کد خبر 1309591
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲
همکاری ایران و رومانی برای کشت فراسرزمینی

در نشست مشترک نمایندگان ایران و رومانی سفیر رومانی در تهران، همکاری ایران و رومانی برای کشت فراسرزمینی ایران در این کشور و صادرات و واردات به صورت تهاتری را بلامانع دانست.

به گزارش مشرق، در نشست مشترک مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با میرلا کارمن گرکو سفیر کشور رومانی در ایران بر گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و تجارت محصولات کشاورزی دو کشور تاکید شد.

در این نشست، مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به همکاری‌های پیشین دو کشور، اظهار داشت: آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و رومانی پنج سال پیش در بخارست برگزار شد، امید است این جلسه بتواند نقطه شروع مجدد همکاری‌های میان دو کشور باشد.

سرافرازی افزود: رومانی در کشت سویا در جهان پیشرو است. با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های کشاورزی در کشور ایران، تامین نیاز خوراک دام و به ویژه محصول سویا است، ایران تمایل دارد به شیوه‌های گوناگون از جمله تهاتر، نسبت به تامین این محصول از رومانی اقدام کند.

وی ادامه داد: رومانی در تربیت نسل جدید کشاورزان تجارب موفقی داشته‌است. با توجه به اینکه از حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار کشاورز فعال در کشور ایران، اغلب سن بالایی دارند، این نیاز احساس می‌شود که نسل جدیدی از کشاورزان، با تاکید بر دانش و فناوری تربیت شوند.

مدیرکل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به تجربه موفق رومانی در توسعه شرکت‌های نوپا با مدیریت کشاورزان جوان، بر لزوم دریافت این تجارب تاکید کرد.

وی در ادامه به موضوع خشکسالی و اثرات زیان‌بار آن بر محصولات کشاورزی و دامی اشاره کرد و انتقال اطلاعات میان دو کشور در مدیریت این بحران را موثر دانست.

سرافرازی ابراز داشت: کشور رومانی همچنین در توسعه روستایی، گردشگری مزرعه و کشت ارگانیک کشور موفقی بوده است و در این زمینه‌ها نیز می‌تواند انتقال تجربه و دانش صورت بگیرد.

او با اشاره به فعالیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سال‌های گذشته، ایجاد کارگروه‌های مشترک علمی و بحث و تبادل نظر در حوزه دانش و ترویج کشاورزی میان دوکشور را خواستار شد.

وی با بیان اینکه موزه حشره‌شناسی ایران، یکی از بزرگترین موزه‌های حشره‌شناسی خاورمیانه است، برای مطالعات مشترک و تبادل گونه حشرات میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.

نماینده ایران در این نشست افزود: با توجه به زمین‌های حاصلخیز کشور رومانی، ایران تمایل دارد برای کشت فراسرزمینی محصولاتی مانند ذرت، سویا و نهاده‌های دامی در رومانی، همکاری جدیدی را با این کشور آغاز کند.

میرلا کارمن گرکو، سفیر رومانی در ایران نیز در این نشست با ابراز خشنودی از تمایل وزارت جهاد کشاورزی ایران به همکاری بیشتر میان دو کشور، اظهار داشت: با وجود اینکه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور چند سالی است که برگزار نشده، اما روابط اقتصادی ایران و رومانی همچنان ادامه دارد و ما امیدواریم این روابط در حوزه کشاورزی نیز بیش‌تر از پیش شود.

وی با استقبال از پیشنهاد نماینده ایران برای تبادل تجربه و دانش کشاورزی میان دو کشور اظهار داشت: وزارت کشاوری رومانی، برای تحقیقات کشاورزی با دانشگاه‌ها همکاری می‌کند و واحد تحقیقاتی مستقلی ندارد. باعث شگفتی است که وزارت جهاد کشاورزی ایران به صورت اختصاصی، از وجود سازمان‌های تحقیقاتی در ساختار خود بهره‌مند است.

سفیر رومانی در ایران با اشاره به تفاهم‌نامه میان دانشگاه تهران و دانشگاه بخارست، برای فراهم کردن زمینه‌های انتقال دانش و تجربه در سطح سازمانی و خصوص نیز اعلام آمادگی کرد.

او در خصوص تجربه رومانی در مدیریت خشکسالی، نقش حمایتی دولت در کنترل زیان وارده به کشاورزان را پررنگ دانست و گفت: با توجه به سیستم خرده مالکی در کشاورزی رومانی، دولت از ایجاد تعاونی‌ها در بخش کشاورزی از طریق سرمایه‌گذاری و تسهیل‌گری حمایت کرد.

سفیر رومانی در تهران افزود: در نتیجه این حمایت، بهره‌وری تولید در قالب تعاون میان کشاورزان بیشتر شد و تاب‌آوری در موضوعاتی مانند خشکسالی نیز افزایش یافت.

وی توضیح داد: در تعاونی‌های کشاورزی رومانی، نه تنها تولیدکنندگان، بلکه صنایع تبدیلی و صادرکنندگان و واردکنندگان نیز حضور پررنگ داشتند. در نتیجه، هزینه‌ها در زمینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و انبارداری در این کشور کاهش یافت که سبب کاهش قیمت کلی تولید و عرضه شد. همچنین فعالیت به صورت تعاونی، زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در حوزه کشاورزی را بیشتر کرد.

کارمن گرکو ابراز داشت: در کشور رومانی، بسیاری از متخصصان فناوری اطلاعات، به ورود در حوزه کشاورزی علاقمند شدند و ورود تکنولوژی به این عرصه، به کاهش مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی کمک کرد.

او در خصوص چالش‌های کشور رومانی برای دانش‌محور کردن و نوسازی بخش کشاورزی عنوان کرد: در ابتدای تاسیس تعاونی‌ها در رومانی در دهه ۹۰ میلادی، کشاورزان تنها مایل بودند به توسعه محصول خود بپردازند. در برخی از مناطق کشور که شرایط مساعدتر بود و کشاورزان جوان با تحصیل در کشورهای اروپای غربی، از دانش و تکنولوژی آن‌ها بهره‌مند شده‌بودند، این فرایند بین ۵ تا ۱۰ سال طول کشید. اما در بخش‌های دیگر، دولت با چالش‌های زیادی در زمان طولانی همراه بود.

وی یکی از راه‌های موثر در تغییر سیستم کشاورزی این کشور را ترویج دانست و تصریح کرد: پژوهشگران، با توجه به شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر کدام از مناطق، پیشنهادهایی را برای بهره‌وری بیشتر محصولات به کشاورزان ارائه می‌دادند و در فرایندی آهسته، این اعتمادسازی و همکاری میان بخش علمی و کشاورزان شکل گرفت.

سفیر رومانی با بیان اینکه حرکت به سمت نوآوری و تکنولوژی در بخش کشاورزی برای هر کشوری نیازمند طی کردن زمان طولانی و صرف انرژی و هزینه زیاد است، گفت: علی‌رغم مسیر دشوار پیش رو، نتایج این نوسازی بسیار چشمگیر خواهد بود. دولت رومانی این آمادگی را دارد که علاوه بر همکاری‌های اقتصادی، در حوزه‌های یادشده تبادل تجربه نیز مساعدت‌های لازم را داشته باشد.

وی وعده داد برای همکاری‌های آینده وزارت‌های کشاورزی ایران و رومانی، مقدمات لازم را فراهم کند.

سفیر رومانی در تهران، همکاری ایران و رومانی برای کشت فراسرزمینی ایران در این کشور و صادرات و واردات به صورت تهاتری را بلامانع دانست و حمایت خود را برای هرگونه همکاری بیشتر در حوزه کشاورزی بین دو کشور اعلام کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس