کد خبر 1304474
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
ترکیه و امارات، از تخاصم تا لبخند

برخی از روزنامه‌های منتقد دولت اردوغان، امروز آن دسته از تیترها و عبارات تحلیلگران آکپارتی را یادآوری کردند که امارات را به عنوان دشمن شماره یک ترکیه معرفی کرده بودند.

به گزارش مشرق، دیروز در کاخ بش‌تپه آنکارا، توپ افتخار برای کسی شلیک شد که پیش از این به عنوان یک دشمن بزرگ از او یاد می شد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، دیروز پس از ۹ سال خصومت و مواضع سفت و سخت، میزبان شیخ محمد بن زاید آل نهیان  ولیعهد ابوظبی بود که البته به عنوان همه کاره امارات متحده عربی شناخته می شود.

امروز اغلب روزنامه های چاپ آنکارا در تیتر و عکس صفحه نخست، خبر سفر مرد شماره یک امارات را با آب و تاب پوشش دادند و تیتر و نگاه مشترک اکثر این روزنامه ها چنین بود: مژده امارات برای سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه.

ترکیه و امارات، از تخاصم تا لبخند

مژده برای اعلام انتقال ۱۰ میلیارد دلار سرمایه اماراتی ها به آنکارا و استانبول در حالی مطرح شده که ترکیه در یکی از شگرف ترین بحران های اقتصادی تاریخ معاصر خود قرار گرفته و قیمت هر ۱ دلار آمریکا، حتی از ۱۳ لیر فراتر رفته است. این در حالی است که ترکیه سال ۲۰۲۱ میلادی را با دلار ۷ لیره و ۳۰ قوروشی آغاز کرده بود و در صورت تداوم وضعیت فعلی، ممکن است در کریسمس، این نرخ به ۱۵ لیره نیز برسد.

قبلا گفته شده بود که امارتی ها، قصد دارند به یُمن عادی سازی روابط خود با ترکیه، در همان گام نخست، ۲۰ میلیارد دلار به آنکارا بیاورند. اما دیروز اعلام شد که رقم دقیق، ۱۰ میلیارد دلار است و نه بیشتر.

برخی از روزنامه های منتقد دولت اردوغان، امروز آن دسته از تیترها و عبارات تحلیلگران  آکپارتی را یادآوری کردند که امارات را به عنوان دشمن شماره یک ترکیه معرفی کرده بودند.

روزنامه سوزجو که به عنوان مهمترین تریبون مخالفین اردوغان شناخته می شود و در عین حال، پرتیراژترین روزنامه ترکیه است، برخی از تیترهای روزنامه ینی شفق را یادآوری و در صفحه نخست خود، بازنشر کرده است.

روزنامه ینی شفق که به عنوان بوق تبلیغاتی جریان راست افراطی حامیان آکپارتی شناخته می شود و بارها برای اردوغان دردسرسازی کرده، قبلا عکس های بن زاید، بن سلمان و نتانیاهو را در صفحه نخست منتشر می کرد و از آن سه نفر به عنوان سه دشمن قسم خورده ترکیه نام می برد و به شیوه‌ای مداوم، تقصیر طراحی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ را بر گردن امارات می انداخت.

سوزجو، در سمت راست عکس بالا، دو تیتر پیشین ینی شفق را بازنشر کرده است: ۱. آنها بی شرف هستند (خطاب به ولیعهد ابوظبی امارات). ۲. امارات در سومالی به ترکیه حمله خواهد کرد.

سوزجو در عین حال، به این نکات اشاره کرده است: ۱. یک دیدار کاملا عاطفی. ۲. شهاب کاواجی اوغلو رئیس بانک مرکزی ترکیه برای امضای توافق سوآپ ارزی، چتر به دست زیر باران منتظر ولیعهد امارات ایستاد. ۳. توافق های اقتصادی امضا شده بین آنکارا و ابوظبی، تماما به نفع صندوق ها، موسسات و گروه هایی است که یا تحت امر رئیس جمهور هستند و یا به عنوان نهادهای مالی و پیمانکاری نزدیک به اردوغان شناخته می شوند که به خاطر اتصال با خانواده های متنفذ و مقتدر آکپارتی، ثروت های کلان اندوخته‌اند.

ترکیه و امارات، از تخاصم تا لبخند

البته در یادآوری موضوعات مرتبط با مواضع خصمانه پیشین ترکیه علیه امارات، افراد دیگری نیز به میدان آمدند. افق یَغنی رئیس انجمن خیزش مردمی در برابر کودتای نافرجام، به سخنان اردوغان اعتراض کرده و گفت: «تا دیروز می‌­گفتید شخص محمد بن زیاد آل نهیان یکی از فرماندهان اصلی طراحی کودتای نافرجام ترکیه بوده، اما حالا به او می گویید برادر. تکلیف‌مان را روشن کنید. این آدم، دشمن و خائن و حامی کودتاگران است، یا برادر؟»

یکی دیگر از حواشی مرتبط با عادی سازی روابط ترکیه و امارات، اقامت یک شهروند افشاگر ترکیه در امارات بود. برخی از فعالان رسانه‌­ای ترکیه ادعا کرده‌­اند که بن زاید، قبل از سفر به آنکارا، سدات پکر رئیس فراری مافیای ترکیه را از کشورش بیرون انداخته است. پکر با انتشار چند فایل ویدیویی در محیط اینترنتی یوتیوب، دست به افشاگری های گسترده‌ای علیه سلیمان سویلو وزیر کشور کابینه اردوغان زده و علاوه بر این، پرده از فساد مالی چندین مقام مهم حزب حاکم ترکیه برداشته بود و فایل های ویدیویی او، مجموعا بیش از هفتاد میلیون بیننده پیدا کرد و مدت ها، توجه رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه را به سوی خود جلب کرده بود. اما حالا گفته می شود که امارات به درخواست ترکیه، سدات پکر را بیرون رانده است.

۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری

محمد حسن السویدی، رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه ابوظبی، دیروز در آنکارا اعلام کرد که امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ترکیه اختصاص داده است.

ترکیه و امارات، از تخاصم تا لبخند

به گفته مقامات ترکیه، دیروز بین آنکارا و ابوظبی، ۱۰ موافقت نامه امضا شده اما بررسی اخبار و اطلاعات مندرج در رسانه ها، تنها ۹ توافق نامه را آشکار می کند و مشخص نیست که آیا توافق دهم بنا به دلایل امنیتی خاص منتشر نشده یا اساسا توافقی در دل یکی دیگر از حوزه های همکاری است. لیست ۹ توافق منتشر شده از این قرار است:

۱. یادداشت تفاهم تبادل اطلاعات مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم.

۲. تفاهم نامه همکاری مدیر کل صندوق دارایی ترکیه و رئیس شرکت بندر ابوظبی.

۳. یادداشت تفاهم بین هلدینگ توسعه ابوظبی (ADQ) و صندوق دارایی ترکیه.

۴. یادداشت تفاهم رئیس دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه و السویدی رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه ابوظبی.

۵. یادداشت تفاهم بین بورس ابوظبی و بورس استانبول.

۶. یادداشت تفاهم همکاری بین بانک‌های مرکزی دو کشور.

۷. توافق‌نامه همکاری اداری و مشارکت در امور گمرکی.

۸. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه انرژی.

۹. یادداشت تفاهم همکاری در حوزه محیط زیست.

ایستگاه بعدی، مصر یا عربستان سعودی؟

ترکیه و امارات، از تخاصم تا لبخند

در چند سال گذشته در اغلب پرونده های منطقه‌ای همچون سوریه و لیبی، ترکیه و قطر در یک جبهه و امارات و عربستان در جبهه مقابل ایستاده و آشکارا ضد هم عمل کردند. اما سفر دیروز بن زاید آب بر آتش ریخت و حالا می توان گفت که روابط آنکارا – ابوظبی، وارد فاز عادی شده است. اما سوال اینجاست: آیا با توجه به مواضع سفت و سخت قبلی اردوغان علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، رابطه با این دو کشور نیز عادی خواهد شد یا خیر؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    22 23
    اردوغان هر چی باشه به منافع ملی فکر میکنه
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 6
      منافع ملی خودشون نباید تهدید منافع ملی دیگران باشد بخصوص همسایگان، این اردوغان هرجا بوی پول بیاد فورا دم تکون میده، براش هم مهم نیست که قبلا طرف، دشمن شماره یک کشورش بوده. اینطوری خودشو بیشتر پیش همسایگان بی اعنبار می کند.
  • iran IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    16 13
    رجب طیب اردوغان یک آفتاب پرست به تمام معناست به سرعت برق و باد تعقیر رنگ میده همرنگ محیط پیرامونش می‌شود !
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    21 4
    در سیاست نه دشمن و نه دوست دائم وجود نداره
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 16
    امارات بیا زیر پرچم ایران تا از حوتدث آینده در امان باشی و بین چین و امریکا له نشی
  • US ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    15 4
    خبر سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیاد دلاری صحیح است
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      3 6
      مزخرف نگو .کل سایتهای خارجی نوشتند 10 میلیارد دلار
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      8 0
      آره صحت داره با همون فکر کنم دوباره لیر رو میبرن بالا
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      2 2
      کلی هم اعراب رو داره در ترکیه ساکن میکنه. جون خودش خیلی عاشق زبان ترک هست
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    5 18
    ایرانیان نباید لیدیه رو از دست میدادند. الان مردم لیدیه بی پناه موندن
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 1
    اگه ببخوای کشور تک‌نژادی بشی مطمین باش بعدش استعمار در همان نژاد هم میاد و طایفه سازی میکنه و طایفه ها بجون هم می افتند. الان اعراب همه یک‌کشور و متحد شده اند؟،،مسخره ترین حالت یک‌کشور تک نژادی است. و البته نژاد خالصی دیگر وجود ندارد انقدر جنک و ازدواج در جهان بوده است.
  • FR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    10 1
    سیاست سیال است، به گفته چرچیل پدر علم سیاست نوین، کشورها دوست دائمی ندارند آنچه دائمی دارند منافع ملی ست.
    • BE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      0 0
      چرچیل پدر هر چی بی پدر و مادر بود
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 3
    چرا در ایران سرمایه کذاری نمیکنه امارات؟
    • سرباز IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 5
      امارات پول بیخودی که نمیده. امتیاز میگیره. شاید ترکیه قول داده پشت قطر رو خالی میکنه. چون هنوز قطر و امارات با هم مشکل دارن. بالاخره هردو از عوامل کدخدا هستن
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 5
      امارات و عربستان سعودی ، شیخ نشین های کوچک عربی حوزه خلیج فارس در جنگ اقتصادی علیه ایران در کنار آمریکا و غرب ایستاده بودند و همچنان هم هستند ولی فهمیدن دشمنی و ستیز با ایران هیچ ارمغانی برای اعراب و شیخک ها نداشته و نخواهد داشت و طی این چند سال هزینه زیادی بابت این دشمنی ها و همراهی با آمریکا علیه ایرانیان پرداخت کنند با فرار آمریکا از افغانستان و منطقه متوجه خطر شدن به همین جهت در تلاش هستند برای نزدیک شدن به ایران و قطعا طی سال‌های آینده سرمایه گذاری های شیخ نشین ها در ایران هم اتفاق خواهد افتاد
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    5 0
    مرغ فقط برای ما یک پا دارد
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 1
    خوب چرا کسی از خودش نپرسیده امارات چرا می خواهد جاده ترانزیت را از کانال سویز به سمت ایران برگرداند چون اماراتی ها فهمیده اند ایران و ترکیه در یک خط واحد هستند اما تحلیل گران مشرق متوجه نشده اند که امارات به ایران و ترکیه بطور همزمان امتیاز داده و از عربستان و مصر بطور همزمان کنار کشیده اند
  • DE ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 1
    این سیاستمداری تورکیه رو نشون میده که تونسته از ی دشمن ی سرمایه گذار اونم چن ده میلیاردی درست کنه خیلی موندین تا به درایت ترکیه برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس