روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

مذاکرات ایران و ۱+۴ امروز (پنج‌شنبه) در حالی وارد چهارمین روز می‌شود که بنظر می‌رسد با جدیت تیم اعزامی کشورمان برای رفع تحریم‌ها، غرب برای اتخاذ تصمیم‌های مهم دچار سردرگمی شده است.

به گزارش مشرق، پس از گذشت ۲۳ هفته از آخرین دور مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴، بار دیگر نمایندگان کشورمان و اعضای باقی‌مانده در برجام، در هتل کوبورگ وین پشت میز مذاکره نشستند تا برای رسیدن به یک هدف خاص، یعنی لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران به گفتگو بپردازند.

غرب به دنبال نمایش عدم جدیت ایران برای آغاز مذاکرات بود

از فضای شکل گرفته در هفته‌های منتهی به تعیین زمان آغاز مذاکرات، اینگونه برداشت می‌شد که کشورهای غربی بر لزوم تعجیل ایران برای حضور در پای میز مذاکره تاکید دارند. این تاکید غربی‌ها از آنجایی نشات گرفت که آن‌ها تصور می‌کردند ایران عزمی برای حضور در پای میز مذاکره را ندارد؛ اما پس از اعلام زمان برای ازسرگیری مذاکرات از طرف علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، به یک‌باره فضا تغییر یافت و غرب با بهانه‌تراشی‌های مختلف و اتخاذ مواضع خصمانه، بار دیگر ثابت کرد که از ثبات سیاسی در تصمیم‌گیری بهره‌مند نیست.

همزمان با جنگ رسانه‌ای غرب، رژیم صهیونیستی نیز نقش مخرب همیشگی خود برای ضربه به منافع ملت ایران را با تمام قدرت پیگیری کرد و وزیر امور خارجه این رژیم با آغاز تور اروپایی، به انگلیس و فرانسه سفر کرد.

روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به همراه همتای انگلیسی خود در یادداشتی مدعی شدند «لندن و تل آویو شب و روز برای مقابله با دستیابی ایران به سلاح هسته ای با یکدیگر کار خواهند کرد»

اختلافات جدی بین کشورهای اروپایی پس از سفر دوره‌گرد صهیونیستی به انگلیس

بنابر گزارشات دریافتی از وین، این موضوع علاوه بر اینکه مورد اعتراض جدی تیم مذاکره‌کننده ایران قرار گرفته است، در بین سه تیم مذاکره‌کننده اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) نیز مورد انتقاد واقع شده است. البته به نظر می‌رسد موارد اختلافی بین این سه کشور اروپایی به همین یک مورد ختم نمی‌شود و در درون تروئیکای اروپایی شکاف عمیقی در خصوص سایر مسائل نیز وجود دارد.

البته ایران رسماً در این خصوص اعتراض خود را اعلام کرد و سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه، در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: «وزیر خارجه انگلیس در شب گفت‌وگوهای وین با طرفی که پنهان نکرده و از روز اول تمامی تلاشش را کرده که برجام امضا نشود و از بین برود و عامل بخشی از اقدامات سرکشانه دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام بوده است و امروز هم به عنوان مخالف اصلی گفت‌وگوها در وین و احیای برجام است، دیدار کرده است»

روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

خطیب زاده در ادامه می‌افزاید: «شما وقتی این آرایش را می‌بینید متوجه می‌شوید که حداقل در حوزه برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم برای رفع تحریم‌ها به وین نمی‌آیند و این نشان می‌دهد که نه تنها جدی نیستند بلکه به دنبال ایجاد زمینه‌هایی هستند که هم این مذاکرات طولانی شود و هم این‌که اجرای برجام به صورت موثر اتفاق نیفتد.»

تلاش‌های ناکام وزیر صهیونیستی در پاریس

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دومین مقصد خود به فرانسه سفر و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد. «یائیر لاپید» در این سفر تلاش داشت تا طرف فرانسوی را به شکست مذاکرات وین متقاعد کند. او در دیدار با مکرون درخصوص طرح جایگزین مذاکرات هسته‌ای سخن گفت و به دنبال نتایجی از جنس دیدارهایش در لندن بود که موفق به این کار نشد. ناگفته نماند که گفتگوی تلفنی رئیسی و مکرون که یک روز قبل از دیدارهای لاپید انجام گرفت، نقش مهمی در ناکامی صهیونیست‌ها در پاریس داشت.

رئیس جمهور در گفتگو با همتای فرانسوی‌اش تاکید کرد: «اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در این مذاکرات است.»

روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز همزمان با آغاز گفتگوها برای رفع تحریم در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «طرف‌های مقابل می‌بایست به تعهدات کامل خود در برجام برگردند. در این صورت ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد. همچنین این نکته اهمیت دارد که هر نوع توافق حاصله، قابلیت راستی آزمایی موثر داشته باشد.»

روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

تاکید یکی از کشورهای ۱+۴ به نقش مخرب اسرائیل در مذاکرات

نشست مقدماتی ایران و کشورهای ۱+۴ در عصر روز دوشنبه (۸ آذر) آغاز شد.
در بخشی از این نشست که به ارائه گزارشی از روند اجرای برجام و همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختصاص داشته، نماینده یکی از هیئت‌های طرف مقابل تلویحاً به نقش مخرب رژیم صهیونیستی در مذاکرات اشاره و تاکید کرده که نباید از یاد برد آسیب به دوربین‌ها و تجهیزات آژانس، ناشی از اقدامات خرابکارانه یک طرف ثالث بوده است!

روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پس از پایان نشست مقدماتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «آن چیزی که از ۶ دور گذشته گفتگوها پیش روی ماست یک پیش نویس است نه یک توافق، پیش نویس محل مذاکره است به همین جهت تا وقتی راجع به همه چیز توافق صورت نگیرد، درباره هیچ چیز توافق نشده است.»

وی افزود: «بر این اساس همه مباحثی که در ۶ دور گفتگوهای وین به جمع بندی رسیده قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت وگو در نشست هم بود.»

نکته‌ی مهم از شش دور مذاکرات گذشته

اما معنی این حرف چیست!؟ بنابر اطلاع، عمده مطالب مطرح شده در شش دوره‌ی گذشته مذاکرات، بیشتر پیرامون پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان بوده؛ موضوعی که بیشتر مورد علاقه‌ی طرف‌های غربی است اما هدف علی باقری از بیان نکته مذکور این است که در صورت عدم لغو تحریم، در مورد هر آنچه که تاکنون صحبت شده است هیچ قابلیت اجرایی وجود ندارد.

اقدام ضد تحریمی تیم مذاکره‌کننده ایرانی و تمجید چین و روسیه

با همین اصرار و پافشاری تیم مذاکره‌کننده‌ی کشورمان بر اولویت‌دار بودن رفع تحریم‌ها، تصمیم بر آن شد که اولین جلسه به کارگروه رفع تحریم‌ها اختصاص یابد. در همین خصوص باقری گفت: «باید در دستورکار نخست و اولویت دار کمیسیون مشترک برجام، رسیدگی به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد که این مسئله مورد اتفاق نشست قرار گرفت و بر همین اساس نیز مقرر شد صبح سه‌شنبه (نهم آذر) نشست کارگروه تحریم در وین برگزار شود.»

در این خصوص ایران با ارائه پیشنهادات و مطالبات خود در محورهای مشخص و دسته بندی شده سایر طرفین را به ارائه فعالانه پیشنهادات توصیه کرد. این رویکرد عملگرایانه و دسته‌بندی روشن از طرف کشورمان مورد تمجید هیئت‌های چین و روسیه قرار گرفته است.

اما بنظر می‌رسد سه کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) بر لزوم مشورت با آمریکا تاکید کردند؛ واقعیتی که ادعای استقلال سیاسی آن‌ها را پوچ و توخالی نشان می‌دهد.

اروپایی‌ها فرآیند تصمیم‌گیری در مذاکرات وین را کُند کرده‌اند

از طرف دیگر بر اساس گزارشات دریافتی از وین، دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات، فاقد قدرت تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مختلف کارشناسی هستند و باید مستمرا با پایتخت‌های خود و واشنگتن مشورت کنند که این مسئله موجب کُندی در روند تصمیم‌گیری‌ها شده است.

این نکته‌ی منفی از طرف اروپایی‌ها در حالی مطرح است که از طرف کشورمان، یک تیم زبده و فنی اقتصادی برای رفع تحریم‌ها عازم وین شده است.

سناتورهای جمهوری‌خواه به دنبال اثرگذاری مخرب بر مذاکرات هستند

گره بعدی در مذاکرات هتل کوبورگ وین، انشقاق و دودستگی سیاسی در آمریکا است. سناتورهای جمهوری‌خواه بیشترین فعالیت را در جهت اثرگذاری مخرب بر مذاکرات داشته و تاکید دارند در صورت پیروزی حزب متبوع خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مجدداً در راستای بدعهدی قدم برخواهند داشت.

روایتی جدید از هتل کوبورگ وین/ سنگ‌اندازی اروپا در مسیر مذاکرات

هیئت ایرانی روز گذشته (چهارشنبه) نیز برنامه مفصلی داشت و علاوه بر حضور در کارگروه هسته‌ای، دیدارهایی نیز با نمایندگان سه کشور اروپایی و همچنین دیداری با انریکه مورا، معاون مسئول سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد.

پیشنهادات جدید ایران در موضوعات هسته‌ای و لغو تحریم

همچنین هیئت مذاکره کننده ایرانی، در جریان مذاکرات امروز (پنجشنبه)، پیشنهادات و متون مد نظر خود را به طرف مقابل ارائه کرده است و اکنون پیشرفت گفتگوها به نحوه پاسخ طرف مقابل به پیشنهادات طرف ایرانی بستگی دارد.

سند اول ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات مربوط به لغو تحریم‌ها و سند دوم مرتبط با موضوعات هسته‌ای است.

بر اساس گزارشات دریافتی از وین، گفتگوهای ایران و نمایندگان ۱+۴ امروز (پنج‌شنبه) نیز در جریان خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که آیا اروپا می‌تواند در تصمیم‌گیری خود مستقل و جدی باشد و یا همچنان پیرو سیاست‌های شکست خورده آمریکا در اعمال فشار حداکثری علیه مردم ایران است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 15
    استکبارهزیون میگه(توافق امکان پذیره!؟)!معلومه همه جیز امکان پذیره!موضوع اینکه استکبار از انحصار غارت ،زور ،تحمیل ،اشغال استعمارگری نوین ومداخلات دست بردار نمیخواهند بشوند
  • مرتضی IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    تیم زبده و فنی اقتصادی بعد از چندین سال شنیدنش حتی باعث دلگرمی میشه. انشالله که استکبار استخوناش هم بشکنه
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      ان شاءالله اصله
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    بازهم تله بزجامی دیگر
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    تنها راه ایران وایرانی درشرایط بسیارحساس حال وآینده کشور،منطقه ودنیا(عدالت،اقتدار،استقلال،خودکفایی،انواع پیشرفتهاعلی الخصوص پیشرفتهای هسته ای بدون محدودیت،شرط وبازرسی جاسوسان،مقاومت،جهاد وجنگ....)درمقابل(استکبار،غارتگران،تحمیلگران،اشغالگران،انحصارطلبان،مداخله جویان،خرابکاران،جنایتکاران،گاوهای شیرده،شیفتگان وهمدستان استکبار،امتیازیها،سهمیه ایها،منتصبان بی رقابت،خائنین،منافقان ومفسدان خودی نخودی وابسته داخلی وخارجی...)هست.ولاغیر
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    مرگ بر اسرائیل و هر کس که از اسرائیل تبعیت کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس