نادیده گرفتن جنایات آمریکا در افغانستان از سوی دیوان بین المللی

دادستان دیوان کیفری بین المللی کنار گذاشتن آمریکا از تحقیقات مربوط به جنایات جنگی در افغانستان را توجیه کرد و گفت که بدترین جنایات توسط طالبان و داعش انجام شده است.

به گزارش مشرق به نقل از روسیا الیوم، کریم خان دادستان دیوان کیفری بین المللی در نشستی با کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی در ارتباط با مستثنی کردن آمریکا از تحقیقات مربوط به جنایت جنگی در افغانستان گفت: این تصمیم را بر اساس شواهدی اتخاذ کردم که نشان می‌دهد بدترین جنایات از نظر شدت، حوزه و وسعت به‌نظر می‌رسد که توسط داعش و طالبان انجام شده است… من گفتم که این (موضوع) را در اولویت قرار خواهم داد و از قضات خواستم که اجازه انجام این تحقیقات را بدهند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا به شهروندان افغانستان خیانت کرد

وی پیش از این گفته بود که با توجه به تغییر شرایط، تحقیقات این مرجع عالی قضائی بین‌المللی درباره ارتکاب جنایات جنگی در افغانستان از این پس بر طالبان و داعش و نه جرایم ارتکابی نظامیان آمریکایی متمرکز خواهد بود.

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری از تصمیم کریم خان در ماه سپتامبر برای مستثنی کردن تحقیقات از نیروهای آمریکایی انتقاد کردند. آغاز تحقیقات دادگاه کیفری بین‌المللی در افغانستان، به‌ویژه در مورد جنایاتی که ممکن است توسط سربازان آمریکایی انجام شده باشد، منجر به اعمال تحریم‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه «فاتو بنسودا» دادستان سابق دیوان کیفری بین المللی شد.

در سال ۲۰۱۷، بنسودا از قضات بین‌المللی درخواست مجوز برای آغاز تحقیقات کامل کرده بود و گفت که ظن «مستدلی» به جنایات جنگی توسط طالبان، نیروهای آمریکایی در افغانستان و سازمان سیا در مراکز مخفی ِ بازداشت در خارج از کشور وجود دارد.

این تحقیقات در سال ۲۰۲۰ بعد از اینکه دولت ساقط شده اشرف غنی تأیید کرد که تلاش خواهد کرد تا ادعاها در مورد جنایت جنگی را به تنهایی بررسی کند، تعلیق شد. اما تغییر دولت در افغانستان باعث شد تا کریم خان خواستار از سرگیری تحقیقات شود. وی گفت که قبضه قدرت توسط طالبان به این معنا است که جنایت جنگی به درستی بررسی نمی‌شود.

آمریکا در ۲۰ سال اشغال افغانستان نه تنها غیر نظامیان زیادی را در این کشور قتل عام کرد بلکه با ناامن کردن افغانستان زمینه ساز رشد دیگر گروه‌های تروریستی نیز شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس