کد خبر 1306776
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
شکسته شدن رکورد ترانزیت کالای خارجی از کشور در آبان ماه

سخنگوی گمرک گفت: با عبور یک میلیون و ۱۵۳هزارتن کالای خارجی از مسیر ایران در آبان ماه، رکورد ترانزیت ماهانه از کشورمان شکسته شد.

 به گزارش مشرق، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در خصوص کارنامه تجارت خارجی در آبان ماه توضیح داد: تجارت خارجی کشور در ماه هشتم سال، ۱۱میلیون و ۵۹۲هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار بوده است که‌ نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۲۷درصد رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات کشور در مدت ۳۰ روز آبان ماه، هشت میلیون و ۵۵۷هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۲۶میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزش ۱۶درصد اضافه شده است.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کشور  گفت: چین با خرید  دو میلیون و ۴۴۳هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۸۹میلیون دلار اولین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی و عراق با یک میلیون و ۸۹۶هزار تن به ارزش ۶۴۰میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۵هزار تن به ارزش ۳۷۱میلیون دلار، امارات با ۶۸۷هزار تن کالا به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۷هزار تن کالا به ارزش ۱۴۵میلیون دلار به ترتیب پنج مقصد صادرات کالای ایرانی بودند.

سخنگوی گمرک افزود: گاز طبیعی مایع شده، متانول، پلی اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن، پروپان مایع شده، شمش آهن، اوره، قیر، کاتود، میله های آهنی یا فولادی، ۱۰قلم کالای اول صادراتی کشور در این ماه بوده است‌.

لطیفی در خصوص واردات کالا در آبان ماه توضیح داد: در آبان ماه سه میلیون و ۳۵هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۲۹۳میلیون دلار وارد کشور شده که امارات بافروش  یک میلیون و ۱۴۹هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱میلیون دلار، چین با ۳۰۶هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۱۰میلیون دلار، ترکیه با ۲۲۲هزار تن به ارزش ۳۸۲میلیون دلار، آلمان با ۳۷هزار تن با ارزش ۱۶۸میلیون دلار و سوئیس با ۹۱هزار تن و ۷۳میلیون دلار، پنج تامین کننده اول کالاهای مورد نیاز کشور در آبان ماه بودند.

وی افزود: تلفن همراه با ۳۷۵میلیون دلار، گندم با ۲۶۱میلیون دلار، ذرت با ۱۸۷میلیون دلار، برنج با ۸۳میلیون دلار و  دانه سویا با ۷۱میلیون دلار،به ترتیب  پنج کالای اول وارداتی کشور در آبان ماه بوده است.

لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری خارجی از کشور گفت: در هشت ماه نخست امسال هشت میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده است که یک میلیون و ۱۵۳هزار تن آن در آبان ماه بوده است که رکوردی تازه در سه سال گذشته برای ترانزیت عبوری از کشور  در یک ماه را به ثبت رسانده است مضاف بر اینکه کل ترانزیت خارجی در سال ۹۹ و ۹۸  هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن در هر سال بوده که ترانزیت خارجی در هشت ماه امسال آماری بیشتر از ۱۲ ماه  هر یک از سال های نام برده بوده است.

سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد : خوشبختانه در سه ماه اخیر رکوردهای خوبی در سه رویه گمرکی در تجارت خارجی ثبت شده است، در ترخیص کالا در شهریور ماه با ترخیص ۵.۳میلیون تن، رکورد واردات جابجا شد ، در مهرماه با صادرات پنج میلیارد و ۲۹۸میلیون دلار رکورد صادرات شکسته شد و در آبان ماه با عبور یک میلیون و ۱۵۳هزار تن کالای خارجی از کشور رکورد ترانزیت جابجا شد.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    برای تسهیل ترانزیت بین ایران و بندر مرسین ترکیه در سواحل مدیترانه و بعلت عدم قابلیت بزرگراه شدن مسیر بین دره ای و تنگ "جاده خوی - قطور" احداث یک تونل دوقلوی ۱۵ کیلومتری در مسیر بین چالدران ایران و چالدران ترکیه اجتناب ناپذیر است و این مسیر جدید موجب کوتاهتر شدن ۳۰۰ کیلومتری دسترسی به بندر مرسین نسبت به مسیر فعلی "بازرگان - سیواس - مرسین" میشود.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    هزینه احداث این تونل با اخذ عوارض از تریلی های عبوری جبران میشود، موقعی که شرکتهای حمل و نقل بار میزان عوارض پرداختی تونل را در قبال کاهش میزان هزینه های مصرف سوخت خودرو و استهلاک لاستیک و خود ماشین از بابت کوتاهی ۳۰۰ کیلومتری مسیر به اصلاح از بابت هزینه فایده بررسی بکنند، این یک سود دو طرفه می باشد که باید در عرصه جنگ کریدورها برای رقابت با کریدور عراق جهت اتصال بنادر خلیج فارس به بنادر دریای مدیترانه در ترکیه تعریف شود و سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی برای این پروژه سودآور بصورت تشکیل یک کنسرسیوم بسیار جذاب خواهد بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس