صد روز حکومت طالبان؛ مروری بر آنچه در افغانستان گذشت

یکصد روز پیش در افغانستان، طالبان پس از دو دهه درگیری با نیروهای آمریکایی و غربی سرانجام وارد کابل شد.

به گزارش مشرق، یکصد روز پیش، نیروهای طالبان در حالی وارد کابل شدند که دو هفته تا پایان مهلت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان باقی مانده بود.

طالبان پس از ورود به کابل

یکشنبه، ۱۵ آگوست/۲۴ مردادماه، افراد طالبان از چند سو با کمترین مقاومت وارد شهر کابل شدند. صبح روز قبل (شنبه) نیز آخرین پیام ویدیویی اشرف غنی، رئیس جمهور سابق در مورد امنیت کابل منتشر شد.

با این حال، عصر یکشنبه خبرهایی از فرار اشرف غنی  با چمدانهای دلار به خارج مخابره شد و در عین حال عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه سابق افغانستان در ویدیویی در صفحه رسمی فیسبوکش اظهار داشت که آقای غنی "رئیس جمهور پیشین"، از کشور فرار کرده است.

بیشتر بخوانید:

طالبان دیپلمات‌های جدید در سفارتخانه‌های افغانستان می‌گمارد

در همین روز، تلویزیون الجزیره نیز در تصاویری زنده از ارگ ریاست جمهوری افغانستان در کابل، ورود اعضای طالبان به ارگ و در اختیار گرفتن کنترل آن پس از فرار اشرف غنی به خارج از این کشور را به نمایش گذاشت.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفته بود که نیروهای امارت اسلامی  برای "اطمینان از امنیت" وارد پایتخت شده‌اند و "جان و مال مردم در امان است".

آخرین مقاومت مقابل طالبان

ولایت  پنجشیر و بخش‌هایی از شهرستان اندراب نیز از مناطقی بود که  طالبان پس از تصرف افغانستان در آن با مقاومت روبرو شدند. «احمد مسعود» و شماری از مقام‌ها و نیروهای دولت پیشین "جبهه مقاومت" را تشکیل دادند.

با این حال، طالبان حدود دو هفته پس از تصرف کابل توانستند وارد پنجشیر شوند. احمد مسعود و نیروهای دولتی سابق همراه او نیز افغانستان را ترک کردند.

تشکیل دولت موقت طالبان و گسترش روابط دیپلماتیک

در ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریور، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در یک نشست خبری در پاسخی درباره عدم فراگیر بودن دولت موقت معرفی شده، گفت که اقلیت‌ها نیز در ترکیب این دولت در نظر گرفته شده‌اند و تلاش برای فراگیرتر کردن ترکیب جریان دارد.

با خروج نظامیان خارجی، بیشتر سفارتخانه‌ها نیز فعالیت دیپلماتیک خود را در افغانستان متوقف کردند. کشورهای که سفارت خود را طی این صد روز تعطیل نکرده و به فعالیت دیپلماتیک خود ادامه دادند روسیه، چین، پاکستان و ایران بودند.

۴ سپتامبر / ۱۳  شهریور، «شیرمحمد عباس استانکزی» معاون وزیر خارجه دولت طالبان، در دیدار با «مارکس پوتزل» نماینده ویژه آلمان برای افغانستان درباره وضعیت کنونی این کشور، بازسازی فرودگاه کابل، توسعه اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو کرد.

استانکزی در دیدار با «سایمون گاس» نماینده نخست وزیر انگلیس نیز درباره کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، مسائل امنیتی و سیاسی و همچنین روابط دوجانبه بحث و تبادل‌نظر کرد.

وی در دیدار با سفیر پاکستان در قطر نیز درباره آخرین تحولات افغانستان، روابط دوجانبه، مشکلات گشت و گذار مردم در عبور از مرزها و مسایل دوجانبه گفت‌وگو کرد.

از سوی دیگر «مولوی عبدالسلام حنفی» دیگر معاون نخست وزیر طالبان در قطر نیز با «وو جیانگو» معاون وزیر خارجه چین در قطر دیدار کرد.

سه شنبه ۱۷ اکتبر / ۰۵ آبان،  «محمد عیسی آخوند» معاون وزارت معادن و نفت طالبان در دیدار با «خواجه عوضوف» سفیر ترکمنستان در کابل درباره ادامه روند احداث خط لوله گاز ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به «تاپی» و تامین امنیت این  پروژه گفت‌وگو کردند.

طالبان و مشکلات اقتصادی

 «هدایت الله بدری» وزیر دارایی طالبان اعلام کرد که طی ۷۸ روز کاری پس از تسلط بر افغانستان ۲۶.۹۱۵ میلیارد افغانی عواید داشته است.

 چندی پیش یک مقام ارشد دولت آمریکا تایید کرد که واشنگتن حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و ارسال پول نقد به این کشور را نیز متوقف کرده است.

«سهیل شاهین» نماینده تعیین شده طالبان برای سازمان ملل نیز درباره مشکلات اقتصادی در افغانستان گفته بود: هدف اولیه طالبان غلبه بر مشکلات اقتصادی است.

وی اظهار داشت: «متأسفانه قبل از روی کار آمدن ما خزانه و بانک‌های دولت خالی شده بود، مدیران رژیم قبل هنگام خروج پول‌ها را از بانک‌ها بردند، اما این پول مال مردم ما بود. با وجود این، ما همچنان از منابع خود مانند درآمدهای گمرکی و مالیاتی حقوق کارمندان و برخی از وزارتخانه‌ها را پرداخت کردیم».

شاهین ادامه داد که غرب عمدا به بحران اقتصادی در افغانستان دامن می‌زند و می‌خواهند افغانستان را در تنگنای اقتصادی قرار دهند. در این کشور یک بحران انسانی وجود دارد. زمستان سختی در پیش رو داریم و امیدواریم کمک‌ها مالی و بشردوستانه به افغانستان برسد، زیرا مردم در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند.

با گذشت یکصد روز و در آستانه فصل سرما، طالبان با چالش‌های فراوانی روبرو هستند، برخی از ادارات افغانستان هنوز به طور کامل فعال نشده‌اند، بسیاری از کارمندان حقوق دریافت نکرده‌اند همچنین هنوز دارایی‌های این کشور توسط آمریکا مسدود است.

اما با این حال، برخی از کشورها با احتیاط به دنبال بازگشایی سفارت و گسترش تعامل با طالبان هستند، در همین رابطه هفته جاری «انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان در توئیتی اظهار داشت که «امارات متحده عربی با برافراشتن پرچم خود، سفارت خود را در کابل بازگشایی کرد».

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس