image-20211203130244-1.jpeg

سفارت ایران در مسکو در یادداشتی رسمی نسبت به ممنوعیت واردات محصولات صیفی ایران به روسیه توضیحاتی ارائه کرد.

سرویس اقتصاد مشرق _ سفارت کشورمان در روسیه در واکنش به اخبار منتشره پیرامون ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه، بیانیه‌ای منتشر کرده‌ است که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید:

تجارت محصولات کشاورزی و مواد غذایی بین کشورها دارای شرایط و مقررات خاص خود است و بسته به نوع کالا ممکن است سازمان های مختلف دو کشور در زمینه تنظیم استانداردها و همچنین نظارت بر اجرای آن استانداردها دخیل بوده و با یکدیگر در ارتباط باشند.

در رابطه با استاندارهای مربوط به تجارت محصولات دامی، لبنی و محصولات کشاورزی، مستمرا بین سرویس فدرال نظارت به بهداشت دامی و گیاهی روسیه با نهادهای متناظر ایرانی آن، شامل سازمان دامپزشکی و سازمان حفظ نباتات ایران به طور مستقیم و یا از کانل دیپلماتیک مکاتبه صورت می گیرد. در این مکاتبات، طرفین با اعلام دقیق موارد نقض مقررات قرنطینه ای و بهداشتی، از طرف مقابل درخواست می کنند ضمن نظارت دقیق تر بر اجرای استانداردها، اقدامات خود برای جلوگیری از تکرار نقض قوانین و مقررات بهداشتی در حوزه مربوطه را اعلام نمایند.

در خردادماه سال جاری، سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه طی نامه های به عنوان وزارت جهاد کشاورزی ایران با اعلام ایجاد تغییرات در قوانین و مقررات این کشور در رابطه با مصرف سموم در کشاورزی، پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه استفاده بی خطر از سموم علفکش و آفتکش را ارسال نموده و خواهان برگزاری مذاکرات بر روی متن آن گردید.

سفارت جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به تاریخ ۲۱/۳/۱۴۰۰ ضمن ارسال پیش نویس این پروتکل به وزارت جهاد کشاورزی (از طریق وزارت امور خارجه)، در انتهای نامه تاکید کرد: «با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم رعایت قواعد و مقررات مربوط به بهداشت گیاهی در صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه، خواهشمند است موضوع به فوریت پیگیری و نتیجه به این نمایندگی اعلام گردد».

سفارت از تاریخ یادشده طی نامه های عدیده و همچنین تماس های تلفنی با نهادهای ذیربط داخلی، ضمن هشدار در خصوص عواقب عدم رعایت استانداردهای بهداشتی در برخی محصولات، به کرات نسبت به امکان ممنوع شدن صادرات برخی از محصولات کشاورزی ایران به روسیه و اتحادیه اوراسیا، هشدار داده و مکررا درخواست می نمود که ضمن اعمال نظارت دقیق تر در صدور گواهی های بهداشتی محصولات صادراتی، مذاکره در زمینه پروتکل پیشنهادی آغاز گردد.

در نهایت پس از ۴۸ مکاتبه این سفارت در زمینه موارد نقض مقررات بهداشتی و هشدارهای مکرر، اولین دور از مذاکرات بین طرفین در تاریخ ۴/۸/۱۴۰۰ برگزار گردید. طرف روسی هم در جلسه مذاکرات و هم در مکاتبات بعدی به صراحت اعلام کرد در صورت تکرار موارد نقض، رژیم ممنوعیت موقت بر ورود برخی از محصولات کشاورزی ایران به خاک روسیه را مورد بررسی قرار خواهد داد. طرف ایرانی نیز تدابیرخود برای جلوگیری از موارد نقض مقررات را اعلام کرد. از جمله این اقدامات، تعطیل کردن تعدادی از آزمایشگاه های بخش خصوصی است که برای کالاهای فاقد استاندارد، گواهی بهداشتی صادر کرده بودند.

یکی از موانع موجود در سر راه مذاکرات مربوط به پروتکل پیشنهادی طرف روسی، آن است که موضوعات این سند صرفا در حوزه صلاحیت این دو سازمان ایرانی و روسی نیست بلکه نهادهای دیگری همچون سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز باید هم در روند مذاکرات و هم در اجرای مقررات مشارکت و نظارت نمایند. متاسفانه طی ماه های گذشته، علیرغم پیگیری های مکرر این سفارت و وزارت امور خارجه کشورمان، هنوز سازمان هایی که حضور آنان در این روند ضروری است از خود مشارکت نشان نداده اند.

اعمال رژیم ممنوعیت موقت بر ورود برخی محصولات کشاورزی دیگر کشورها به روسیه توسط نهادهای ذیربط نظارتی این کشور، امری است که طی سال های گذشته شاهد آن بوده ایم. پیش از اعمال ممنوعیت بر واردات فلفل از ایران، ورود تعدادی از محصولات کشاورزی ترکیه نیز به روسیه ممنوع گردیده است و در خبر مربوط به آن، اعلام شده بود این ممنوعیت به دلیل خودداری کشور یادشده از امضاء پروتکل استفاده بی خطر از سموم علفکش و آفتکش و وجود آثار سموم در این محصولات بوده است.

پیگیری های مستمر سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برای جلوگیری از ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی کشورمان به روسیه طی ماه های گذشته و هشدارهای مکرری که بارها به صورت کتبی در قالب نامه ها و گزارش ها به نهادهای ذیربط ارسال می شد، برای جلوگیری از ورود لطمه به تولیدکنندگان، تجار و تمامی افراد و بخش هایی است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم از آن منتفع می شوند و در نهایت با هدف حفظ و گسترش حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه بوده است.

.در سال ۲۰۲۰ صادرات ایران با رشد ۱۰۵ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن، از رقم ۳۹۰ میلیون دلار به ۷۹۵ میلیون دلار رسید و در سال جاری میلادی نیز با توجه به روند مطلوب و آمارهای رسمی گمرک روسیه، انتظار می رود که صادرات ایران به این کشور، حداقل به یک میلیارد دلار برسد. علاوه بر تلاش هایی که برای رفع موانع زیرساختی صورت می گیرد، کیفیت بسیار خوب و توان رقابتی محصولات ایرانی موجب شده است که در دو سال گذشته ایران به سرعت سهم خود در بازار این کشور را افزایش دهد. در این میان، وجود برخی موارد نقض استاندارد همانگونه که در مورد محصولات سایر کشورها نیز امری طبیعی است، ممکن است در محصولات ایرانی نیز رخ دهد. برقراری مجدد صادرات محصول یادشده به روسیه به طور جدی از سوی این سفارت در دست پیگیری است و امیدواریم با مشارکت همه بخش های ذیربط دولتی و خصوصی روند مطلوب و رو به رشد صادرات ایران تقویت گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • SE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    80 49
    پس مشخص شد که حتی روسها هم فهمیده اند دوستان ایرانیشان حتی در محصولات کشاورزی هم دست به تقلب می زنند و محصولات مسموم به دوستانشان ارسال می کنند.
    • روزبه IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      16 2
      چند بار در سایت های مختلف سوال مطرح کردم، بالاخره هورمونهایی که به میوه ها میدن خطرداره یا نه؟
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      45 16
      تقلب رو کشور سوئد خبیث میکنه که داروی بچه های پروانه ایی رو جلوش رو گرفته
    • محمد علی IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      45 7
      بازار روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی ایرانی خیلی بازار خوبیه نباید این بازار را به خاطر یه عده بی مسئولیت از دست داد .محصولات ایرانی هم دربسیاری از موارد محصولات با کیفیت و متنوعیه و اونجاهایی که مشکل وجود داره باید دستگاههای مربوطه این مشکلات را سریعتر رفع کنن تا صادرات ایران روزبه روز بیشتر بشه قطعا این ظرفیت درکشور ایران بزرگ وجود داره فقط یه عده بی مسئولیت باید کارشونو درست انجام بدن تامسیر صادرات هموارتر بشه و استانداردهای لازم برای صادرات را فراهم کنن
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      11 17
      زرنزن
    • NL ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      14 0
      بیچاره مردم ما که بیش از یک دهه است که سم و تراریخته نوش جون می کنند و کسی هم نگران سلامتیمون نبوده ... سرطان هم که حق مسلم ماست و همه ایرانی ها باید بهش دچار بشوند!!!!!!
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      6 2
      چرا مردم ما هیچ وقت به روسیه به عنوان یک ابرقدرت و یک وزنه ثبات در مرز کشورشان نگاه نمیکنند؟ وجود روسیه در مجاورت شما، یک غنیمت است. حالا ما نمی توانیم از این موقعیت استفاده کنیم مشکل از خودمان است.
  • TR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    43 72
    ارباب پوتين داره با كارگزارهاش بازي ميكنه همونطور كه با صدام بازي كرد
    • الف IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      34 12
      شما در آینده نویسنده ژانر تخیلی خوبی خواهید شد
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      23 15
      پوتین ارباب جدیدت هست یعنی الان کدخدا جو بایدن رو ول کردی ؟!
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      24 12
      پایگاه نظامی آمریکا توی تورکیه از بزرگترین شرکای تجاری تورکیه اسراییل هست سفارت و پیمان های مختلف بارژیم صهیونیستی .ببین ما یه ضرب المثل داریم کافر همه را به کیش خود پندارد‌.خودت ارباب داری فکر نکن همه مثل خودتن دروازه داعش
    • الموتی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      21 1
      لطفا همه چیزو سیاسی نکنید من یک کشاورز باغدار گیلاسم متاسفانه پارسال ۹۹من فقط یک نوبت سم زدم ملخ های خارجی (ملخ های بومی آسیبی برای باغ ندارند چون دیرتر از ملخ های وارداتی خارجی از تخم در می آیند و محصول برداشت شده است )که با تخم یونجه وکود آلوده در دهه ۶۰توسط کشورهای غربی و توسط وزارت کشاورزی به ایران تحت عنوان کمک رایگان وارد کشور شده و به کشاورزان الموت هم رایگان دادن ودر کشور هم پراکنده شده ،دوسوم محصول گیلاس من را خوردند .پس ناچارا سال ۱۴۰۰هر وقت رفتم آبیاری ۴نوبت در ۴۰روز سم زدم و گیلاس از ملخ ها حفظ شد والحمدلله فروش خوبی هم داشتم.پس کشاورزی ما با سم وکود شیمیایی پا بر جاست ما صد سال از قافله پیشرفت عقب هستیم و قاعدتاً کشورهای پیشرفته مانند روسیه واروپایی وژاپن اصلا این محصول را قبول ندارند حق هم دارند پس بدون مطالعه قضیه رو سیاسی نکنید
    • یاشاسین اردبیل IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      5 4
      نوکر تر از رجب شیطان هست؟ یا اون الهام علاف در سرزمین ایرانی آران و شروان؟
    • DE ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      روسیه برای ماقلدران ارباب رعیتی رادرایران به ارمغان آورده است زباله جمع کن های بیسوادی که خودراارباب می دانندیک مشت فئودال ابله ساده
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 1
      خودت ارباب داری ترکیه فکر نکن همه مثل اردوغان برده صهیونیستن
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    31 55
    دشمن ملت ایران روسیه
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      23 2
      اینکه محصولات پر از سموم به مردم است ندهد اشتباه هست؟!چرا همه چیز رو سیاسی می کنید؟!
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      24 12
      امریکا تحریم و تهدید و ترور می کند و دشمن اصلی ما است.
    • US ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      21 9
      هم وطن خودت متقلب و کلاهبرداره، چه ربطی به روسیه داره؟
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      15 11
      ارباب بایدن خوبه ؟
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    52 4
    کم کاری سازمان دارو و غذا نه فقط به صادرات به مردم خودمان هم آسیب وارد کرده است. در مقابل سموم و تراریخته ها و سمیت خوراکی ها و آلودگی خاک و محصولات کشاورزی صم بکم هستند ....
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      6 0
      متاسفا استفاده از سموم و کود های شیمیایی توسط کشاورزان بسیار بالا است از آنجایی که اکثر این کشاورزان فقط به فکر جیب خود هستند و سلامتی مردم برای آنها ارزشی ندارد و صد ها برابر بیشتر از استاندار تعین شده از سموم و کود های شیمیایی استفاده می‌کنند.
    • ب IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      متاسفانه انواع سموم رو بیشتر تو اروپا استفاده میکنند به طوری که گونه های حشراتی خاص منطقه شون رو از ریشه کندن همینطور گونه های علف های هرز رو پس جرا تا به حال به اونا گیر نمیدادن چون همیشه اروپا بهترینه
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    52 6
    خب چه مرگتونه اینقدر سم و کود میزنید به محصولاتتون. مردم خودمون هم مریض کردین. خدا ازتون نگذره
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      11 14
      بايد يقه دولت غرب گدا را میگرفتی
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 10
    حالا روسیه محصولات ش از بقیه کشورها همه بهداشتی و بدون سموم هستن؟ روسیه دوست نادان
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      6 0
      بعععله!! خبر نداری، من چند ساله به ملت میگم روسیه حتی از آمریکا اجازه واردات گوشت و مواد غذایی رو به کشورش نمیده و الان فکر کنم 4-5 ساله بزرگترین تولید کننده (و شاید صادرکننده) غلات ارگانیک و غیر تراریخته در جهانه!!! برنامه ریزی برای اینکار رو هم از لیست سال پیش شروع کرده، آمریکا دوست نادان....
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      یکم اطلاعات خودتون رو وسیع کنید....
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    12 0
    واقعیت اینکه کلیه کشاورزان ما نه فقط برای آفت وعلف کش از سموم زیاد استفاده می کنند بلکه برای زود رسیدن محصولات وزیبا شدن ظاهر میوه از سموم خطرناک استفاده می کنند که متاسفانه ارگانی ویا سازمانی هیچ نظارتی در این خصوص نمی کنند که متاسفانه در بازار داخلی مردم مجبورا استفاده می کنند ولی کشورهای دیگر حتی عراق بخاطر سلامتی مردم خود مقررات ونظارت دقیق بر محصولات دارند
  • جهودشناس DE ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 8
    ما از ارباب محترم عذرخواهی میکنیم. درضمن خود ما هم از این سموم مصرف میکنیم.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    10 1
    بله هر کشوری قوانین سختی برای مواد غذایی خصوصا واردات میدارم متٱسفانه کشور ما ازاین قوانین بی بهره تاچندی پیش حتی محصولات تراریخته هم وارد میشد
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 0
    تابستون امسال یک مقدار اسفناج خریدم موقع پختن بوی بدی میداد و ته قابلمه رسوبات سفیدی دیدم همه رو دور ریختم وقتی تحقیق کردم معلوم شد از مصرف بیش از حد کود شیمیایی فسفات بوده
  • ترک IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 0
    به مسعولین بگید تورو خدا برید به داروخانه و مطب های دکتر کشورهای دیگه هم نگاه کنین بعد بیایید به خودمون سر بزنید ولله الان تو کشور ما فقط دو شغل تو رونقه اول دکتر بعد داروخانه
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 3
    برو بابا توجیه نکن گلخانه هایی که فلفل دلمه کاشته بودن تا به روسیه صادر کنن بیچاره شدن
    • قولومی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      ناراحت نباش .
  • حدیثه IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    16 1
    مسئولین کشور روسیه سلامتی مردم شون براشون مهمه نه مثل ایران که کشاورز های ایرانی این همه کود شیمیایی و علف کش ها رو به صورت بی رویه استفاده می کنند و مسئولان هم ابدا هیچ نظارتی نمی کنند من هم به عنوان شهروند ایرانی اگه چاره ای داشتم نمی خوردم دم روسیه هم گرم
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 0
    کاهش همه سفارت ها به اندازه حساس باشن به مسائل اقتصادی و صادرات
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 13
    باز هم از کم‌کاریهای دولت بنفش تا کی باید نتیجه نحوست اون دولت را ببینیم
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 4
    وای بر ما کشوره مارو روسیه میبره سبزی خوردنم ازمون نمیخره ....
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      3 2
      کجایی کشور ما را روسیه برده؟ وای بر ما که نوکر آمریکا و حقه بازهایی مثل تو داریم!!!!
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 9
    بفرمایید با آب همون دریای خزر که از ایران به یغما برد بشوره رفع سموم میشه...
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    از ماست که بر ماست؟ چرا؟ طرف ایرانی نیز تدابیرخود برای جلوگیری از موارد نقض مقررات را اعلام کرد. از جمله این اقدامات، تعطیل کردن تعدادی از آزمایشگاه های بخش خصوصی است که برای کالاهای فاقد استاندارد، گواهی بهداشتی صادر کرده بودند.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 0
    ماندگاری سموم باید حداکثر ۳ روز باشد استفاده متقلبانه از سموم ارزان قیمت باعث میشود اثراث سموم تا ۱۵ روز ماندگار باشند مملکت خودمان مسولین مربوطه یا بی عرضه اند و یاشریک دزد و رفیق قافله اند اما در روسیه جان و سلامت انسانها ارزش دارد
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 4
    سفیر باید با دولت همسو باشه. این سفیر مخالف دولت سید ابراهیم رئیسی هست.
  • محسن IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    سلام اونها هم حق دارند نگران مردم کشورشون باشند. کدوم یک از ما راضی میشیم که محصولات غذایی غیر استادندارد یک کشور دیگه رو مصرف کنیم؟ متاسفانه ما در تولید محصولات صنعتی هم به کیفیت توجه نمی کنیم. اگر محصول با کیفیت تولید کنیم و کسی از ما نخره، اون موقع می تونیم حرف از دشمنی بزنیم.
  • پرویز DE ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    13 0
    باید از روس‌ها ممنون باشیم که باعث میشوند تا استاندارد مواد غذائی ایران برای مردم ایران هم بهتر بشود ، هر کثافتی را میشود بخورد مردم ایران داد اما نمیشود صادر کرد
  • فقط خدا IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    دوستان من به عنوان یک وطن پرست و بچه کشاورز حق میدم به روسیه چون واقعا تمام محصولات ما سرطان زا هستن کند دو تا یک میخوره و یه شیمیایی.سیب زمینی گوگرد فراوان. گوجه هزار نوع سم و آخریش یه سم میزنن که زودتر از بقیه گوجه قرمز بشه و نوبرانه بفروشن
  • حسین IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    جالب توجه ترین قسمت گزارش آزمایشگاهی تویه ایرانه که مسئول نظارتن واین محصولات رو تایید کردن!!! آدمو یاد آدمایی میندازه که از سر تا پاشون معلومه معتادن بعد نامه آزمایشگاه میارن که پاک پاکن!!!
  • آخرین نفر IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 0
    باز هم پوتین که حداقل مارو متوجه میکنه که چی داریم میخوریم
  • جلال کاظمی ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    8 1
    خواهشا، کمی تامل کنید. درگیر باز‌های این افراد سودجو نشوید. کاظم جلالی با این پاسخ، بازهم نشان داد چقدر بی‌تجربه است و تنها به فکر منفعت شخصی بوده و هرچند منتخب دولت قبلی است، بازهم رنگ در طول مدت کاری خود، جبهه‌ اش را عوض می‌کند. چراکه توپ را در زمین وزارت کشاورزی و وزارت خارجه (به خصوص در زمان دولت قبل) انداخته و به نوعی می‌خواهد انگشت اتهام را از خودش دور کند. مطمئنا کسی، که بیش از دویست هزار یورو از بودجه مملکت را صرف طراحی داخلی ساختمانش در رزیدانس می‌کند و یا با وجود خدمه فراوان، از ایران برای خودش خدمه شخصی به عنوان کارمند دولت به مسکو می‌آورد تا در منزلش ایشان را تر و خشک کنند، هیچوقت به فکر تجار کوچک و بزرگ نبوده و نیست و نخواهد بود، مگر در حالت خاصی، که از تجار خاصی حمایت کرده است. آقای ک ج، به خودت بیا‌. بترس از روزی، که پرونده‌های دیگری رو شود و سرتان را نتوانید تا آخر عمرتان بالا بگیرید (هرچند الان هم نمی‌توانید). این پاسخ آشفته و ناپخته شما، نشان از عدم تجربه در این پست مدیریتی و مشاوران غلطی دارد، که با همان‌ها این تجار کوچک را زمین زده‌اید.
    • امير IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 0
      يعنى همه مشكل مال منتخب دولت قبله حالا منتخب دولت جديد بياد همه چيز خوب ميشه .....اصلا كى مشكل دولت قبل درست ميشه آخه دولت قبلش هم مى گفت مشكله دولت قبله !!!
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    5 1
    روسیه که هیچ تازه اونا مثلا صادراتی هست بدترین اونا رو اینجا به خورد مردم خودشون می دن یعنی ما کجای دنیا سراغ داری با مردم جامعه خودشون سر سیاسی کاری و منافع رانتی مالی همچین کارهای بکنن بعد صبح تا شب با این وضعیت اسفناک بی مدیریتی، بی در و پیکری مملکت و نا امنی ورود افراد فاسد به دستگاها اونم به آسانی و جامعه ای که به هم بی رحم و بی تفاوت شدن که حتی امنیت غذایی تو اون نداری می گن فرزند آوری کنید تهش که فکر می کنی یاد موش آزمایشگاهی و گوشت دم توپ می افتی:))))))))))))) خدا رو شکر از طرف خودم این خریت ادامه نسل رو فکرش انداختم دور آخرین نفری هستم تو خانواده خودم از طرف خودم که زجر این روز ها رو می کشه بخدا فکر کن جرات خوردن یک میوه سبزی رو هم نداریم از ترس اینکه بدونی چقدر سم زدن اصولی بوده یا نه تراریخته هست یا نه.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    6 2
    شماها یادتون نمیاد پنیرهای کوپنی را یادش به خیر بعد از جریان چرنوبیل تمام فراورده های لبنی خودشان را به ایران صادر کردن چون هیچ کشور اروپایی ازشون نخرید. ایران رایگان گرفت و به خورد مردمش داد. ما نیاز به دشمن خارجی نداریم دشمن اندرون ماست سال ۶۷ نمکهای ید دار با پلاستیکهای زرد وارد بازار کردن الان نتیجه اش اینه دیابت و فشار خون بالا، سکته کردن جوانان ما، پرکاری و یا کم کاری تیرویید. دوستان یه توصیه برای همه کسانی که این کامنت را میخونند خواهشا نمک معدنی استفاده کنید ننکهای تصفیه شده و ید دار را حذف کنید. هر کسی مال هر استانی هست از نمک همون شهر و استان استفاده کنه نشد از استان مجاور.
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 1
      می دونی عزیز مشکل چی هست تجربیات نسل شما درست به ما منتقل نشد منظورم به دهه 70 ها البته نسل من هم بد کم گذاشتن تو کند و کاو تجربه نسل قبل کل تجربه نسل ما از شما شده مشتی کتاب تاریخی نوشته شده یکسری معلوم الحال که فقط شعار و عدد هست از اون موقع نه اینکه چرا انقلاب شد چی شد مردم به اونجا رسیدن چه کار های خوبی کردن چه خظا هایی کردن همین الان بگی خطا هنوز هم تابو هست نمی زارن یک عده به عمد این تجربیات خوب یا بد برسه که نسل های بعدی خطا نکنن بخدا یکسری از این تجربیات معادل مادی نداره انقدر که با ارزش می تونه باشه یک انسان رو نجات می ده یا یک ملت رو نجات می ده خودتون ارزشش رو حساب کنید.
  • سید IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 1
    از زمان قاچار تا اکنون ایران سیاست خاجیش رادبه روسیه باخته , به نحوی که باید گفت روسیه پوتین از شوروی سابق تلاشش بر این بوده که ایران از غرب جدا کند و خیلی خیلی هم موفق بوده در این راستا اما سیاستمداران ایران تعامل هم با غرب و هم باشرق در سرلوحه سیاست خود قرار نداده اند . و این باعث شکست سیاست خارجی ایران بعد از جنگ ایران و عراق شده است . ایران در قبال روسیه باید به خود بیاید .
  • Matin IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 1
    بهترین محصولات صادر میشه اینطوریه .وای به حال ما،به قول روحانی علی برکت ااا
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    بروکراسی زائد و عدم دقت و کندی دستگاه های مسئول . مثل دائر کردن سیستم بر خط با تولید کنندگان مبنی بر تامین نظر مشتریان. در فرصت معقول ارائه شده . از سوی آنان . خلاصه درس باشه برای صادرات و تولید کنندگان که خواهان روابط مستمر در یک مسیر دو طرفه . رضایت دو سمت
  • ح ر IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    متاسفانه نشریات موضوع کم کاری ارگان های مربوطه داخلی را وارونه می کنند
  • محمدرضا بهرامی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    بیشتر توجه کنند ، این موارد را به فال نیک بگیریم ، وقتی سیب درختی را با مایع ظرفشویی میشویم بازهم چربی دارد ! یعنی اینکه معده ، کبد ،روده ،قلب ، ترو خدا دقت کنید درآمد به چه هزینه ای؟ جان مردم ؟ ارگانیک
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    درضمن افزایش صادرات به یک کشور بزرگ مثل روسیه بایدبه 700هزاردلار راضی باشیم این پول برای یک کشوری هیچی نیست
  • ابراهیم IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    متاسفانه کنترل مستمر و واقعی بر روی محصولات کشاورزی و دامی صورت نمیگیرد هر چه می خوریم بیش از حد مجاز آلوده به مواد شیمیایی است.روسیه از ورود فلفل دلمه آلوده به کشورش جلوگیری کرده.
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    ورود محصولات مسموم که الان در صادرات به کشورهای دیگه هم با همین مشکل روبرو هستیم. از جمله در بحت صیفی جات و همچنین محصولات تراریخته که سالهات کشورهای اروپایی وارداتش رو ممنوع کردن .ولی متاسفانه در کشور ما به جد و جهت شعار خودکفایی دارن کشت میشن،باعث بروز سرطانها و بیماریهای بسیاری هست که این مهم رو نشون میده که همه کشورها برای مردمشون ارزش قایل هستن جز ایران .پس لطفا ارباب و رعیتش نکنید ربطی هم به سیاست نداره.ما کشوری هستیم با ظرفیت های زیاد و مسولان بی دست و پا.و داریم یکی پس از دیگری بازارها رو از دست میدیم.اول بازارهای کشورهای عربی رو در بحث لبنیات و گوشت و محصولات کشاورزی از دست دادیم و بعد بازارهای اروپایی که نشون از حمایت نشدن و بی مدیریتی در بخش کشاورزی و صنایع مرطبت هست.ما حتی نتونستیم تا الان یه بسته بندی شکیل و در خور بازارهای داخلی ارائه بدیم به نظرتون چطور میتونیم رقابت کنیم.اینم که از سفارتمون و دیپلماتیکمون .کشورهایی مثل ترکیه دارند جای ایران رو در بازارهای جهانی پر میکنند و این جایه بسی تاسفه که مسولان هنوز از خواب زمستونی بیدار نشدن.با همین فرمون که پیش بریم ایشالله خودکفا میشیم.
  • مهدی یاوری گلپایگانی IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 0
    الان دقیقا سوال اینجاست که پس تو همه ی این سالها، این موضوع واس مردم خودمون از جانب این سازمان های عریض و طویل مهم نبوده؟؟؟؟! خون اون ها رنگی تر مردم ماست!!! افسوس و صد افسوس
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    البته حدود 10،15سال پیش در یک سایت صادراتی به روسیه ، درخواست چند قلم میوهکرده بود ، تاجیکستان و افغان و ترکمنستان وچند شرکت ایرانی پیشنهاد داده بودن و اما بلا استثنا بقیه تجار کشورها دیگر بجون هم و مخصوصا ایران افتاده بودن و همه میگفتن فلانی اشغالند و ازما بخرید و طرف روس هم نوشته یود همه مینویسید داریم و هیچکس از گواهی سلامت چیزی نمی‌نویسه !!!
  • امین IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 0
    یادمه تو دزفول تو دهه هشتاد و جلوتر هویج رو با روش سنتی میشستند ولی با فاضلاب شهری!!!! یا سبزی رو با آب فاضلاب شهری آبیاری می‌کردند!!!! دوستان سموم و کودهایی که کشاورز مصرف میکنه اکثرا تقلبی هستند غیر از کودهای شیمیایی پتروشیمی ها. سموم و کود بی کیفیت باعث تکرار سم پاشی و مقاوم شدن آفت میشه . سموم تو ایران از نسل‌های قدیمی آفت کش ها هستند زیانبار خطرناک و کم اثر . کشاورز مقصر نیست تولید کننده سموم و کود مقصره .دامداری ما رو هم بیماری های دام نابود کرده اما شرکت های تولید داروی ما دارن نسل اول داروهای دامپزشکی رو تولید می‌کنند.دنیا از نسل پنجم تتراسایکلین استفاده میکنه ما از نسل اول . طبق فهم اندک دولت مردان ما وارد کردن هر چیزی مشابه داخلی داشته باشه ممنوعه فرق بین داروی نسل اول و پنجم رو هم نمیدونند تولید کننده هم به نفعشه که چیزی از این قضایا ندانند. در مورد سموم .خودرو. پوشاک .و.... همین وضعیته
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    وقتی عده ای از مسئولان و کارکنان در حوزه و زمینه ای بخش صادرات محصولات کشاورزی دارای دشمنی و عقده و کینه مشترک بر علیه ایران و روسیه داشته باشند نتیجه‌اش میشه همین...
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    اقاجان کشاورزی ایران هیچ نظارتی رونیست هر کشاورزی هرچی که خودش میخواد میزنه به محصولاتش وواسه چندتن محصول بیشترهرچقد دلشون میخوادکودشیمیائی میزنن که خودش باعث سرطان میشه بدبختی اینه کشورهای دیگه روی این مسئله حساس هستن ولی توی ایران جون مردم اندازه هویج ارزش نداره
  • حسین IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    این کشورها اغلب ارگانهای دولتیشون دنبال باج و زیر میزی هستند اگر نگیرند شروع به سنگ اندازی مکنند. عین کشور خودمونند.
  • حسین IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    قبلا مردم از صادرات چیزی نمیدونستن پس قیمت تمامی اجناس پایین بود این دلار کفتیم پشم پیله ای نداشت هر کسی ۵ تا بچه داشت. الان همه رو صادرات اوردن ۳ برابر صادر مکنند عوض جنس چینی اشغال یک برابر وارد مکنند بعد مدتی سطل اشغال . افتادیم روی دور باطل. جلوی صادرات بگیرید جلو واردات ۸۰ در صد اجناس زائد بگیرید ببینید تو مملکت ارزانی و فراوانی نشد.
  • سلحشور IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 0
    این اولین بار نیست که محصولات ایران برگشت می خوره، چند سال پیش هم به دلیل استفاده بیش از حد شیمیایی در هندوانه ها کشور عمان هندوانه ها را برگشت زد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    متاسفانه در کشور ما مسئولین اصلاً به فکر سلامتی مردم نیستند و هیچ کنترلی بر نحوه استفاده سموم کشاورزی صورت نمیکیرد و عامل اصلی ابتلای اکثر مردم به سرطان همین سموم موجود در محصولات کشاورزی است لذا پیشنهاد میگردد که تمام محصولات کشاورزی پس از آزمایش و بررسی و اخذ مجوز به بازار مصرف داخلی وارد شود و محصولات کشاورزی بدون برچسب بهداشت مجوز فروش نداشته باشند.
  • دلسوز IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    اولین وظیفه حاکمیتها و اساسا سیاست،حفظ جان انسانهاست. کشورهای دیگر که مثل ما جان شهروندانشون براشون بی ارزش نیست که هر سمی تحت عنوان کود به محصولاتشون بزنن و بخورد مردمانشون بدن
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    4 0
    خواهرم میگه یک کیلو گوجه خریدم مزه سم میداد بردم پس شون دادم مغاره دار گفت هرکی از این گوجه ها برده پسشون آورده دیگه از این کشاورز نمیخرم موندن یه صندوق موندن رو دستم. راست میگن ایرانی ها بیش از حد از سموم استفاده میکنند. اونها که مثل ما نیستن از محصولات ارگانیک استفاده میکنند که برای سلامتی مضر نباشن.
  • مهدی IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام اینجا همه نظر سیاسی دادن اینچور نیست ما کشاورزها باید در کنترل اب که هدر رفت زیادی دارم از نزدیک من شاهد و سموم تقلبی که تو بازار زیاده کنترل زیادی بشه ودولت به کشاورز های خرده مالک کمک کنه تا کشاورز بتونه هم نون زن بچه اش تامین کنه هم محصول با کیفیت تولید کنه همه شماهای که نظر دادین بیاین ی ک روز دستون بیل بدم بریم تووبیابون تو سرما وگرما کار کنید تا این همه متخصص نباشید تو همه چیز نظر بدین
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 4
    این که در ایران از سموم کشاورزی زیاد استفاده میشه شکی نیست ولی این به خورد ما میره و صادر نمیشه. وهمه میدونیم بهترین محصولات کشاورزی وبا کیفیت را صادر میکنن.ولی قطعا ویقینا همه ما دیگه بعد از چند سال متوجه شدیم که دشمن اصلی ما روسیه هست واین هم یک برنامه جدید اربای پوتین جهت گرفتن امتیاز بیشتر از ایران هست
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    آقا مگ محصولات کشاورزی و غذای ایران چه عیب و ایرادهای داره ک امثال حسین رضا زاده وزنه بردار و رضا یزدانی و پرویز هادی وو....دیگر قهرمانان ایران از این محصولات تغذیه میکنن و قهرمانی جهان و طلا کسب میکنند.......
  • سلام IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    بیچاره مردم ما که این سموم رو کیلو کیلو می‌خورند
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    مشکل اصلی سودجویی سیری ناپذیر یه عده مفت خور و حرام خور و نامرد است که مواد مسموم و بی کیفیت را به عنوان سم و کود به کشاورزان می فروشند. بایستی نظارت کامل انجام شود و متقلبان نابود کننده صنعت کشاورزی به سزای اعمالشان برسند
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    خدارو شکر بلکه این طوری یکم فراوانی بشه هموطنان بیشتر بهرمند شوند
  • محسن نصیری IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    سیب درختی کشاورزان مراغه دردستشان مونده مسعولان فکری به حال این مردم بیچاره بکنن
  • تورک اوغلی از تهران IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    دولت روسیه به سلامتی ملتش اهمیت میده ..بیشتر واردات میوه وتره روسیه از ترکیه هست ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس