ترکیه امارات ترکیه

رئیس‌جمهور ترکیه از سفر خود به امارات در ماه فوریه در پی گشودن صفحه جدیدی از روابط میان آنکارا و ابوظبی خبر داد و به برداشتن گام های مشابه با مصر و رژیم صهیونیستی برای بهبود روابط با آن‌ها اشاره کرد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های ترکی می‌گویند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرده که کشورش پس از گشودن صفحه‌ای جدید از روابط با امارات، به دنبال نزدیکی تدریجی به رژیم صهیونیستی و مصر است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره روابط پر تنش ترکیه با اسرائیل و مصر گفت: «زمانی که این تصمیم را بگیریم؛ آماده خواهیم بود تا سفرا را طبق جدول زمانی مشخص معرفی کنیم و به تدریج پیش خواهیم کرد».

روابط بین آنکارا و تل‌آویو از زمانی که نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۱۰ به کشتی ترکیه‌ای حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حمله کرد و موجب کشته شدن چندین نفر از سرنشینان این کشتی شد، تیره شده بود. پس از کشته شدن چندین نفر از معترضان فلسطینی در نوار غزه، ترکیه و اسرائیل سفرای خود را در سال ۲۰۱۸ فراخواندند.

بیشتر بخوانید:

ترکیه در مسیر بهبود روابط با اسرائیل

در نوامبر جاری، نخستین تماس میان اسحاق هرتزوک به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی و اردوغان چند ساعت پس از آزادی زوج اسرائیلی که به اتهام جاسوسی در ترکیه دستگیر شده بودند، برقرار شد در حالی که از سال ۲۰۱۳، چنین تماسی در چنین سطحی میان دو طرف برقرار نشده بود.

روابط میان قاهره و آنکارا نیز پس از اعلام حمایت اردوغان از جماعت اخوان‌المسلمین پس از رسیدن «عبدالفتاح السیسی» به ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۳، به تیرگی نهاد. اما مارس گذشته بود که آنکارا تماس‌های دیپلماتیک با قاهره را که از سال ۲۰۱۳، متوقف شده بود، از سر گرفت. مذاکرات میان دو طرف از ماه سپتامبر آغاز شد و تاکنون ادامه دارد، هرچند که تا به این لحظه، نتیجه‌ خاصی حاصل نشده است.

بیشتر بخوانید:

چرا اردوغان مقابل امارات گردن کج کرد؟ +فیلم

اردوغان، دیروز (دوشنبه) در هنگام بازگشت از سفر ترکمنستان، به خبرنگاران گفت که در فوریه آتی به امارات سفر خواهد کرد. وی ضمن ابراز رضایت از مسیر بهبود روابط با ابوظبی، از امکان دستیابی و برداشتن گام های مشابه با مصر و اسرائیل با اشاره به دستیابی قریب الوقوع به یک پیشرفت در بهبود مستمر روابط ترکیه با قاهره و تل آویو خبر داد.

به نوشته «القدس العربی»، پس از چندین ماه تلاش برای بهبود روابط و مجموعه‌ دیدارهایی در سطوح مختلف اطلاعاتی، امنیتی و دیپلماتیک سرانجام، آنکارا و ابوظبی موفق شدند روابط دوجانبه را از سر بگیرند و صفحه جدیدی از روابط را بازکنند. این در حالی است که تلاش‌های مشابه ترکیه با مصر و اسرئیل و سایر کشورها با هدف عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه که طی سالهای اخیر به تیرگی نهاده بود، ادامه دارد.

سفر اردوغان به امارات

اردوغان روز گذشته گفت: «من در فوریه آینده در رأس یک هیأت بزرگ به امارات سفر خواهم کرد و با جدیت قدم‌هایی برخواهیم داشت. آن‌ها (اماراتی‌ها) یک گام سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برداشتند، ما با اجرای آن، آینده متفاوتی خواهیم ساخت و تحولات مثبتی نیز ایجاد خواهد شد».

وی در خصوص روند بهبود روابط میان دو طرف گفت که پیش از این در سال ۲۰۱۱ با «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی دیدار کرده بود و پس از آن تغییراتی رخ داد بدون این‌که ترکیه تمام رشته‌های روابط میان دو کشور را قطع کند. مذاکرات دو طرف در سطح سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور ادامه یافت و روابط تجاری نیز قطع نشد. در نهایت با وجود وقوع تحولات نامطلوب، کار با امارات)به نقطه خوبی رسید.

اردوغان افزود: «در ابتدا برادر ولی‌عهد محمد بن زاید یعنی "طحنون بن زاید" مشاور امنیت ملی در آگوست گذشته به ترکیه آمد و با مقامات ذیربط و دفتر سرمایه گذاری ریاست جمهوری گفت‌وگو و تایید کرد که برای سرمایه گذاری آمادگی دارند. سپس (محمد) بن زاید از به ترکیه آمد».

رئیس‌جمهور ترکیه ابراز اطمینان کرد که مواد توافق نامه امضا شده در سفر بن زاید «گامی برای شروع دوره جدیدی بین ترکیه و امارات و حفظ آن است». وی افزود که پیش از او، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «هاکان فیدان» رئیس سرویس اطلاعاتی این کشور برای مقدمات سفر به امارات خواهند رفت.

بنا بر این گزارش، گرچه مسیر بهبود روابط ترکیه با امارات شاهد سریع‌ترین گام‌ها و نتایج بود، اما آنکارا به مسیر بهبود روابط با قاهره و تل‌آویو نیز اهمیت زیادی می‌دهد، جایی که انتظار می‌رود مرحله بعدی شاهد گام‌های عملی مشابه در خصوص آن‌ها باشد. امری که اردوغان نیز دیروز آن را تایید کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 5
    کاسه گدایی دست گرفته همون ادمیکه میگفت بدون اجازه ما سنگی را نمتونند تکون بدن
  • میلاد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 3
    وضع اقتصادشون خرابه مردیکه یهودی خردوغان میره گدایی خخخخخخ
  • CA ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 4
    اگر قدمت قوم فارس در ایران به هزاران سال می رسد پس چرا پدر شعر فارسی یعنی رودکی شاعر قرن چهارم هجری هزار سال قدمت داره اونم در تاجیکستان نه در ایران؟؟؟ اگر واژه فارس نام یک قوم نیست پس کلمه زبان فارسی از کجا آمده است؟؟ کلمه خلیج فارس چگونه خلق شده است؟؟ تمدن باستان مال چین، مصر و یونان بود که دانشمندان بیشماری همچون فیثاغورس، ارسطو ، افلاطون، ارشمیدس ، سقراط ، بقراط و غیره را داشت و آثار باستانی اش هم در تمام قلمرو اش باقیمانده است، بدون دانشمند، طبیب بزرگ ، مورخ ، معماران بزرگ و غیره نمی شود تمدن ساخت. میشه به دستور رضاخان در نزدیکی شیراز آثار باستانی مصنوعی ساخت ولی مولفه های یک تمدن خیلی زیاد است. اگر به فرض محال تخت جمشید و پاسارگادی از قبل وجود داشت پس چرا شاعرانی که در شیراز زندگی می کردند همچون حافظ و سعدی از وجود چنین کاخهایی در نزدیکی خودشان خبر نداشتند؟ یا فرودسی از وجود چنین پادشاهان باعظمتی خبر نداشته و بجای سراییدن داستانهای آنها و ثبت نام پادشاهان هخامنشی کوروش و داریوش بزرگ در تاریخ، مجبور شده برای خلق اعتماد به نفس برای قوم فارس افسانه رستم و اسفندیار را خلق بکند؟ چرا از کوروش و داریوش در شاهنامه هیچ نامی برده نشده است و چرا ایرانیان و بزرگان شعر و ادب و مورخان فارس هزاران سال از تاریخ گذشته شان و پادشاهان خود و آثار کاخهای باستانی آنها خبر ندارند و یک دفعه در دانشگاه شیکاگو به سفارش رضاخان خبر از کشف یک کتاب تاریخ در مورد ایران باستان آن هم به زبان یونانی را میدهند؟ آیا این کاخهای هخامنشی با این بزرگی و ستونهای بلندش تا قبل از ظهور رضاخان در زیر خاک مدفون مانده بوده اند؟ این چه تمدنی است که خودش مورخ ندارد و تاریخ با شکوهش را باید بیگانگان یونانی برایش بنویسند؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 3
      میتونم بپرسم چرا هر خبری راجب الهام و اردغ چاپ میشه همه چیو قومی میکنید ؟؟؟؟؟ واقعا سواله برام فعلا این شماهایید که قوم گرایی میکنید البته منظورم شما عده ی قلیل تجزیه طلب نوکر صهیونیسته به امید خدا ترکای خودمون شما رو بیرون میکنن
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      9 3
      لطفا چاپ کنید . سوال اینجاست شما تجزیه طلبای نادون بالاخره فردوسی رو قبول دارید یا نه ؟ اگر دارید پس چرا میگیم فردوسی فرد بزرگی بود میاید دری وری میگید اگه ندارید اینا چیه ؟ تمامی سوالاتت رو بارها و بارها جواب دادن یعنی اگر فقط توی این 2 ماه اخیر اخبار این چنینی رو بگردی میبینی که به اندازه ی یه کتاب 400 صفحه ای اطلاعات مفید توی نظرات هستش. راستی یادت رفت از پورپیرار بیشتر بگو شنیدم خیلی از ایرانیا بد میگه !!! باید ادم خوبی باشه ! تو هم خوبی با وی پی ان کاناداییت !!!
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 6
      حرف حق جواب نداره
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 5
    میتونم بپرسم چرا هر خبری راجب الهام و اردغ چاپ میشه همه چیو قومی میکنید ؟؟؟؟؟ واقعا سواله برام فعلا این شماهایید که قوم گرایی میکنید البته منظورم شما عده ی قلیل تجزیه طلب نوکر صهیونیسته به امید خدا ترکای خودمون شما رو بیرون میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس