خلیج فارس به دریای سیاه می‌رسد

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از توافق سه جانبه ایران با آذربایجان و گرجستان برای راه‌اندازی مسیر ترانزیتی و اتصال خلیج فارس به دریای سیاه خبر داد.

به گزارش مشرق، جواد هدایتی اظهار کرد: در پی سفری که برای برگزاری دو نشست حمل و نقل جاده‌ای با آذربایجان و گرجستان انجام شد، طرح ابتکاری را به دو کشور پیشنهاد دادیم  تا در راستای همگرایی منطقه ای کریدور جدید ترانزیتی را ایجاد کنیم.

وی افزود: البته این طرح از حدود هشت سال گذشته مطرح بود اما با توجه به اینکه کشورهای بسیاری درگیر این تفاهم بودند تا کنون اجرایی نشد و طرفین هیچگاه به اتفاق نظری نرسیدند.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح می‌تواند خلیج فارس را به دریای سیاه متصل کند، ادامه داد: دو کشور اصلی طرف تفاهم گرجستان و ایران هستند چرا که ایران از طریق خلیج فارس به آب‌های آزاد متصل است و گرجستان نیز دو بندر تجاری مهم را در شرق دریای سیاه دارد. از سوی دیگر دو کشور گرجستان و آذربایجان در اصلاح و توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقلی‌شان تلاش‌های بسیاری کردند بنابراین سعی کردیم همگرایی با این دو کشور را افزایش دهیم.

عبور آزمایشی کالاهای اساسی ایران از آذربایجان تا دریای سیاه

هدایتی گفت: در همین راستا  فعال شدن مسیر ترانزیتی سه جانبه با این دو کشور را دستور کار مذاکرات قرار دادیم و در مذاکرات هر دو کشور استقبال کردند. بر اساس توافقی که با مسئولان حمل و نقل دو کشور کردیم،  قرار شد عبور آزمایشی از این مسیر را بررسی کنیم و حداقل یک ناوگان از هر کشور از مبداء ایران بارگیری شده و کالاهای صادراتی ایران را به مقصد برسانند. این کالاها از آستارا وارد آذربایجان شده و از طریق بنادر گرجستان از دریای سیاه قرار است به بلغارستان یا دیگر کشورهای اروپای شرقی اعزام شوند.

وی اضافه کرد: تلاش مان این است که تا قبل پایان سال مرحله آزمایشی این طرح انجام شود و بر اساس نتایجی که از آن بدست می‌آید، آسیب شناسی لازم صورت گرفته و نهایتا در نشست سه جانبه نهایی بین سه کشور، ساز و کاری را ایجاد کنیم تا هزینه‌ها و زمان حمل کاهش پیدا کند و بتواند به عنوان مسیر تجاری قابل اتکاء در اختیار ایران و دیگر کشورهای منطقه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه این مسیر ترانزیتی می‌تواند برای کشورهای حاشیه شرق و جنوب آسیا منافع زیادی در بر داشته باشد و آن‌ها را به اروپای شرقی متصل خواهد کرد. از سوی دیگر اروپا یکی از مقاصد کالاهای صادراتی ایران به ویژه کالاهای فرآوری شده در حوزه پتروشیمی است. همچنین کالاهای دارای فناوری بالاتر از اروپا تامین شده و این مسیر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما باید فاکتورهای مهم زمان و هزینه را مدیریت کرده و کاهش دهیم.

هدایتی تاکید کرد: این مسیر ترانزیتی با توجه به رویکرد جدی کشورهای طرف این توافق در توسعه ترانزیت امیدواریم آلترناتیو مناسبی برای مسیرهای تجاری فعال کنونی مانند مسیر ترانزیتی ترکیه و روسیه باشد.

تحریم‌ها مشکلی در ترانزیت و صادرات کالا

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تحریم‌های ظالمانه آمریکا تاثیری روی ترانزیت کالاهای ایران یا کالاهای دیگر کشورها از ایران به مقاصد مختلف داشته است یا خیر و اینکه آیا در اجرای این طرح مشکلاتی در این زمینه به وجود خواهد آمد؟ اعلام کرد: مسلما تحریم‌ها در سال‌های اخیر روی صادرات و ترانزیت کالاها بی‌تاثیر نبوده است اما عبور آزمایشی کالا که در این طرح به عنوان مقدمه مورد توجه طرفین قرار گرفته برای آسیب‌شناسی بوده است و اگر مشکلی از این حیث نیز به وجود بیاید با توجه به عزم دو کشور مذکور می‌توانیم با همکاری و مشارکت سه جانبه آن را بر طرف کنیم.  

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • تندیس IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    5 2
    نگرانی وجود دارد با فروکش تب و تاب اختلافات ایران و آذربایجان موضوع ترانزیت جاده ای از ارمنستان رها شود یا به بوته فراموشی سپرده شود . کشورهای همسایه همه هم تهدید و هم فرصت بالقوه اند این ما هستیم که تعیین میکنیم چطور از فرصتها استفاده و از تهدیدها در امان باشیم اگر بتوانیم صحنه را بخوبی مدیریت کنیم یکی از راههای مدیریت صحنه منطقه ای به نفع ایران ایجاد رقابت در مزیتهای منطقه ای بین همسایگان بنفع خودمان است . ترانزیت از قفقاز به اروپا یک مزیت چند جانبه است که میتواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند همانگونه که اتفاق افتاد امارات بهترین گزینه تجارت زمینی اش استفاده از کریدور تجاری ایران است در شمال هم هر سه کشور ارمنستان و اذربایجان و ترکیه از این کریدور تجاری سود میبرند اگر رقابت ترانزیت را در سه کشور شمالی یاد شده بالا ببریم و انحصار بنفع یکی و به ضرر دیگری ایجاد نکنیم بخشی از تهدیدات از این ناحیه خنثی میشود و حتی این سه کشور برای بهره مندی از تجارت با همسایگان ایران در رفع تنشهای بین ایران و همسایه های تجاری ایران کمک خواهند کرد .
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      7 1
      نگران اذربایجان نباش پسرم. ایران با کدامیک از 15 کشور همسایه تعامل دارد که با اذربایجان هم داشته باشد. اروپا همان غرب است که ما نیازی به ان نداریم عراق که این همه برایش هزینه دادیم برای جل نظر غرب و کشورهای عربی کمترین تعامل اقتصادی و سیاسی با ایران را دارد سایر کشورها هم همینطور تنها چیزی که برای ایران اهمیت ندارد منافع ملی است
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    17 5
    زنگه زور مال آذربایجان بود خواهد بود سیاست کثیف استالین زنگه زور ،به ارامنه واگذارکرد ..
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 3
      کشورت رو اشتباهی اومدی.باید بری باکو این چیز رو بگی.
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 1
      باکو ناموسی است که از ایرانیان دزدیده شده و باید به وطن بازگردد
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 9
    فقط می دونم نباید به کشورهای کوچک اطرافمان باج داد چون با هیمنه و اقتدار ملی کشور بزرگ ایران منافات داره
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 16
    بایدن گفته مرز زمینی نخجوان با ترکیه را قطع میکنه و‌بجاش کشور جدیدی بنام کردستان ایجاد میکنه، اونوقت باکو‌ بین‌کشورهای مسیحی محاصره میشه.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      4 0
      اعضای پژاک مزدور فعلی آمریکای استعمارگر و قبلی شوروی جنایتکار هستند
    • محمد IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      ممنون از خبر بسیار زیبایی که دادین واقعا در دنیای ارتباطات خوشحالم که یک هموطن اینقدر خوب از اخبار و دنیای سیاست اطلاع کامل و جامعی دارد!!!!!
  • رامین IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    8 1
    کوریدور ارمسنتان چی شد؟ حضور اسرائیل در اذربایجان فقط شانتاژ خبری بود؟ راستی داعش هم که اونجا حضور داشتا مانور هم برگزار کردیم.... پس همشون فقط حرف بود تا خاک اسلام و قره باغ ازاد نشه و دست ارامنه باشه؟!!! حالا که خاک اذربایجان ازاد شده همه اون اتهامات هم رففففع شدن؟!!! دارین کوریدور شمال رو از خاک اذربایجان میزنید؟ تازه عقلتون داره کار میکنه انگاری
  • 1670676951 IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    8 1
    پس ارمنستان چی شد ایران دید از ارمنستان آبی گرم نمیشه مجبور شد با آذربایجان و گرجستان توافق کنه پس اینهمه دشمنی با آذربایجان چی بود
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 4
      مثلا اگر باکو با ما قطع رابطه کنه،چه اتفاقی می افته؟! متوجه نمیشی،این باکوست ،که مجبورا! همانطور که امارات هم مجبوره! از یمن عقب نشینی کنه،و از حدید عقب نشینی کرد! حالا داره با ایران(و محور مقاومت) مذاکره میکنه! .. همه میدون،که باکو قادر به تصمیم گیری نیست! تصمیاتش از بیرون گرفته میشه! ماهیت منافق هم چنین است... زیادی رویای پرداز نکن! اونیکی که داره محو میشه باکوست! و تن به چنین قردادها داده!
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    2 0
    بنده ترانزیت این خط هستم بجز گرجستان.. آذربایجان و ایران ما را می چاپند.. آلن هم گمرک بیلسوار اسیر هستیم گمرک ایران درست شدنی تیست... کل کار گمرکی گرجستان را یک نفر در عرض 20 دقیقه انجام می‌دهد همان کار ایران سه روزه با هزینه سرسام آور
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    اگر مسیر "تهران - قزوین - رشت - آستارا - جاده داخلی جمهوری آذربایجان تا خروجی مرز گرجستان - تفلیس - بندر پوتی گرجستان در سواحل دریای سیاه" را از لحاظ توپوگرافی زمین یعنی پستی و بلندی های جاده را بررسی کنیم خط الراس یا مرتفع ترین نقطه این مسیر ترانزیتی در داخل کشور گرجستان در عبور از حوضه آبریز دریای خزر به حوضه آبربز دریای سیاه فقط ۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مسیری بسیار کفی و فاقد گردنه و فاقد برفگیری است که موجب صرفه جویی در مصرف سوخت و لاستیک و کلا" استهلاک تریلی های ترانزیتی میشود درحالیکه مسیر " تهران - تبریز - جاده های داخل ارمنستان - ورودیها به گرجستان از طریق مرز ارمنستان" بسیار پر و پیچ و خم و تنگ و خطرناک و برفگیر و گردنه های مرتفع و پر و پیچ و خم می باشد به حدی که مقایسه این دو مسیر همانند مقایسه باند فرودگاه با جاده ی آسفالته روستایی است.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    هزینه احداث این تونل با اخذ عوارض از تریلی های عبوری جبران میشود، موقعی که شرکتهای حمل و نقل بار میزان عوارض پرداختی تونل را در قبال کاهش میزان هزینه های مصرف سوخت خودرو و استهلاک لاستیک و خود ماشین از بابت کوتاهی ۳۰۰ کیلومتری مسیر به اصلاح از بابت هزینه فایده بررسی بکنند، این یک سود دو طرفه می باشد که باید در عرصه جنگ کریدورها برای رقابت با کریدور عراق جهت اتصال بنادر خلیج فارس به بنادر دریای مدیترانه در ترکیه تعریف شود و سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی برای این پروژه سودآور بصورت تشکیل یک کنسرسیوم بسیار جذاب خواهد بود.
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      این نظر بالایی ادامه مطلب زیر بوده است که قسمت اول آن بدین ترتیب بوده است //////// برای رقابت با کریدور عراق و اتصال بنادر خلیج فارس به بنادر دریای مدیترانه و تسهیل ترانزیت بین ایران و بندر مرسین ترکیه در سواحل مدیترانه و بعلت عدم قابلیت بزرگراه شدن مسیر بین دره ای و تنگ "جاده خوی - قطور" احداث یک تونل دوقلوی ۱۵ کیلومتری در مسیر بین چالدران ایران و چالدران ترکیه اجتناب ناپذیر است و این مسیر جدید موجب کوتاهتر شدن ۳۰۰ کیلومتری دسترسی به بندر مرسین نسبت به مسیر فعلی "بازرگان - سیواس - مرسین" میشود.
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    مالک حقیقی سرزمین انسانها همانا حضرت زهرا س است و همان باغ فدک است که به ارث ایشان رسیده است. ایرانی ها در کنار دیگر اقوام محب اهل بیت در کشور های دیگر، آنقدر خواهیم ایستاد تا این ارثیه را به فرزندش امام زمان ع تقدیم کنیم.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ امام زمان ع است.‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس