خروج عجیب کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال از روند جذب مهاجم گابنی/ قانون درباره تخلف احتمالی گل‌گهر چه می‌گوید؟ + مستندات

بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهند که کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در روند جذب مهاجم گابنی باشگاه گل‌گهر سیرجان حضور نداشته است.

به گزارش مشرق، مسئله بازیکن گابنی باشگاه گل‌گهر سیرجان، هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند. از تخلفاتی که در جذب این بازیکن صورت گرفته است تا پرونده آن که در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال پیگیری خواهد شد، اما ابعاد آن ابهاماتی را ایجاد می‌کند که بسیار شبهه برانگیز است.

باشگاه گل‌گهر اریک بوکوم بانیاما را جذب و از هفته ششم این بازیکن را وارد لیست خود کرده است. این باشگاه همچنین از بازیکن یادشده در سه مسابقه مقابل استقلال، پیکان و سپاهان استفاده کرده است. حالا هر سه باشگاه نسبت به حضور این بازیکن در ترکیب گل‌گهر معترض هستند، چرا که معتقدند بانیاما خلاف آیین‌نامه نقل‌وانتقالات و جذب بازیکنان بین‌المللی به عضویت این تیم درآمده و مدارک او مبنی بر ملی‌پوش بودنش جعلی است. روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ماه نامه منتسب به فدراسیون فوتبال گابن که به فدراسیون فوتبال ایران رسیده است، منتشر کرد که در آن به چهار مسابقه و حتی دقایقی که مهاجم ۲۵ ساله گل‌گهر در تیم ملی گابن بازی کرده، اشاره کرده است.

تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پیکان تهران , فدراسیون فوتبال , سازمان لیگ فوتبال ایران , فوتبال ,

با این حال، بلافاصله پس از انتشار این نامه از سوی خبرنگار این خبرگزاری به جست‌وجو درباره سابقه اشاره شده در نامه پرداخت. جست‌وجویی که از چهار مسابقه اعلام شده در سابقه بانیاما سه مسابقه اصلاً برگزار نشده بود و در یک مسابقه دیگر هم اثری از بانیاما در میان بازیکنان اصلی، ذخیره و حتی لیست نفرات تیم وجود نداشت. گزارشی که با عنوان «بانیاما ملی‌پوش قلابی گابن از آب درآمد!/ گل‌گهر به دردسر می‌افتد؟» به انتشار رسید.

البته پس از انتشار این نامه و گزارش‌های مربوط به سابقه بانیاما، باشگاه گل‌گهر اطلاعیه‌ای صادر و اشاره کرد در ارتباط با جذب مهاجم گابنی‌اش «تمام مقدمات و تشریفات اداری با توجه به دستورالعمل سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رعایت شده و پس از بررسی دقیق سازمان لیگ کارت بازی این بازیکن صادر شده است». این باشگاه همچنین تأکید کرد که مدارک و مستندات بانیاما به امضای دبیرکل فدراسیون فوتبال گابن رسیده و به فدراسیون فوتبال ارسال شده است و این بازیکن به هیچ عنوان بازیکن غیرقانونی محسوب نمی‌شود. البته این مسئله به این سادگی نیست که با یک اطلاعیه و بیانیه، قابل حل شدن باشد و از همین رو سه باشگاه استقلال، پیکان و سپاهان به دنبال تغییر نتیجه دیدار خود با گل‌گهر هستند. دیدارهایی که به ترتیب با یک مساوی و دو برد گل‌گهر خاتمه یافته و مجموعاً هفت امتیاز به اندوخته‌های این تیم اضافه کرده است تا هم‌اکنون گل‌گهر با ۱۶ امتیاز صدرنشین لیگ برتر باشد.

باشگاه گل‌گهر در شرایطی مدعی شده تمام مقدمات و تشریفات اداری برای جذب این بازیکن طی شده است که می‌توان برای بررسی این ادعا، به اساسنامه فدراسیون فوتبال و آیین‌نامه‌ها رجوع کرد. جایی که طبق بند یک ماده ۴۹ اساسنامه فدراسیون فوتبال، پای کمیته وضعیت فدراسیون هم به این پرونده باز می‌شود. طبق این بند «کمیته وضعیت بازیکنان باید بر وضعیت بازیکنان و نقل‌وانتقالات آنها از حیث انطباق با مقررات نقل‌وانتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان فیفا و مقررات نقل‌وانتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال و نظارت و وضعیت بازیکنان را برای شرکت در رقابت‌های مختلف فدراسیون فوتبال تعیین نماید. هیئت رئیسه فدراسیون، مقررات ویژه حاکم بر کمیته وضعیت بازیکنان و حدود صلاحیت آنها را تصویب می‌نماید».

در تصویر زیر  بخش مربوط به ماده ۴۹ اساسنامه را می‌بینید:

تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پیکان تهران , فدراسیون فوتبال , سازمان لیگ فوتبال ایران , فوتبال ,

نه تنها طبق این بند، بلکه طبق آیین‌نامه‌های نقل‌وانتقالاتی نیز کمیته وضعیت، باید درباره جذب بازیکنان و رعایت مقررات نقل‌وانتقالاتی نظارت کند. همانطور که اساسنامه فدراسیون تأکید دارد این کمیته از حیث انطباق مقررات مسئول است، اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که این کمیته در روند جذب بانیاما و حتی موارد دیگر حضور نداشته و مشخص نیست به چه علتی کمیته وضعیت در این پرونده خارج از جریان قرار داشته است. با خروج کمیته وضعیت از روند جذب بانیاما، کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ به بررسی مدارک و مستندات این بازیکن پرداخته، همانطور طبق شواهد از جمله بیانیه باشگاه گل‌گهر که در آن آمده کارت بازی مهاجم گابنی‌اش پس از بررسی دقیق سازمان لیگ صادر شده است.

حالا سؤال از کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ این است که چطور کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال را که می‌بایست وضعیت بازیکنان را از حیث انطباق با مقررات نقل‌وانتقالات تعیین کند، خارج کرده است و بر مبنای بیانیه باشگاه گل‌گهر نیز، رأساً به بررسی مدارک و مستندات این بازیکن بپردازد؟ این نشان‌دهنده تخلفی است که در فرآیند جذب و ثبت قرارداد این بازیکن صورت گرفته که طبق آیین‌نامه‌های موجود، از جمله آیین‌نامه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، بانیاما، بازیکن غیرمجاز محسوب می‌شود.

در بند یک ماده ۶۱ آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال که مربوط به بازیکن غیرمجاز است آمده:

«الف- بازیکنی که مطابق مقررات نقل‌وانتقالات و دستورالعمل اجرایی آن ثبت نشده باشد».

«ب- بازیکنی که با استفاده از مدارک و مستندات مجعول، مزور، غیرواقعی یا توسل به روش‌ها یا وسایل متقلبانه ثبت‌نام شده باشد».

در تصویر زیر ماده ۶۱ آیین نامه انضباطی را می‌بینید:

تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پیکان تهران , فدراسیون فوتبال , سازمان لیگ فوتبال ایران , فوتبال ,

طبق بررسی‌های انجام شده، بانیاما بازیکن ملی‌پوش گابن نیست و این بازیکن طبق سوابق ادعا شده هیچ سابقه‌ای در تیم ملی کشورش ندارد. جالب اینجاست که در نامه ارسالی از سوی فدراسیون گابن اشاره شده این بازیکن چهار بازی ملی در کارنامه خود دارد که دقیقاً تعداد بازی‌های ملی ادعایی او با تعداد بازی‌های ملی لازم برای حضور بازیکنان آفریقایی در لیگ ایران برابر است! مسئله‌ای که به خودی خود جای تعجب دارد و در نهایت نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد این اطلاعات غیرواقعی بوده و حتی مسئله جعلی بودن نامه ارسالی به فدراسیون فوتبال نیز مطرح است. در آیین‌نامه کمیته انضباطی هم در جعلی بودن و غیرواقعی بودن مدارک تفاوتی وجود ندارد و در هر صورت مهاجم گابنی گل‌گهر غیرمجاز تلقی می‌شود.

مسئله جالب در آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال مربوط به بند ۲ ماده ۶۱ است که می‌گوید: «استفاده از بازیکن غیرمجاز، تخلف محسوب می‌شود و هرگاه یک بازیکن غیرمجاز در یک مسابقه رسمی بازی نماید، تیم وی به حکم کمیته انضباطی ۳ بر صفر بازنده اعلام و حداقل سیصد میلیون ریال جریمه نقدی می‌شود». در دیگر بخش‌های این ماده به جرایم شخصی برای بازیکن غیرمجاز هم اشاره شده، اما مسئله مهم‌تر مربوط به بند ۵ ماده ۶۱ است که اعلام شده «اعتراض به حضور بازیکن غیرمجاز مشمول محدودیت زمانی (۲۴ ساعت بعد از مسابقه) نیست و رسیدگی به تخلف وی در هر زمانی امکانپذیر است و هر زمان قبل از خاتمه مسابقات، می‌توان نتیجه مسابقاتی را که وی در آن حضور داشته تغییر داد».

با توجه به اینکه فقط هشت هفته از شروع لیگ بیست‌ویکم گذشته و ۲۲ هفته دیگر از این مسابقات باقی مانده است، کمیته انضباطی نیز فرصت کافی برای بررسی وضعیت بانیاما را دارد، اما حتی اگر فرصتی وجود نداشت و فصل به پایان رسیده بود، آیین‌نامه کمیته انضباطی می‌گوید به تعداد مسابقاتی که بازیکن غیرمجاز مورد استفاده قرار گرفته، از امتیاز باشگاه مذکور در رقابت‌های فصل بعد کسر می‌شود، هرچند این مسئله با توجه به اینکه فصل جاری همچنان جریان دارد مشمول باشگاه گل‌گهر نمی‌شود.

حالا پرونده بررسی غیرقانونی بودن اریک بانیاما در ترکیب گل‌گهر در کمیته انضباطی پیگیری خواهد شد. سه باشگاه استقلال، پیکان و سپاهان نیز تا به اینجای فصل مدعی غیرقانونی بودن مهاجم گابنی گل‌گهر هستند. پرونده‌ای که در صورت اثبات و به نتیجه رسیدن، می‌تواند منجر به ۳ بر صفر شدن دیدارهای گل‌گهر در بازی‌های مذکور شود که در این صورت هفت امتیاز از گل‌گهر کسر خواهد شد. باید دید آیا این پرونده به نتیجه می‌رسد یا نه؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس