.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه خواستار آن شده که تل‌آویو شریکانش را در خصوص ایران تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش مشرق، «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه خواستار همکاری این رژیم با آمریکا علیه ایران شده و تأکید کرده تل‌آویو بای شریکانش را در خصوص ایران تحت تأثیر قرار دهد.

به نوشته هاآرتص، بنی گانتز گفت اسرائیل باید در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با ایالات متحده همکاری کند. این در حالی است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم سه‌شنبه گفته بود اسرائیل به هیچ توافق آتی در خصوص برنامه هسته‌ای با ایران پایبند نخواهد بود.

گانتز که در پایان سفرش به مراکش صحبت می‌کرد گفت اسرائیل باید اطمینان حاصل کند «گفت‌وگوها را با اعضای هر دو حزب در آمریکا حفظ می‌کند، به صورت فراحزبی عمل می‌کند و خودش را درگیر مسائل سیاسی داخلی آمریکا نمی‌کند- اتفاقی که در گذشته رخ داد.»

گانتز در ادامه تصریح کرد: «در خصوص ایران لازم است در دنیا یارگیری کنیم و الان داریم همین کار را انجام می‌دهیم. مسئولیت ما در خصوص ایران، این است که بر شریکانمان تأثیر بگذاریم و گفت‌وگوهای مستمری داشته باشیم.»

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه درباره مذاکرات وین که قرار است از ۸ آذرماه برگزار شود اظهارنظر کرد و گفت: «توافق خوب با ایران توافقی خواهد بود که معایب موجود در توافق فعلی در خصوص توسعه برنامه هسته‌ای ایران، سامانه‌های شلیک موشکی و زمان‌بندی توافق را برطرف کند.»

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز چند ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوندگروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

این رسانه غربی تصریح کرد این راهبرد تفاوت زیادی با سیاست «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی دارد که قصد نداشت با دولت «جو بایدن» درباره بازگشت مجدد آمریکا به برجام وارد تعامل شود.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران پیش از این اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

نخستین دور مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران قرار است از روز ۸ آذرماه در وین برگزار شود. ایران اعلام کرده تلاش برای رفع تمامی تحریم‌ها مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها را تشکیل خواهد داد.

جو بایدن با وعده بازگرداندن آمریکا از سیاست‌های دوران ترامپ که به عقیده او به منزوی شدن آمریکا در دنیا منجر شده بود وارد کاخ سفید شد. با وجود این، او به ویژه در عرصه سیاست خارجی در حال ادامه دادن سیاست‌های دوران ترامپ است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    مرگ بر اسراییل
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس