اندیشکده آمریکایی: راهبرد آمریکا و اسرائیل درباره ایران شکست خورد

یک اندیشکده آمریکایی می‎گوید اتحاد ترامپ و نتانیاهو و سیاست‌های آن‌ها در قبال ایران نتیجه‌ای در بر نداشت و اکنون مقام‎های آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکست این سیاست‌ها اذعان می‌کنند.

به گزارش مشرق، یک گزارش‎ می‎گوید که سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال ایران تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

به گزارش اندیشکده آمریکایی «واشنگتن اینستیتیو»، با توجه به پیشرفت هسته‌ای ایران تحت سیاست فشار حداکثری آمریکا، اکنون گروهی از مقام‎های رژیم صهیونیستی اذعان می‌کنند که برجام بهتر از نبود توافق بود، اما بازگشت به آن دشوار است.

بیشتر بخوانید:

ایران هراسی، محور اصلی ماموریت رئیس موساد در سفر به آمریکا

مارس ۲۰۱۵، بنیامین نتانیاهو در تلاش برای جلب حمایت علیه توافق هسته‌ای با ایران که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در حال مذاکره بود، به واشنگتن سفر کرد.

او در یک سخنرانی در یک جلسه مشترک کنگره مدعی شد که «این توافق ایران را از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باز نخواهد داشت.»

نتانیاهو ۴ ماه بعد نتوانست مانع از امضای توافق هسته‌ای شود، اما در نهایت با خروج «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، به آرزویش رسید؛ نتانیاهو از این اقدام ترامپ به عنوان یک «حرکت تاریخی» که به «ریاستی شجاعانه» نیاز داشت، ستایش کرد و بعدها در گفت‎وگوهای خصوصی، تصمیم ترامپ را اینگونه تشریح کرد «ما آمریکا را متقاعد کردیم تا از این توافق خارج شود و من مجبور شدم مقابل تمام دنیا بایستم.»

گروهی از مقام‎های سابق رژیم صهیونیستی راهبرد نتانیاهو (و ترامپ) را فاجعه‌بار توصیف کرده‌اند؛ کنار گذاشتن یک توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که هرچند ناقص، اما کار می‌کرد.

این راهبرد در هر پارامتری نتوانسته به نتایجی که با اطمینان توسط مشوقان ترامپ پیش بینی می‌شد، دست یابد.

در همین حال «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ماه نوامبر مدعی شد «ایران سزاوار هیچ پاداش، هیچ توافق مقرون به صرفه و هیچ تسکینی نیست؛ من از متحدانمان در سراسر جهان می‌خواهم که تسلیم ایران نشوند.»

با این حال این سوال باقی می‌ماند که رژیم صهیونیستی در واقع چه می‌خواهد؟

فراموش نکنید در ۳ سالی که از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد، راهبرد ترامپ، طبق شرایط خاص خود، به وضوح موفق نبوده است: تجدید و افزایش تحریم‌ها علیه ایران - موسوم به فشار حداکثری - تهران را مجبور به تسلیم شدن نکرده است.

برخی از مقام‎های امنیتی سابق رژیم صهیونیستی اذعان کرده‎اند که این سیاست شکست خورده و ایران تسلیم نشده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    14 4
    این اذعان ها به کنار! اما اگر دولت ترسو و بزدل اصلاح طلبان با فریفتن ملت روی کار نیامده بود صهیونی ها و یانکی ها هنوز برای یک توافق نصفه و نیمه و نیم بند با ایران له له می زدند به طوری که می پذیرفتند که از بسیاری از امتیازاتی را که در برجام به دست آوردند، چشم پوشی کنند! اما مردم سپاه علی را از پشت خیمه معاویه عقب کشیدند و ابوموسی اشعری را برای قرارداد صلح برگزیدند و شد آن چه نبایست می شد!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 2
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس