قردادسه جانبه گازی چه سودی برای ایران دارد؟

در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اکو، قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران در حضور روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید.

به گزارش مشرق، این قرار داد بزرگ گازی میان ایران  ترکمنستان و آذربایجان، در فاصله ۴ ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم، اتفاقی مهم در عرصه اقتصادی_سیاسی محسوب می شود که می تواند منافع مهم و تاثیرگذاری را برای ایران در سایه همکاری های منطقه ای به همراه داشته باشد.

بر اساس این قرار داد ایران ضمن بهره برداری از درآمد سوآپ گازی، سالانه بین ۱ و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز را از مسیر سرزمینی خود به آذربایجان منتقل خواهد کرد.

یکی از دستاوردهای این قرارداد، تامین گاز استان هاب شمالی که طی ۸ سال گذشته گاها و به دلیل اهمال برخی، به یک مشکل اساسی تبدیل می شد.

از سوی دیگر ورود ایران به یک قرارداد سه جانبه تامین انرژی و قرار گرفتن کشورمان در مسیر استراتژیک انتقال گاز می تواند در آینده ضمن افزایش همکاری های منطقه ای، از بروز تنش های سیاسی با همسایگان جلوگیری کند.

این قرارداد سه جانبه پس از سال ها تنش گازی میان ایران و ترکمنستان و آذربایجان که حتی در مواردی به دلیل بی تدبیری ها به صدور برخی احکام بین المللی منجر شده بود  جهشی بلند در ارتقای جایگاه ایران در امنیت انرژی منطقه منجر خواهد شد؛ مساله ای دستاوردی مهم برای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم محسوب می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 1
    خوبه . میدان های دریای خزر هم فعال بشه . تا بر میزان صادراتی ما افزوده شود . کاری که تا کنون غفلت بوده و فرصت برای بهره وری دیگران از میدان های مشترک فراهم بوده
  • DE ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    قرداد سه‌جانبه گازی چه سودی برای ایران دارد. خیلی . ایران در سه جهت گاز میده تند تر میره . خیلی متاسفانه در این ۳۰ ساله اصلاحطمعکاران و مخصوصا در این ۸ سال آخر از همه چیز عقب افتادیم و انتظار این جماعت کدخدا پرست به لطف کدخدا کل ملت ما را در انتظار فرو برد و تمام زندگی ما را شرطی کردند. طوری که باید با موزیک دشمن برقصیم و این بزرگترین خیانت به کشور بود.
  • حسين IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    1 0
    قرارداد چند ساله است؟ چند درصد واردات باكو و چند درصد صادرات تركمنستان را تشكيل مى دهد؟ آيا با اين قرارداد، موضوع خط لوله دريايى ميان اين دو كشور منتفى مى شود؟ چرا اطلاعات كافى منتشر نمى شود؟
  • علي اصغر سهرابفر IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 2
    بنام خداوند يكتا با احترام ،‌ مگر قرار است براي ايران سود داشته باشد اين يك راهكار ديگر از بزرگ مردان دولت جمهوري اسلامي براي رفع مشكلات كشورهاي ديگر است !
    • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      2 0
      برو مطالعه کن سواپ یعنی چی
  • امیر IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
    0 0
    تبریگ میگم با آدم خورا داعش تو قره باغ همسایه شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس