کد خبر 1309481
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
روایت 100 روز خدمت| وعده خودکفایی شکر در سال آینده/ تولید مرغ در کشور بیش از نیاز شد

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تولید مرغ در کشور بیش از مصرف شد.

به گزارش مشرق، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری اهم اقدامات و برنامه یکصدروزه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

قربانی افزود: در گام نخست، وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اهمیت نهاده‌ها تلاش کرد ذخیره این کالای اساسی را بیشتر کند، به طوری که این ذخایر از دو ماه به چهار ماه افزایش یافت. نکته دیگر این بود که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، این ذخیره‌سازی زودتر انجام نمی‌گرفت، ارز زیادی باید پرداخت می‌شد. در کنار این، آزادسازی کالاهای اساسی از گمرک نیز شدت بیشتری داشت.

به گفته این مسئول، پرداختی سهم دولت از بیمه کشاورزان از طی سه ماه از ۶ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده رشد بیشتری داشته باشد و تا پایان سال سهم دولت کامل تسویه شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه‌ریزی عملیاتی برای تأمین مرغ و تخم‌مرغ در کشور انجام گرفته، گفت: در گام نخست، فروچاله‌ای که در آبان‌ماه برای مرغ و تخم‌مرغ بود شناسایی کردیم که اگر انجام نمی‌شد، تولید کشور با مشکل مواجه می‌شد و اکنون جوجه‌ریزی گوشتی از ۱۰۶ میلیون قطعه آبان ماه به ۱۳۶ میلیون رسیده است؛ یعنی رشد ۲۳ درصدی داشته است. تولید مرغ هم در کشور به سطح مازاد رسیده و برای تأمین چهار ماه پایانی سال هم هیچ مشکلی وجود ندارد. واردات مرغ منجمد هم آرام آرام کمتر و در ادامه متوقف خواهد شد. 

قربانی با بیان اینکه پیش از این وابستگی صنعت مرغداری به نژاد راس انگلیس مشکلات تحریمی برای کشور درست کرده بود، گفت: اکنون سهم مرغداری‌ها را از نژاد مرغ آرین ایرانی به ۳۰ درصد رسانده‌ایم که می‌تواند تحریم‌ها را بی‌تأثیر کند. از سوی دیگر، قرارگاه امنیت غذایی برای پایش و رصد مستمر روزانه با حضور همه معاونین و مدیران دخیل تشکیل شد و این قرارگاه در تمام استان‌ها شکل گرفته است. 

به گفته قربانی، برای اولین‌بار با تلاش شورای قیمت‌گذاری، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی قبل از سال زراعی تعیین شد و البته افزایش‌های خوبی هم داشت. قیمت گندم از ۵ هزار تومان به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان که تقریباً معادل قیمت‌های جهانی است افزایش یافت. قیمت کلزا از ۷ هزارو ۸۰۰ به ۱۵ هزار تومان رسید که رشد ۹۲ درصدی داشت که علاوه بر تشویق کشاورزان به کشت کالاهای اساسی به عنوان راهکاری برای اجرای الگوی کشت نیز محسوب می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولین‌بار به صورت عملی به اجرای الگوی کشت در سطح کشور ورود کرده‌ایم، گفت: اجرای الگوی کشت را با کشاورزی قراردادی ممزوج کردیم و در گام نخست برای دو محصول اجرایی می‌شود و سال آینده به سایر محصولات هم بسط داده خواهد شد. 

به گفته این مسئول، ورود به خرید تضمین سیب، خرما و زعفران یکی از عملکردهای خوب وزارت جهاد کشاورزی در سه ماه نخست بود که باعث شد ضرر و زیان کشاورزان کاهش یا متوقف شود. همچنین خرید تضمینی دام عشایر نیز اجرایی شد و قرار شد حتی صادرات هم انجام شود و درآمد آن به خود عشایر برگردد. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ذخایر کالاهای اساسی کامل انجام شده و هیچ نگرانی وجود ندارد، گفت: ۸ میلیون تن برای واردات گندم برنامه‌ریزی شده و ذخیره‌سازی گوشت ۱۳۰ درصد، مرغ منجمد ۱۴۰ درصد و نهاده‌های دامی ۴۰ درصد بیشتر شده است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان اینکه به دستور رئیس‌جمهور نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی به عهده این وزارتخانه گذارده شده است، گفت:‌در حال حاضر صفر تا صد تولید تا رسیدن به دست مصرف‌کننده محصولات کشاورزی و غذایی توسط وزارت جهاد مدیریت می‌شود و اکنون وزارت جهاد تمام زنجیره‌های تولید بخش کشاورزی را مدیریت می‌کند. 

وی حمایت از تولید دانه‌های روغنی را با توجه به وابستگی ۹۰ درصدی در تأمین این محصول مهم خواند و گفت: بسته‌های حمایتی در این زمینه آماده شده که شامل افزایش قیمت خریدهای تضمینی و حمایت‌های دیگر است، به طوری که قیمت کلزا با رشد ۹۲ درصدی از کیلویی ۷۸۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت. 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اصلاح چغندر قند را نیز بسیار تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول اساسی با رشد ۳۷ درصد به کیلویی ۱۷ هزار تومان افزایش یافته و نیز کمک‌هزینه‌هایی برای حمل و نقل به کشاورزان پرداخت خواهد شد و با این حمایت‌ها پیش‌بینی می‌شود در سال آینده در شکر به خودکفایی کامل برسیم. 

قربانی به افزایش کشت دیم ۲.۶ میلیون هکتاری در ۱۵ استان کشور اشاره کرد و گفت: بسته‌های حمایتی برای آنها تهیه کردیم و انتظار داریم که تولید محصولات دیمی سال آینده ۲۰ درصد افزایش یابد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات انجام یافته برای توسعه مرغ آرین ایرانی در کشور گفت: خرید این نژاد مرغ در اولویت قرار می‌گیرد. ثانیاً تحقیقات برای افزایش ضریب تبدیل آنها انجام می‌شود و در آینده هم صادرات این نژاد در اولویت خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی زعفران نگینی صادراتی را ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: این اقدام مناسب دولت توانست محصول تولیدی کشاورزان را به بیش از ۳۰ میلیون تومان در هر کیلو افزایش دهد. 

قربانی تحویل ۵ میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت از سوی مؤسسه واکسن‌سازی رازی را با اهمیت خواند و گفت: در شرایطی که واردات واکسن محدودیت‌هایی دارد و ارز بیشتری هم باید پرداخت شود، تحویل این واکسن گام اساسی بود.

این مسئول در مورد رایزنی وزارت جهاد کشاورزی با ۶ کشور برزیل، روسیه، نروژ، گرجستان، پاکستان و سوئیس درباره دستاوردهای علمی بخش کشاورزی و پروژه‌های مختلف خبر داد و گفت: با دو کشور برزیل و روسیه در مورد کشت‌های فراسرزمینی به توافق رسیده‌ایم که واردات آب مجازی که راهکار اصلی برای کمبود آب تلقی می‌شود، افزایش خواهد داد.

وی همچنین از سنددار شدن اراضی کشاورزی تا پایان چهار سال در کل کشور خبر داد و گفت: در ۲۲ بهمن امسال اسناد کشاورزی شهرستان خرمدره زنجان به طور کامل تحویل داده می‌شودو به تدریج در استان‌های دیگر ادامه می‌یابد. 

قربانی از آغاز توزیع هوشمند کالای کشاورزی خبر داد و گفت:‌ این روش عامل مهمی در حذف دلالی و واسطه‌گری است و انقلابی در بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد. 

* پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از پرداخت ۷۰۰ میلیارد تومان غرامت کشاورزان مربوط به سال گذشته خبر داد و گفت:‌ بقیه هم تا پایان سال تسویه خواهد شد. 

به گفته این مسئول، کود کشت پائیزه کشاورزان کامل تأمین شده و کمک فنی اعتباری از سوی سازمان هدفمندی هم تاکنون ۳۰۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و تا پایان آذر این پرداختی به ۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. 

وی همچنین گفت: بخش هواشناسی کشاورزی هم از این هفته در مدیریت بحران مستقر شده است و اطلاعات آنها می‌تواند پیش‌بینی توزیع و بازاررسانی را قبل از اتفاقات نامناسب آب و هوایی امکان‌پذیر سازد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    3 0
    نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی. پول کجاست؟
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    جوک نکو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس