ترکیه: نمی‌توان با تحریم‌ کردن روسیه به اوکراین کمک کرد

وزیر خارجه ترکیه خواستار برقراری "آرامش" میان روسیه و اوکراین شد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه خواستار "آرامش و تنش‌زدایی" میان روسیه و اوکراین شد.

وی در جر یان برگزاری روز دوم نشست وزرای خارجه ناتو در ریگا، پایتحت لتونی در جمع خبرنگاران گفت: ما با هر دو طرف در ارتباط بوده‌ایم و خواهان آرامش و کاهش تنش‌ها هستیم.

چاووش‌اوغلو اعلام کرد که گفت‌وگوهایی با دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه داشته است.

وی همچنین عنوان کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه گفت‌وگویی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواهد داشت.

وزیر خارجه ترکیه گفت که روز چهارشنبه در نشست ناتو بار دیگر با کولبا و دیدار خواهد کرد.

چاووش‌اوغلو تاکید که دیداری نیز با لاوروف طی نشست دو روزه سازمان امنیت و همکاری اروپا که در روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود، خواهد داشت.

این دیپلمات ارشد ترکیه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه گفت: ترکیه بر این باور است که تحریم راه حل مشکلات با روسیه نیست.

چاووش‌اوغلو توضیح داد: ما دیدیم که چطور تحمیل تحریم‌ها علیه کشورهای مختلف و ترکیه بعضا اعمال شد؛ اما مشکلی را حل نکرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حل و فصل مشکل باید مذاکره کرد. ترکیه اینکه توازنی بین بازدارندگی و مذاکره باشد را ضروری می‌داند.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد: ما نمی‌توانیم اوکرایت یا کشور دیگری را با تنها با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه کمک کنیم.

اطلاعات ارتش اوکراین مدعی است که مسکو برای حمله در اوایل ۲۰۲۲ آماده می‌شود. مقامات آمریکا، ناتو و اوکراین گفته‌اند که نیروهای روسیه در مقابل مرز اوکراین تجمع کرده‌اند.

روسیه نیز ضمن رد این ادعا، آن را پروپاگاندای "ستیزه‌جویانه" آمریکا خوانده است.

رجب طیب اردوغان روز دوشنبه به NTV اعلام کرده بود که ترکیه آماده است تا میانجی میان اوکراین - روسیه باشد

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 3
    با تحریم سوریه چی؟
  • سعید RO ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 1
    سیاست مدار یعنی این . مرگ بر کل جهان بغیر از برادران هم سفره
  • قادر IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 1
    ماشالاه ترکیه قدرت جهانی شده حتی اورپایی ها و آمریکا الان برای رفع تنش با روسیه حتی چین به پای ترکیه میافتند و مسولان ایزانی نیز به فکر جلسه تخم مرغ هستند
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 10
    ترکیه هم فکرکرده کسی شده واسه خودش که برای روسیه میانجی گری کنه! آخه تو که عدد نیستی
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 0
      جو گیر نشو عزیزم امادگیشو رد کردند ترکیه پخی نیست
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 6
    بعد توهم و بزرگ نمایی نظامی و اقتصادی حالا نوبت به توهم سیاسی و دیپلماتیک ترکیه رسید ! بیچاره ها کار و زندگی خود را ول کرده و فقط در حال بزرگ نمایی خود هستند ! مشکلا ت بی پایان و رو به افزایش اقتصادی و معیشتی مردم ترکیه را ول کرده و چسبیده اند به اینگونه توهمات ! هر چی شد فرقی نمیکند فقط یه بحثی باشه که ترکیه وارد اون بحث بشه و خودشو مثلا مطرح کنه که ما هم هستیم ! چند سال پیش که یکی از جلسات گفتگوهای ایران با 5 به علاوه یک در استانبول برگزار شد احمد داود اوغلو نخست وزیر وقت ترکیه رسما خواستار حضور ترکیه در گفتگوهای ایران با 5 قدرت جهانی شد که هیچ کدام از این قدرتها توجهی به این درخواست توهم گونه نکردند ! مقامات ترکیه واقعا دارند به قدرت نرم و سخت ایران حسرت می خورند که چرا تمام قدرتهای اول دنیا به ایران زوم کرده و توجهی به ترکیه نمی کنند ! خیال کردند اهمیت ایران به دلیل مسائل هسته ای است هول هولکی رفتند با روسیه قرار داد احداث نیروگاه هسته ای امضا کردند ! ولی باز هم فایده ای نداشت ! اینها اگه بمب اتم هم داشته باشند (مثل پاکستان) باز هم هیچ کدام از قدرتهای دنیا واسش پپسی باز نمیکنن ! اون چیزی که ایران داره استقلال واقعیه ، قدرت نرم و واقعیه که اونو تو دل مردم کشورهای مسلمان منطقه جای داده ، منابع بی پایان و ظرفیت عظیم و همه جانبه در زمینه های علمی و تکنولوژی هست که ترکیه اصلا معنی این اصطلاحات رو هم نمیدونه چه برسه به داشتن ظرفیت ! تازه اهمیت ایران رو مقامات ترکیه باید از خود قدرتهای اول دنیا برن بپرسن با گفتن محدود و ناقص من و شما قابل بیان نیست.
    • ایرانی RO ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      7 1
      شما خیلی خوبین بابا. به نکاتی اشاره کردین که به فکر هیچکسی نمیرسید. دمت گرم تو صف مرغ یجا هم واس من نگه دار
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      دمت گرم هرچند متن طولانی بود ولی بخوبی وضع موجود رو بیان کردی، البته تقصیر ترکیه هم نیست کلا خدا یک جوری دنیا رو ساخته هرکسی به ایران بد نگاه کنه نابود میشه
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      1 1
      خیلی خوبه که کشوری با کل دنیا بجنگه و خوشحال باشه که من خیلی مهم هستم که کل دنیا داره با من می جنگه . ولی دوست عزیز با این استدلال شما ، مهم تر از شما داعش بود که چند سال مهمترین اخبار جهان بود و با همه جنگید . متاسفانه شما سوم شدین . داعش . طالبان . ایران
    • مهدی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      0 0
      ترکیه به فکر منافع خودش هست عمو اون چیزهایی که برای ترکیه گفتی دقیقا برای ایران صادقه فقط کافیه نگاهی به خودروی ملی ترکیه و ایران بندازی خودروی ملی ترکیه به لحاظ تکنولوژی یک قدم از علم خودروسازی جهان نیز جلوتر است
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 0
    ترکیه در نقش سخنگوی اروپا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس