کد خبر 1310408
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
ناتوانی واکسن فایزر در برابر سویه امیکرون

دانشمندان آفریقای جنوبی می‌گویند آنتی بادی‌های ناشی از واکسن فایزر ۴۰ برابر کمتر، توانایی خنثی سازی سویه امیکرون را دارند.

به گزارش مشرق به نقل از ان بی سی نیوز، بیش از ۱۰ روز است که از زمان اعلام رسمی ظهور سویه جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی موسوم به امیکرون از سوی سازمان جهانی بهداشت می‌گذرد. دو موضوع در این زمینه باعث ایجاد نگرانی در میان دانشمندان شده است.

اصلی‌ترین موضوع این است که این سویه بیش از ۵۰ جهش مختلف داشته است و تعداد بالای جهش‌ها می‌تواند باعث چالش جدیدی برای کنترل همه گیری شود. از سوی دیگر، موضوع دیگر قدرت سرایت پذیری و میزان مقاومت این سویه در برابر واکسن‌های موجود باعث نگرانی متخصصان شده است. هم اینک دانشمندان در حال بررسی این موضوعات هستند.

بیشتر بخوانید

آیا جهش زیاد سویه اُمیکرون مرگ آن را رقم خواهد زد؟

متاسفانه شواهد اولیه در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد واکسن شرکت فایزر – بایونتک تاثیرگذاری کمی در برابر امیکرون دارد. متخصصان مرکز تحقیقات سلامت آفریقای جنوبی می‌گویند شاهد کاهش چهل برابری توانایی آنتی بادی‌هایی ناشی از واکسن فایزر برای خنثی سازی سویه جدید هستند.

محققان همچنین تاکید دارند سویه امیکرون توانایی بهتری نسبت به سویه بتا برای فرار از آنتی بادی‌های ناشی از واکسن فایزر دارد. آنتی بادی‌های ناشی از تزریق واکسن فایزر ۳ برابر کمتر توانایی خنثی سازی سویه بتا را داشتند که این رقم درباره سویه امیکرون ۴۰ برابر کمتر است.

مدیر اجرایی شرکت بایونتک اعلام کرد شرکت‌های داروسازی بزرگ جهان احتمالا امروز چهارشنبه یا پنجشنبه اطلاعات تکمیلی درباره سویه جدید را دریافت خواهند کرد. ما در این زمینه بسیار خوشبین هستیم.

یافته‌های جدید درباره میزان تاثیرگذاری واکسن فایزر تنها براساس داده‌های دانشمندان آفریقای جنوبی و تحقیقات آن‌ها بر روی نمونه‌های خونی کسانی بوده است که این نوع واکسن را در این کشور دریافت کرده اند. با این حال، هیچ کدام از نمونه‌ها دوز تقویتی (دوز سوم) واکسن را تزریق نکرده بودند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    هیچ واکسنی ایمنی نمیده برا این سویه! و جهشها به این سمت میره، طب ایرانی اسلامی راهکار داره و موثره نمیدونم چه اصراریه فقط گوشمون به دهن سازمان بهداشت جهانی باشه!!! داروی امام کاظم فقط یه نمونشه که خود من و که حساسیت شدید تنفسی داشتم الان دو ساله بیمه کرده و نه کرونا نه آنفلانزا نگرفتم ... تهیه کنید وطبق دستور مصرف کنید تا خودتون نتیجش و ببینید ...
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    لابد سینوفارم توانمند است!!!
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      احتمالا برکت میتونه 99 درصد ایمنی بده برای همینم هست اطلاعات فازهای آزمایشش در دسترس حتی وزیر بهداشت و تیم تولید کننده نیست من که هرکدوم فامیل هام برکت زده یا سریعا یا چند ماه بعد کرونا گرفته برعکس کار میکنه اون واکسن فخرا هم که فقط برای دزدی بود 40 میلیون دلار گرفت یه دوز آب مقطر تحویل نداد بهتر نبود مثل کشورهای دیگه کل سرمایه و امکانات رو در چنین شرایط بحرانی فقط دست چند شرکت که سابقه بیشتری دارن مثل پاستور و رازی میدادیم هم سریعتر نتیجه میگرفتن هم یکی دوتا واکسن واقعا عالی تولید میشد بجای پنجاه تا که معلوم نیست چی به چی هستن بجز شرکت سینا با کمک شرکت استرالیایی که تاییدیه جهانی برای واکسن گرفته و واکسن پاستور که درخواست تاییدیه کرده هیچ واکسنی هیچ اطلاعاتی نداده از هیچ فازش حداقل قرص فایزر رو تولید کنید الان که قبول کرده تحت برنامه سازمان ملل ایران بدون خرید لایسنس تولید کنه درضمن همه آزمایشات هم نشون دادن از نظر قدرت و عوارض از همه داروها بهتر هست و اصلا عارضه نداره و از همه قویتر عمل میکنه مشکلتون چیه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    مرگ بر آمریکا جهان خوار
  • ---- IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    دخترخالم ۳۹ سالشه،سینوفارم زده دستش دیگه دستش قبلیش نیست. این نشون میده که تو افراد مختلف با بیماریهای مختلف آزمایش نشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس