واکاوی توافق آبی امان و تل‌آویو/ گردن اردن زیر تیغ صهیونیست‌ها

توافق جدید میان رژیم صهیونیستی و اردن در زمینه آب پس از توافق قبلی در زمینه انرژی، خشم مردم اردن را به دنبال داشته است، زیرا این توافق تبعات خطرناکی برای امنیت و آینده اردن دارد.

به گزارش مشرق، در شرایطی که قطار عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی با سرعت در حال حرکت است در این میان مردم منطقه ساکت ننشسته و به مقابله با تلاش‌ها روی آورده اند که در این میان می‌توان به اعتراضات گسترده‌ای اشاره کرد که روز گذشته در اردن علیه توافق جدید امضا شده میان امان و تل آویو برگزار شد.

سفارت رژیم صهیونیستی در مصر روز سه‌شنبه در توئیتی اعلام کرد: اسرائیل، اردن و امارات در راستای اقدام مشترک در هر چیزی که مربوط به بحران آب و هوایی، ایجاد انرژی خورشیدی و ساخت تأسیسات نمک‌زدایی آب است، یک یادداشت تفاهم امضا کردند.

بر اساس این گزارش، در مراسم امضای این تفاهم نامه که در مجتمع اکسپو دبی صورت گرفت، «جان کری» نماینده ویژه آمریکا در امور اقلیمی، «کارین الهرار» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی، «مریم المهیری» وزیر آب و هوا و امنیت غذایی امارات و «محمد النجار» وزیر آب و آبیاری اردن حضور داشتند.

حضور مقام آمریکایی در امضای این توافق یادآور امضای قرارداد سازش میان رژیم صهیونیستی از یک سو و بحرین و امارات از سوی دیگر در سال گذشته با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا است.

«عمر سلامه» سخنگوی وزارت آب و آبیاری اردن اعلام کرد که تفاهم نامه امضا شده میان این کشور و رژیم صهیونیستی ورود به یک فرآیند مطالعات امکان سنجی در سال ۲۰۲۲ و برای دسترسی اردن به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب است. او گفته که امضای این تفاهم‌نامه نه از نظر فنی و حقوقی یک توافق نیست و بدون دریافت این میزان آب توسط اردن اجرایی نخواهد شد.

به گفته سلامه دلیل دریافت این میزان آب به دلیل نیازهای آتی اردن به منابع دائمی آب است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش میزان وابستگی به این منابع در بخش‌های صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌ها، این نیازها فزاینده شده‌اند.

او می‌گوید اردن یکی از فقیرترین کشورها از نظر برخورداری از آب در جهان است و این مساله در کشور هر سال بدتر می‌شود. سلامه گفت که نیاز اردن در سال آینده به آب شرب به ۴۵ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

طبق این توافق، این کشور عربی انرژی خورشیدی را برای رژیم صهیونیستی تأمین می‌کند و این رژیم هم در مقابل آب شیرین برای اردن می‌فرستد.

قرار است یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی در اردن با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق سبز به فلسطین اشغالی صادر کند و در مقابل رژیم صهیونیستی تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای اردن بفرستد قرار است یک مجموعه تولید انرژی خورشیدی در اردن با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات برق سبز به فلسطین اشغالی صادر کند و در مقابل رژیم صهیونیستی تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین برای اردن بفرستد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ هم توافقنامه‌ای بین شرکت برق اردن و شرکت اسرائیلی «Noble Energy» امضا شد و به موجب آن رژیم صهیونیستی برای تجهیز اردن به حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز به مدت ۱۵ سال متعهد شده است.

رژیم صهیونیستی با استفاده از شرایط بحرانی جهان عرب از شرایط سو استفاده می‌کند. در شرایطی که کشورهای عربی در مسیر عادی سازی روابط با تل آویو حرکت می‌کنند، رژیم صهیونیستی هم به دنبال تحکیم روابط خود با کشورهای عربی است.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی از هر تحرکی به نفع خود بهره می‌برد. با توافقات امضا شده میان اردن و رژیم صهیونیستی، این رژیم در موقعیت دست بالا در حوزه انرژی اردن قرار می‌گیرد. مردم اردن که از مسئولان خود انتظار داشتند که راهکاری برای مشکل آب پیدا کنند از اینکه امان به آغوش تل آویو پناه برده سخت به خشم آمدند با توافقات امضا شده میان اردن و رژیم صهیونیستی این رژیم در موقعیت دست بالا در حوزه انرژی اردن قرار می‌گیرد. گیرد. مردم اردن که از مسئولان خود انتظار داشتند که راهکاری برای مشکل آب پیدا کنند از اینکه امان به آغوش تل آویو پناه برده سخت به خشم آمدند.

این در حالی است که طبق توافق وادی عربه که در سال ۱۹۹۴ به امضا رسید، سهم اردن از آب رود اردن ۵۵ میلیون متر مکعب است اما رژیم صهیونیستی اصرار دارد که سهم اردن فقط ۳ میلیون متر مکعب است. به عبارت دیگر این رژیم هر گونه که می‌خواهد این توافقنامه و بندهایش را تفسیر می‌کند و تفسیرهای خود را به زور تهدید بر اردن تحمیل می‌کند.

رژیم صهیونیستی با دستکاری در بندهای توافقنامه وادی عربه، بخش عمده‌ای از آب رود اردن را در حد فاصل فلسطین اشغالی و اردن تصرف کرده است. اردن هم به جای مراجعه به دادگاه بین المللی، تسلیم قلدری رژیم صهیونیستی شده و از ۵۰ میلیون متر مکعب صرف نظر کرده است حتی از این هم فراتر رفته و از این رژیم به خاطر اینکه حاضر شده است آب رود اردن را در ازای ۱۰ میلیارد دلار به اردن بفروشد، تشکر کرده است. اردن با اینکه خود دچار تنگنای مالی و کسر بودجه شدید است، اما باید این مبلغ را طی ۱۰ سال به این رژیم بپردازد.

اردن و مصر با اینکه از پیشگامان سازش با رژیم صهیونیستی بوده اند، گازی را که این رژیم از فلسطین به سرقت می‌برد با هزینه ده‌ها میلیارد دلار از این رژیم می خرند. این در حالی است که مصر خود، گازش را به ارزان‌ترین قیمت، به مدت ۱۰ سال به این رژیم فروخته است و امروز اردن آبی را که متعلق به خودش است و این رژیم آن را تصرف کرده است، می خرد و نمی‌تواند آب مورد نیاز خود را از سوریه تأمین کند فقط به این دلیل که آمریکا این کشور را تحریم کرده است امروز اردن آبی را که متعلق به خودش است و این رژیم آن را تصرف کرده است، می خرد و نمی‌تواند آب مورد نیاز خود را از سوریه تأمین کند فقط به این دلیل که آمریکا این کشور را تحریم کرده است.

اکنون سوال این است حال که پیشگامان سازش با رژیم صهیونیستی – که متحد استراتژیک این رژیم به حساب می آیند – چنین وضعیتی دارند، سازشکاران امروزی یعنی امارات و بحرین و سودان و دیگر کشورها چه وضعیتی خواهند داشت؟!

رژیم صهیونیستی پس از اینکه پرونده گاز و انرژی اردن را در کنترل خود گرفته است با توافق جدیدی که میان تل آویو و امان به امضا رسیده است اهرم فشار راهبردی در پرونده آب هم به دست می‌آورد.

در واقع اقدامات دولت اردن را می‌توان در راستای امید واهی داشتن کشورهای عربی سازشکار نسبت به رژیم صهیونیستی به جای تکیه بر توان بومی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی آن دانست. حاکمان اردن در توجیه توافقات با رژیم صهیونیستی، نیاز روز افزون به منابع آبی با توجه به رشد جمعیت و بار آوارگان و کاهش کمک خارجی به اردن، افزایش نیاز بخش اقتصادی به ویژه کشاورزی به آب را بهانه قرار داده اند؛ اما کارشناسان امور علت کمبود آب در اردن را به کاهش مقدار آبی که رژیم صهیونیستی به اردن می‌دهد، مربوط می‌دانند و در واقع آنچه مردم اردن را به ستوه آورده، سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی است.

واکاوی توافق آبی امان و تل‌آویو/ گردن اردن زیر تیغ صهیونیست‌ها

در واقع مقامات اردن با امضای توافقات گازی و آبی و انرژی با رژیم صهیونیستی، برگه‌های فشار جدیدی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند در حالی که می‌توانستند راههای دیگری را مورد توجه قرار دهند از جمله روی آوردن به سوریه. در این میان نباید از نقش امارات هم در این زمینه غافل بود. امارات اگر دلش برای مردم اردن می‌سوخت کمک مالی یا نفتی به آنها می‌کرد نه اینکه گردن اردن را زیر تیغ اسرائیل قرار دهد. این نقش امارات همزمان با فشار سیاسی و باج گیری دولت آمریکا از اردن است.

در پایان می‌توان گفت که امنیت اردن در دو بخش حیاتی مانند برق و آب در معرض خطر قرار گرفته است. در واقع کلید آب و انرژی از سوی مقامات اردن تحویل رژیم صهیونیستی شده است و این خیانتی است که فقط مهره‌های استعمار مرتکب می‌شوند. مردم اردن زیر بار این حقارت نخواهند رفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس