کد خبر 1304083
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
زنان در قدرت؛ چند کشور اروپایی رهبران زن دارند؟

ماگدالنا اندرسون اولین نخست وزیر زن در سوئد شد، اما وی در اقلیت قرار دارد؛ زیرا فقط 5 بانو سکان هدایت کشورهایشان در اتحادیه اروپا را برعهده دارند که شامل فنلاند،استونی،لیتوانی،دانمارک و آلمان می شوند.

به گزارش مشرق به نقل از یورونیوز، آنگلا مرکل که از زمان انتخابات آلمان در ماه سپتامبر (شهریور) به عنوان سرپرست صدارت عهده دار امور است، در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار صدراعظم این کشور شد.

وی که ۶۷ سال سن دارد و طولانی تری دوره ریاست یک زن بر یک کشور اروپایی را برعهده داشته، قرار است اوایل ماه دسامبر (اواسط آذر) جایش را به اولاف شولتز دهد.

در حال حاضر رهبران زنی در اروپا با عنوان رئیس جمهوری یا نخست وزیر قدرت اجرایی دارند و در شورای رهبران اتحادیه اروپا شرکت می کنند.

فراتر از اتحادیه اروپا، زنان مناصب ارشد در سه کشور دیگر در اروپا را عهده دار هستند که عبارتند از کاترین یاکوبسدوتیر نخست وزیر ایسلند، ناتالیا گاوریلیسا نخست وزیر مولداوی و آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان

یازده کشور دیگر در اروپا نیز رهبران زنان با قدرت اجرایی بالا داشته اند. به عنوان نمونه، فرانسه یک نخست وزیر زن داشته، اما مقتدرترین جایگاه که همانا رئیس جمهوری در این کشور است، هیچ گاه توسط یک زن پر نشده است.

دومین رهبر زن اروپایی دیگری که پس از مرکل بیشترین زمان را در ریاست گذاند، مارگارت تاچر انگلیسی بود که به مدت ۱۱ سال از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ حکمرانی کرد.

در این میان، واسیلیکی تانو به عنوان نخست وزیر موقت یونان از اوت تا سپتامبر ۲۰۱۵، تنها ۲۵ روز در راس کار بود و کوتاهترین دوره عهده داری یک کشور را به خود اختصاص داد.

اما در سراسر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، به طور متوسط ۳۲.۷ درصد از کرسی های پارلمانی از سوی زنان اشغال شده است که حتی به یک سوم هم نمی رسد.

زنان در قدرت؛ چند کشور اروپایی رهبران زن دارند؟

هیچ کشوری وجود ندارد که اکثریت کرسی های پارلمانش را زنان تصاحب کرده باشند، اگرچه ۴۹.۶ درصد از کرسی های پارلمان سوئد در اختیار زنان این کشور است.

فنلاند و نروژ همسایگان سوئد نیز جزو کشورهایی هستند که زنان بیش از ۴۰ درصد از کرسی های پارلمان را در اختیار گرفته اند. همچنین ۴۰.۴ درصد از کرسی ها در پارلمان اتحادیه اروپا به زنان تعلق دارد.

لیختنشتاین با ۱۲ درصد کمترین سهم زنان در پارلمان را داراست و کمتر از ۱۵ درصد از کرسی های پارلمانی مجارستان و مالت نیز به زنان اختصاص دارد.

اما برخلاف پارلمان ها، زنان اکثریت چهار دولت اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۰ تشکیل داده اند. فنلاند و سوئد با ۵۴.۵ و ۵۲.۲ درصد پست های وزارتی مربوطه را به زنان داده اند و این سهم در فرانسه و بلژیک نیز ۵۱.۲ و ۵۰ درصد است.

به طور متوسط، زنان کمتر از یک سوم پست های وزارتی را در سراسر اتحادیه اروپا اشغال کرده اند.

مالت کمترین شمار زنان در دولت را داراست و زنان تنها ۷.۷ درصد از مشاغل برتر این کشور را عهده دار هستند. یونان و استونی با ۱۱.۳ و ۱۳.۳ درصد وزیر زن، این سه رده آخر را کامل می کنند.

ماگدالنا اندرسون اولین نخست وزیر زن در سوئد شد، اما وی در اقلیت قرار دارد؛ زیرا فقط ۵ بانوی دیگر سکان هدایت کشورهایشان در اتحادیه اروپا را برعهده دارند که شامل فنلاند، استونی، لیتوانی، دانمارک و آلمان هستند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 2
    سالها فکر میکردم زنها مظلوما ولی عامدانه کاری میکنن مرد تحریک بشه شوهر دارن با بیستا پسر لاص میزنه ولی ولع دیده شدن داره مسخرست تجاوزم میکنن روزی میرسه توی همین دنیا زن کشی باب میشه
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 1
    همتون میدونین که در این کشورها که بجز آلمان بقیشون جمعیت بسیار کمی دارن، زیرساخت های سیاسی و حزبی و.... اونقدر مشخصه که دیگه فرقی نمیکنه رئیس جمهور کی باشه و گردانندگان پشت پرده کارها رو اتوماتیک انجام میدن، اینها هم گاهی وقتها میرن مهد کودکی جایی رو افتتاح میکنن!! مثلا خداییش بایدن داره آمریکا رو میگردونه؟!
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 1
    در این کشورها سیستم مدیریتی جوریه که تقریبا مهم نیست کی رئیس جمهور بشه و احزاب فرمان کشور رو در کنترل دارن و شخص رئیس جمهور بیشتر نماد اون تفکر و جهت دولته. البته جهت اطلاع بگم که نروژ، فنلاند، نیوزیلند، دانمارک هر کدوم فقط حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارن و ایسلند هم حدود 350 هزار نفر یعنی سه برابر استادیوم آزادی!!!! تایوان هم 23 میلیون نفر که البته تحت حاکمیت چینه. فکر کنم شهردار کرج با حدود 1.5 میلیون نفر جمعیت کارش خیلی سخت تر از رئیس جمهور ایسلند باشه!!!
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    همشون جزء جنبش me too هستند
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      یعنی بدون سند و مدرک به مردهای دارای ثروت و قدرت تهمت تجاوزهای سی چهل سال قبلو میزنن!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس