کد خبر 1304761
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
سفر تنش‌زای هیأت آمریکایی به تایوان، علی‌رغم هشدارهای چین

هیأتی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا علی‌رغم هشدارهای صریح چین، به تایوان سفر و با رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش مشرق،علی‌رغم هشدارهای صریح دولت چین به کشورهای غربی برای عدم برقراری ارتباط با تایوان و دامن‌نزدن به احساسات جدایی‌طلبانه در این جزیره، باز هم یک هیأت آمریکایی به این کشور سفر کرد.

هیأتی از کنگره آمریکا امروز (جمعه) به تایوان رفت و در دیدار با رئیس جمهور این کشور «تسای اینگ وِن»، از این جزیره به عنوان «نیروی خیر» در جهان تمجید کرد و گفت که در دوران ریاست وی روابط با آمریکا پربارتر از چندین دهه گذشته بود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این هیأت که شامل پنج عضو مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات است برای یک سفر دو روزه وارد تایوان شد و این دومین بار در یک ماه گذشته است که قانونگذاران آمریکایی به این کشور سفر می‌کنند.

«مارک تاکانو» رئیس کمیته امور کهنه سربازان مجلس نمایندگان که هدایت این هیأت را برعهده داشت، طی دیدار با تسای در دفتر او، گفت که آنها در منطقه هستند تا به شرکا و متحدان یادآوری کنند که مسئولیت مشترک در قبال یک هند آزاد و امن. اقیانوس آرام قوی تر از همیشه باقی ماند.

تاکانو که پیش از این سفر، با هیأتش در ژاپن و کره جنوبی حضور داشت، توضیح داد: «خانم رئیس جمهور، من می‌خواهم رهبری شما را تحسین و تمجید کنم. تحت مدیریت شما، پیوندهای بین ما مثبت‌تر و سازنده‌تر از دهه‌ها قبل است."

بر اساس این گزارش، او همچنین افزود: «تعهد ما به تایوان مستحکم است و همچنان که روابط بین ما عمیق‌تر شده است، ثابت مانده است. تایوان یک نمونه موفقیت دموکراتیک، یک شریک قابل اعتماد و یک نیروی خوب در جهان است».

به نوشته رویترز، رئیس‌جمهور تایوان نیز در این نشست وعده داد که صلح با چین را حفظ کند، اما در صورت حمله به تایوان از کشورش خواهد کرد.

تسای به این گروه آمریکایی گفت: «از نظر وضعیت منطقه‌ای که به آن توجه می‌کنید، تایوان به افزایش همکاری با آمریکا برای حفظ ارزش‌های مشترک آزادی و دموکراسی و تضمین صلح و ثبات در منطقه ادامه خواهد داد».

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

این سفر در حالی است که «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین با بیان اینکه هیچ جایی برای سازش در مورد تایوان وجود ندارد، تاکید کرد واشنگتن نباید در این موضوع توهم داشته باشد. (جزئیات بیشتر)

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس