بایدن پوتین بایدن

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند، رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد در تماس تصویری با همتای روسی، به او درباره عواقب اقتصادی هرگونه تهاجم نظامی جدید علیه اوکراین هشدار دهد.

به گزارش مشرق، در ادامه تنش‌زایی‌های واشنگتن با مسکو درباره کی‌یف و طرح ادعاهایی مبنی بر آماده‌شدن روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، مقام‌های آمریکایی از آماده‌سازی اقدامات اقتصادی علیه روسیه خبر می‌دهند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه دوشنبه گفت «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد در تماس تصویری با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود درباره عواقب شدید اقتصادی هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین هشدار دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام در یک نشست خبری به رسانه‌ها گفت که آمریکا با متحدان اروپایی خود روی واکنش قوی در صورت وقوع هرگونه تهاجم روسیه به اوکراین همکاری می‌کند و با کمک هم، عواقب شدید اقتصادی را بر مسکو تحمیل خواهند کرد.

بایدن و پوتین قرار است روز سه‌شنبه، و در حالی که واشنگتن تلاش می‌کند روسیه به طراحی اقدام نظامی علیه اوکراین به بهانه جمع‌آوری ده‌ها هزار نیرو در مرز این کشور متهم نماید، با یکدیگر تماس ویدیویی خواهند داشت.

بایدن پیش از این تماس روز دوشنبه با سران کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا تماس گرفته و در مورد نگرانی مشترک آنها در مورد افزایش توان نظامی روسیه در مرزهای اوکراین صحبت کرد. آنها همچنین از روسیه خواستند که تنش‌ها را کاهش دهد.

به نوشته رویترز، مقام آمریکایی مذکور توضیح داد: «ما معتقدیم راهی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد پیام روشنی را به روسیه ارسال کنیم که هزینه‌های پایدار و معنی‌داری در صورت وقوع تهاجم وجود خواهد داشت».

به گفته این مقام، روسیه اگر بخواهد یک راه دیپلماتیک فرعی برای خروج از توافقنامه مینسک دارد اما واشنگتن، مسکو را تشویق می‌کند که از طریق روش‌های دیپلماتیک به گفت‌وگو بازگردد.

بر اساس این گزارش، یک منبع آگاه دیگر به رویترز گفت که هدف قرار دادن حلقه داخلی پوتین با تحریم‌ها مورد بحث قرار گرفته اما هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است. این شخص اضافه کرد که انتظار نمی‌رود بایدن به جزئیات اقدامات احتمالی با پوتین وارد شود، اما در عوض در مورد هزینه‌های اقتصادی هشدار می‌دهد.

به نوشته رویترز، یکی دیگر از افراد آشنا به این وضعیت خبر داد که تحریم‌ها علیه بزرگترین بانک‌های روسیه نیز توسط آمریکا و متحدان اروپایی آن در نظر گرفته شده است. این منبع گفت که این گزینه توانایی روسیه برای تبدیل روبل به دلار و سایر ارزها را هدف می‌گیرد.

پیش از این نیز شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داده بود که کاخ سفید همچنین قصد دارد از گزینه احتمالی قطع دسترسی روسیه به سیستم جهانی ارتباطات بین بانکی موسوم به سوئیفت استفاده کند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا هستند که چند روزی است با اظهار نظرهای غیرمستقیم از طریق گزارش‌های منابع بی‌نام در رسانه‌ها، روسیه را به طراحی حمله علیه اوکراین متهم کرده‌اند. اوکراین اوایل سال جاری محموله بزرگی از مهمات و موشک‌های «جاولین» آمریکایی را دریافت کرد و نظامیان این کشور می‌گویند خمپاره و پهپادهای تهاجمی ترکیه‌ای را نیز در اختیار دارند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز شنبه به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور مدعی شد روسیه در حال آماده‌سازی زمینه برای یک حمله نظامی گسترده علیه اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ با مشارکت ۱۷۵ هزار نیرو است.

با این حال «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو نیز ضمن متهم کردن روسیه به انجام اقداماتی برای بی‌ثباتی اوکراین در داخل این کشور، اما ابراز امیدواری کرد که همکاری دیپلماتیک بین روسیه و آمریکا به جلوگیری از وقوع فاجعه در اوکراین کمک کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 1
    پوتین غلط کرده..همه کشورهای ترک زبان ..باید از اکرایین حمایت کنند ..شبه الجزیره کریمه مال ترک ها هست باید ازاد شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس