کد خبر 1311106
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
باقری: مواضعی که در مذاکرات وین اعلام کرده‌ایم رهتوشه ما در ادامه مذاکرات خواهد بود

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با تأکید بر اینکه مواضع اعلام شده به طرف‌های دیگر مذاکرات رهتوشه هیأت ایرانی در مذاکرات خواهد بود، فضای نشست امروز را به‌طور محسوسی مثبت‌تر از مذاکرات هفته گذشته ارزیابی کرد.

به گزارش مشرق، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین شامگاه پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای نکاتی را در خصوص نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین یادآور شد.

علی باقری در خصوص تفاوت این دور از مذاکرات با دورهای قبلی گفت: دور هفتم تفاوتش با دورهای قبل این بود که در این دور دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و تیم جدیدی مسئولیت مذاکرات را برعهده گرفته است. این تیم بر اساس دستورالعمل‌هایی که داشت چارچوب‌هایی را برای ادامه گفتگوها تدوین کرد و بر همین اساس هم پیشنهادهایی را در دو موضوع مهم مورد بحث طرفین یعنی لغو تحریم‌های ظالمانه و اقدامات هسته‌ای تدوین و به‌صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

وی ادامه داد: در همین چارچوب قرار بر این شد که بررسی‌های لازم درباره دیدگاه‌های طرف‌های گفتگو یعنی ایران و ۱+۴ صورت گیرد. در این بخش از دور هفتم که گفتگوها در وین از امروز آغاز شد، نگاه همه شرکت‌کنندگان در این گفتگو این بود که بتوانند با یک نگاه رو به جلو گفتگوهایی را شکل دهند که بتواند دیدگاه‌های طرفین را به یکدیگر نزدیک کند.

باقری افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی را در هفته گذشته به طرف مقابل ارائه کرد و این پیشنهادات نشان‌دهنده مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره پیش‌نویسی است که طرف‌های مذاکره‌کننده در دور ششم مذاکرات وین آن را جمع‌بندی کرده بودند. این مواضع رهتوشه هیأت ایرانی برای استمرار گفتگوها خواهد بود.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در خصوص پیش‌نویس تدوین شده در پایان دور ششم مذاکرات وین خاطرنشان کرد: یک پیش‌نویسی را در آخرین دور گفتگوها در وین طرفین به آن دست پیدا کردند. هیأت [جدید] ایرانی درباره این پیش‌نویس دیدگاه‌هایی را داشت که چون به‌صورت مستند و مستدل بود، مکتوب شد و در اختیار طرف مقابل هم قرار گرفت. حتی اگر در اختیار طرف مقابل هم قرار نمی گرفت روزی که قرار می‌شد در کارگروه‌های تخصصی درباره رفع تحریم‌ها یا اقدامات هسته‌ای صحبت شود، هیأت ایرانی بر اساس همین نگاه مواضعش را به طرف مقابل اعلام می‌کرد.

وی در واکنش به اظهارات انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه همچنان اختلافاتی میان طرفین وجود دارد، یادآور شد: طبیعی است که نگاه دو طرف با یکدیگر متفاوت است. اگر نگاهشان یکسان بود که دیگر نیازی به گفتگو نبود و هردو در یک طرف میز بودند نه در دو طرف میز. این اختلافات در مورد تحریم‌ها بستگی به اراده جدی و آمادگی عملی طرف مقابل برای برداشتن تحریم‌ها دارد. هر موقع این آمادگی عملی و اراده جدی احراز شود، قاعدتاً می‌توانیم به سمت لغو تحریم‌ها گام برداریم و لغو تحریمها گشایش جدی برای پیشبرد گفتگوها به ویژه در زمینه اقدامات هسته‌ای ایجاد خواهد کرد.

باقری در ادامه درباره فضای امروز مذاکرات وین و تفاوت آن با هفته گذشته اظهار داشت: آن چیزی که من امروز احساس کردم با چیزی که روز جمعه گذشته احساس کردم متفاوت بود. احساس کردم که طرف مقابل ما اراده جدی‌تر برای ورود به گفتگوهای به اصطلاح مؤثر و نتیجه‌بخش را پیدا کرده است.

وی در ارتباط با تحریم‌های جدید آمریکا علیه چندین فرد و نهاد ایرانی در بحبوحه مذاکرات وین نیز گفت: اتفاقاً همین اقدامات غیرسازنده آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات هم انجام گرفت، مورد اعتراض چند کشور عضو ۱+۴ در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام قرار گرفته و آنها نیز این اقدام را غیرسازنده دانستند و خواستار این شدند که آمریکایی‌ها از ادامه چنین اقداماتی که می‌تواند فضای گفتگوها را تخریب کند، خودداری کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    13 0
    مشرق جان تیترو درست کن، عوضش شده است نه عضو ‌‌شده است!!
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    8 0
    عوض مجید جان نه عضو
  • رضا IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    16 0
    خب خدا رو شكر ، فضاى مذاكرات هم « عضو » شد ! .
    • رضا IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      0 1
      بابا مشرق اى والله ! شما چقدر خوبيد و درستكار ! مثل هميشه امانت دارانه كلمه به كلمه كامنت منو منتشر كرديد ، خدا خيرتون بده الهى
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    14 2
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • محمد IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      4 10
      به همين خيال باش
    • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 2
      خنثی سازی،اقتصاد مقاومتی،حذف دلار شعارهایی که هیچگاه عملی نمی تواند بشود. پدری برای پسرش طبلی خرید و گفت برو بی سر و صدا باهاش بازی کن . حرف های امثال شما مثل همین جریانه
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 0
      تو و اربابت هم به همون خیال باشین!!
  • mojtaba SE ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 2
    تا امریکا انحصار نفت دستش هست و 18 میلیون بشکه نفت از منطقه ما میدزده بوسیله دله دزدهای عرب که تو سرزمینهای جدا شده از ما دارن مفت خوری و خیانت و جنایت میکنن.همین آش و همین کاسه است
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    4 0
    باقری: فضای مذاکرات عضو شده است بابا بهت تذکر دادن که اشتباهت رو اصلاح کنی
  • Roojaa IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 3
    اینقدر بخاطر عضو و عوض ایراد نگیرین!! نیمه پر لیوان رو نگاه کنین؟!
    • فرزاد IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      0 1
      مجید دلبندم عوض شده است درسته
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      0 0
      اخه لیوانی هم وجود دارد که نیمه پر آن را نگاه کنیم؟
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 5
      فعلا نیمه پر لیوان خالی است.
  • FR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    عوض شده است ؟!اصلاح کنید
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    لیوان پرتر شد یک عضو دیگه اضافه شد.
  • DE ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    ادامه بده ، شما پیشنهاد بده ، آنها پیشنهاد بدن . همینطور کشش بده ! کی به کیه ؟؟ هتل اشرافی 5 ستاره ، شبی 60000هزار یورو
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 0
    چرا همش ما بریم اروپا و وین. این رویه غلط رو عوض کنید
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      0 0
      تو نرو اروپا و وین
  • محمدایوب IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    در اینجا است که فرق مگس وزنبور مشخص میشود زنبور میگردد در یک گیاه که گل دارد وبرگ واجزا دیگر دارد روی بهترین قسمت آن نشسته واز گرده گل میخورد وحاصل آن عسل.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام، با تشکر از تیم مذاکره کننده، ی پیش شرط برای این تیم آمریکایی بگذارید که اگر عمل کرد تیم اوناهم وارد گروه 5+1 بشن واون هم تحویل این بی وجدان ترامپ باشه که برجامو به هم زد و سردار مقاومت رو به شهادت رسوند، هم انتقام گرفته باشیم وهم شر این نامرد و از سر جامعه جهانی کم کنید.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    فقط اراده جدى براى گفتگو هست حتما تلاش اينست كه نتيجه مثل پاركهاى زيباى شهرها ى كشور وحنگلهاى شمال سبز وزيبا ولى توخالى وبى ثمر وفقط مصرف كننده اب بى جايگزين باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس