کد خبر 1310640
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
پوتین: رایزنی با بایدن سازنده بود؛ مواضع ناتو ضد روسیه تقابل‌جویانه است

رئیس جمهور روسیه ضمن سازنده ارزیابی کردن تماس با همتای آمریکایی گفت، گسترش ناتو به سمت شرق یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی مسکو محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه گفت، مواضع اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در قبال روسیه تقابل‌جویانه است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین در نشست خبری با «کریاکس میتسوتاکیس» همتای یونانی خود گفت، مواضع ناتو در قبال روسیه تقابل‌جویانه بوده و گسترش این بلوک به سمت شرق یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی روسیه محسوب می‌شود.

رئیس جمهور روسیه همچنین تماس تلفنی روز گذشته (سه‌شنبه) با همتای آمریکایی خود را سازنده ارزیابی کرد و گفت، پس از این گفت‌وگو احتمال تداوم رایزنی‌ها با طرف آمریکایی وجود دارد و مسکو پیشنهادات خود درباره تنش در مرزهای اوکراین را ظرف یک هفته به واشنگتن ارائه می‌کند.

پوتین گفت: «ما دلایلی داریم که باور داشته باشیم در صورت عضویت اوکراین در پیمان ناتو، تسلیحات بیشتری دریافت خواهد کرد».

او در ادامه تأکید کرد، روسیه یک سیاست خارجی صلح‌جویانه را دنبال می‌کند اما حق دفاع از امنیت میان‌مدت و درازمدت خود را دارد و این در حالی است که ماهیت ناتو تخاصم علیه روسیه است.

پوتین در نشست خبری با رئیس جمهور یونان که کشورش یکی از اعضای ناتو محسوب می‌شود تصریح کرد: «ما به‌دنبال هیچ تقابلی با هیچکس نیستیم و امیدواریم در این زمینه، یوان نیز چنین رویکردی داشته باشد».

در پی تماس تلفنی روسای جمهور روسیه و آمریکا، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرده است که پوتین به بایدن اعلام کرد که واشنگتن با متوجه کردن تمام تقصیرها به سوی طرف روسی در بحران کنونی با اوکراین، مرتکب اشتباه شده است.

در این گفت‌وگوی تلفنی، پوتین از بایدن خواست تا ضمانت‌هایی درباره عدم توسعه ناتو به سوی مرزهای روسیه داده شود و پیشنهاد داد تا تمامی اقدامات دوجانبه در خصوص کاهش فعالیت هیأت‌های دیپلماتیک در دو کشور متوقف شود.

طی سال‌های گذشته، آمریکا و متحدانش فروش تسلیحات به اوکراین را افزایش داده و به استقرار نیرو در مرزهای این کشور با روسیه پرداخته‌اند. روسیه بارها درباره این تحرکات ناتو هشدار داده و از سال گذشته نیروهای خود را در امتداد مرزهای اوکراین افزایش داده است.

با این وجود، طبق ادعای مطرح شده از سوی روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» و در ادامه جوسازی‌های اخیر غرب علیه مسکو، اسناد اطلاعاتی به دست آمده نشان می‌دهد که روسیه در چهار نقطه در حال جمع‌آوری نیرو است. بر اساس این سند طبقه‌بندی نشده که شامل عکس‌های ماهواره‌ای است، مسکو ۵۰ گروه تاکتیکی میدان جنگی و همچنین تانک و توپخانه را مستقر کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس