ناآرامی های ارزی اردوغان را مجبور به انتصاب وزیر جدید اقتصاد کرد

درپی ناآرامی های ارزی و اقتصادی در ترکیه که ارزش لیر تنها در یک ماه گذشته ۲۷ درصد افت داشت، امروز اردوغان مجبور شد وزیر جدید اقتصاد منصوب کند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وزیر جدید اقتصاد و خزانه داری این کشور را معرفی کرد و نورالدین نباتی جایگزین لطفی الوان شد.

این انتصاب که در روزنامه های رسمی این کشور اعلام شده در پی سقوط شدید ارزش پول ترکیه اتفاق افتاده که «لیر» تنها در یک ماه گذشته ۲۷ درصد ارزش خود را از دست داده است.

عمده اختلاف نظر اردوغان با وزیر اقتصاد قبلی درباره میزان نرخ بهره بود وی افزایش تورم در این کشور را به بالا بودن نرخ بهره مرتبط می دانست اما وزیر اقتصاد  چنین اعتقادی نداشت و زیر بار خواسته اردوغان برای کاهش نرخ بهره نرفت.

گفته می شود «نباتی» که به عنوان وزیر اقتصاد و خزانه داری فعلی معرفی شده، از حامیان سرسخت کاهش نرخ بهره است.

«نباتی» پیش از این جانشین وزیر اقتصاد بوده و تحصیلات اقتصاد، روابط بین الملل، علوم سیاسی و مدیریت عمومی دارد.

 لیر در یکسال گذشته ۴۴ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و اردوغان تنها در ۲ سال گذشته سه بار رئیس بانک مرکزی این کشور را عوض کرد.

تحلیلگران اقتصادی  مدیریت نادرست اردوغان را عامل به هم ریختگی اقتصادی در این کشور می دانند و می گویند: سوء مدیریت و ابهامات سیاسی باعث شد که تورم در این کشور دو رقمی شده و ذخایر خارجی به کمترین میزان برسد ضمن اینکه لیر پول ملی ترکیه طی ۴ سال  دو سوم ارزش خود را از دست بدهد که بدترین وضعیت در بین اقتصاد های نوظهور به حساب می آید.

پیش از این رسانه ها صحنه هایی را نشان می دادند که مردم لیر پول ملی خودشان را در مقابل دوربین ها می سوزاندند به این معنی که پولشان بسیار بی ارزش شده و به هیچ دردی نمی خورد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    آذری ها آریایی و از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است ولی برخی عاشق صنعت دست سوم و مونتاژی ترکیه‌شده اند در حالی که اصلیتشان از قوم‌ماد آریایی است و بزرگترین تمدن ها آریایی هستند مثل آمریکا کانادا ایران فرانسه انگلیس آلمان روسیه.
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    ترکیه در نقشه خاورمیانه جدید به دو کشور تقسیم شد کرستان وترکیه ،وقت زیادی نمانده تا شکست یک‌کشور نژاد پرست دیگر
  • فرهاد IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    ترکیه در سراشیبی سقوط.هرکس با ایران درافتاد ورافتاد.این بار دیگه اردوغانو نجات نمیدیم
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    (ایران یک کشور مدرن فرانژادی است) همین که ترکیه مولانا را میخواهد از خودش کند یعنی جلوی ایران زانو زده است. پس جلوی ایران زانو بزنید ای نژادپرستان شیطانی که ایران مادر جهانیان است.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    بیش باد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس