کد خبر 1308231
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
تورم ترکیه از مرز روانی مهم هم عبور کرد

نرخ تورم ترکیه از سطح بسیار مهم ۲۰ درصدی نیز فراتر رفت.

به گزارش مشرق، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر به ۲۱.۳۱ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۱.۴۲ درصد بیشتر شده است. این نرخ، بیشترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در سه سال اخیر محسوب می شود.  

اقتصاد ترکیه از زمان شیوع کرونا تحت فشار زیادی قرار گرفته چرا که بخش‌های کلیدی آن از جمله گردشگری دچار مشکل شده است.

در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۲۷.۱۱ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، لوازم منزل با تورم ۲۶.۱۲ درصدی و حمل و نقل با ۲۵.۱۴ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لباس و پوشاک با ۳.۸۸ درصد و ارتباطات با ۳.۵۴ درصد بوده است.

 از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده است.  

هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۷.۶۲ درصد رسید.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در این ماه ۳.۵۱ درصد اندازه‌گیری شده که ۲.۰۱ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است.

متوسط نرخ تورم ترکیه در دو سال گذشته ۱۱.۲۳ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است.

مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    17 6
    چقدر خوبه وقتی اوضاع امروز رفقای آمریکا رو می بینی . اینا دیگه چرا ؟
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    29 7
    واقعاً شما هم سنگ پای قزوین رو از رو بردین ۲۰ درصد تورم میشه گذشتن از مرز روانی ؟ پس تکلیف این ملت چیه با ۸۰۰ ٪ تورم مسکن و ۹۰۰درصد خودرو . بی غیرتها بفکر خودمان باشید گور پدر ترکیه و اون خردوغان بیشرف
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      9 4
      خودمون به روحانی رای دادن
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 26
    ما آذری ها نوادگان خاندان آریایی سلطنتی امپراطوری مادها هستیم. و کوروش هم از مادر یک آذری است.
    • DE ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      پدرش را یادت رفت بنویسی
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      کوروش نماد اتحاد اقوام آریایی است از مادر از آذری ها از پدر از شاخه فارس ها
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 8
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات از اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. ترکیه با حسین ع درافتاده
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    7 18
    همین الان رهبر ایران یک آذری است. و ایرانی ها سالهاست از بحث نژادپرستی عبور کرده وبه مفهوم امت رسیده اند‌.
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      یک عده پان ترک ، یک عده هم پان فارس و یک عده هم پان عرب، اگه اینها شعور داشتن که دنبال تجزیه ایران نبودن یاشااااسین ایران حبی ایران
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 3
    سد های ترکیه فرات را خشک میکند و فرات اصلی ترین قسمت تاریخ وقایع کربلاست. جلوی سدهای ترکیه را بگیرید. دولت ایران باید مدافع امام حسین ع‌ باشد.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 5
    شاه ماد خواب می ببند که از شکم دخترش درختی رشد میکند که کل سرزمین ها را فرا میگیرد. پیشگویان تعبیر خواب را چنین میگویند که از دخترت پسری بدنیا خواهد آمد که بر جهان سلطه خواهد یافت، آن پسر بدنیا آمد و کوروش نام گرفت. _(کوروش یا ذوالقرنین یعنی صاحب دو شاخ یعنی از دو شاخه ماد و فارس)_(آذری ها از قوم آریایی ماد هستند.)
    • بهزاد IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      آذربایجانی ها ماننایی هستند نه مادی! ماد در مثلث تهران اصفهان همدان بودند نه آذربایجان! البته ملکه تامیریس آذربایجانی به همراه فرهاد از نوادگان هوخشتره ماد کوروش پارسی را شکست داد.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 5
    در نرخ تورم ایران مقام اول دنیا داره هیچ کشوری،این قله را فتح نخواهد کرد
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 2
    نگران تورم ترکیه نباشد ارزش پول ایران از روز 5 شنبه تا امروز در طول 2 روز که دلار از 28.500 به 33.500 رسید از تورم 6 ماه ترکیه بیشتر است.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      معاند نامحترم،یک طوری پیام بزار،که بعدا چند نفرا دروغات رو باور کن! برعکس گفتی! نرخ دلار از29 رسید به 26 در یک روز! الانم که 27.9 هزارتومانه! زیادی جوش نزن! به فکر روزی باش،که نرخ ریال نسبت به دلار افزایش پیدا کنه! یا ایران دلار رو از چرخه اقتصاد حذف کنه. انوقت باید به دنبال بهونه دیگه باشید،برای نشان دادن کینه و عقده هاتون ..
  • ... IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 2
    فعلا تورم ایران را بچسب ترکیه پیشکشت
  • سایکوتیک IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    برنامه ریزی ناتو برای کاهش ارزش لیر بهدف مقابله با هدف مقابله با نفوذ چین انجام میشود چراکه صنایع ترکیه، هر چه که باشد بازوی عملیاتی صنایع اروپاست و خود امریکا و اروپا توان جنگ اقتصادی با چین و یوانی که تعمداً ارزشش پایین نگه داشته شده ندارند پس به اردوغان دستور داده اند که شمشیر لیر رابرای جنگیدن در سوریه و قفقاز و آسیای مرکزی لاغرتر بتراشد۔
  • علی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 4
    فرزندان کوروش آریایی منتظر دلار پنجاه هزار تومنی باشید تو این سه سال میشه هزارو چهارصد در صد تورم فکر بیست درصد ترکیه رو نکنید حدالقل ترکها در تاریخ مکتوب بعد از اسلام نشان داده اند با هزارو صد سال حکمرانی بسیار بهتر از فرزندان آریایی بلدند مملکت رو توسعه بدهند
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 3
    مفهوم آذری گفتن ،یعنی امثال شما تحت تاثیر تفکرات نژادپرستی هستی کوروش ساخته وپرداخته تاریخ تحریف وجعل شده هست ،عیارشما ،در بازی های تراکتور در تبریز مقابل تیم های حکومتی هست منظورم هوادران ،هست ،به زور صد نفر نمی شدند. تو مترسک پان فارس هستی ،خود تو‌ قاطی ملت آذربایجان نکنی ،،کسی دراذربابجان خودشو اذری خطاب نمی کند دست فاشیست ها رو شده ،،یاشاسین آذربایجان با افتخار ترک ..هیچ افغانی نشدم
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      دوره این تفکرات پوسیده گذشته! تصور کن، شیطون،نماز میخونده و چندین هزار سال عبادت و بندگی کرده،بعد یک دستور رو انجام نداده به اینجا رسید! انوقت اینا که سالها در جهل ایجات بودن و غرق در عیاشی و خوش گذرانی و تفکرات(نژادپرستی و احمقانه و غیر از دستورات خدا) ! کاملا مزحک و عجیب غریب بودن،چه بر سراشان در ان دنیا خواهد امد!. بزودی این عمر با ارزش تمام میشود، و انوقت باید برای ذره ذره ان حساب پس دهد! انها محضر خداوند و فرشتگان و انسان ها کل عالم! زبان ها لال میشود! و هرکس هر عملی برای غیر از خدا انجام داد باشد! ارزو میکند بین خود و عملش فرسنخ ها فاصله بی افتد! و ارزو می کند،هرگز زنده نمی شد! که چنین صحنه ها دردناک رو ببینید! آری اون روز بزرگ خواهد امد! هرچند کفار و مشرکین و منافقین! خوششان نیاید!.
    • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      البته درسته افغانی نشدی و نطفه تو یکی نسل در نسبت از یه سرباز ریقو معول هست و صمن همون خردوعانتون به گفته خود مردم ترکیه گرجی الاصل یهودی تباره یونانی هست درضمن بقول مموتی آب و بریز ا نجا که میسوزه کورش آنقدر بزرگه ت جهان که مغول زاده هایی مثل تو که میخوان خرابش کنن مثل شاشیدن تواقیانوس به امید نجس کردن آب اقیانوس درضمن تاریخ سراسر جعل شما رو که حتی تو دانشگاه ترکیه هم واسشون ارزش قائل نیستن خوراک واسه احماقهایی مثل تو هستن خلاصه مفول زاده که نسل شما تا ابد حرامی هست بیخود بین اقوام تیران زرت زرت نکن همین ترکیه با پاسپورت ایران نری میکنن ت زندان خدمت ماتحتش میرسن برت میگردونن
  • مهدی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 1
    هرچه این اقتصاد ترکیه داغون تر
  • خسرو IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    نکنه ترکها هم حسود هستند نتوانستند تورم ما را ببینند که یک تنه رکورد دار هستیم تا بما برسند از بین رفتند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    2 1
    بهترنیست فکری به حال ما بکنید
  • علی GB ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 2
    چرا در مورد تورم بی سابقه در دنیا که در ایران هست هیچ صحبتی نمی‌کنید؟
  • سایکوتیک IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    تورم دستوری ترکیه از جانب واشنگتن برای دنبال کردن زیردریایی قدرتمند اقتصاد ایران است که به اعماق رفته و بازوی عملیاتی اقتصاد چین شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس