کد خبر 1305098
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
چه کاری موجب تقویت جسم و ذهن سالمندان می‌شود؟

محققان می گویند انجام کارهای خانه می تواند راهی برای حفظ عملکرد مغز و داشتن جسم قوی تر در دوره میانسالی باشد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، مطالعه جدید محققان سنگاپوری نشان داد که در افراد مسن، نظافت و کارهای خانه با حفظ حافظه و تمرکز بهتر و پاهای قوی‌تر که به جلوگیری از افتادن به زمین کمک می‌کند، مرتبط است.

«شیو لیانگ وی»، یکی از نویسندگان این مطالعه از مؤسسه فناوری سنگاپور، گفت: «پیام های ارتقای سلامت در مورد فعال ماندن و تحرک داشتن نباید فقط مربوط به فعالیت‌های بدنی تفریحی یا غیرشغلی باشد.»

وی در ادامه افزود: «کارهای خانه یک فعالیت هدفمند است که توسط بسیاری از سالمندان انجام می‌شود و سهم قابل‌توجهی از فعالیت بدنی متوسط تا شدید آنها را نشان می‌دهد. به این ترتیب، مکمل اصلی برای فعالیت بدنی تفریحی است.»

بیشتر بخوانید

راز ۱۱۷ ساله شدن چیست؟

در این مطالعه، حدود ۵۰۰ فرد سالم در رده سنی ۲۱ تا ۹۰ سال تحت بررسی قرار گرفتند.

محققان از راه رفتن و توانایی بلند شدن از روی صندلی به عنوان نشانه‌ای از توانایی فیزیکی استفاده کردند و آزمون‌های حافظه کوتاه و تأخیری، زبان، دامنه توجه و توانایی دیداری-فضایی برای سنجش توانایی ذهنی استفاده شدند.

همچنین از شرکت کنندگان در مورد کارهای خانه و سایر انواع فعالیت بدنی سوال شد.

طبق دسته بندی این گروه، کارهای سبک خانه شامل شستن ظروف، گردگیری، مرتب کردن رختخواب، آویزان کردن لباس‌های شسته شده، اتو کردن، مرتب کردن و آشپزی بود. کارهای سنگین خانه شامل نظافت پنجره، تعویض تخت، جاروبرقی، و کارهایی از قبیل اره کردن، رنگ آمیزی و تعمیر بود.

در میان شرکت‌کنندگان جوان‌تر، ۳۶ درصد گفتند که فعالیت بدنی کافی برای دستیابی به هدفی که محققان به عنوان سودمند تعیین کرده‌اند، انجام می‌دهند، همانطور که ۴۸ درصد از شرکت‌کنندگان مسن‌تر این کار را انجام می‌دادند.

اما این مطالعه نشان داد که ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان جوان‌تر و ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان مسن‌تر این هدف را منحصراً از طریق کارهای خانه انجام می‌دادند.

پس از در نظرگرفتن سایر انواع فعالیت بدنی منظم، محققان دریافتند که کارهای خانه با توانایی‌های ذهنی دقیق‌تر و ظرفیت فیزیکی بهتر مرتبط است، اما فقط در میان شرکت‌کنندگان مسن‌تر.

تیم تحقیق دریافت که نمرات آزمون‌های توانایی ذهنی در میان افرادی که کارهای خانه زیادی انجام می‌دهند، در مقایسه با افرادی که کارهای کمی انجام می‌دهند، ۸ درصد بیشتر است.

و در میان شرکت‌کنندگان مسن‌تر، تعادل و زمان برخاستن از حالت نشسته برای کسانی که کارهای خانه زیادی انجام می‌دادند بهتر از کسانی است که انجام نمی‌دادند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که ورزش برای مغز مفید است و کارهای خانه ورزشی است که شامل فعالیت ذهنی نیز می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس