همه واکسن‌ها می‌توانند به عنوان دُز یادآور استفاده شوند

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید: همه واکسن‌ها می‌توانند به عنوان دُز یادآور استفاده شوند.

به گزارش مشرق، دکتر پیام طبرسی دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید گفت: تمام واکسن‌ها می‌توانند به عنوان دُز بوستر استفاده شوند. دُز بوستر، دُز یادآور است. آنچه مد نظر وزارت بهداشت است در دسترس بودن واکسن هاست. واکسنی که دُز اولیه آن توانسته ایمنی خوبی ایجاد کند قطعاً برای دُز بوستر هم مناسب خواهد بود.

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کوویدخاطرنشان کرد: افرادی که کمتر از ۴ ماه از تزریق دُز دوم واکسن آن‌ها گذشته مشکلی برای تزریق دُز بوستر ندارند.

بیشتر بخوانید

دز یادآور واکسن پاستوکووک به بزرگسالان تزریق می‌شود

طبرسی درباره آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا در مورد سویه اُمیکرون گفت: با توجه به وجود سویه اُمیکرون و اینکه واکسن به مقدار کافی در کشور موجود است، کمیته علمی ستاد کرونا بر تزریق دُز یادآور (بوستر) برای تمام افراد بالای ۱۸ سال تاکید دارد. فاصله زمانی ۴ تا ۶ ماه حتما باید مد نظر باشد. ضمن اینکه تمام نکات بهداشتی به ویژه زدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب و نظارت مجدد روی بازگشایی‌ها باید رعایت شود و در آخر اینکه باید بر مرزهای ورودی نظارت کافی وجود داشته باشد و غربالگری بر روی مسافران خارجی انجام شود تا حتی الامکان افراد بیمار وارد کشور نشوند.

وی گفت:با توجه به مشاهده سویه اُمیکرون در نقاط مختلف جهان و وجود مقدار کافی واکسن در کشور، کمیته علمی کرونا بر تزریق دُز یادآور برای تمام افراد بالای ۱۸ سال تاکید دارد.

طبرسی افزود: با توجه به اینکه آمار مبتلایان در آفریقای جنوبی رو به افزایش بود به همین دلیل این نگرانی وجود داشت که شاید این سویه از ویروس کرونا موجب افزایش موارد شود و ممکن است به دیگر نقاط جهان هم تسری یابد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی وجود سویه دلتا و آلفا را دیر اعلام کرد و این امر موجب شد تا این سویه‌ها فراگیر شوند گفت: سازمان بهداشت جهانی این بار اشتباه خود را تکرار نکرد و بلافاصله تهدید این سویه را اعلام کرد تا کشورها بتوانند روش‌های محدودیتی خود را اعمال کنند.

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید ادامه داد: در ابتدا نگرانی‌ها مبنی بر افزایش تعداد مبتلایان، شدت بیماری و مرگ و میر حاصل از آن باشد، اما گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی هنوز این موارد را تایید نکرده است بلکه باید زمانی حدود ۲ تا ۳ هفته بگذرد تا وضعیت مشخص شود شاید فرضیات به گونه‌ای نباشد که سازمان جهانی متصور شده است. این سویه هنوز جزو سویه‌های پرخطر است، اما ممکن است شدت سرایت و مرگ و میر این ویروس کمتر از حدسیات قبلی باشد. تنها موضوعی که مشخص است این است که جهش‌های این سویه روی پروتئین ویروس، بالا است.

طبرسی درخصوص قرص‌های ضد ویروس مولنوپیراویر (molnupiravir) و پکس لووید (Paxlovid) گفت: هنوز مطالعات کاملی درباره این دو دارو که ادعا می‌شود یکی از آن‌ها حدود ۳۰ درصد و دیگری ۸۹ درصد میزان بستری و مرگ را کاهش می‌دهد چاپ نشده است. تولیدکنندگان این دو دارو اطلاعات خود را به موسساتی، چون سازمان غذا و داروی آمریکا داده اند تا بررسی شود. در حال حاضر انگلیس به مولنوپیراویر مجوز مصرف داده است و آژانس اروپا هنوز مجوز مصرف نداده، ولی اعلام کرده در موج جدید از آن استفاده شود.

وی افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا و دیگر سازمان‌های دنیا در مورد مصرف پکس لووید، نظری ارائه نداده اند. کمیته علمی ستاد ملی کرونا در حال رصد گزارش‌ها در این حوزه است و به محض صدور مجوز، شرکت‌های داخلی که قابلیت تولید دارند با صدور دستورالعمل آن را تولید خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس