جدیدترین اخبار کرونا در ایران| نرخ ابتلای روزانه نسبت به ابتدای هفته ۵۶ درصد رشد کرد/ اجرای محدودیت‌های هوشمند در پایتخت به‌زودی + نقشه و نمودار

درحالی که نرخ ابتلای روزانه نسبت به ابتدای هفته صعود ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد که کم بودن کیت‌شناسایی اومیکرون زیر سایه کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور عامل نگرانی کارشناسان شده است.

به‌گزارش مشرق، در شرایطی برای دومین روز متوالی روند صعودی نرخ ابتلای روزانه ادامه داشت بررسی آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد نرخ ابتلای روزانه کرونا در سراسر کشور نسبت به ابتدای هفته صعودی معادل ۵۵.۵۸ درصد داشته است.

این درحالی است که براساس اظهار نظر برخی از کارشناسان بهداشت و درمان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، کمبود تست تشخیص ویروس جهش یافته "اُمیکرون" و البته احتمال ورود این ویروس به کشور نگرانی‌هایی هستند که باید کاملاً جدی برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

به گفته کارشناسان درصورتی که این موارد از سوی مقامات مسئول و البته مردم درنظر گرفته نشود با توجه به  قدرت سرای بسیار بالای ویروس جهش یافته اُمیکرون با بحرانی تازه در دوره همه‌گیری مواجه شده و هزینه مدیریت آن بسیار سنگین‌تر از پیک‌های گذشته خواهد شد.

احتمال ورود "اُمیکرون" دور از انتظار نیست

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد مقدس با بیان اینکه اُمیکرون احتمالاً وارد کشور شده و آمار ابتلا به کرونا را افزایش خواهد داد، اظهار داشت: اگر واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه هموطنان قرار گیرد، نگرانی عمده‌ای از ورود ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی نداریم، اما لازم است بدانیم  تاکنون کیتی برای تشخیص اُمیکرون وجود ندارد و با کمک ستادملی مقابله با کرونا قرار شده  کیت مخصوص شناسایی این نوع از ویروس به تعداد محدود برای غربالگری بیماران مشکوک تهیه شود.

علیرضا صداقت همچنین درباره واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: همکاری گروه پزشکی، بهداشت و درمان منجر به واکسیناسیون ۷۱ درصدی ۲ دوز در کشور شده است که این روند می‌تواند امیدواری‌های مناسبی برای مدیریت بحران ایجاد کند اما این روند باتوجه به تکمیل نشدن طرح ملی باید ادامه دار باشد و هموطنان لازم است مشارکت بیشتری در این طرح داشته باشند.

صداقت تاکید کرد: در حال‌ حاضر وضعیت کرونا حاد نیست و در شرایط خوبی قرار داریم اما اگر رعایت پروتکل‌ها و انجام واکسیناسیون به‌خوبی صورت نگیرد، مجددا این آتش شعله‌ور شده و کرونا شیوع بیشتری می‌کند چون تحقیقات نشان می‌دهد  اُمیکرون سویه جدید کروناست که سویه‌های دیگری نیز خواهد داشت.

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند به دلیل اینکه ویروس اُمیکرون خود را به پشت دروازه‌های ایران رسانده و حضورش رسماً تایید شده لازم است با استفاده از غربالگری هوشمند و البته ایجاد محدودیت‌ها و پروتکل‌های مناسب این نوع از ویروس هزینه مدیریت شرایط احتمالی را به حداقل خود برسانیم و البته این مهم در مبادی ورودی کشور؛ کلانشهرها و شهرهای صنعتی که جابه‌جایی جمعیت در آنها بالاست بسیار مهمتر است.

 سامانه هوشمند «امید» در پایتخت فعال می‌شود

در همین حال استاندار تهران در پایان هفتاد و هشتمین جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار داشت: خوشبختانه همچون هفته‌های گذشته آمار ابتلا، بستری و فوت ناشی از کروناویروس در استان تهران رو به کاهش است به شکلی که در حال حاضر آمار فوت در استان تهران ناشی از کرونا ویروس به زیر ۲۰ نفر رسیده است.

محسن منصوری در ادامه گفت: اصلی‌ترین نکته که توانستیم این آمار را تجربه کنیم سطح وسیع واکسیناسیون در تهران بوده و براساس آمارها هم اکنون سطح واکسیناسیون کمی کمتر از ۹۰ درصد جمعیت منطقه مورد نظر است و خوشبختانه در سطح کشور نیز متوسط تزریق واکسن تقریباً دو برابر متوسط واکسیناسیون در دنیاست.

منصوری در تشریح اجرای سامانه هوشمند مدیریت کرونا ویروس، تاکید کرد: سامانه هوشمند تحت عنوان «امید» در حقیقت سامانه رصد هوشمند، پیگیری و اعمال محدودیت‌ها است که مقرر است از امروز اجرایی شود. اعمال برخی محدودیت‌ها برای برخی خدمات برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در این سامانه انجام خواهد شد. یک هفته تا ۱۰ روز آینده این سامانه به صورت کامل در استان تهران اجرای عملیاتی خواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این طرح قابلیت اجرایی شدن در بسیاری از نقاط کشور را دارد، ادامه داد: سامانه "امید" مبتنی بر فضای مجازی است و کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند در فرآیند آن از برخی خدمات همچون دریافت بلیت هواپیما محروم خواهند شد.

به گفته استاندار تهران، در این سامانه برای دستگاه‌های مختلف در جهت ضمانت اجرایی طرح موضوعاتی همچون تذکر، جریمه و ... در نظر گرفته شده است. در حال حاضر در حوزه صنعت، معدن و تجارت و فرودگاه‌ها، صدور بلیت‌ها براساس سامانه است و در مرحله بعد خدمات شهرداری‌ها و احتمالا بانک‌ها برای افرادی که واکسن نزده‌اند محدود خواهد شد. در خصوص کارمندان دستورالعمل ابلاغی کاملا شفاف است. ضمن اینکه تقاضا بر این بوده که همه کارمندان واکسن را تزریق کنند اما کسانی که این کار را نکرده‌اند باید هر دو هفته یکبار تست منفی PCR خود را ارائه دهند. این طرح در ابتدا در سه استان کشور به صورت پایلوت اجرایی شد و اجرای آن نیز مبتنی بر کد ملی اشخاص است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,


استان آذربایجان غربی/۷۳ هزار بیمار بستری بهبود یافتند

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اظهار داشت: با ابتلای ۲۷۱ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته، مجموع کلی مبتلایان به ۳۲۰ هزار و ۹۹۲ نفر رسید و ۷۳ هزار نفر بیمار بستری نیز بهبود یافتند.

وی تصریح کرد: همچنین تعداد بستری سندروم حاد تنفسی نیز به ۵۷۴ نفر رسیده و ۲۵ نفر نیز وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هم‌اکنون ۳۳۴ نفر با بیماری مشکوک به کرونا و ۱۴۴ نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی بستری هستند.

وی از فوت ۶ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته خبر داد و بیان کرد: تاکنون هفت هزار و ۱۶۱ نفر بر اثر کرونا در استان جان باختند.

ولی‌زاده در ادامه با اشاره به واکسیناسیون ۱۴ هزار و ۵۹۹ نفر دیگر تصریح کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۳۱ هزار و ۸۲۸ نفر واکسن کرونا را در سراسر استان دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ ۱۸۰ مورد ابتلای جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  ۳۵۳ هزار و ۹۲۳ ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۶ هزار و ۸۲۳ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۴ هزار و  ۵۱۴ نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۲۴ هزار و ۳۵۷ بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون ۱۷ هزار و ۸۸  نفر نیز نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۰ مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و نفر  ۱۲۰ بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال  ۹۵ نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۵ خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص ۹۵ بیمار تعداد مجموع بستریان به ۵۱۶ بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.
استان ایلام/  ۱ فوتی و ۱۰۲ ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته

محمد کریمیان، با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۴ هزار و ۴۳۲ نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۱۰۲ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۳۴ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۲۷ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۲ هزار و ۵۸۲ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان ایلام گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۳۵ نفر بوده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان بوشهر/ ثبت یک مورد فوتی در ۲۴ ساعت

سعید کشمیری از بستری شدن بیماران جدید در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: با بستری شدن ۲۲ نفر دیگر، شمار کل بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۷۶ نفر رسید.

به گفته دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر اکنون ۶ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه (آی. سی. یو) بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند و حال ۴ نفر از آنها وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از ثبت یک فوتی کرونایی دیگر در بیمارستان بوشهر خبر داد و گفت: در پانزدهمین روز از آذرماه، یک بوشهری دیگر بر اثر عوارض ناشی از ابتلای به کرونا جان باخت و این درحالی است که استان بوشهر در ۵ روز گذشته فوتی کرونایی نداشت.

وی فوتی امروز کرونایی در بوشهر را آقای ۷۷ ساله با سابقه بیماری آلزایمر دانست و اضافه کرد: با آمار امروز، شمار کل جان‌باختگان بیماری کرونا در استان بوشهر به ۲ هزار و ۲۸ نفر رسید.

کشمیری با بیان اینکه از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۹ هزار و ۲۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند خاطر نشان کرد: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۲۳ بیمار در بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۶ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تزریق واکسن کرونا در استان را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه تاکنون افزون بر ۸۶ درصد جامعه هدف این واکسن دریافت کرده‌اند گفت: کسانیکه از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا آنها، ۴ ماه گذشته است می‌توانند برای دریافت نوبت سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,


 

استان قزوین/ نرخ ابتلا ۴۲ درصد کاهش یافت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از کاهش ۴۲ درصدی موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۵۶ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار ۴۱ نفر از روز گذشته کمتر شده است.

جلال رحمانی به کاهش ۲۶ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۵۰ بیمار جدید کرونایی با علائم تنفسی حاد در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار نسبت به روز قبل ۱۸ نفر کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: همچنین آمار بیماران بدحال هم ۲۰ درصد کاهش یافت و در حال حاضر ۸ بیمار کرونایی با حال وخیم زیر دستگاه ونتیلاتور در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان قزوین بستری هستند که این آمار در مقایسه با روز پیش ۲ نفر کاهش پیدا کرده است.

رحمانی ادامه داد: در ضمن‌ در ۲۴ ساعت گذشته ۲ بیمار کرونایی بدحال به دلیل علائم شدید بیماری و ضعف مفرط جسمانی جان خود را از دست دادند که این آمار در قیاس با روز قبل ۲ نفر بیشتر شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از افزایش ۱۵ درصدی آمار بهبودیافتگان روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۴۷ بیمار با علائم قطعی بهبود و نقاهت از بیمارستان‌های استان ترخیص شدند که این آمار ۷ نفر از روز گذشته بیشتر است.

رحمانی افزود: در نهایت هم آمار مجموع بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با یک درصد کاهش به ۱۹۹ نفر رسید که این آمار در مقایسه با روز گذشته ۲ نفر کمتر شده و دوباره به زیر ۲۰۰ نفر برگشته است.

استان کرمان/ واکسیناسیون از مرز ۳۸۰۰۰۰۰ دز گذشت

 امیکرون به پشت مرزهای ایران رسیده با این وجود شرایط کشور در حال حاضر خوب است با این وجود مسئولان می‌گویند هنوز اطلاعات دقیقی از سویه جدید کرونا در دست نیست و همچنان واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها بهترین و مطمئن‌ترین راه مقابله با این بیماری است.

حمیدرضا رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا در استان کرمان از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار دوز گذشته است اظهار داشت: افراد بالای ۴۰ سال که واکسن کرونای سینوفارم، بهارات و برکت تزریق کرده‌اند پس از گذشت سه ماه برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سال که واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، پس از ۶ ماه برای دریافت نوبت یادآوری مراجعه کنند گفت: در حال حاضر وضعیت واکسیناسیون در استان کرمان خوب است.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۰۱ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۲۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۲۲ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۵ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۲ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۴۵ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۳ هزار و ۵۷۸ مورد رسیده است.

وی به فوت پنج بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۸۸ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۹۶ هزار و ۳۴۵ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۵۴۱ مورد است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

استان مرکزی/ ۴۲ مورد جدید بیماری ثبت شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک با اشاره به  آخرین آمار بیماران کرونایی در استان مرکزی اظهار داشت: ۴۲ مورد جدید بیماری کرونایی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی شبانه روز اخیر در استان مرکزی به ثبت رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: هشت نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند که ۳۴ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

جمالیان تصریح کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۵  هزار و ۴۲۷ نفر رسید و متاسفانه ۲ مورد فوتی  در این بازه زمانی گزارش شد که شمار فوتی‌های کووید ۱۹ در استان مرکزی تاکنون به ۲ هزار و ۹۷۷ نفر رسیده است.

رئیس علوم پزشکی اراک با اشاره به سویه جدید کرونا گفت: سرعت انتشار سویه جدید به مراتب از سویه های قبلی که باعث ایجاد پیک‌های اول تا پنجم کرونا شدند بالاتر است و سهل‌انگاری و بی توجهی به موازین بهداشتی باعث ورود این جهش جدید به استان می‌شود و به تبع آن عواقب سنگینی را ایجاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: اما به مدد تعامل و وحدت گروه های مختلف از جمله حضور آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان و اقدام بزرگ وی و بسیج مصلی برای اختصاص مصلی به مرکز واکسیناسیون به عنوان پرترددترین مرکز تجمیعی در استان و همچنین نیروهای بسیجی، داوطلب و جهادی، هلال احمر، آموزش و پرورش، شهرداری این پیک و موج احتمالی را نیز پشت سر خواهیم گذاشت. 

جمالیان خاطرنشان کرد: نقشه جدید رنگ بندی شهرهای کشور از ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان حکایت دارد به گونه ای که در این نقشه شمار شهرستان‌های وضعیت آبی استان به هفت شهرستان افزایش یافت در این نقشه علاوه بر مرکز استان ۶ شهرستان ساوه ،زرندیه، تفرش، فراهان خنداب و شازند در وضعیت آبی یا کم خطر و پنج شهرستان کمیجان، آشتیان، دلیجان، محلات و خمین در وضعیت زرد یا خطر متوسط قرار دارند و به صورت کلی آمار مبتلایان پایین است به طوری که در ۴۸ ساعت اخیر ۴۱ مورد جدید ابتلا و متاسفانه ۶ بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست داد.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس