیم خیلی عقب تر خواهیم رفت و ممکن است تجزیه شویم ولی مطمئنا آمریکا هم سقوط خواهد کرد و دیگر ابرقدرت جهان نخواهد بود حتی اگر کشورهای اروپایی همراهی کنند. سوال. در چه صورتی آمریکا به ایران حمله میکند؟ در صورتی که چین و روسیه نیز به ایران حمله کنند که این تقریبا غیر ممکن است چون باعث قدرت بیشتر آمریکا و سقوط چین و روسیه می‌شود. نتیجه گیری نهایی باشما سوال، ایران با اینکه می‌داند در مذاکرات نتیجه ای نیست چرا مذاکره میکند؟ جواب ایران مذاکره میکند که به چین و روسیه باج ندهد. عدم مذاکرات ایران سبب بازگشت تحریم های بین المللی می‌شود جهت وتو به روسیه و چین نیاز داریم آنها از ما امتیازات سنگین می‌خواهند بنابراین ما به دنبال ابن هستیم که نخواهیم این امتیازات را بدهیم وگرنه آمریکا بعید است تحریم ها را حذف کند. البته شابد بتوان به چیزی بینابین دست یافت.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    3 0
    باید شهر وندان کشورهای تحریم کنندگان ایران را در آژانس انرژی اتمی تحریم کرد تا نتوانند بعنوان بازرسان آژانس انرژی اتمی وارد ایران شوند
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
    0 0
    اصولا طرح ترس از اتمى شدن ايران يك بحث انحرافى است اين بهانه امريكا است ونه علت اصلى دشمنى با ايران اولااو ايران را به اين شكل وشمايل دوست ندارد وميخواهد انرا از گربه مثلا به موش تبديل كند ثانيا نگذارد انحصارتصميم گيرى كه توسط ايران مخدوش شده بحال سابق برگشته وهچنان كدخدا تصميمگير باشد
  • علي IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    جان فداي ايران در مقابل هر تهديد خارجي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس