کد خبر 1307649
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا 2045/ پیش‌بینی کاهش مصرف زغال‌سنگ و افزایش سهم تجدیدپذیرها

طبق گزارش سازمان اوپک، نفت و گاز طبیعی با وجود کاهش رشد مصرف تا سال ۲۰۴۵ میلادی، همچنان بزرگترین منبع مصرف انرژی در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، مطابق با اطلاعات منتشر شده «آژانس بین‌المللی انرژی»، وضعیت مصرف انواع مختلف انرژی در دنیا بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ میلادی در تصویر ۱ نشان داده شده است.

تصویر ۱- میزان و درصد مصارف انرژی از منابع مختلف بین سال‌های ۱۹۹۰-۲۰۱۸ میلادی

نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا ۲۰۴۵

نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا ۲۰۴۵

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور»، ‌ برای مقایسه تمام مصارف انرژی با یکدیگر از واحد معادل مصرف یک میلیون بشکه نفت در روز استفاده شده است. همان طور که در تصویر ۱ نشان داده شده است، مصارف انرژی دنیا از منابع مختلف ازجمله ذغال سنگ، گازطبیعی، هسته‌ای، برق آبی، انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی، بیوسوخت‌ها و نفت در سال ۱۹۹۰ میلادی تقریباً معادل ۱۶۴ میلیون بشکه نفت در روز بوده که این مقدار در سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۲۶۸ میلیون بشکه نفت در روز رسیده است.

تمامی منابع انرژی از سال ۱۹۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۸ رشد مصرف را نشان می‌دهند اما رشد مصرف بعضی از منابع در ۳۰ سال اخیر از سرعت رشد مصرف نفت بیشتر بوده است. مصرف نفت از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ میلادی حدود ۲۳ میلیون بشکه نفت در روز افزایش یافته است درحالیکه ذغال سنگ و گاز طبیعی هر یک حدود ۳۰ میلیون بشکه معادل نفت در روز رشد مصرف داشته‌اند.

مطابق تصویر ۱ میزان مصرف نفت از سبد انرژی در جهان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ از ۳۷ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا افق ۲۰۴۵

مطابق گزارش «سازمان اوپک» با عنوان چشم‌انداز جهانی نفت تا سال ۲۰۴۵، میزان و سهم منابع مختلف انرژی در تصویر ۲ و جدول ۱ نشان داده شده است.

تصویر ۲- پیش‌بینی میزان و درصد مصارف انرژی از منابع مختلف تا سال ۲۰۴۵ میلادی

نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا ۲۰۴۵

نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا ۲۰۴۵

مطابق تصویر ۲ نفت و گاز طبیعی با وجود کاهش رشد مصرف تا سال ۲۰۴۵ میلادی، همچنان بزرگترین منبع مصرف انرژی در جهان محسوب می‌شوند و منابع انرژی جدید نظیر انرژی‌های تجدیدپذیر رفته رفته سهم بیشتری نسبت به گذشته از سبد مصرف انرژی را از آن خود می‌کنند.

پیش‌بینی مصرف نفت، گاز، زغال‌سنگ و انرژی تجدیدپذیر تا افق ۲۰۴۵

پیش‌بینی میزان رشد مصرف انرژی از منابع مختلف در سال‌های مختلف در جدول ۱ نشان داده شده است. عمده رشد مصرف انرژی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی بادی و خورشیدی خواهد بود. این منبع انرژی با رشد سالیانه ۶.۶ درصد حدود ۲۵.۴ میلیون بشکه در روز معادل نفت تا سال ۲۰۴۵ میلادی رشد خواهد کرد در حالی که مصرف نفت تا سال ۲۰۴۵ میلادی تنها ۸.۵ میلیون بشکه نفت در روز رشد خواهد کرد.

همچنین رشد مصرف گاز طبیعی تا سال ۲۰۴۵ میلادی نیز حدود ۲۴.۳ میلیون بشکه در روز معادل نفت خواهد بود و از طرفی رشد مصرف زغال سنگ در سال‌های آینده مطابق با توافق نامه پاریس متوقف خواهد شد و تا سال ۲۰۴۵ میلادی مصرف آن ۶.۱ میلیون بشکه در روز معادل نفت کاهش خواهد یافت.

از طرفی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی بادی و خورشیدی در مصرف سوخت از ۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۸.۷ درصد در سال ۲۰۴۵ میلادی افزایش خواهد یافت و سهم نفت و ذغال سنگ در تأمین سوخت به ترتیب ۴ و ۷ درصد کاهش خواهد یافت و به ارقام ۲۷.۵ درصد و ۱۹.۷ درصد خواهد رسید.

جدول ۱- پیش‌بینی میزان و درصد مصارف انرژی از منابع مختلف تا سال ۲۰۴۵ میلادی در دنیا

نفت و گاز یکه‌تاز بازار انرژی دنیا تا ۲۰۴۵

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس