مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌

با توجه به جمعیت کشور، در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود و مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در کشور ما به ازای هر نفر تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است.

به گزارش مشرق، عمده پالایشگاه‌های کشور در سالیان گذشته ساخته شده است و تنها پالایشگاه ستاره خلیج فارس اخیرا وارد مدار تولید شده است، ظرفیت طراحی شده پالایشی کشور در حدود ۲ میلیون بشکه در روز است و سالانه حدود ۱.۹ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی جهت مصرف داخل و صادرات فرآورده در کشور پالایش می‌شود.

بیشتر بخوانید

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور»،‌ در تصویر ۱ موقعیت مکانی پالایشگاه‌های کشور نشان داده شده است، همه پالایشگاه‌های کشور در نیمه غربی ایران احداث شده‌اند که در جدول ۱ اسامی و ظرفیت پالایشگاهی هر یک از آنها نشان داده شده است.

همچنین فرآورده‌های مختلف پالایشگاهی هر یک از پالایشگاه‌های کشور در سال ۹۷ در جدول ۱ و براساس ترازنامه هیدروکربوری در سال ۱۳۹۷، مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نشان داده شده است.

تصویر ۱- موقعیت جغرافیایی پالایشگاه‌های نفتی، میعانات گازی و برنامه ریزی شدهژ

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ +جدول و نمودار

جدول ۱- ظرفیت طراحی شده، بالفعل پالایشگاه‌های کشور و فرآورده‌های تولیدی به تفکیک پالایشگاه‌ها در سال ۹۷

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ +جدول و نمودار

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است

میزان مصرف سوخت در کشور و بررسی روند گذشته آن یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای برنامه‌ریزی جهت احداث پالایشگاه‌ها یا پتروپالایشگاه‌ها در آینده خواهد بود. به همین جهت میزان مصرف بنزین و گازوئیل کشور به عنوان مهم‌ترین فرآورده‌های سوختی با دیگر کشورهای دنیا مقایسه شده است.

میزان مصرف بنزین و گازوئیل در کشورهای مختلف دنیا و ایران در جدول ۲ نشان داده شده است. در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود. مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است.

رشد مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته در ایران حدود ۲۶۵ درصد بوده است در حالی که کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه در ۳۰ سال گذشته رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کرده‌اند و مصرف بنزین خود را کنترل کرده‌اند که در اروپا این امر سبب بسته شدن بعضی از واحدهای پالایشگاهی شده و بعضی دیگر از پالایشگاه‌ها نیز تغییر فرایند داده و تبدیل به پالایشگاه‌های زیستی (Bio-refinery) شده‌اند.

همچنین رشد مصرف گازوئیل در ۳۰ سال گذشته در کشور حدود ۶۱ درصد بوده است درحالی که مصرف گازوئیل در ۳۰ سال اخیر در ترکیه حدود ۲۱۰ درصد رشد کرده است و برخلاف مصرف بنزین عمده رشد مصرف سوخت در ترکیه مربوط به مصرف گازوئیل بوده است و از طرف دیگر کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه و روسیه در ۳۰ سال اخیر توانسته‌اند مصرف گازوئیل خود را نیز کنترل کرده و تقریباً ثابت نگاه دارند.

جدول ۲- مقایسه میزان مصرف گازوئیل و بنزین در ایران و کشورهای منتخب

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ +جدول و نمودار

رشد ۲۶۵ درصدی مصرف بنزین در ایران در ۳۰ سال گذشته

در نمودار ۲ میزان مصرف گازوئیل و بنزین در کشورهای منتخب از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ نشان داده شده است. نرخ مصرف بنزین و گازوئیل در ایران در ۳۰ سال اخیر روند صعودی داشته است (۲۶۵ درصد رشد در بنزین و ۶۱ درصد رشد در گازوئیل) و در صورت عدم کنترل این رشد مصرف در سال‌های آینده، ایران دوباره به واردکننده سوخت در منطقه بدل خواهد شد.

در نتیجه ضروری است این رشد مصرف با ابزاری نظیر توسعه سوخت‌های جایگزین جدید، افزایش بهره‌وری خودروها، هدفمندی یارانه سوخت و استفاده از حمل و نقل عمومی در سال‌های آینده به عنوان راهکار کاهش و کنترل مصرف سوخت استفاده شود.

تصویر ۲- روند مصرف بنزین و گازوئیل در ایران و کشورهای منتخب در ۳۰ سال اخیر

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ +جدول و نمودار

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ +جدول و نمودار

لزوم هدایت نفت‌کوره صادراتی به مصرف در پتروپالایشگاه‌ها

نفت کوره یکی از محصولات مهم در پالایشگاه‌ها است و می‌توان از این خوراک به عنوان سوخت کشتی‌ها یا خوراک برای تولید محصولات شیمیایی و پلیمری بهره برد. قیمت نفت کوره از قیمت نفت خام کمتر بوده و می‌توان به جای صادرات آن با برنامه‌ریزی درست از این ظرفیت برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر استفاده کرد.

در تصویر ۳ میزان تولید و مصرف و صادرات نفت کوره صنعت پالایشگاهی کشور نشان داده شده است. میزان تولید نفت کوره در سال ۱۳۸۷ در حدود ۲۰۰ میلیون بشکه در سال بوده و تا سال ۱۳۹۷ روند کاهشی داشته و به حدود ۱۵۰ میلیون بشکه در سال رسیده است.

تصویر ۳- روند تولید، مصرف داخل، بانکرینگ و صادرات نفت کوره

مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ +جدول و نمودار

در سال‌های اواخر دهه ۸۰ عمده مصرف داخلی نفت کوره در صنعت نیروگاه بوده است که با جایگزینی نیروگاه‌های گازی مصرف این بخش کاهش یافته است و بخش دیگری از مصرف نفت کوره مربوط به بانکرینگ (تأمین سوخت کشتی‌ها) داخلی و خارجی بوده است و مابقی نفت کوره تولیدی نیز صادر شده است.

در سال ۱۳۹۷ ظرفیت صادراتی نفت کوره کشور در حدود ۹۱.۵ میلیون بشکه در سال ( معادل ۱۲.۵ میلیون تن در سال) بوده است. این مقدار نفت کوره صادراتی پالایشگاه‌ها قابلیت مصرف در فرایندهای پتروشیمی دارد و می‌تواند به عنوان یک گزینه برای بهبود ضریب پیچیدگی پالایشگاه‌ها مطرح باشد، به این معنا که می‌توان از ظرفیت نفت کوره صادراتی فعلی ( ۱۲.۵ میلیون تن در سال) به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی برای تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر بهره برد و با ارتقای پالایشگاه موجود کشور آنها را به پتروپالایشگاه تبدیل کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسام IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    31 1
    خودروهای جهان هم سه برابر از خودروهای ایرانی کمتر سوخت مصرف میکنند
    • ناشتاس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      26 1
      بگید دوباره میخواید بنزین رو گران کنید!
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      19 0
      نگو نمی فهمند انهایی که میفهمیدند رفتند
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      12 0
      خیلی وقاحت میخاد با این گاریهای که هر 100 تا 10 تا مصرفش بیای و این تیتر رو بزنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      6 0
      آماری که هم مرجعش و هم صحتش مورد سواله! توی کشوری که خودرو با مصرف صدی 12 تا 15 با قرعه کشی تولید میکنه! خودرو هیبریدی یا برقی تولید نمیکنه و اجازه وارداتشو نمیده. ناوگان حمل و نقل عمومی درست و حسابی نداره! بیخیال! دستتو از جیبم بکش بیرون دیگه چیزی باقی نذاشتی!
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 3
      شماها ماشاالله ثروتمند هستید و همه ماشین دارید. خب آقایونا خانوما بفرمایید که آن مستضعف قشر ضعیف که ماشین نداره و شما دارین یارانه بنزینش را غصب میکنید و به ناحق می‌خورید ، چه گناهی داره؟ چون فقط پول نداره؟ بنزین مرفین شماست.
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      مقایسه بنزین مصرفی ایران با جهان رو گفتی ،حالا مصرف شیر و لبنیات و میوه و گوشت و امید به زندگی و تفریحات و... رو هم مقایسه ش رو بذار.
    • احمد IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      متوسط مصرف 206 و سمند و پراید و تیبا و ساینا شش تا هشت لیتره. کدوم ماشین در دنیا ساخته میشه که دو سه لیتر بنزین در صد کیلومتر می سوزونه؟ کرولا و کمری و مدلهای مختلف هیوندای مصرفشون اینقدره؟ آخه چرا مزخرف میگید؟!
  • مهدی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    17 1
    با تولید این ماشینها انتظار دارید مصرف کمتر باشه . ماشین در اروپا 3.5 مصرفشه . این بنجلا را جمع کنید مصرف پایین بیاد
    • احمد IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      چند تا ماشین پر فروش در اروپا که مصرف 3.5 لیتر هست رو نام ببر. من خودم میرم همشون رو به تعداد زیاد وارد می کنم، نصف قیمت می فروشم، به شما دو تا مفت میدم.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    15 1
    مصرف بنزین بخاطر شاهکاری های تولید ایران خودرو و سایپا است که هم به مردم و هم به دولت ضرر می زند و غیر استاندارد سازی ماشین با مصرف بالای بنزین است
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 0
      دولت خودش دوست داره مصرف بالا باشه هم پول فروش بنزین بر خلاف آب و برق همون لحظه میاد دستش نه بعد از دو ماه سررسید قبض هم اشتغال ایجاد میکنه
  • رضا IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    15 0
    این فقره مردم مقصر اصلی نیستن مقصر دولته که به دوتا لگن ساز اجازه تولید اشغال میده ، یه نگاه به دنیا بندازین ببینین چی سوار میشن نمیدونم مسولین ایران چه مشکلی با رفاه مردم دارن
  • US ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    11 1
    می خوان بنزین رو گرون کنن
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    12 0
    کشوری که زیر ساخت نداره کشوری که هری و یلخی مدیریت نداره کشوری که افتخارش پراید با مصرف بالای ۱۰ در صد باشد .ول کن بیشتر از اینها مغز شما کشش نداره
    • احمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      پراید و تیبا و کویک و ساینا و 206 که من سوار شدم، مصرفشون حدود 6 لیتر بود. شما اگر ماشین خارجی پرفروش و پرمصرف میشناسی که نصف این مقدار مصرف می کنه، نام ببر، من خودم میرم برات ده تا میارم مفت بهت میدم.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    16 0
    با دعا مصرف را کاهش دهیم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    15 0
    بنزین و گازوئیل که خوراکی نیستن بخوریم . شما ماشین کم مصرف درست کن و به قیمت مناسب بده دست ملت ، اگه بازم اضافه مصرف کردین آتیشمون بزن .
    • احمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      یعنی الان بنز و بی ام و بهت بدن، مصرف شما نصف میشه؟ اگر قبلش بری تحقیق کنی می بینی مصرفشون زیاد با ماشین های ایرانی فرق نداره، فوقش ده بیست درصد کمتر. ضمنا همه مردم دنیا بنز و بی ام و سوار نمیشن. اصلا بیشترشون خودروی شخصی ندارن.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    19 0
    دلیلش اینه خودروهای چند برابر مصرف میکنن با این خودروهای که داریم بهتر از اینم نمیشه
  • مهدی اسدی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    13 0
    سلام علیکم : من نمی دانم‌ این این خبر مصرف سوخت خودروها در خارج از کشور کمتر است یا خیر . ؟! به فرض که درست باشد . خودروهای خارجی قطعا مصرف کمتری دارند . ؟! خیلی از خودروها در خارج کشور هیبریدی هستند و بالتبع مصرف کمتری دارند یا اصلا سوخت فسیلی مصرف نمی کنند و به وسیله برق و برقی هستند ؟! به نطر می رسد هر سازمان و یا شخصی قصد تحقیق و بررسی بین مصرف سوخت بنزین در ایران و خارج از کشور را دارد این موارد را هم باید در بررسی و تحقیق خود لحاظ نماید . اینچنین حکم کلی صادر کردن ناصواب است . ؟! و قطعا نتیجه آن هم صحیح نخواهد بود . بگویید قصد افزایش قیمت را دارید ؟!
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    13 0
    دقیقا درسته وقتی مسئولین الگوی مصرف و اشرافیگری و نجومی بگیرو بریز و بپاش و فساد در جامعه باشن میشه این، سرانه بیکاری و کمبود درآمد و فقر وفلاکت چند برابر دنیاست؟
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    11 0
    پولی که مردم واسه خودرو که عرض کنم ارابه های مرگ و فرقون میدن و خوردوهای درپیت که سودش در جیب حکومت میره مصرف بنزینشون نسبت به سرانه بنزین چقدره؟
  • شهریار IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    14 0
    با موتور های پژو قدیمی و سوخت صدی 15 ، باید هم اینطور باشه
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 0
    خودرو آشغال تولید نکنید تا مردم بیشتر از سرانه جهانی مصرف نکنن. یجوری نوشته انگار دولت به مردم تویوتا پریوس قسطی ۱۰ ساله میده!!؟
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 4
    تفت ازخودمان هست پالایشگاه ها ازخودمان هست پس دنبال افزایش قیمت بنزین وگاز،اب وبرق ومایحتاج مردم نباشید-چون این خواسته دشمنان داخلی وخارجی هست برای نارضایتی بیشتر مردم-بجایش دنبال جلوگیری از فساد بی عدالتی مفتخوری تنبلی خیانت جنایت غارت قاچاق و نا کارامدی ....خودیها ونخودیها درسیستم باشید
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    13 0
    شروع شد دیگه گرونی بنزین
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 0
    برادر این کار شما دراصطلاح قیاس به غیر است.نه حقوق نه ایمنی جاده ها نه سیستم حمل و نقل عمومی نه ماشینها نه.....بهم نمیخوره بعد تو یهو میای مصرف سوخت باهم مقایسه میکنی
  • موافق بهینه سازی انرژی ، مخالف دست اندازی به جیب م IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    12 0
    همیشه در این گونه تحلیل ها مقصر رو مردم جلوه میدن، بابا یه نگاه به خوروهاتون و انحصار ایجاد شده بندازید، همه چی دستتون میاد، در ضمن اگه توجه داشته باشید جور گران شدن بنزین و انرژی دیگر که به خاطر بی تدبیری مسولیت در کنترل قیمت دلار و تورم هست رو مردم میکشند. همیشه هم بهونه اینه که پرمصرفها بیشتر از انرژی استفاده میکنند ولی دست آخر قشر متوسط باید از جیب پرداخت کنه، هر سال جریان همینه، کی نوبت ما میشه که دست دولت رو از جیبمون قطع کنیم ، نمیدونم
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    مشکل از خودروهای پر مصرف و بی کیفتان هست. نه مردم
  • GB ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 4
    چون قیمتش بسیار ارزان است. مصرف بی رویه بالا است.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    مساحت ایران و اینکه شهرها دور از هم هستند،حمل و نقل قدیمی که سبب میشه مردم بیشتر به سمت استفاده از خودرو شخصی بروند،خودروهای ساخت داخل که پرمصرف هستند و ..... .مصرف سرانه بالا حاصل بی عرضگی و بی برنامگی مسئولان کشور هست
  • DE ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    مصرف سرانه بنزین و گازوئیل در ایران ۲ برابر متوسط جهانی‌ .اولا خیلیش در ترافیک و درجا دود میشه میره هوا .ثانیا بخاطر اینه که باک ماشین رو تا خرخره پر میکنند ماشین تویق میشه به پرخوری ما هم هر وقت یخچال خونه مون پر باشه دوسه کبلو اضافه وزن میاریم. وانگهی پیاده و یا با دوچرخه کلاس نداره /طرف ادعا میکنه از نوادپان کورشه دوقدم نمیتونه پیاده بره سبزی خوردن بخره بعد لشکر کورش 100 هزار نفر میرفتند پیاده و سواره با روم در اروپا میجنگیدند.شاید هم با آژانس و تور هوایی میرفتند.چیمدونم.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    لطفاً از میزان استاندارد بودن و مصرف خودرو ها و قیمت اونها در ایران و خارج هم بگید، تک بعدی بررسی کردن مسائل چقدر از حقیقت رو نشون میده
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    اونیکه میخواد بفهمه خودشو به خریت زده ماشین های دنیا مصرفشون یک سوم خودرو های داخلیه شما هم خر و میخوای هم خرما رو خدا به زمین گرم بزن شمارو همین روزا هر بلایی سر ملت ایران بیاد حقشه
    • احمد IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      کدوم ماشین در دنیا یک سوم مصرف پراید، یعنی دو لیتر در صد کیلومتر می سوزونه؟
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    تنها راه ایران وایرانی درشرایط بسیارحساس حال وآینده کشور،منطقه ودنیا(عدالت،اقتدار،استقلال،خودکفایی،انواع پیشرفتهاعلی الخصوص پیشرفتهای هسته ای بدون محدودیت،شرط وبازرسی جاسوسان،مقاومت،جهاد وجنگ....)درمقابل(استکبار،غارتگران،تحمیلگران،اشغالگران،انحصارطلبان،مداخله جویان،خرابکاران،جنایتکاران،گاوهای شیرده،شیفتگان وهمدستان استکبار،امتیازیها،سهمیه ایها،منتصبان بی رقابت،خائنین،منافقان ومفسدان خودی نخودی وابسته داخلی وخارجی...)هست.ولاغیر
  • ايراني IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    يه ذره مشرق شرافت داشته باشي بد نيست !!!!!!! دستاور انقلاب برا ملت شده استفاده از خودرو با تكنولوژي 40 سال قبل اونم به قيمت گزاف ...... بعد اونقدر توجيه و پوشش كاري گند و كثافات براتون مهم شده كه مياين مصرف خودرو روز دنيا رو با ايران مقايسه ميكنيد؟ انسان باشيد انقلابيون شايد اخرتي باشه و اونجا خوب و بد ديگه از رسانه هاي شما تعيين نخواهد شد
    • احمد IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 0
      شما شرف داشته باش، بگو کدوم ماشین از بین تیبا و ساینا و 206 و سمند و دنا و شاهین و ال90 و 207 با تکنولوژی 40 سال پیش دارن تولید میشن؟ کدومشون مصرفشون دو برابر یه ماشین معمولی اروپایی یا آمریکایی هست؟ شرف داشته باش، بگو...
  • از شهرستان سراب IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    در کشورهای پهناور دنیا مثل چین آمریکا کانادا برزیل استرالیا هندوستان احمل و نقل اکثرا توسط کشتی و قطار و هواپیما انجام میشه و این امر موجب صرفه جویی فراوانی میشه اکثر کشورهای اروپایی هم مساحت بسیار کمی دارند و این امر هم موجب کاهش مصرف سوخت میشود البته خودروهای بسیار قدیمی و فرسوده ایران اعم از خودروهای سنگین و نیمه سنگین و سواریها هم مصرف بسیار بیشتری نسبت به نمونه های مشابه دارند شما حساب کنید در ایران هنوز کامیونهای بنز 1924 تولید و عرضه میشوند که در اروپا انها را در موزه ها میتوان دید همچنین ایران از نظر جغرافیایی یک کشور کوهستانی هست که جاده هایی پر پیچ و خم و با سینه کشیهای بسیار داره که مصرف سوخت افزایش پیدا میکنه همچنین ایران از نظر مقدار جاده ها و راه اهن نسبت به وسعت شرایط مطلوبی نداره و جاهایی وجود دارند که بخاطر نبود جاده میانبر مسیرهایی طولانی پیموده میشه به عنوان مثال سراب تا میانه بخاطر وجود رشته کوه بزقوش بجای مسیر 60 کیلومتری باید مسیر 180 کیلومتری طی بشه و سالهاست وعده نمایندگان مجلس مبنی بر احداث جاده در حد شعار مانده همچنین تقسیمات استانی غلط هم موجب افزایش مصرف سوخت در کشور میشه به عنوان مثل شهر آستارا تا اردبیل 75 کیلومتر فاصله داره ولی تا رشت 200 کیلومتر و اهالی آستارا بجای طی این فاصله بسیار نزدیک برای انجام خریدها و کارهای اداری و درمانی و تحصیلی فاصله طولانی تر را طی میکنند که قطعا موجب افزایش مصرف سوخت در کشور خواهد شد یا مثلا شهر تنکابن که تا رشت بسیار نزدیکتر از ساری هست همچنین کمبود امکانات در شهرستانهای کوچک اعم از اموزشی پزشکی گردشگری و... موجب انجام سفرهای بین شهرستانی بسیاری شده کمبود خطوط قطار شهری و مترو هم دلیل دیگریست البته کامیونها و کشنده های مدرن در دنیا قطعا مصرف بسیار کمتری از کامیونهای فرسوده ایران دارند
    • احمد IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      0 0
      اسراف ما با این حرفها توجیه نمیشه. اولا همه دنیا اروپا و آمریکا و کانادانیستن. بیشتر جمعیت دنیا در چین و هند و شرق آسیا هستن. دوما بیشتر مردم دنیا اصلا خودروی شخصی ندارن. اونهایی که دارن، دستشون به بنزین 3 سنتی نمیرسه. اگر بنزینشون لیتر ده سنت باشه، مصرفشون اندازه ایران میشه. هیچ کجای دنیا مسافرکش شخصی وجود نداره. چون صرف نمی کنه.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    این قیاس نشانگر نادانیست
  • عباس IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    آمار اشتباه هست.لطفا لینک زیر بررسی شود: https://www.globalpetrolprices.com/articles/52/
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    پس دولت آقای رئیسی لطف کند در اولین قدم خطوط حمل و نقل عمومی را تقویت کند.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    به دلیل 1. مصرف بالای خودروهای داخل ساز 2. ترافیک وحشتناک شهرهای بزرگ3. کمبود وسایل عمومی و..... لطفا لطفا مطلب را در تمام ابعاد ببینید و راهکار اصولی بدهید . مردم عزیز رعایت می کنند.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    انصافا قیمت گازوئیل مفته باید ده برابر بشه تریلر ها ۵۰ میلیون کرایه میگیرن این انصاف نیست میتونن با افزایش قیمت یارانه و عمران کشور رو افزایش بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس