بیانیه اصلاح‌طلبان: بحران آب در ایران بحرانی ملی است

جبهه اصلاحات ایران طی بیانیه ای به موضوع کم‌آبی و تجمع کشاورزان اصفهان پرداخت.

به گزارش مشرق، جبهه اصلاحات ایران طی بیانیه ای به موضوع کم‌آبی و تجمع کشاورزان اصفهان پرداخت.  

در بخشی از این بیانیه آمده است: اعتراضات اخیر کشاورزان اصفهان و تجمع اهالی اصفهان برای مطالبهٔ احیای دائمی زاینده‌رود آخرین نشانی وخامت حکمرانی آب و ضرورت توجه موثر به ابرچالش ملی آب است. اعتراضات هم‌وطنانمان در خوزستان و چهارمحال و بختیاری و بحران‌ها و مسائل روزافزون مرتبط با آب در ۲۸ استان کشور هم حاکی از ملی و خطیر بودن این ابرچالش است.  

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه اخیر خود آورده است: در گام اول نیازمند اجماع ملی بر سر به رسمیت شناختن بحران آب در ایران هستیم: ایران کشوری کم‌آب است که بعد از دهه‌ها کم‌توجهی و سوء حکمرانیِ آب اکنون به مرحلهٔ بحران آبی رسیده‌است و پیشگیری از تشدید بحران و نتایج سهمگینی که می‌تواند برای ایران و شهروندانش داشته باشد، مستلزم عزمی ملی و فوری و هم‌افزایی حل مساله‌ایِ نهادهای حکمرانی، جامعهٔ مدنی و شهروندان است.  

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است: صنایع آب‌بر و ناپایدار در فلات مرکزی، کشاورزی ناپایدار، برخی سدسازی‌های فراتر از ظرفیت زیست‌بوم طبیعی، اقتصاد کنونی آب که مشوق مصرف بی‌رویه و نابهینهٔ آب می‌شود، طرح‌های انتقال آب برای مصارف غیرشرب، مبنا نبودن آمایش سرزمینی کارشناسانه در سیاست‌گذاری اسکان جمعیت و مکان‌یابی طرح‌های توسعه در صنعت و کشاورزی، ظرفیت کمِ برنامه‌ریزی توسعه‌ای پایدار و متوازن و اجرای برنامه‌ها، سیاست‌های جمعیتیِ فراتر از ظرفیت زیستی ایران، استفادهٔ بی‌رویه از منابع غیرسطحی آب با چاه‌های عمیق فراتر از حد مجاز و ضعف ظرفیت‌سازی برای اشتغال در حوزه‌های غیرکشاورزی همه از جمله عواملی بوده‌اند که در دولت‌های دهه‌های گذشته به شکل‌گیری وضعیت بحران آبی کمک کرده‌اند. مسئولیت‌پذیری مشترک پیش‌نیاز برنامهٔ اقدام مشترک ملی است.

اصلاح‌طلبان در بیانیه خود آورده‌اند: بحران کنونی آبی در ایران مصداق روشنی از مسالهٔ بغرنج و پیچیده در سیاست‌گذاری است. همان‌طور که ایجاد این بحران محصول دهه‌ها انباشت خطای سیاستی است، حل ریشه‌ای آن و سازگاری موفق با کم‌آبی در ایران راه حل ساده و فوری ندارد. از ضرورت‌های شناسایی موفق راه حل موثر برای این بحران جلب مشارکت نمایندگان همهٔ ذی‌نفعان در گروه‌های اجتماعی و مناطق مختلف ایران، دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط و نیز متخصصان تراز اول حوزه‌های متکثر مربوط به حکمرانی و سیاست‌گذاری آبی است. راه حل این بحران بدون مذاکره و گفتگو و مشارکت وسیع و عمومی و هم‌افزایی بخش‌های متکثر جامعه و حاکمیت و متخصصان نه کشف و شناسایی می‌شود و نه اجرا و محقق.     

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در ایران امروز، توجه بیشتر به صیانت از محیط زیست دیگر صرفا اقتضای عدالت بین نسلی و ادای حق آیندگان نیست، بلکه لازمهٔ آب کافی و هوای سالم داشتن و زندگی بهتر شهروندان امروز هم هست. متاسفانه ایران در اجلاس جهانی و با اهمیتِ کاپ‌۲۶ در گلاسکو دربارهٔ تغییرات اقلیمی نقش موثری ایفا نکرد و مطالبه‌کردنی است که مجموعهٔ حکمرانان ایران به ضرورتِ پایداری و توازن فرآیندهای توسعه در عمل توجه موثر بیشتری نشان دهند و دولت ایران نیز در ساختن تعهدات جهانی برای پیشگیری از تشدید تغییرات اقلیمی نقش فعال‌تری ایفا کند و دیپلماسی محیط زیستی را جدی‌تر بگیرد.   

اصلاح‌طلبان تاکید کرده‌اند: بحران آبی در ایران بحرانی ملی است و چاره‌اندیشی برای آن نیازمند رویکرد ملی، کارشناسانه و بلندمدت است. از هر اقدامی که این بحران را نادیده بگیرد یا به رقابت‌های منطقه‌ای فروبکاهد و زمینه‌ساز افزایش تنش میان شهروندان مناطق مختلف ایران شود باید پرهیز کرد. ایرانیانی که قنات و کاریز و فناوری‌های سنتی و خرد اقلیمی‌شان برای مدیریت منابع محدود آب از امتیازات تمدنی‌شان در جهان بوده است، نیازمند همبستگی و هم‌افزایی ملی برای سازگاری مجدد با کم‌آبی در ایران امروز و فردا ‌اند.   

همچنین در این بیانیه افزوده شده است: حل بحران آب در ایران صرفا مساله‌ای تک‌بعدی و فنی نیست. توقف بارگذاری بیشتر روی منابع محدود آبی در فلات مرکزی خشک ایران، تسریع تنظیم سند روزآمد آمایش سرزمینی پایدار و جدیت در اجرای آن، حسابرسی دقیق‌تر آب در ایران، انتشار شفاف داده‌های منابع و مصارف آب در ایران، اقتصاد آب، انتقال تدریجی صنایع آب‌بر به سواحل جنوبی ایران، جدی گرفتن اقتضائات فناورانه و نهادیِ صرفه‌جویی در مصرف آب، به‌کارگیری جمعی از تواناترین متخصصان و مدیران، بهره‌گیری از آخرین تجربه‌ها و دانش بشری برای مدیریت بحران آب، افزایش تنوع اقتصادی، توانمندسازی کشاورزان ایران، افزایش اشتغال جایگزین کشاورزی (که مستلزم افزایش رشد فراگیر اقتصادی ایران از طریق رفع تحریم‌ها و بهبود حکمرانی اقتصادی است)، دانش‌بنیان‌تر شدن الگوی توسعه در بخش خدمات و کشاورزی و صنعت، آگاهی‌افزایی عمومی بیشتر، تقویت دیپلماسی آب، افزایش اعتماد متقابل نهادهای حکمرانی و مدنی برای تسهیل همکاری‌ شهروندان و سیاست‌گذاران، تمهید مذاکرات اجتماعی بین ذی‌نفعان، تن دادن به اقتضائات استقلال بروکراسی شایسته‌سالار و ملی و برنامه‌ریزی بلندمدت، و در یک کلام افزایش کیفیت حکمرانی و توانایی جامعه همه از لوازم بهبود عملیِ حکمرانی آب در ایران و پیشگیری از تبدیل آن به بحران امنیت ملی و عامل نزاع‌های داخلی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عبدالله مومن IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    5 3
    اینان نفرموده اند که چه کسی این بحران را بوجود آورده است ؟! هههههههههههه
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 0
      خدایی این دیگه ربطی به آمریکا و اسرائیل نداره
  • SE ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    12 4
    و این بحران را دولت اصلاحات درست کرد
    • SE ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 1
      سانسورچی
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 2
    اصلاحاتچی نمی گوید که اولأ که باید همین کارهایی را که ادعا می کنند باید کرد نکرد و که این کارهایی را که ادعا می کنند نباید می کرد کرد. ثانیأ در این ادعاعیه اصلاحاتچی بیشتر از اینکه دغدغه آب داشته باشد دغدغه "حکمرانی" دارد. طفلی ها...
  • SE ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    7 1
    البته ریشه اولیه بحران آب با تخت قاپوی رضاخانی شروع شد
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 3
    نخیر مقدار زیادی از بحران آب حاصل گندهای مدیریتی شما افسادطلبان است احداث صنایع آب بری مثل فولاد و ذوب آهن در اصفهان در زمان هاشمی رفسنجانی (استانداری جهانگیری) و کاشی و سرامیک در یزد در زمان دولت اصلاحات خاتمی در کاهش آب منطقه تاثیر زیادی داشته...
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      بر طبق گزارش جدید وزارت نیرو کل صنایع اصفهان ۶ درصد آب زاینده رود رو مصرف کردن.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 1
      ذوب آهن در زمان محمدرضا تاسیس شد و الان کلا ۱۴ میلیون مترمکعب آب پساب مصرف میکنه همینطور ۲۴ میلیون فولاد. برای صنعت ستیزی بهانه دیگری پیدا کنید.
  • DE ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    4 1
    بیانیه اصلاح‌طلبان: بحران آب در ایران بحرانی ملی است. چونکه آب ملی است و بحراان هوا نیز بحران ملی است چون هوا ملی ست و بحران خربزه و هندوانه و انار و موز ....هم بحران ملی است چون کلا همه ملت این نوع میوه ها را استفاده میکنند بحرانهای ملی دیگری هم هست مانند دوچرخه سواری بانوان نغمه های شجریان فوتبال مختلط و خصوا رای نیاوردن غربگدایان و تودهنی خوردن اصلاح تبه کاران از ملت هم بحران ملیست زیرا اکثریت ملت زدند تو اخم این غربگداها .من کلی بحران ملی برا گفتن دارم ولی خودم هم دچار بحران پر آبی شدم بحران ملی خودم را گیر انداخت فعلا بدوم.....
  • FR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 2
    اصلاح طلبها وقتی خودشان در قدرت هستند رقبا را بعنوان بی سواد و لبو فروش و غیره تحقیر میکنند وقتی رقیب بر سر کار است در بهترین حالت درخواست مشارکت کلی برای اداره کشور مینمایند ..
  • بازنشسته فرهنگی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    ما بحران اب نداریم سوء مدیریت دولت اصلاحات اینجوری اشکار می شود .شما هم بابیانیه تبرءا نمی شوید .
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    باز هم کلید واژه های کلیشه ای و کلی گویی و باز هم مثل استادشان باید باید باید باید ........ یک دهه به جای چاره اندیشی و تدبیر آب خوردن مملکت را هم به برجام وصل کردید و بذر نا امیدی و خاک مرده در همه جای مملکت پاشید الان هم برای دیگران کارشناسی می کنید . اول کم کاری خودتان را اعتراف کنید بعد ما از شما بقیه قضایا را قبول می کنیم
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    اونوقت نقش شما اصلاحاتیا توش چیه ؟اینم بگین اگر شرف دارین بگین
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 1
    دهه ها انباشت خطای مدیریتی . خب خب اره اما ببینیم این چنددهه دست کی بوده ؟موسوی هشت سال (اون موقع نخست وزیر همه کاره بود) هاشمی هشت سال خاتمی هشت سال روحانیم هشت سال خب این 32سال . خب عشقیا فقط محمودی ازدستتون دررفت . حالا که اشتباه کردین تو مملکت میاین بیانیه میدین
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    جنابان اصلاح طلب، فقط نام و وجود شما جنجالی​ و مفسده خیزه..... « مارا بخیر شماها امید نیست، خواهشاً جون ننه جانتون شر مرسانید.....»
  • امیر IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    وقتی دزد داد میزنه آی دزد آی دزد همون موقع آخرالزمونه!
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    خدائیش فکرنکنم هیچ کشوری مثل ایران توهراستانش10تاشهرباشه وتوهرشهرش 50تاروستا. خب مشخصه که هرروستابا50خانوارهم که باشه صددرصدچاه میزنه وبی حساب وکتاب برداشت آب دارند آخرش هم میشه موقعیت الان.
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 3
    جاوید اصلاحات
  • GB ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    بحران؟ کدوم بحران
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 1
    اگر بجای فساد غارت دلارهای جمدانی فساد وخیانت وجنایت .....هزینه میکردید برای آب وبرق وانواع پیشرفتها اقتدار خودکفایی عدالت استقلال .....-بحرانها ملی نمیشد
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 2
    مردم اصفهان ظاهرا با حیوانات از جمله سگ بدرفتار هستند و به نظرم این عامل باعث خشکسالی شده.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      آدم میمونه به موجوداتی مثل تو چی بگه حتی لیاقت فحشم ندارید. اتفاقاً با حیواناتم مهربانیم
  • TR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    متاسفانه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 3
    به این اصلاح طلبا هم فرصت بدیم دولت رو مدیریت کنن خیلی خوش فکرن
    • حیدر صالح DE ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      32سال دولت دست همین اصلاحچی ها بوده هیچ خاصیتی نداشتند الان مثلا میخوان چه کاری بکنن؟
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    عجبببببببببببببببببب
  • طاهری IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    ... پس برای همین آب کشاورزی و آشامیدنی مردم رو در دریاچه ارومیه هدر دادید ؟! و افتخار کردید ؟!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    رود خروشان فساد از جبهه اصلاحات سرچشمه می‌گیرد و مردم اکنون در گیر سیلاب هستند !
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    چی بگم!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    خدا از اصلاحات نگذره
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    الان حتی در استانهایی که یک مقدار اب دارند از روش غرقابی برای ابیاری زمین زراعی غیر مکانیزه و غیر اصولی با نهالهای کمبازده و اصلاح نشده استفاده میشود و کسی نیست پیگیر بهینه سازی مصرف اب زراعی باشد. چند سال در میان وزیر و معاون و رئیس تغییر میکند و همان رویه قبلی اشتباه ادامه پیدا میکند. وقتی زاینده رود و مشابه ان خشک میشود دنبال مقصر هستند که چرا سرشاخه ها استفاده نامناسب شده . صنایع هم اب را بازیافت نمیکنند و الوده میکنند و رها میکنند
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    مثلا کشت و صنعتها طی چند سال اخیر مورد حمله اقوام اصلاحطلب و سازمان خصوصیسازی برای خرید و ناکارامدسازی بود و موفق شدند. این اراضی وسیع اگر ابیاری قطره ای شوند علوفه و ذرت و میوه یک استان را تامین میکردن که نکردند و منجر به وابستگی در راستای اهداف دشمن شد. اولین اولویت کشاورزی به نظم ممانعت از ابیاری قطره ای باشد همراه با بهینه سازی و اصلاح باغات زراعی و درختان مثمر و استفاده از چالکود به جای کود دهی غیر متعارف
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    هیچ اقدامی برای نظارت بر کاربری اب در زراعت و صنعت و ارزیابی زیستمحیطی نمیشود و نشده و هدر رفت و ناکارامدی اب در همه زمینه ها مشهود است
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    اولا بحران اب جهانى است نه فقط ملى ثانيا درايران كارها با اجماع انجام ميشود هركار درست يا غلطى كه درخصوص تامين اب وابرسانى انجام شده شماها حد اقل يك پاى ان بوده ايد ثالث خست طبيعت درميزان بارش كشور وگشاده دستى مردم درمصرف اب همخوانى ندارد وازهمه مهمتر مديريت اب دردستان اصلاح تاكنون ابزارى براى براندازى بوده است
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    از بعد انقلاب بیشترین سهم حکومت در اختیار همین غرب زده های به اصطلاح اصلاح طلب بوده اگر آبی از اینا گرم میشد تا حالا شده بود.اگه واقعا اینا برنامه ای داشتن لجرا کرده بودن چون بیشترین تایم حکومت دستشون بوده.کل حرف این جماعت وطن فروش اینه که ایران باید بره زیر چتر آمریکا.یعنی اینکه هر چی داریم بدیم بره فقط نوکری آمریکا رو کنیم.چیزی که قبل انقلاب توسط شاه انجام میشد الان توسط غرب گرایان و بازماندگان شاه در حال پیگیره.
  • حسين DE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    بحران اقتصادى هم كه نتيجه سياستهاى خائنانه و غارتگرانه اصلاح طلبان و ليبرالها در طى مدت زمان بر سر قدرت بودنشان ايجاد كردند بحران ملى است،تمامى بحرانهاى"ملى" ايجاد شده بعد از انقلاب ماحصل عملكردهاى خائنانه جريانات اصلاح طلبان و ليبرالهاى مزدور و وطنفروش است.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 2
    بانيان وضع موجود چقدر پررواند!؟رو كه نيست سنگ پاي قزوينه!
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    حالا شما اصلاح طلبان مردمی شدید
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    چندسال سال میرحسین موسوی۸سال رفسنجانی ۸سال خاتمی ۸سال روحانی ... درست میگن سیاست گذاری غلط باعث شده...
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    جدی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس