کد خبر 1305096
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
رانت بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان/ رانت‌خواران التهاب ایجاد می‌کنند

یک کارشناس اقتصادی گفت: رانت‌های ایجاد شده که شاید بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان باشد باعث شده است که نفوذ دلالان، رانت‌خواران و سوداگران در همه‌جا بیشتر شود.

به گزارش مشرق، حسین محمودی اصل ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی اشتباهی بود که از روز اول به آن نظر داشتیم و تصمیم یک شبی که برای یک مشکل چند سال گرفته شد حتی بعدها به جز رئیس‌جمهور همه افراد هیئت دولت قبل گفتند که مخالف این حذف هستیم.

وی افزود: این نشان می‌دهد که عده‌ای در تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند و مقامات ارشد را از فضایی یا می‌ترسانند یا اطلاعات و مشاوره غلط می‌دهند که نتیجه بسیار سنگینی را به بار می‌آورد.

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در حال حاضر نیز باز هم دلالان و سوداگران مسئولان را می‌ترسانند که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را حذف نکند.
محمودی اصل در ادامه گفت: رانت‌های ایجاد شده که شاید بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان باشد باعث شده است که نفوذ دلالان، رانت خواران و سوداگران در همه جا بیشتر شود.

وی بیان کرد: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به جهت اینکه به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد جای سوال دارد از ابتدا می‌دانستیم که سامانه‌های جامع توزیع نداریم بنابراین باید از کوپن الکترونیک و دیجیتال استفاده می‌کردیم، ولی دلالان نفوذ کردند و مانع استفاده از کوپن دیجیتال شدند.

کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: از ابتدا ایجاد یک فضای رانتی مشهود بود، زیرا در هیچ اقتصادی این رویکردها را ندارند و در همه دنیا قرار باشد کمک اتفاق بیافتد به مصرف‌کنندگان و قشر هدف به صورت نقدی و کارت اعتباری کمک می‌شود.

وی افزود: در خصوص ارز ۴ هزارو۲۰۰ تومانی کار به جایی رسیده است که اتحادیه خوراک دام و طیور آن را نمی‌خواهد، زیرا این ارز به دست تولیدکننده هم نمی‌رسد، ولی دولت با فرض اینکه تولید کننده این ارز را دریافت کرده است قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و در نهایت از دو منظر دچار ضربه می‌شویم.

محمودی اصل بیان کرد: مشکل بزرگ‌تر این است که رانت خواران با همین رانت‌ها در همه جا نفوذ کرده و التهاب ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: یک ثانیه سستی در حذف ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومانی جایز نیست یا باید ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به دست مصرف‌کننده برسانیم و یا اینکه ارز ۴ هزار و۲۰۰ تومانی را حذف کنیم و به صورت نقدی این ارز را به مصرف‌کننده بدهیم.

انتهای پیام/

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس