شركت خودروسازي فورد اعلام كرده كه اين كمربندهاي ايمني تقريبا به سرعت در زمان بروز تصادف متورم ميشوند تا از بدن در برابر استخوانهاي ظريف اندام حساس كودكان يا كهنسالان در صندلي عقب خودروهاي خانوادگي مراقبت كنند.
اين شركت اخيرا در پس آزمايش اين فناوري در مركز تحقيقات و فناوري خود در آلمان براي اطمينان از سازگاري آنها با قوانين ايمني اتحاديه اروپا به اعلام اين خبر پرداخته است.
هزينه اين فناوري در اروپا بر روي خودروي جديد موندوي فورد با هزينه اضافي در حدود 250 پوند بوده كه از نيمه سال آينده براي حدود 17 هزار دلار در بازار ارائه خواهد شد.
احتمالا اين فناوري به سرعت بر روي خودروهاي ديگر فورد نيز اعمال شده اما به گفته سخنگوي اين شركت، در ميان ديگر رقباي خودروسازي منتشر نخواهد شد.
به گفته مهندسان، اين فناوري تنها براي صندليهاي عقب طراحي شده كه از حالت محافظتي كيسه هوا برخوردار نبوده و در معرض آسيبهاي سر، گردن و سينه قرار دارند.
در زمان عادي اين محصول مانند يك كمربند ايمني عادي بوده اما در زمان بروز تصادف، تا پنج برابر گسترش پيدا كرده تا از فشار بر روي بدن جلوگيري كند.
اين كمربندها در پي شناسايي علائم ضربه تصادفي ناگهاني توسط حسگرهاي اطراف خودرو شروع به تورم كرده و در كمتر از 40 ميليثانيه كاملا باد ميشوند.
برخلاف كيسههاي هوا كه معمولا با واكنشهاي شيميايي توليدكننده حرارت فعال ميشوند، اين كمربندهاي ايمني جديد با گاز فشرده سرد از يك استوانه موجود در زير صندلي عقب متورم شده و از سوختن مسافران جلوگيري ميكند.
اين فناوري از سال گذشته بر روي خودروي اكسپلورر فورد در آمريكا ارائه شده و به گفته اين شركت، 40 درصد از مشتريان از اين امكان استفاده كردهاند.